تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11766
بازدید دیروز : 4917
بازدید هفته : 17392
بازدید ماه : 144096
بازدید کل : 11200947
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 21 / 2 / 1401

مهدويت

بررسی شروع قیام در آخرالزمان از ایران

پرسش :

آیا روایت شروع قیام در آخرالزمان از ایران معتبر است؟

پاسخ :
تمام منابع شیعی و سنی اتفاق نظر دارند که ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) پس از نهضتی به وقوع خواهد پیوست که زمینه ساز ظهور حضرت است. در این نهضت صاحبان درفش های سیاه از ایران، آماده کننده مقدمات فرمانروایی او هستند.[۱]
 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 21 / 2 / 1401

http://s1.picofile.com/file/7327073973/Imam_Mahdi_aj2.jpg

بررسی اصطلاح ظهور صغرا

پرسش :

آیا در مهدویت موضوعی به نام ظهور صغرا داریم؟

پاسخ :
ظهور صغرا اصطلاحی است که در مقابل غیبت صغرا مطرح شده و منظور از آن، این است که هم چنان که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قبل از غیبت کبرا دارای غیبت صغرا بودند، در مورد ظهور هم قبل از ظهور کبرا که ظهوری جهانی است دارای ظهور صغرا هستند. این مطلب به ظاهر مستند روایی نداشته و بحث جدیدی محسوب می شود. از طرفی روایات بر ناگهانی بودن ظهور جهانی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دلالت دارند. [۱]
 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 25 / 10 / 1400

 پیش بینی روایات عصر ظهور از وقوع انقلاب اسلامی ایران/انقلابی که آغاز ظهور است!

رابطه بیداری اسلامی با ظهور حضرت مهدی علیه السلام

پرسش :

رابطه بیداری اسلامی با ظهور مهدی موعود (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از دیدگاه حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) چیست؟

 
موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 25 / 10 / 1400

فضایل حضرت نرجس خاتون (علیها السلام)

پرسش :

حضرت نرجس خاتون (علیها السلام) مادر حضرت ولی‌عصر (عجّل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف) چه فضایلی دارند و از منظر تاریخی، چگونه ایشان به عقد ازدواج حضرت امام حسن عسکری (علیه‌ السلام) درآمدند؟

پاسخ :
پاسخ از حجت‌ الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی، مدیر مرکز تخصصی مهدویت:

در مورد مادر امام عصر و همسر امام عسکری علیه‌السلام هم چند نکته قابل توجه است. نکته‌ی اوّل اینکه مادر بسیاری از ائمه‌ کنیز بودند. این نه‌تنها نقص نیست، بلکه از ویژگی‌های مکتب اهل بیت است؛ چون کسی که حر یا آزاد است، تفاوتی در شأن و مقامش نمی‌کند. مهم آن اصالت، طهارت و صفاتی است که باید امام در او ببیند. نکته‌ی دوم اینکه امام عسکری علیه‌السلام در زمانی بودند که جنگ‌ها و نبردهای مختلفی در اقصی نقاط سرزمین‌های اسلامی و جهان اتفاق می‌افتاد.

یکی از آثار این جنگ‌ها اسرایی بود که طبق قوانین آن زمان این اسرا در اختیار مسلمانان قرار می‌گرفتند و طبق شرایط فقهی این کنیزان با مبالغی به فروش می‌رسیدند و وارد خانه‌های مسلمانان می‌شدند. نکته‌ی سوم، موضوع ازدواج امام عسکری علیه‌السلام است. قطعاً همسر ایشان کنیز بودند و در این شکی نیست، امّا اینکه او از روم شرقی بوده و نامش ملیکاست یا از نوبه بوده (شمال سودان) و رنگین پوست است، با قطعیت نمی‌توان درباره‌ی آن اظهارنظر کرد؛ چون ولادت امام عصر و دوران حمل امام عصر و حتی ازدواج امام عسکری علیه‌السلام با کنیزشان مسئله‌ای کاملاً پنهان است. البته شیخ صدوق در کتاب «کمال‌الدین و تمام‌النعمه» و همچنین شیخ طوسی در «کتاب الغیبة»، داستانی را نقل می‌کنند که این کنیز از روم بوده و بعد رؤیایی می‌بیند و در بازار برده‌فروشان به فروش می‌رسد و خریدار او نماینده‌‌ی امام عسکری علیه‌السلام است.

اینکه سند این اخبار صحیح است یا صحیح نیست، جای تأمل دارد؛ امّا این احتمال هم داده می‌شود که ممکن است کنیزی از روم باشد. البته اسنادی وجود دارد که او از نسل انبیاء بنی‌اسرائیل بوده و اجداد او شخصیت‌های بزرگ مذهبی مسیحیت بودند و نسبشان به انبیاء می‌رسد. این هم فضیلتی است؛ امّا اینکه ما بتوانیم به‌صورت قطعی اظهارنظر کنیم و بگوییم که قطعاً این‌چنین‌بوده، امکان‌پذیر نیست. به‌دلیل اینکه این اخبار چندان از نظر فنی مورد اعتماد نیست. ممکن است که مادر حضرت همان ملیکا باشد که بنت یشوع، نوه‌ی دختری قیصر است که نسب مادرش به شمعون یکی از حواریون حضرت عیسی علیه‌السلام می‌رسد. یا اینکه در موارد دیگری او را کنیز حکیمه خاتون می‌دانند. اقوال دیگری هم هست، ولی این بحث و اختلاف برای ما ثمری ندارد و صرفاً نقل‌های تاریخی است و نمی‌توان با قطعیت نسبت به آن اظهارنظر کرد.

مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، مسائلی است که به‌صورت پنهانی انجام شده است؛ حتی ولادت حضرت به‌نحوی بوده که عده‌ای انکار کردند و گفتند که امام عسکری علیه‌السلام فرزندی نداشتند. این خفاء ولادت همانند خفاء ولادت حضرت موسی علیه‌السلام بود که به‌صورت کاملاً پنهانی و دور از چشمان بود؛ حتی زمانی که حضرت موسی علیه‌السلام به سنی رسیدند که دیگر نمی‌شد ولادت حضرت را پنهان کرد، در کاخ فرعون با آن داستانی که در قرآن مجید هم آمده بزرگ شد، درحالی‌که او همان حضرت موسی علیه‌السلام موعود بود.

منبع: www.khamenei.ir
موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 21 / 8 / 1400

آزمون شیعیان در عصر غیبت در بیان امام علی (ع)

نقش ائمه در آماده‌سازی شیعیان برای غیبت امام زمان

پرسش :

ائمه معصومین علیهم‌ السلام به‌خصوص امامین عسکریین چه نقشی در آماده‌سازی شیعیان برای ورود به مرحله‌ی غیبت امام معصوم داشتند؟

 
موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 21 / 8 / 1400

هدایت گری امام موسی بن جعفر علیهما السّلام و آماده ساز شیعیان برای عصر ظهور

ویژگی شبکه وکلایی که در زمان امامین عسکریین

پرسش :

ویژگی شبکه وکلایی که در زمان امامین عسکریین علیهم‌ السلام ایجاد شد، چه بود؟ این شبکه چگونه در عصر غیبت صغری و در ادامه در عصر غیبت کبری امتداد پیدا کرد؟

 
موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 16 / 5 / 1400

معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام

پرسش :

آیا سنت مباهله که در یکی از وقایع تاریخ اسلام به آن اشاره شده است صرفا تعلق به معصومین (علیهم السلام) دارد و به هیچ وجه غیر معصوم قادر به استفاده از آن نیست؟

پاسخ :
از جمله معجزه‏ هاى همیشگى مباهله است. و مباهله اختصاص به نبى اکرم (صلّی الله علیه و آله) ندارد، بلکه معجزه همیشگى براى اثبات حقانیت اسلام است. و انسان‏ هاى کامل و صاحب نفس طیّبه و اهل ورع و یقین نیز در عصر حاضر مى‏ توانند براى اثبات حقانیت اسلام و بحق بودن عقاید دین با دشمنان دین مباهله کنند.
موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 16 / 5 / 1400

http://www.mihanfal.com/wp-content/uploads/2019/08/0000410.jpg

آیه مباهله و اثبات امامت حضرت علی (علیه السلام)

پرسش :

آیا آیه مباهله دلیل امامت علی (علیه السلام) است؟

پاسخ :
قرآن می‌فرماید:
فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ (سوره آل عمران/آیه61)
موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 16 / 5 / 1400

روز مباهله چه روزی است؟

پاسخ به چند شبهه درباره مباهله

پرسش :

 

شبهه اول: چگونه ممکن است منظور از «ابناها» (فرزندان ما)، حسن و حسین باشد و منظور از «نساءنا» (زنان ما)، فقط فاطمه زهرا و منظور از «انفسا» تنها على باشد در حالى که این کلمات جمع‌اند و صیغه بر بیش از دو نفر دلالت دارد نه دو نفر و یا یک نفر؟ شبهه دوم: اگر اطلاق جمع بر یک نفر نیز صحیح است چرا نگوئیم که لفظ «کاذبین» در آیه نیز بر یک فرد صدق مى‌کند؛ یعنى در طرف مسیحیان منظور همه آن دروغگویان است و در طرف رسول اکرم(ص) فقط

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1400
مراد از ذوی القربی پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه افرادی اند؟

مراد از ذوی القربی پیامبر (صلی الله علیه و آله) چه افرادی اند؟

كلمه ی «ذى القربى» به معناى صاحب قرابت از ارحام است.(1) که شامل خویشاوندان نزدیک می شود. این کلمه در قرآن کریم در چندین آیه آمده است که خطاب آیات آن متوجه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)‌ است که مفاد برخی اختصاص به آن حضرت داشته و مفاد برخی دیگر عام بوده و شامل همه ی مکلّفین می گردد. برخی از این آیات عبارتند از:

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1400

علت این که سوره توبه با بسم الله آغاز نمی شود چیست؟

علت این که سوره توبه با بسم الله آغاز نمی شود چیست؟

«مجمع البیان» چند قول را در توضیح این مساله نقل می کند: «دانشمندان و مفسران در اين باره چند قول گفته ‏اند:

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 3 / 4 / 1400
در آیه 201 سوره اعراف از «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» نام برده؛ من جایی شنیدم که هر کدام از ما یک شیطان طائف داریم. این درست است؟

در آیه 201 سوره اعراف از «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» نام برده؛ من جایی شنیدم که هر کدام از ما یک شیطان طائف داریم. این درست است؟

در تفسیر شریف «المیزان» «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» به شیطان طواف کننده حول قلب تفسیر شده است:
«طائف از شيطان» آن شيطانى است كه پيرامون قلب آدمى طواف مى‏ كند تا رخنه ‏اى پيدا كرده وسوسه خود را وارد قلب كند يا آن وسوسه‏ اى است كه در حول قلب مى‏ چرخد تا راهى به قلب باز كرده وارد شود.... معنايش اين است كه در موقع مداخله شيطان به خدا پناه ببر، زيرا اين روش، روش پرهيزكاران است.آرى پرهيزكاران وقتى شيطان طائف نزديكشان مى‏ شود به ياد اين مى ‏افتند كه پروردگارشان خداوند است كه مالك و مربى ايشان است، و همه امور ايشان بدست او است پس چه بهتر كه به خود او مراجعه نموده و به او پناه ببريم، خداوند هم شر آن شيطان را از ايشان دفع نموده و پرده غفلت را از ايشان بر طرف مى ‏سازد، ناگهان بينا مى ‏شوند.»(1)

تقریبا قریب به اتفاق مفسران «طَائِفٌ مِنَ الشَّيْطَانِ» را شیطان طواف کننده که برای وسوسه و خیالات معصیت آمیز حول قلب مؤمن طواف می کند، ترجمه و تفسیر کرده اند.(2)

پی نوشت ها:
1. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه تفسير الميزان، محمد باقر موسوی، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، قم، ج 8، ص 498
2. مکارم شیرازی، تفسير نمونه، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1371، چاپ دهم، ج 7، ص 66؛ شیخ طوسی، التبیان، بتصحیح عاملی، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ اول، ج 5، ص 64؛ طبرسی، ترجمه تفسیر مجمع البیان، ترجمه حسین نوری همدانی، نشر فراهانی، تهران، چاپ اول، ج 10، ص 148

 

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 26 / 1 / 1400

نوشتن سوره «یس»

آیا برای نوشتن این سوره، شرایط زمانی و مکانی خاصی لازم هست یا خیر؟

از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده: «هر کس سوره یس را نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد در درونش هزار گونه دوا و نیز هزار گونه نور و یقین و برکت و رحمت را وارد کرده است و هر گونه دردی را از او دور می کند.»
آیا برای نوشتن این سوره، شرایط زمانی و مکانی خاصی لازم هست یا خیر؟

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 26 / 1 / 1400

نام پیامبران در قرآن

در قرآن، خداوند چند مرسل را صریحا نام برده است؟

در قرآن، خداوند چند مرسل را صریحا نام برده است؟

در قرآن کریم نام 27  پیامبر ذکر شده است. اسامى پیامبرانى که در قرآن آمده است عبارتند از:

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 26 / 1 / 1400

دعا برای امان از خطر

برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید

اگر شخصی از خانواده، در منطقه جنگی داشته باشیم، برای حفظ جان او از خطرات و هم چنین از مرگ و کشته شدن، چه دعا یا حرز یا تعویذی را پیشنهاد می دهید تا تاثیر فوق العاده داشته باشد و شخص را از خطرات جنگ حفظ کند؟ و هم چنین برای این که خداوند به کسی طول عمر با برکت بدهد، چه دعایی پیشنهاد می شود؟

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 14 / 12 / 1399

فساد بنی اسرائیل و انتقام از آن ها

فساد بنی اسرائیل و انتقام از آن ها

به حدیثی برخورد کردم در رابطه با تفسیر آیه ای از قرآن که می فرماید:
عبد الله بن قاسم حَضَرمی، از صالح بن سهل روایت کرده است که امام صادق (علیه السلام) درباره آیه: «وَقَضَیْنَا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ فِی الْکِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الأَرْضِ مَرَّتَیْنِ» فرموده است: یعنی قتل امیر المؤمنین (علیه السلام) و نیزه خوردن امام حسن بن علی (علیه السلام). «وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیرًا» یعنی قتل حسین (علیه السلام) «فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا» یعنی هنگامی که یاری حسین (علیه السلام) فرا رسد «بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَادًا لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ» منظور قومی است که خدا قبل از قیام قائم(علیه السلام)، آن ها را می ‌فرستد و آن ها همه ظالمان به آل محمد (صلی الله علی و آله) را به سزای عملشان می ‌رسانند. «وَکَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا».(کامل الزیارات، ص۶۲، ح1)

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 14 / 12 / 1399

ادعای توهین در قرآن؟!

آيا سزاوار است خدا به کافران فحاشي کند و آن ها را خوک و بوزينه و فاسق و ابله و نادان صدا کند؟

آيا سزاوار است خدا به کافران فحاشي کند و آن ها را خوک و بوزينه و فاسق و ابله و نادان صدا کند؟ آیا این توهین و بی ادبی با شان خدا سازگار است؟ چطور باید این آیات را توضیح بدهیم تا بی ادبی نباشد؟

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 14 / 12 / 1399

ملکوت

ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟

ملکوت چیست؟ آیا قابل دیدن است؟

در قرآن کریم در آیاتی چند از "ملکوت" نام برده شده است. مانند:
1- «فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُون‏»؛ پس [شكوهمند و] پاك است آن كسى كه ملكوت هر چيزى در دست اوست و به سوى اوست كه بازگردانيده مى ‏شويد)(1)
«علامه طباطبایی» در تفسیر آیه شریفه می فرمایند:

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 11 / 1399
کدام رود منظور امام بوده است؟

امام صادق (علیه السلام) در باره علت نامگذاری شدن به نام «جعفر»، می فرمایند: «پدرم مرا از روی علم و آگاهی، جعفر نام نهاده است؛ زیرا جعفر نام رودی در بهشت است.»
کدام رود منظور امام بوده است؟

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 1 / 11 / 1399
حاجت خدا؟!

امام زمان (علیه السلام) می فرمایند: «هر کسى که به دنبال حاجت خداوند عزّوجلّ باشد، خداوند نیز دنبال کننده و برآورنده حاجت او خواهد بود.»
حاجت خداوند چیست؟

 

موضوعات مرتبط: سئوالات ویژه
برچسب‌ها: سئوالات ویژه
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی