ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تاريخچهٔ موسيقى در ايران

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

تاريخچهٔ موسيقى در ايران

موسيقى دوران سلوکيان

ورود اسکندر مقدونى به ايران، آغاز دوران ورود فرهنگ و تمدن يونان به ايران بود. او شاگرد ارسطو و از علاقمندان فلسفه به شمار مى‌رفت. در آن دوران فلسفه و موسيقى در جوار همديگر مطرح مى‌شدند و کمتر کسى بود که فلسفه بداند ولى با موسيقى آشنايى نداشته باشد. برخى از نويسندگان غربى معتقد هستند که تأثيرپذيرى يونانيان از ايرانيان بيش از تأثيرپذيرى ايرانيان از يونانيان بوده است. در شاهنامه فردوسى نيز در چند مورد که مربوط به اسکندر است، به نام چند ساز اشاره شده است. مانند: ناي، کوس، تبيره، کرناي، دراي، رود.


کرنای کرنای


موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: تاريخچهٔ موسيقى در ايران

تاريخ : پنج شنبه 31 / 1 / 1396 | 7:48 | نویسنده : اکبر احمدی |

تاريخچهٔ موسيقى در ايران

آخرین اخبار از موسیقی ایران که نشنیده اید+تصاویر

موسيقى دوران باستان

آريايى‌هاى ايران شاخه‌اى از نژاد هند و اروپايى‌اند که در حدود سه هزار سال پيش از ميلاد به آسياى ميانه آمدند و در ماوراء‌النهر ساکن شدند. نخستين دولت بزرگى که نژاد آريايى تشکيل داد، دولت ماد بود که در اواخر سده هفتم پيش از ميلاد تأسيس شد و صدوپنجاه سال دوام يافت و سرانجام در ۵۵۰ ق.م. به دست کوروش کبير منقرض شد.

 

از موسيقى قديم آريايى‌ها پيش از عصر هخامنشى بدليل نبودن مدارک و نبود کتابت اطلاعى در دست نيست؛ اما آنچه مسلم است اينکه طوايف آريايى مانند ساير مردمان قديم براى بيان عواطف و احساسات خويش و نمايش رنج‌ها و خوشى‌ها نغمه‌سرايى مى‌کردند. کهن‌ترين اثر ادبى نژاد آرياها و‌َداها يا کتب مقدس هندى‌ها که شامل چهار بخش است که يکى از اين چهار بخش ”ريگ وَدا“ نام دارد. ريگ در زبان سانسکريت به معناى سرود است و وَدا به معنى دانش. اين بخش شامل نغمه‌ها و سرودهاى مذهبى و ميراث باستانى قوم هند و ايرانى است. اين قطعات وجود موسيقى را در يمان طوايف آريايى تأئيد مى‌کند. ريگ وَدا از يادگارهاى کهن آريايى‌ها در دورانى است که هنوز جدايى ميان آريايى‌هاى ايرانى و آريايى‌هاى هندى رخ نداده است.

 


موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: تاريخچهٔ موسيقى در ايران

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 31 / 1 / 1396 | 7:44 | نویسنده : اکبر احمدی |

پيدايش موسيقى

انسان در ميان اصوات و نواهاى طبيعت به دنيا آمده است و مبانى موسيقى را از طبعيت آموخته. در مسير تمدن خويش، انسان به اصوات تازه‌اى پى برد و به‌تدريج متوجه شد که صداهاى منظم مى‌توانند بر فعاليت او تأثير مثبت داشته باشند. در واقع هنر با درک زيبايى از طبيعت و با تقليد آهنگ‌هاى طبيعى و انعکاس اين آثار به‌وجود آمده است. انسان براى پرستش خدايان و غلبه بر ترس، آوازهايى مى‌خواند که به‌تدريج به‌شکل سرودهاى مذهبى و دسته‌جمعى براى عبادت درآمد.

 

رقص و شعر و موسيقى با بشر بوجود آمد و انسان را از بدو حضور در اين جهان داراى احساسات و عواطف بود و حالاتى نظير بيم و غم و شادى و نفرت و ساير کيفيات درونى را تجربه مى‌کرد. اين عواطف و احساسات که هميشه با بشر همراه بوده‌اند، مى‌بايست به‌گونه‌اى جلوه‌گر شوند؛ بنابراين به‌وسيلهٔ صدا، حرکات و کلمات آشکار شدند که نمودار آن آواز و رقص و شعر بوده است.


از وقتى که بشر توانست حالات درونى خود را به‌وسيله صدا نمايش دهد و با کمک صداهاى منظم طبيعت وزن را به‌دست آورد، موسيقى بوجود آمد. جهان پر از اصوات مختلف است و بر پايه توازن و نظم استوار شده است.

 


موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: پيدايش موسيقى

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 31 / 1 / 1396 | 7:42 | نویسنده : اکبر احمدی |

آرامش در زندگی از منظر اسلام

 


۩ ♥♥♥ ۩  انس با قرآن ، آرامش در زندگی   ۩ ♥♥♥ ۩۩ ♥♥♥ ۩  انس با قرآن ، آرامش در زندگی   ۩ ♥♥♥ ۩۩ ♥♥♥ ۩  انس با قرآن ، آرامش در زندگی   ۩ ♥♥♥ ۩
۩ ♥♥♥ ۩  انس با قرآن ، آرامش در زندگی   ۩ ♥♥♥ ۩
۩ ♥♥♥ ۩  انس با قرآن ، آرامش در زندگی   ۩ ♥♥♥ ۩

آرامش در زندگی از منظر اسلام

نویسنده: سید علی حسینی قورتانی
منبع اختضصاصی: راسخون
 
چکیده

در این مقاله کوتاه می‌خوانیم که یکی از دغدغه هائی که معمولا در بین جامعه و اعضای خانواده حکم فرماست، عدم امنیت و آرامش می‌باشد. تا جائی که بیان داشتیم بسیاری از زندگی‌ها دارای آسایش و حتی تجملات و رفاهیات بسیار شدیدی هستند. اما در آن جامعه آسایش و امنیت ابدا حکم فرما نیست. اساسا در زندگی؛ چه فردی و چه اجتماعی انسان‌ها بایستی خدا محور باشند تا بتوانند به آرامش دست یابند. به طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست می‌آید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفته‌اند معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر می‌آیند. در این نوشتار بیان داشتیم که خانواده، هسته مرکزی جامعه است و شکل‌گیری جامعه از خانواده آغاز می‌شود. خانواده به گروهی خاص از خویشاوندان اطلاق می‌شود که در برآوردن نیازهای اساسی اعضا، مسئولیت اصلی را عهده‌دار است. این گروه، ترکیبی از افراداند که از طریق خون، ازدواج یا فرزند خواندگی (در غیر حوزه اسلام) به هم مربوط می‌شوند. ما در این نوشتار بر آن شدیم که اولا آرامش را به فراخور مقاله معنا نمائیم و پس از آن با اقتباس آیات و روایات در این زمینه، برخی از عواملی که از نگاه قرآن برای جامعه و حتی خانواده برای امنیت و آسایش کاربرد اجتماعی و فرهنگی بسیار شدیدی دارد یاد آور شویم.
کلید واژه‌ها : آرامش، آسایش، سکینه، یاد خدا، ازدواج، نظم باعث امنیت، نظم و انضباط، تلاش و کوشش.


۩ ♥♥♥ ۩  انس با قرآن ، آرامش در زندگی   ۩ ♥♥♥ ۩


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: آرامش در زندگی از منظر اسلام

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 30 / 1 / 1396 | 17:42 | نویسنده : اکبر احمدی |

دعا برای آرامش اعصاب و روان

 

دل تنها با یادخدا آرام می شود ،دعای آرامش اعصاب وروان و ذکرهایی که در قرآن برای رفع اضطراب و دلشوره توصیه شده اند راهی مطمئن برای رسیدن به آرامش درونی و کسب آرامش اعصاب و روان است

ذکر آرامش اعصاب و دعاهای از بین بردن اضطراب

آرامش اعصاب و وران با رسیدن به آرامش درون حاصل می شود. هرکسی می داند که یاد خدا آرامبخش دلهاست پس برای رهایی از دلهره و اضطراب و داشتن اعصابی آرام به خدا پناه ببرید.آرامش اعصاب

اگر کسی اعصاب خود را کنترل کند، دیگر خشمگین و عصبانی نمی شود، که از آن در آیات و روایات به "کظم غیظ" تعبیر شده است. خداوند متعال یکی از مهم ترین ویژگی های انسان های الاهی و پارسا پیشه را کظم غیظ و عفو از مردم می شمارد و می فرماید:"مؤمنان در هنگام عصبانیت خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد".پس برای آرامش اعصاب این چند راه را پیش رو بگیرید:

  •  پناه بردن به خدا
  •  وضو گرفتن با آب سرد
  •  دور کردن اسباب خشم و عصبانیت، از خود
  •  صبر
  •  دعا و نیایش
  •   نماز و یاد خدا

 صبر، دعا و نیایش، نماز و یاد خدا و توبه ازعواملی هستند که در ایجاد آرامش و سکون و طمأنینه، تأثیر بسزایی دارند و در باره نماز باید گفت که نماز که یاد خداست احیاگر روح و روان است و باعث رفع نگرانی‏ها و اضطراب‏ها و آرامش انسان می‏گردد.

 

 


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: دعا برای آرامش اعصاب و روان

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 30 / 1 / 1396 | 17:30 | نویسنده : اکبر احمدی |

بهترین آیات قرآن برای آرامش در زندگی

 

آیات قرآن برای آرامش در زندگی بهترین و پایدارترین آثار را برای هر شخصی در هر موقعیت و شرایط زندگی فراهم خواهد کرد چرا که آثار این آیات برای کسب آرامش در زندگی ثابت شده است.

نگاهی به آیات قرآن برای آرامش

آیات قرآن برای آرامش در زندگی بهترین و پایدارترین آثار را برای هر شخصی در هر موقعیت و شرایط زندگی فراهم خواهد کرد چرا که آثار این آیات برای کسب آرامش در زندگی شخصی و مشترک اثبات شده است. قرآن پراست از پیام ها و آیات پرمحتوی که برای رفع مشکلات و آرامش توصیه شده اند اما تکرار و مداومت داشتن بر چهار ذکری که در قرآن وارد شده است تاثیر بسیار زیادی در آرامش روح دارد.آیات قرآن برای آرامش

پروردگار در قرآن برای از بین بردن مسائل فکری در زندگی اذکاری را برای بندگان قرار داده است که اگر به این اذکار دقت کافی و عقیده داشته باشیم و از ته دل آنها را بیان کنیم؛ بدون تردید در آرامش ذهن و زندگی ما اثرگذار است. امام صادق (ع) در این زمینه فرموده است:در شگفتم برای کسی که از چهار چیز بیم دارد، چگونه به چهار کلمه پناه نمی برد!

 در شگفتم برای کسی که ترس بر او غلبه کرده، چگونه به ذکر "حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ" (آل عمران ایه 171) پناه نمی برد.

 در صورتی که خداوند به دنبال ذکر یاد شده فرموده است:پس (آن کسانی که به عزم جهاد خارج گشتند و تخویف شیاطین در آنها اثر نکرد و به ذکر فوق تمسک جستند) همراه با نعمتی از جانب خداوند (عافیت) و چیزی زاید بر آن (سود در تجارت) بازگشتند و هیچگونه بدی به آنان نرسید. در شگفتم برای کسی که اندوهگین است چگونه به ذکر "لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِین" (سوره انبیاء آیه 87) پناه نمی برد.

 

 قرآن

 

 

 


موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
برچسب‌ها: بهترین آیات قرآن برای آرامش در زندگی

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 30 / 1 / 1396 | 17:25 | نویسنده : اکبر احمدی |

حب دنيا

بدان كه انسان چون مولود همين عالم طبيعت است و مادر او همين دنياست و اولاد اين آب و خاك است، حب اين دنيا در قلبش از همان اول قرار ميگيرد و هر چه بزرگتر شود، اين محبت در دل او رشد مي كند. و به واسطه اين قواي شهويه و آلات التذاذيه كه خداوند به او مرحمت فرموده براي حفظ شخص و نوع، محبت او روزافزون شود و چون اين عالم را محل لذتها و خوشيهاي خود مي پندارد و مردن را اسباب انقطاع و جدايي از آنها مي داند لذا دلبستگاش به دنيا رو به ازدياد ميباشد. و اگر بر حسب اخبار انبيا و ائمه اطهار - صلوات الله عليهم- و برهان حكما معتقد به عالم آخرت نشده باشد و به كيفيات و حيات و كمالات آخرت، قلبش روشن نشده و قبول ننموده باشد، به مقام اطمينان نرسيده و حُبش به اين عالم خيلي زياد مي شود.


موضوعات مرتبط: خط قرمز های قرآنی
برچسب‌ها: حب دنيا

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 / 1 / 1396 | 16:3 | نویسنده : اکبر احمدی |

حرام خواري

عاقبت حرام خواري

از صفات رذيله متعلقه به قوه شهويه مال حرام خوردن و از آن اجتناب نكردن است و آن از نتايج حب دنيا و حرص بر آن است. و از مهمترين هلاک کننده ها و بزرگ ترين موانع رسيدن به سعادات است. بيشتر كساني كه به هلاكت رسيده‏اند سببش آن بوده. و اكثر مردم كه از فيوضات و سعادات محروم مانده‏اند به واسطه آن محروم شده اند مانعي از اين محكم‏تر در راه توفيق نيست. و پرده‏اي از اين مانع‏تر بر ياري خدا نيست. و كسي كه تأمل كند مي‏داند كه: خوردن حرام، بزرگ ترين حجاب است براي بندگان از رسيدن به درجه نيکان و مانعي است بسيار قوي جهت اتصال به عالم انوار. زيرا دل را از آن تيرگي و ظلمت و خباثت و غفلت حاصل، و نفس انساني به واسطه آن به پايين ترين درجات هلاكت و ضلالت واصل مي‏گردد.
«
و هو الّذي انساها عهود الحمي و هو الّذي أ هواها في مهاوي الضّلالة و الردي» يعني:
«
عهد پروردگار به واسطه آن فراموش، و در چاههاي گمراهي و سرگرداني با شياطين به سبب آن هم آغوش».
آري: دلي كه از لقمه حرام روئيده شده باشد كجا و قابليت انوار عالم قدس كجا؟ و نطفه را كه از مال مردم هم رسيده باشد با مرتبه عالي انس با پروردگار چه كار؟ چگونه پرتو اشعه هاي عالم نور، به دلي تابد كه بخار غذاي حرام، آن را تاريك كرده؟ و كي پاكيزگي و صفا از براي نفس حاصل مي‏شود در حالي كه كثافات مال مشتبه آن را آلوده و چرك نموده باشد؟ و به همين جهت رهبران دين و احكام، و امناي وحي خداوند تبارک و تعالي، از آن بر حذر داشته و به شدّت هر چه تمامتر از او منع نمودند.


موضوعات مرتبط: خط قرمز های قرآنی
برچسب‌ها: حرام خواري

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 / 1 / 1396 | 16:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حرص و طمع

Image and video hosting by TinyPic

حرص صفتى است نفسانيّه، كه آدمى را وامى‏دارد بر جمع نمودن زايد از آنچه احتياج به آن دارد. و اين صفت، يكى از شعبه هاي حبّ دنيا، و از جمله صفات مهلكه، واخلاق مضلّه است. بلكه اين صفت خبيثه، بيابانى است كران ناپيدا كه از هر طرف روى به جايى نرسى و وادئى است بى‏انتها، كه هر چند در آن فرو روى عمق آن را نيابى.
بيچاره‏اى كه بر آن گرفتار شد گمراه و هلاك شد. و مسكينى كه به اين وادى افتاد ديگر روى خلاصى نديد، زيرا كه: حريص، هرگز حرص او به جائى منتهى نمى‏شود و به حدى نمى‏ايستد. اگر بيشتر اموال دنيا را جمع كند باز در فكر تحصيل باقى است. و هر چه به دست او آيد باز مى‏طلبد. و آن بيچاره مريض است و نمى‏فهمد. و احمق است و نمى‏داند. چگونه چنين نباشد و حال آنكه مى‏بينيم حريصى را كه هشتاد سال عمر كرده است و فرزندى ندارد و اين قدر از اموال و املاك و خانه و مستغلات دارد كه اگر به فراغت بگذراند صد سال ديگر او را كفايت مى‏كند، و خود يقين دارد كه: بيست سال ديگر عمر او نيست، باز در صدد زياد كردن مال است. و تأمل نمى‏كند كه: فايده آن چيست؟ و چه ثمره دارد؟ اگر از براى خرج است، آنچه دارد گاهى است كه منافع آن وفا به خرج مدت العمر او مى‏كند. و اگر از براى احتياط است، اگر آنچه دارد احتمال تلف مى‏رود هر چه تحصيل كند چنين خواهد بود. پس اگر اين مرض، يا حمق نيست پس چه بلاست؟ و هر كه به اين مرض مبتلا شد خلاصى از آن مرض نهايت اشكال دارد.


موضوعات مرتبط: خط قرمز های قرآنی
برچسب‌ها: حرص و طمع

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 29 / 1 / 1396 | 15:57 | نویسنده : اکبر احمدی |

از دخالت در ازدواج فرزندانتان بپرهیزید

والدین نقش مهمی در زندگی فرزندانشان ایفا می کنند ولی باید بدانند که دخالت های نابجای آن ها گاهی سبب آسیب های جبران ناپذیر می شود همچنین باید  والدین  در امر ازدواج فرزندانشان نقش مشاور و راهنما داشته باشند و از دخالت بیش از حد بپرهیزند.


دخالت در ازدواج فرزندان

فرشته کریمی زاده روان شناس با اشاره به این نکته که دخالت بی رویه والدین در ازدواج فرزندانشان آثار خوبی به همراه ندارد، اظهار داشت: والدین نقش مهمی در زندگی فرزندانشان ایفا می کنند ولی باید بدانند که دخالت های نابجای آن ها گاهی سبب آسیب های جبران ناپذیر می شود همچنین باید  والدین  در امر ازدواج فرزندانشان نقش مشاور و راهنما داشته باشند و از دخالت بیش از حد بپرهیزند.

 

وی در ادامه داد: امروزه نوع ازدواج ها تغییر کرده است به همین سبب والدین  باید  نکات مثبت ازدواج سنتی و مدرنیته را در ازدواج فرزندانشان در نظر بگیرند.

 

این روان شناس با بیان اینکه دختران و پسرانی که بدون اجازه پدر و مادرشان ازدواج می کنند دچار مشکلات فراوانی می شوند، گفت: همه انسان ها احساس تعلق به خانواده خود دارند، حالا کسانی که از خانواده هایشان به طور کلی جدا می شوند و بدون رضایت آنها زندگی مشترک تشکیل می دهند، بعد از چند سال همین دوری از خانواده، غم هایی را برایشان به وجود می آورد که می تواند در زندگی شان تأثیرات بدی را به جای بگذارد و زندگی مشترک آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

کریمی زاده تصریح کرد: والدین برای اینکه به فرزندانشان کمک کنند طوری که عنوان دخالت نگیرد باید از چند سال قبل از اینکه دختر و پسرشان  به سن ازواج برسد شروع به دادن آموزش های لازم بکنند تا فرزندانشان در مواجه با امر ازدواج آگاه تر باشند و بتوانند به درستی تصمیم گیری کنند.

 

این روان شناس آشنایی کودکان و نوجوانان را با مسائل چنسی امری اشتباه دانست و افزود: آموزش های قبل از ازدواج باید در دوران جوانی و چند سال قبل از ازدواج  انجام گیرد.



 


منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

 


موضوعات مرتبط: ازدواج
برچسب‌ها: از دخالت در ازدواج فرزندانتان بپرهیزید

تاريخ : چهار شنبه 28 / 1 / 1396 | 17:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

بلدی بری خواستگاری؟

روزی كه احساس كنید نیاز دارید دست های یك نفر را بگیرید و دونفره ادامه راه را بروید باید بتوانید به خوبی كسی را كه به نظرتان برای شما مناسب است انتخاب كنید و مراحل آشنایی، خواستگاری، عقد و... را طی كنید.


خواستگاری

روزی كه احساس كنید نیاز دارید دست های یك نفر را بگیرید و دونفره ادامه راه را بروید باید بتوانید به خوبی كسی را كه به نظرتان برای شما مناسب است انتخاب كنید و مراحل آشنایی، خواستگاری، عقد و... را طی كنید. اما در نخستین قدم، هنگامی كه در جایی، فرقی نمی كند خانواده، محله، دانشگاه یا محل كار احساس كردید كسی جزو گزینه های مورد نظر شماست چطور باید قدم های بعدی را برای ازدواج بردارید؟ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا راهكارهای آشنایی اولیه و مقدمات خواستگاری را با هم مرور كنیم.

دل نبندید

مهم ترین چیزی كه در فرایند این نوع از انتخاب اهمیت دارد و دقت و توجه شما را می طلبد این است كه در طول فرایندی كه دختری در اطراف تان یا در هر محیطی از جامعه كه ممكن است شما با دختری روبه رو شوید، در مقابل چشمان شما برجسته می شود و مورد توجه قرار می گیرد، او را به عنوان دختر آرزوهایتان نبینید و به عنوان ملكه رؤیاهایتان انتخاب نكنید. دقیقا همانند فرایند انتخابات كه هر نامزدی از ابتدای كاندیدا شدن برای انتخابات تا انتخاب شدن به عنوان برگزیده، مراحل طولانی را باید سپری كند و هیچ كس نباید پیش از انتخاب، خود را برتر بداند، شما هم باید مراقب باشید كه كاندیدای مورد نظرتان را پیش از آنكه برگزیده و به عنوان همسرتان انتخاب شود در دلتان از پیش برگزیده نكنید. به عبارت ساده باید سعی كنید طی فرایند انتخاب دختری توسط شما تا معرفی به خانواده و خواستگاری و تا قبل از به نتیجه رسیدن خواستگاری به هیچ وجه به دختر مورد نظرتان دل نبندید و در تصورات تان خیال پردازی نكنید.

 


موضوعات مرتبط: ازدواج
برچسب‌ها: بلدی بری خواستگاری؟

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 / 1 / 1396 | 17:53 | نویسنده : اکبر احمدی |

دختران مجذوب رفتار مردان می شوند نه پول آنان

پژمان بابایی روان شناس با بیان اینکه دختر ها به آن اندازه ای که مردم فکر می کنند مجذوب پول پسران نیستند، اظهار داشت: ممکن است دختری مجذوب مرد پولدار باشد اما دلیل آن ممکن است پول او نباشد بلکه طریقه رفتار و برخورد مردان پولدار است که آن ها را جذب می کند.


رفتار مردان

پژمان بابایی روان شناس با بیان اینکه دختر ها به آن اندازه ای که مردم فکر می کنند مجذوب پول پسران نیستند، اظهار داشت: ممکن است دختری مجذوب مرد پولدار باشد اما دلیل آن ممکن است پول او نباشد بلکه طریقه رفتار و برخورد مردان پولدار است که آن ها را جذب می کند. اگر مردی بتواند همان رفتار ها را داشته باشد اما پولش به آن اندازه نباشد، دختر مورد علاقه اش را می تواند مجذوب خود کند.

 

وی با اشاره به دلایلی که بعضی دختران پول را ملاک ازدواج قرار می دهند، اذعان کرد: برخی از مردم تصور می کنند این مسئله به این دلیل اتفاق می افتد که به اشتباه به زنان در سن کم آموزش هایی داده می شود مبنی بر آنکه برای مادیات ارزش زیادی قایل باشند و باید تنها پول آنها را خوشبخت و راضی کند.

 

این روان شناس با اشاره به ویژگی های مردانی که زنان جذب شان می شود، گفت: مردان پولدار از اعتماد به نفس بالا و شغل خوب برخوردارند و می توانند هر چیزی را که بخواهند، بخرند و هیچکدام از مشکلات و استرس های مالی که بقیه مرد ان تجربه می کنند را ندارند. ویژگی دیگر مردان پولدار خونسردی شان است، خیلی از استر س هایی که مردان معمولی دارند فقط به دلیل مسائل مالی است.

 

بابایی در پایان تأکید کرد: برخی با این استدلال که پول نمی تواند خوشبختی طولانی مدت بخرد اما می تواند برای ساخت موقعیت هایی که بتواند چنین خوشبختی ایجاد کند سودمند است و تنها ملاک خود را پولدار بودن فرد قرار می دهند اما نمی دانند که برای ازدواج موارد زیادی از جمله اخلاق، تحصیلات و سطح فرهنگ حتی بیشتر از پول اهمیت دارد.


 


 

 


منبع:خبرگزاری باشگاه خبرنگاران | آخرین اخبار ایران و جهان

 

 


موضوعات مرتبط: ازدواج
برچسب‌ها: دختران مجذوب رفتار مردان می شوند نه پول آنان

تاريخ : چهار شنبه 28 / 1 / 1396 | 17:45 | نویسنده : اکبر احمدی |

بررسي مباحث « خواستگاري » و « نامزدي » در حقوق مدني ايران

11-10-1391%5CIMAGE634925439099554816.JPG


خلاصه:به نظر استاد مطهري : « اينكه در قانون خلقت ، مرد مظهر نياز و طلب و خواستاري و زن مظهر مطلوبيت و پاسخگويي آفريده شده است ، بهترين ضامن حيثيت و احترام زن و جبران كننده ضعف جسماني او در مقابل نيرومندي جسماني مرد است و هم بهترين عامل حفظ تعادل و توازن زندگي مشترك آن‌هاست.

به نظر استاد مطهري : « اينكه در قانون خلقت ، مرد مظهر نياز و طلب و خواستاري و زن مظهر مطلوبيت و پاسخگويي آفريده شده است ، بهترين ضامن حيثيت و احترام زن و جبران كننده ضعف جسماني او در مقابل نيرومندي جسماني مرد است و هم بهترين عامل حفظ تعادل و توازن زندگي مشترك آن‌هاست. اين نوعي امتياز طبيعي است كه به زن داده شده و نوعي تكليف طبيعي است كه به دوش مرد گذاشته شده است. قوانيني كه بشر وضع می‌کند و به عبارت ديگر تدابير قانوني كه به كار می‌برد، بايد اين امتياز را براي زن و این تكليف را براي مرد حفظ كند. قوانين مبني بر يكسان بودن زن و مرد از لحاظ وظيفه و ادب خواستاري ، بر زيان زن و منافع و حيثيت و احترام اوست و تعادل را به‌ظاهر به نفع مرد و در واقع به زيان هر دو به هم می‌زند. »

از اين عبارات ، به‌خوبی مفهوم و فلسفه موضوع « ضرورت خواستگاري مرد از زن » و نه « خواستگاري زن از مرد » به دست می‌آید.

به عبارت ديگر ، اين خصوصيات ذاتي و فطري نهاده شده در وجود نوع زن و مرد می‌باشد که لزوم خواستگاري مردها از زن‌ها را ايجاب می‌نماید.

خواستگار به كسي می‌گویند كه مايل به ازدواج با زني است . پسوند « گار » دلالت بر صفت خواستن دارد ، مانند « پروردگار »  كه دلالت بر صفت پرورنده دارد. بنا به رواياتي از حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم ، اگر كسي زني را براي مال يا جمال او بگيرد، خيري نخواهد ديد بلكه بايد صفات زن از جهت نجابت و عفت مورد توجه واقع شود و نيز زن جميلي كه فاقد نسب نجيبي است نبايد مورد توجه قرار گيرد.

اين روايات ،خصوصيات زني را كه خواستگاري از او مطلوب است تشريح و تبيين می‌نماید. پس روشن شد كه خواستگاري عبارت است از : « پيشنهاد زناشويي از طرف مرد نسبت به زني كه بتواند با او ازدواج نمايد. »

 


موضوعات مرتبط: ازدواج
برچسب‌ها: بررسي مباحث « خواستگاري » و « نامزدي » در حقوق مدني ايران

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 28 / 1 / 1396 | 17:38 | نویسنده : اکبر احمدی |

جانم فدای آقا

 

رواق منظر چشم من آشیانه توست

کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

 

بیا تا جان را نثارت کنیم ای عــشـــــق

از بیانات امام خامنه ای مدظله:

روزی که مجلس خبرگان درباره جانشین حضرت امام (ره) بحث میکرد، اصلا فکر نمیکردم که خبرگان چنین تصمیمی بگیرند. از نیمه اول اجلاس –صبح تا ظهر- این طور متوجه شدم که ممکن است نام بنده مطرح شود. لذا ظهر که به منزل آمدم، دو رکعت نماز خوانده، با حالت استغاثه و ناله و زاری از خداوند درخواست کردم که این مسئولیت را روی دوش من قرار ندهد. من کمتر یاد دارم برای یک تقاضا، چنین استغاثه و تضرع به درگاه خداوند کرده باشم. با تمام وجود از خدا خواستم که این مسئولیت بر عهده من قرار نگیرد.

عصر آن روز، مجلس خبرگان به خواست من اصلا توجه نکرد و کار با آن کیفیت انجام شد. گرچه از صمیم قلب داوطلب این کار نبودم؛ ولی وقتی این مسئولیت به لحاظ شرعی و قانونی بر دوش من قرار گرفت، تصمیم گرفتم با تمام وجود به این وظیفه عمل کنم


موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: جانم فدای آقا

تاريخ : سه شنبه 27 / 1 / 1396 | 17:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

****امام خامنه ای امام عشق****

تاريخ : سه شنبه 27 / 1 / 1396 | 17:47 | نویسنده : اکبر احمدی |

جدول | مروری بر کلیدواژه‌های مهم بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۹۶

جدول | مروری بر کلیدواژه‌های مهم بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۹۶

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی خود به مناسبت فرارسیدن سال ۱۳۹۶ ضمن اشاره به برخی شادی‌ها و تلخی‌های سال گذشته پرداختن به دو موضوع «تولید داخلی» و «اشتغال» را به عنوان اولویت‌های اصلی در مجموعه‌ی «اقتصاد مقاومتی» مطرح کردند.
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در جدول زیر مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانات رهبر انقلاب را براساس بیانات پیشین ایشان بررسی و تبیین کرده است.
 
 

 
کلیدواژه‌های مهم بیانات رهبر انقلاب در پیام نوروزی ۱۳۹۶
۹۵/۱۲/۳۰
  کلیدواژه عبارت
 ۱ عزّت ملّی یکی از خطوط اصلی در سیره‌ی امام و منش امام دمیدن روح عزت ملی در کالبد کشور است... عزت یعنی چه؟ عزت به معنای ساخت مستحکم درونی یک فرد یا یک جامعه است که او را در مقابله‌ی با دشمن و موانع، دارای اقتدار میکند و بر چالشها غلبه می‌بخشد. ۹۱/۳/۱۴
 ۲ امنیّت ملّی امنیت ملی برای یک ملت، از همه چیز واجب‌تر است... وقتی که هرج و مرج و ناامنی باشد، هیچ مشکلی از مشکلات مملکت حل نخواهد شد؛ نه اقتصاد مردم، نه فرهنگ مردم، نه مسائل اجتماعی مردم، نه مسائل سیاسی مردم. ۷۸/۴/۲۱
 ۳ همّت جوانانه ما وقتی به کشور خودمان نگاه میکنیم، می‌بینیم که چهره‌ها جوان، لبخندها جوانانه، سرها برافراخته و بازوان و نیروی بدنی، تواناست. هم وقتی فکر جوان بود، میدرخشد؛ هم وقتی جسم جوان بود، کارایی نشان میدهد. ۸۰/۲/۱۲
 ۴ حرکات مؤمنانه‌ ما اگر بخواهیم در میدانهای زندگی، آن راه مستقیمی را که اسلام به ما نشان داده با قدرت طی کنیم، احتیاج داریم که رابطه‌مان را با حضرت باری‌تعالی‌ محکم کنیم. این رابطه با دعا، نماز و اجتناب از گناه است. من خدا را شاکرم که می‌بینم مردم و بخصوص جوانان ما، دلشان به سمت معنویت، خدا، دعا و تضرع متمایل است. ۸۷/۴/۲۶
 ۵ مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ما امروز دچار مشکلیم، نمیشود مشکلات و گلایه‌های مردم را نادیده گرفت؛ مسئولین باید جدّی بگیرند. مسئله‌ی بیکاری، رکود و گرانی مهم است... چه‌جوری می‌شود از این مشکلات خارج شد؟ مسئولین باید تلاش کنند. ۹۵/۱۱/۲۷
 ۶ آسیب‌های اجتماعی ما مردم را باید عائله‌ی خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر... به مسئله‌ی آسیبهای اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده‌ی خود ما بود، آن‌جور نگاه می‌کردیم. ۹۵/۲/۱۱
 ۷ تبعیض تبعیض، یعنی به جای ملاحظه‌ی قابلیتها، استحقاق، خدا و قانون، ملاحظه‌ی رابطه‌ها بشود! نتیجه، این بشود که اگر به اهل یک روستا چند میلیون داده شود، زندگی یک روستا متحول می‌گردد و محروم نمی‌ماند؛ اما اشخاصی هم پیدا می‌شوند که میلیونها را صرف خواسته‌های حقیر و کوچک بکنند! ۷۹/۵/۳
 ۸ اقتصاد مقاومتی در اینکه اقتصاد مقاومتی بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادی کشور است شکّی نیست... اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی، محکم‌سازی پایه‌های اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک میکند. ۹۳/۱/۱
 ۹ تولید داخلی ستون فقرات اقتصاد مقاومتی عبارت است از تقویت تولید داخلی؛ اگر این کار تحقّق پیدا کرد و همّتها متوجّه به این مسئله شد، مسائل کار بتدریج حل میشود، کار ارزش پیدا میکند، کارگر ارزش پیدا میکند، اشتغال عمومی میشود، بیکاری که یک معضلی است در جامعه بتدریج کم میشود و از بین میرود. ۹۴/۲/۹
 ۱۰ اشتغال مجموعه‌ای که برای ایجاد اشتغال در کشور کار می‌کند، باید مثل اتاق جنگ دوران دفاع مقدس که شب و روز نمی‌شناخت، کار کند... جوان ما باید بتواند از نیرویش، برای اداره زندگی خود و پیشرفت کشور به معنای حقیقی استفاده کند. ۸۱/۱/۹
 

 


موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: آسیب‏‌‌های اجتماعی؛ حمایت از تولید ملی؛ عزت ملی؛ اقتصاد مقاومتی؛ رفع مشکلات مردم؛ امنیت ملّی؛ پیام نوروزی؛

تاريخ : سه شنبه 27 / 1 / 1396 | 17:43 | نویسنده : اکبر احمدی |

علت واجب شدن نماز و روزه دربیان زهرا(س)

60594458939821050056.jpeg

نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس ) را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود.

حدیث که در ذیل آمده است از حضرت فاطمه زهرا (س) نقل شده است:
قالَتْ علیها السلام :
جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیها لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَالزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَالصِّیامَ تَثْبیتا لِلاْ خْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْییدا لِلدّینِ
خداوند سبحان ، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرک و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاکى از هر نوع تکّبر، مقرّر نمود. و زکات (و خمس ) را براى تزکیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده ، لازم دانست . و حجّ را براى استحکام اءساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.
 ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 312

 

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: علت واجب شدن نماز و روزه دربیان زهرا(س)

تاريخ : دو شنبه 26 / 1 / 1396 | 17:5 | نویسنده : اکبر احمدی |

نماز وسیله پرورش فضائل اخلاقی

35156251440428841141.jpg

نماز وسیله پرورش فضائل اخلاق و تکامل معنوی انسان است, چرا که انسان را از جهان محدود ماده و چهار دیوار عالم طبیعت بیرون می برد, به ملکوت آسمانها دعوت می کند, و با فرشتگان هم صا و همراز می سازد, خود را بدون نیاز به هیچ واسطه در برابر خدا می بیند و با او به گفتگو بر می خیزد.
تکرار این عمل در شبانه روز آن هم با تکیه روی صفات خدا, رحمانیت و رحیمیت و عظمت او مخصوصاً با کمک گرفتن از سوره های مختلف قرآن بعد از حمد که بهترین دعوت کننده به سوی نیکیها و پاکیها است اثر قابل ملاحظه ای در پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان دارد.
لذا در حدیثی از امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ می خوانیم که در فلسفه نماز فرمود: الصلوة قربان کلی تقی : « نماز وسیله ی تقرب هر پرهیزکاری به خدا است. »[1]

پی نوشت:

[1] . نهج البلاغه, کلمات قصار, جمله 136.

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: نماز وسیله پرورش فضائل اخلاقی

تاريخ : دو شنبه 26 / 1 / 1396 | 17:4 | نویسنده : اکبر احمدی |

دوام در نماز

32786858140356249154.jpeg

از مصادیق اقامه نماز «دوام نماز» است .
در سوره معارج پس از آن که خداوند برخی صفات ناشایست انسان‏ها را مورد تذکر قرار می‏دهد، اوصاف شایسته آنها را هم ذکر می‏کند که از جمله آن: «الا المصلین الذین هم علی صلاتهم دائمون; (1) مگر نمازگزارانی که بر نماز خود تداوم دارند» . ظاهر آیه دوام است; یعنی هم به وقت نماز می‏خوانند و هم همیشه نماز می‏خوانند، این گونه نیست که نماز خواندن آنها مقطعی باشد و چنین نمازی است که اگر جزو برنامه زندگی شد و با حدود آن به جای آورده شد انسان را از فحشا و منکر باز می‏دارد . و اصولا برنامه‏های تربیتی جز با تداوم کارآیی لازم را ندارند، لذا در حدیثی از پیغمبر اکرم (ص) می‏خوانیم: «ان احب الاعمال الی الله مادام و ان قل; (2) محبوب‏ترین اعمال نزد خداوند کاری است که انسان بر آن مداومت داشته باشد هر چند کم باشد» .

پی نوشت ها:

1) معارج (70) آیه‏22 .
2)
اصول کافی، ج‏2، ص‏82، (چاپ آخوندی) .

 


موضوعات مرتبط: نماز
برچسب‌ها: دوام در نماز

تاريخ : دو شنبه 26 / 1 / 1396 | 17:1 | نویسنده : اکبر احمدی |

آداب مهمانی رمضان

آداب مهمانی رمضان

 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون  (بقره، 185)

ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. (و قرآن کتابی است که) هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر کس از شما این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند برای شما آسانی می خواهد و برای شما دشواری نمی خواهد (این قضای روزه) برای آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، به بزرگی یاد کنید، باشد که شکرگزار گردید.

 

در وسائل الشیعه[1] برای اخلاق روزه دار در ضمن روایت مفصّلی می خوانیم:«روزه دار باید از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت، مخالفت با حق، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم آزاری، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن چینی و حرام خواری، دوری کند و نسبت به نماز، صبر و صداقت داشته و به یاد قیامت توجه خاص داشته باشد.»

شرط حضور در این مهمانی، فقط تحمّل گرسنگی نیست. در حدیث می خوانیم:«کسی که از اطاعت رهبران آسمانی سرباز زند و یا در مسائل شخصی و خانوادگی با همسرش بد رفتار و نامهربان باشد و یا از تأمین خواسته های مشروع او خودداری کند و یا پدر و مادرش از او ناراضی باشند، روزه او قبول نیست و شرایط این ضیافت را به جای نیاورده است.»

روزه گرچه فوائد و منابع طبّی از قبیل دفع و از بین بردن مواد زاید بدن را دارد؛ امّا سحرخیزی و لطافت روح و استجابت دعا در ماه رمضان چیز دیگری است و محروم واقعی کسی است که از این همه خیر و برکت محروم باشد.



1.وسائل الشیعه، ج7، ص119.

 


موضوعات مرتبط: قرآن شناسی
برچسب‌ها: آداب مهمانی رمضان

تاريخ : یک شنبه 25 / 1 / 1396 | 7:42 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.