دیدن چهره های غمگین، افسرده، عصبانی و اخمو مربوط به امروز و دیروز نیست، که در مورد آن بگوییم و دنیای بدون غم، خشم و جنگ و سرشار از مهربانی و شادی، آرزویی است که ریشه در خلقت و نهاد آدمی دارد. آرزویی که مقدمه غلبه بر تمام ناکامی ها است. شادی، این معجزه درونی، گره گشای بسیاری از رنج ها است که امروزه برای ما مفهوم غریبی است.
اصولاً تفریح یکی از نیازهای طبیعی بشر است و یک نظام اجتماعی و مکتب زندگی باید برای ارضای این خواسته طبیعی فکر کند. چه کسی میتواند درباره اسلام بگوید اسلام دین غم و اندوه و گریه و زاری و بینشاطی است در حالی که قرآن با صراحت میگوید: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللّهِ الَّتِیَ أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالْطَّیِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِی لِلَّذِینَ آمَنُواْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا خَالِصَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ »( سوره اعراف، آیه 32)
اسلام دین نشاط است. این آیه قرآن از محکمات قرآن و صریح است. طبیعی است که در این دنیا خداوند نشاط و شادی را با غم همراه قرار داده است. نشاط و شادی خالص در دسترس هیچ کس نیست، ولی در حدودی که قوانین و حق و عدالت اجازه میدهد، مردم با ایمان میتوانند از آن بهرهمند شوند و متعلق به آنهاست. «قل هی للذین آمنوا فی الحیاة الدنیا»؛ مال مردم با ایمان. ولی به شما مردمی که علاقه به نشاط دارید میگوییم که اگر نشاط خالص در این زندگی دنیا میسّر نیست، در روز رستاخیز، پیش خدا، برای مردم با ایمان پاک عمل، این آرزوی دیرین که در این جهان هیچ دستی به او نمیرسد، در آن جهان به او میرسد، به شرط ایمان و نیکوکاری. آیا با چنین مطلبی میتوان گفت که اسلام نشاط را بیارزش تلقی کرده است؟
لازمه شادی و شاد بودن چیزی نیست جز مثبت اندیشی و جست وجوی خوبی ها و زیبایی ها. انسان با نگرش منفی به دنیا چیزی جز روحیه ای افسرده، چهر ه ای غمگین و حالتی خشمگینانه ندارد و این نگرش منفی، تخریب گر جامعه است. در جامعه غم زده، انرژی افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتی شده و دیگر فرصتی برای تولید و توسعه باقی نمی ماند. به تجربه ثابت شده شادی و نشاط، ماده اولیه تغییر جامعه و تحول و تکامل درونی انسان ها است.
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: اسلام دین شادی و پویایی است
آیا دینداری با زندگی شاد منافات دارد؟
بسیاری از مردم به خصوص جوانان چنین میپندارند كه دینداری با زندگی شاد منافات دارد. كسانی كه دین دارترند از شادی كمتر در زندگی برخوردارند و كسانی كه به احكام و آموزههای دین كمتر پایبندند در بهرهبرداری از لذتها و شادیهای زندگی آزادی بیشتری دارند... آیا این پندار صحیح است؟ و اساساً این پندار از كجا شكل گرفته است و منشأ آن چیست؟
ریشه یابی
ریشه این پندار را میتوان در چند مورد خلاصه كرد:
1. نوع برخورد و مواجهه برخی دینداران كه - برخلاف دستورات و آموزههای اخلاقی اسلام- چهرهای عبوس و گرفته دارند و نیز با گلایه و نارضایتی با همه مسائل برخورد میكنند. گویی هیچ شادی و نشاطی در وجود آنان یافت نمیشود!
2. مراسم و برنامههایی كه در جامعه ما در ایام سوگواری برای پیشوایان و بزرگان دین برگزار میشود، نمود و گستره آن نسبت به مراسم شادی و سرور برای آن بزرگواران به مراتب بیشتر است.
3. برخی احكام دین محدودیتهایی ایجاد میكند كه خود به خود شادیها را محدود میسازد مثلاً حرمت لهو و لعب، ممنوع بودن موسیقی حرام، ممنوعیت اختلاط زن و مرد نامحرم و ... این احكام بخشی از شادیها و محافل و مراسم تفریحی را -كه در میان غیر متدینین رایج و معمول است - ممنوع میسازد و خود به خود زندگی شاد را از دینداران سلب میكند؛ همچنین احكام و دستوراتی كه مانع درآمدهای حرام و یا اسراف و تبذیر است، خود زمینههای زندگی شاد را محدود میسازد.
4. بالاتر از همه برخی توصیهها و دستورات دینی است كه شادی را مذمت كرده و اندوه و غم را مورد ستایش قرار داده است. مفاهیمی چون گریه، ترس، عزاداری، ذكر مصیبت، اندوهگین بودن و ... در فضای دینداری ارزش و تقدس یافته و خنده، قهقهه، پایكوبی، دست زدن و ... مفاهیمی مذموم و بد تلقی میشود.
این موارد زمینه و منشأ این برداشت میشود كه دینداری با زندگی شاد منافات دارد بنابراین برای داشتن زندگی شاد نمیتوان دیندار بود!
برای تبیین موضوع، باید ببینیم تعریف ما از دینداری و زندگی شاد چیست؟
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: اتفاقا دیندار باید شاد باشد
بچه های انجمن نجوم تبیان در یک کار کاملا ابتکاری و تازه اقدام به تهیه یک هفت سین نجومی کرده اند. این دوستان که از کاربران انجمن نجوم سایت تبیان هستند به مناسبت آغاز عید نوروز اسامی چندین جرم آسمانی و ابزارآلات نجومی را که با حرف سین شروع می شود معرفی کرده اند. شما نیز اگر سین جدیدی به ذهنتان می رسد می توانید در بحث «هفت سین نجومی - مجازی - تبیانی!» وسیله یا جرم مورد نظر خود را وارد کنید.
فراموش نکنید این هفت سین بهانه ای برای آشنایی مردم با علم نجوم است.
ساعت خورشیدی:
این ساعت که وسیله ای برای سنجش زمان می باشد، طبق نوشته های هرودوت قدمتی 5000 ساله دارد و برای اولین بار توسط سومری ها و بابلی ها ساخته شده است. ساعت خورشیدی با گردش زمین به دور خود کار می کند. در این ساعت شاخصی عمودی طراحی شده است که سایه ای بر روی قسمت زیرین خود می اندازد و با تغییر این سایه که به دلیل چرخش زمین می باشد زمان را می توان تشخیص داد. لبه این شاخص عمودی به سمت قطب شمال مغناطیسی می باشد و خط گذرنده از لبه شاخص مربوط به ساعت دوازده می باشد.
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: هفت سین نجومی
عید است نوای عاشقان کن
ای بلبل خوشنوا فغان كن
عید است نوای عاشقان كن
چون سبزه ز خاك سر برآورد
ترك دل و برگ بوستان كن
بالشت ز سنبل و سمن ساز
وز برگ بنفشه سایبان كن
چون لاله ز سر كله بینداز
سرخوش شو و دست در میان كن
بردار سفینهی غزل را
وز هر ورقی گلی نشان كن
صد گوهر معنی ار توانی
در گوش حریف نكتهدان كن
وان دم كه رسی به شعر عطار
در مجلس عاشقان روان كن
ما صوفی صفهی صفاییم
بی خود ز خودیم و از خداییم
عطار
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: عید است نوای عاشقان کن
فصل روئيدن گل نزديك است
مي وزد از طرف قبله ي سجاده ي من
نفس صبح بهار
بوي يك باغ اميد
عطر يك جمعه ي سبز
فصل گل نزديك است
لاله از سينه ي دشت
سبزه از دامن كوه
كبك با قهقهه گفت
منتظر باش
كه خورشيد طلوع مي كند از مغرب عشق
کربلائی رنجبر گل محمدی
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: ویژه نامه نوروز
ذهبی در «میزان الاعتدال» آورده است که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود:
«اَوَّلُ شَخْص یَدْخُلُ الْجَنَّةُ فاطِمَةُ(علیها السلام);(7)
نخستین کسی که وارد بهشت میشود، فاطمه است!».
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: فضایل دهگانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از نگاه اهل تسنن
6. مقام علمی فاطمه(علیهاالسلام)
در «مسند احمد» از امّ سلمه (یا طبق روایتی ام سلمی) چنین آمده : وقتی فاطمه(علیهاالسلام) به همان بیماری که به وفاتش منتهی گشت، بیمار شد من از او پرستاری میکردم، روزی حالتش را از همه روز بهتر دیدم، علی(علیه السلام) به دنبال کاری رفته بود، فاطمه(علیها السلام) به من فرمود: آبی بیاور تا غسل کنم، آب آوردم و او غسل کرد، غسلی که بهتر از آن ندیده بودم.
سپس فرمود: لباسهای تازه ای برای من بیاور، لباسها را آوردم و به او دادم، و او پوشید.
سپس فرمود: بسترم را در وسط اطاق بیفکن، من این کار را کردم، او دراز کشید و رو به قبله کرد، و دستش را زیر صورتش گذاشت، سپس فرمود: ای ام سلمه! [ام سلمی] من الان از دنیا میروم (و به ملکوت اعلا میشتابم) در حالی که پاک شده ام، کسی روی مرا نگشاید. این سخن گفت و چشم از جهان پوشید!(6)
این حدیث به خوبی نشان میدهد که فاطمه از لحظه مرگش آگاه و با خبر بوده، و بی آن که نشانههای آن در او باشد، آماده رحلت از این جهان گشت، و از آن جا که هیچ کس لحظه مرگ را جز به تعلیم الهی نمیداند این نشان میدهد که از سوی خدا به او الهام میشد.
آری، روح او با عالم غیب مربوط بود، و فرشتگان آسمان با او سخن میگفتند.
به علاوه مطابق روایات گذشته حتی او از مریم دختر عِمران و مادر حضرت عیسی برتر بود، و همین امر کافی است، زیرا قرآن با صراحت میگوید: مریم با فرشتگان خدا سخن میگفت، آیات متعددی در این زمینه در سوره مریم و آل عمران وجود دارد.
بنابراین فاطمه(علیها السلام) دخت گرامی پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به طریق اولی باید بتواند با فرشتگان آسمان هم سخن شود.(7)
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: فضایل دهگانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از نگاه اهل تسنن
4. مقام قرب فاطمه(علیها السلام) در پیشگاه خدا
در «صحیح ترمذی» از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله)نقل میکند که فرمود:
«اِنَّما فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی ما آذاها وَ یَنْصَبُنِی ما نَصَبَها;(4) فاطمه پاره تن من است، آنچه او را آزار دهد مرا آزار میدهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت میافکند».
بدیهی است علاقه پدر و فرزندی هرگز نمیتواند چنین پدیده ای را توجیه کند، زیرا پیغمبر به عنوان «رسول الله» چیزی را اراده نمیکند جز آنچه خدا اراده کند، و هماهنگی خشنودی و رضای فاطمه با خشنودی و رضای خدا و پیامبر دلیلی جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.
این نکته نیز شایان دقت است که معمولا جمله «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی» را به معنای فاطمه پاره تن من است، تفسیر و ترجمه میکنند، در حالی که در این جمله سخنی از تن در میان نیست، بلکه مفهوم حدیث این است که فاطمه(علیها السلام)پاره ای از وجود و هستی پیامبر(صلی الله علیه وآله) است، هم از نظر جسمی و هم روحی، در خود روایات نیز شاهد بر این معنا داریم که به خواست خدا خواهد آمد.
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: فضایل دهگانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از نگاه اهل تسنن
2. بانوی بهشتی
نخستین سنگ بنای وجود انسان، انعقاد نطفه اوست، چرا که به هر حال نطفه است که قسمت مهمی از ارزشهای وجودی انسان را در بر دارد، و به همین دلیل در روایات اسلامی دستورهای زیادی وارد شده که این سنگ زیر بنا درست نهاده شود.
هنگامی که به تاریخ زندگی بانوی اسلام فاطمه زهرا(علیها السلام) مراجعه میکنیم میبینیم او در این زمینه یک وضع استثنائی دارد که در تاریخ شخصیتهای بزرگ جهان اعم از مرد و زن بی نظیر است، بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بشنویم:
ابن عباس میگوید: پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) زیاد فاطمه را میبوسید، روزی عایشه عرض کرد: شما زیاد فاطمه را میبوسید؟
رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: (این دلیلی دارد) در شب معراج هنگامی که جبرئیل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوههای بهشتی به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شد.
«فَاِذَا اشْتَقْتُ لِتِلْکَ الثِّمارِ قَبَّلْتُ فاطِمَةَ فَاَصَبْتُ مِنْ رائِحَتِها جَمِیعَ تِلْکَ الثِّمارِ الَّتی اَکَلْتُها;(2) هنگامی که مشتاق آن میوههای بهشتی میشوم، فاطمه را میبوسم و از بوی او بوی تمام آن میوهها را که در آن شب خوردم استشمام میکنم».
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: فضایل دهگانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از نگاه اهل تسنن
فضایل دهگانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از نگاه اهل تسنن
در برابر فضائل عظیم اهل بیت(ع) و مقامات فوق العاده آنها در درگاه خداوند، همیشه این دغدغه خاطر برای بعضی از افراد که در متن مسائل نیستند وجود دارد که نکند این همه فضائل نتیجه خوشبینی فوق العاده دوستان، و برداشتهای علاقمندان و عاشقان این مکتب باشد.
آنها چون به اهل بیت(ع) عشق میورزند، و همه چیز را از همین دریچه میبینند، هر کسی هر فضیلتی را بگوید یا احتمال دهد به آن مؤمن میشوند، خواه سند معتبری داشته باشد یا نه، و از قدیم گفتهاند:
اگر بر دیده مجنون نشینی
به غیر از خوبی لیلی نبینی!
اینجاست که برای رفع هر گونه سوء ظن از این دور افتادگان، و اطمینان خاطر بیشتر دوستان و نزدیکان، به منابع دیگران مراجعه میکنیم، و اهل بیت پیامبر(ص) را در آئینه افکار و کتابها و نوشتههای معروف و مشهور و دست اول آنها مشاهده میکنیم.
در مجموع این نوشتار حتی یک روایت از منابع شیعه نقل نشده، و در میان اهل سنت نیز به سراغ کتابهائی رفتهایم که از معروفترین و مهمترین کتب حدیث و تاریخ و تفسیر آنها است
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: فضایل دهگانه حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) از نگاه اهل تسنن
مقایسهای میان مریم و فاطمه(علیهاالسلام)
حضرت فاطمه زهرا
در میان زنان نمونه، شایستهترین آنها حضرت مریم (علیهالسلام) و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) بودند که نسبت این دو همان طور که در جدول زیر از نظر میگذرانید همچون نسبت حضرت عیسی (علیهالسلام) و حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوس لم) است:
صفات:
شرافت خانوادگی
حضرت مریم از خانوادهی عمران (اِبْنَتَ عِمْران) بود.: اما حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) دختر خاتم پیامبران محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوس لم) بود.
کفیل و مربّی
وَکَفَّلَها زَکَرِیّا (کفالت مریم را زکریا (علیهالسلام) به عهده داشت.
ال عمران /37
وَ کفلها رَسُول اللّه (و کفالت زهرا را رسول اللّه عهده دار بود).
«بحارالانوار، ج 43، ص 48»
صدّیقه
قرآن، مریم مادر عیسی (علیهالسلام) را صدیقه خوانده (وَ اُمُّهُ صِدّیقَةٌ). «مائده/ 75»:
همچنین صدیق لقب فاطمه (سلاماللهعلیها) است و اهل سنّت و مجلسی از عایشه نقل میکنند که گفت: کسی را راستگوتر از فاطمه ندیدم جز پدرش. «المستدرک حاکم، ج 3 ص 160 و بحارالانوار ج 4، ص 53»
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: مقایسه حضرت مریم و حضرت فاطمه سلام الله علیها
تکوین نطفه فاطمه از میوههای بهشتی
7. آیا به راستی فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در 29 سالگی وفات نمود و تولدش 5 سال قبل از بعثت واقع شد؟! مگر نه این است که نطفهی فاطمه (علیهاالسلام) از میوهای بهشتی که در شب معراج رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از آن خورد تکوین یافت.
و این مطلب نه تنها در روایات شیعیان است، بلکه علمای بزرگ اهل سنت نظیر حاکم نیشابوری در مستدرک، [مستدرک حاکم نیشابوری ج 3 ص 156.] خطیب بغدادی در تاریخ بغداد، [تاریخ بغداد ج 5 ص 87] محب الدین طبری در ذخائر العقبی، [ذخائر العقبی ص 44.] ابن مغازلی در مناقب، [مناقب ابن مغازلی ص 358] ذهبی در میزان الاعتدال، [میزان الاعتدال ج 2 ص 297.] خوارزمی در مقتل [مقتل الحسین ص 64.] و عده دیگری از علمای شیعه و سنی آن را روایت کردهاند. [لسان المیزان ج 5 ص 160- علل الشرایع ص 72- تفسیر قمی ج 1 ص 365- کنزالعمال ج 13 ص 94- نزهة المجالس ج 2 ص 223- مجمع الزوائد ج 6 ص 202]
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهرا علیهاالسلام
تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهراعلیها السلام
فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در بیستم جمادیالثانی به دنیا آمد. در زادروزش چندان اختلافی نیست؛ [دست کم در بین شیعیان بیستم جمادیالثانی، روز ولادت فاطمه (ع) محسوب میگردد.] اما در سالزاد باسعادتش اختلاف است. آنچه مسلم است بعد از خواهرانش زینب، رقیه و ام کلثوم به دنیا آمد. اما چه سالی به دنیا آمد مطلبی است که تاریخ نگاران بر آن همداستان نیستند و اقوال گوناگونی در این زمینه وجود دارد.
نظریه علمای اهل سنت
1. اکثریت تاریخ نگاران و محدثان اهل سنت نظیر طبری- متوفای 310ه-. ابوالفرج اصفهانی- متوفای 356 ه-. [مقاتل الطالبین ص 30.] احمد بن حنبل- متوفای 241 ه-. ابوطلحه شافعی- متوفای 654-. [مطالب السئول ص 9.] و عدهای دیگر تولد فاطمه (علیهاالسلام) را پنج سال قبل از بعثت ذکر کردهاند و از این رو معتقدند آن حضرت هنگام رحلت حدود 28 و یا 29 سال داشت.
2. مسعودی- متوفای 345 ه- تاریخ نگار موثقی که بسیاری او را شیعه دانستهاند، [برخی نیز او را شیعه زیدی شمردهاند.] مینویسد: «اکثر اهل بیت و شیعیان آنها قائلند که فاطمه (علیهاالسلام) هنگام رحلت 29 ساله بود. [التنبیه و الاشراف ص 250.]
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهرا علیهاالسلام
تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهراعلیها السلام
فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در بیستم جمادیالثانی به دنیا آمد. در زادروزش چندان اختلافی نیست؛ [دست کم در بین شیعیان بیستم جمادیالثانی، روز ولادت فاطمه (ع) محسوب میگردد.] اما در سالزاد باسعادتش اختلاف است. آنچه مسلم است بعد از خواهرانش زینب، رقیه و ام کلثوم به دنیا آمد. اما چه سالی به دنیا آمد مطلبی است که تاریخ نگاران بر آن همداستان نیستند و اقوال گوناگونی در این زمینه وجود دارد.
نظریه علمای اهل سنت
1. اکثریت تاریخ نگاران و محدثان اهل سنت نظیر طبری- متوفای 310ه-. ابوالفرج اصفهانی- متوفای 356 ه-. [مقاتل الطالبین ص 30.] احمد بن حنبل- متوفای 241 ه-. ابوطلحه شافعی- متوفای 654-. [مطالب السئول ص 9.] و عدهای دیگر تولد فاطمه (علیهاالسلام) را پنج سال قبل از بعثت ذکر کردهاند و از این رو معتقدند آن حضرت هنگام رحلت حدود 28 و یا 29 سال داشت.
2. مسعودی- متوفای 345 ه- تاریخ نگار موثقی که بسیاری او را شیعه دانستهاند، [برخی نیز او را شیعه زیدی شمردهاند.] مینویسد: «اکثر اهل بیت و شیعیان آنها قائلند که فاطمه (علیهاالسلام) هنگام رحلت 29 ساله بود. [التنبیه و الاشراف ص 250.]
تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهراعلیها السلام
فاطمه زهرا (علیهاالسلام) در بیستم جمادیالثانی به دنیا آمد. در زادروزش چندان اختلافی نیست؛ [دست کم در بین شیعیان بیستم جمادیالثانی، روز ولادت فاطمه (ع) محسوب میگردد.] اما در سالزاد باسعادتش اختلاف است. آنچه مسلم است بعد از خواهرانش زینب، رقیه و ام کلثوم به دنیا آمد. اما چه سالی به دنیا آمد مطلبی است که تاریخ نگاران بر آن همداستان نیستند و اقوال گوناگونی در این زمینه وجود دارد.
نظریه علمای اهل سنت
1. اکثریت تاریخ نگاران و محدثان اهل سنت نظیر طبری- متوفای 310ه-. ابوالفرج اصفهانی- متوفای 356 ه-. [مقاتل الطالبین ص 30.] احمد بن حنبل- متوفای 241 ه-. ابوطلحه شافعی- متوفای 654-. [مطالب السئول ص 9.] و عدهای دیگر تولد فاطمه (علیهاالسلام) را پنج سال قبل از بعثت ذکر کردهاند و از این رو معتقدند آن حضرت هنگام رحلت حدود 28 و یا 29 سال داشت.
2. مسعودی- متوفای 345 ه- تاریخ نگار موثقی که بسیاری او را شیعه دانستهاند، [برخی نیز او را شیعه زیدی شمردهاند.] مینویسد: «اکثر اهل بیت و شیعیان آنها قائلند که فاطمه (علیهاالسلام) هنگام رحلت 29 ساله بود. [التنبیه و الاشراف ص 250.]
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: تحقیقی پیرامون روز و سال تولد حضرت زهرا علیهاالسلام
بشارت باد بر اهالی زمین که سیب سرخ بهشت،
جوانه زده است!
نام تو، ریشه شر را خشکاند و آتش دوزخ را سر کرد
بر پیروان طریقه رستگاری.
خانه وحی، با درخشش نام تو، روشنتر شد
تا نشانهای باشد بر حرمت زن
تا دیگر رنگ چهره ها با شنیدن صدای تولد دختران
از غضب کبود نشود
تا دیگر سنتهای جاهلانه میان دختر و پسر
خطی نکشد به نشانه سعد و نحس.
«عاص بن وائل سهمی» بداند که سهمی از
میراث حقیقت و ماندگاری نخواهد برد.
هرچه بهره ای از نور نداشته باشد،
تا صبح بیشتر نخواهد پایید.
پنجه های عداوت و گمراهی،
به زودی بریده و دریچه های هدایت
باولادت خجسته تو
یکی پس از دیگری گشوده خواهد شد.
میثم امانی
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: طوبای بهشتی {ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام}
«یا مولاتی یا فاطمة الزهراء اغیثینی»
خـلـقـت کـائـنـات شــد، بـهـر وجــود فاطمه(س)
زنـده هـمـه جـهان شد از، یمن ورود فاطمه(س)
پـیـش حـریـم حرمـتش، خیـل ملک کشید صف
از سـر شـوق جـمـلگی، مـحو سجـود فاطمه(س)
رونق دین مـصطفی(ص)،هست به چشم اهل دل
هـم ز قـیـام فـاطـمـه(س)،هـم ز قـعــود فاطمه(س)
از پس رحلت نبی(ص)، کس نزده ست در جهان
غـیر امـیـرمـؤمـنان(ع)،گـام به سـوی فاطمه(س)
هـمـچو خـسی در آتـشش، قهـر خدا کشد همی
هر که کـند تـجـاوز از، حـق و حـدود فاطمه(س)
بهررضای مصطفی(ص)،از ره مهر روز و شب
نام عـلی مـرتـضـی(ع)، گـشـت سـرود فاطمه(س)
در همه طول زندگی، بعد مـحـمـّد(ص) و عـلـی(ع)
با حسنین(ع) بود و بس، گفت و شنود فاطمه(س)
هـست به دل مـرا کـجا، غـیر مـحـبـت عـلـی(ع)
کـی بـه زبـان مـن بــوَد، غـیـر درود فاطمه(س)
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: طوبای بهشتی {ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام}
✿(◕‿◕)✿ طوبای بهشتی ✿(◕‿◕)✿
ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام
قالت فاطمه الزهرا سلام الله علیها :
بشر في وجه المؤمن يوجب لصاحبه الجنة ، و بشر
في وجه المعاندالمعادي يقي صاحبه عذاب النار .
فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند :
پاداش خوشرويي در برابر مؤمن بهشت است ، و خوشرويي با
دشمن ستيزه جو ، انسان را از عذاب آتش باز مي دارد .
بحار الانوار ، ج 75 ، ص
موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسبها: طوبای بهشتی {ویژه نامه ولادت حضرت فاطمه زهراعلیها السلام}
ابن تيميّه و مقايسه بين حضرت علي و خلفاي سه گانه (2)
نويسنده: آيت الله سيدعلي حسيني ميلاني
نقد افكار ابن تيميّه (4)
معيار عزّت و ذلّت
آري، ابن تيميّه با ديد مادّي پيشرفت را تنها در جنگ و خونريزي و كشورگشايي مي بيند و براي علم و دانش، مكارم اخلاق و فرهنگ اسلام هيچ ارزشي نمي پندارد. از اين رو ادّعا مي كند كه در ميان دوازده امام شما شيعيان تنها براي يكي از آن ها سلطنت و قدرت فراهم شد و او نيز هيچ قلمروي به قلمرو مسلمانان نيفزود. به اين سخن او دقت كنيد:
در ميان كساني كه اماميه ادعاي عصمت براي آن ها مي كنند تنها علي از راه بيعت سران به حكومت رسيد، در زمان سلطنت او نيز چندان نفع و مصلحتي در اين دنيا نصيب مسلمانان نشد؛ آن چنان كه در زمان سه خليفه پيشين شده بود. بنابراين مي توان به طور قطع و يقين نتيجه گرفت آن لطف و مصلحتي كه ادعا مي كنند با امامانشان حاصل مي شود، باطل است. (1)
آن گاه در جاي ديگر مي افزايد:
هركس گمان مي كند آن دوازده نفري كه پيامبر وعده آمدنشان را داده (2) همين دوازده نفري هستند كه شيعيان ادعاي امامت آن ها را مي كنند، او درنهايت جهل و ناداني است؛ زيرا هيچ كدام از آن ها دست به شمشير نبردند مگر علي بن ابي طالب، او هم نتوانست در زمان خلافتش با كفار نبرد كند حتي يك شهر هم فتح نكرد و يك كافر را هم نكشت، بلكه مسلمانان شروع به كشتن يك ديگر كردند تا آن جا كه كفار، مشركان و اهل كتاب در شرق ممالك اسلامي و نيز در شام به آن ها طمع نمودند؛ به گونه اي كه گفته شده آن ها برخي از شهرهاي مسلمانان را تصاحب كردند. اين چه عزّتي است كه در زمان خلافت او نصيب اسلام شد؟!...
بنابراين، اسلام نزد شيعيان، همان خواري آن هاست و ما در ميان هواپرستان ذليل تر از رافضي ها نداريم. (3)
معيار عزّت و ذلّت و نفع و مصلحت در نزد ابن تيميّه فقط شمشير، خونريزي و كشورگشايي است و كسي عزيز خواهد بود كه به هر قيمت اين كار را انجام دهد، گرچه به قيمت محو الگوهاي اسلام، ايجاد تنفر و وحشت در دل مردم از اسلام، جلوگيري از انتشار فرهنگ آن باشد. مهم افزايش قلمرو حكومتي است.
موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسبها: ابن تيميّه و مقايسه بين حضرت علي و خلفاي سه گانه (2
ابن تيميّه و افترا به حضرت علي (ع)
نويسنده: آيت الله سيدعلي حسيني ميلاني
نقد افكار ابن تيميّه (6)
احاديث دروغين
ابن تيميّه براي اثبات حقانيت خوارج و ناصبي ها؛ كساني كه جنگ هاي اميرالمؤمنين (عليه السلام) را نادرست مي دانند احاديث صحيح را تكذيب مي كند و به نقل علماي مذهب خود هيچ اعتنايي نمي نمايد. او احاديث صحيح را نمي پذيرد و به راحتي احاديث دروغين را نقل مي كند و به اميرالمؤمنين (عليه السلام) نسبت هاي ناروايي مي دهد. در موردي چنين مي گويد:
علي بن ابي طالب (رضي الله عنه) از برخي كارهايش، چون جنگ هايي كه به راه انداخته بود پشيمان شد... شب هاي جنگ صفين مرتب مي گفت: به خدا! عبدالله بن عمر و سعد بن مالك چه خوب كردند، اگر كار نيكي انجام دادند پاداش زيادي برده اند و اگر هم كار بدي انجام داده اند خطرش كم است. (1)
در حالي كه عبدالله بن عمر و سعد بن مالك- همان سعد بن ابي وَقّاص- هر دو از بيعت نكردن با اميرالمؤمنين (عليه السلام) و شركت نكردن در جنگ هايش پشيمان شدند و حكايت پشيماني آن ها در منابع تاريخي موجود است.
ابن تيميّه مي افزايد:
علي در شب هاي صفين به پسرش حسن مي گفت: اي حسن! اي حسن! پدرت گمان نمي كرد كار به اين جا بكشد، كاش پدرت 20 سال قبل از اين مرده بود (!!) (2).
به راستي چگونه ابن تيميّه احاديث صحيح و متقن را كه در كتاب هاي معتبر اهل سنت آمده، تكذيب مي كند و با اطمينان مي گويد: دروغ است و چنين مطلبي را به طور قاطع به اميرالمؤمنين (عليه السلام) نسبت مي دهد؟ گويي اين يكي از مسلمات تاريخ و ضروريات مذهب است؛ حتي يك سند يا يك منبع از كتاب هاي اهل سنت را هم براي آن نقل نمي كند.
ابن تيميّه گاهي در مورد برخي از سخنان خويش ادعاي تواتر مي كند و مي گويد:
هنگامي كه علي از جنگ صفين برگشت سخنش عوض شد... و خبرهاي متواتري آمده كه او در آخر كار از اوضاع ناراحت بود (3). گاهي علي از جنگ هايي كه كرده بود اظهار پشيماني و ناراحتي مي كرد. اين ها همه نشانگر آن است كه او بر اين نبردها دليل شرعي نداشته است (!!) (4).
روايت متواتر به روايتي مي گويند كه آن قدر راويان مختلف به سندهاي گوناگون آن را نقل كرده باشند كه جاي هيچ شك و شبهه اي در صحت و راستي آن نباشد و انسان به صدور آن يقين پيدا كند.
اين اخبار متواتري كه ابن تيميّه ادعا مي كند كجا هستند؟
چند سند دارند؟
موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسبها: ابن تيميّه و افترا به حضرت علي (ع)
داستان يک خواستگاري ساختگي
نويسنده: آيت الله سيّد علي حسيني ميلاني
بررسي و نقد داستان خواستگاري علي (ع) از دختر ابوجهل (1)
پيش گفتار
سنّت نبوى و اخبار زندگانى رسول اكرم صلّى اللّه عليه وآله و اصحاب آن حضرت و رويدادهاى صدر اسلام كه در كتاب هاى حديثى، تاريخى و سيره و سرگذشت نگارى منعكس شده، به جهت اهميّت و تأثير به سزايى كه در حوزه ي عقيدتى و علمى دارند نيازمند پژوهش، پيرايش و بررسى عميق و دقيق هستند كه البتّه بايد دور از غرض ورزى ها، تعصّب ها، هواخواهى ها و گرايش هاى گوناگون باشد، و اين نخستين گامى است كه اقدام به آن در راه خدمت به ميراث اسلامى ما و احيا و نشر آن، لازم و ضرورى است.
اينك دوران تعصّبات كور سپرى شده، چشم ها گشوده شده، انديشه ها روشن گرديده و امكانات اطّلاع رسانى فراوان شده است، و در همه ي زمينه ها كتاب هاى بسيارى نيز چاپ و منتشر مى شوند؛ از اين رو، نبايد در اين اقدامِ ضرورى، سستى و كوتاهى كنيم، و يا سنگينى بار پرداختن به اين امر مهم را به دوش ديگران بيندازيم. به عنوان نمونه، ما نبايد به درستىِ همه ي مطالبى كه در كتاب هاى مختلف - به خصوص در كتاب هاى پيشينيان - آمده است، اذعان كنيم، مگر آن كه براى نقد و بررسى آن ها به اندازه ي لازم تلاش نماييم.
موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسبها: داستان يک خواستگاري ساختگي