نتایج اعمال نیک و بد افراد و جوامع در این عالم.
هر امتى که طالح و فاسد شد قهرا در رذائل و گناهان فرو مى رود، و خدا هم وبال آنچه کرده بدو مى چشاند، و قهرا منتهى به هلاکت و نابودیشان مى شود.حوادثى که در عالم حادث مى شود، تا حدى تابع اعمال مردم است، اگر نوع بشر بر طبق رضاى خداى عمل کند، و راه طاعت او را پیش گیرد، نزول خیرات و باز شدن درهاى برکات را در پى دارند، و اگر این نوع از راه عبودیت منحرف گشته، ضلالت و فساد نیت را دنبال کنند، و اعمال زشت مرتکب گردند، باید منتظر ظهور فساد در خشکى و دریا، و هلاکت امتها، و سلب امنیت، و شیوع ظلم، و بروز جنگها، و سایر بدبختى ها باشند، بدبختى هایى که راجع به انسان و اعمال انسان است، و همچنین باید در انتظار ظهور مصائب و حوادث جوى، حوادثى که مانند سیل و زلزله و صاعقه و طوفان و امثال آن خانمان برانداز است باشند، و خداى سبحان در کتاب مجیدش به عنوان نمونه داستان سیل عرم، و طوفان نوح، و صاعقه ثمود، و صرصر عاد، و از این قبیل حوادث را ذکر فرموده. پس هر امتى که طالح و فاسد شد قهرا در رذائل و گناهان فرو مى رود، و خدا هم وبال آنچه کرده بدو مى چشاند، و قهرا منتهى به هلاکت و نابودیشان مى شود.(طباطبائی، موسوی همدانی، ترجمه تفسیر المیزان، 1378ش، ج2، صص 271-272).
بیشتر بخوانید: بلیات که سر تا سر جامعه را گرفته در اثر اعمال سیئه و اخلاق فاسده و عقائد باطله و ظلم و تعدى و ... است.
فساد در روى زمین و روى آب.
ظهور فساد بلاها و مصائب و عقوبات و گرفتاریها و شدائد و بیچارگیها و درماندگیها و پریشانی ها و امراض مهلکه و تسلط ظلمه و سلب نعم و قطع مطر و ضیق معیشت و نقصان ارزاق و سایر بلیات که سر تا سر جامعه را گرفته در اطراف دنیا نقاط زمین و صفحه دریا در اثر اعمال سیئه و اخلاق فاسده و عقائد باطله و ظلم و تعدى و ترک فرائض و اشتغال بملاهى و بى اعتنایى بدین و مقدسات دین و بى عفتى و بى عصمتى و ترک اداء حقوق و جنگ و جدال و خون ریزى و عداوت با یکدیگر و زد و خورد و قطع رحم و عقوق والدین و هزار مفسده دیگر است.ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ ظهور فساد بلاها و مصائب و عقوبات و گرفتاریها و شدائد و بیچارگیها و درماندگیها و پریشانی ها و امراض مهلکه و تسلط ظلمه و سلب نعم و قطع مطر و ضیق معیشت و نقصان ارزاق و سایر بلیات که سر تا سر جامعه را گرفته در اطراف دنیا نقاط زمین و صفحه دریا در اثر اعمال سیئه و اخلاق فاسده و عقائد باطله و ظلم و تعدى و ترک فرائض و اشتغال بملاهى و بى اعتنایى بدین و مقدسات دین و بى عفتى و بى عصمتى و ترک اداء حقوق و جنگ و جدال و خون ریزى و عداوت با یکدیگر و زد و خورد و قطع رحم و عقوق والدین و هزار مفسده دیگر که می فرماید: بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ و در اخبار بسیارى داریم که آثار هر معصیت را بیان می فرماید که چه عقوبت و بلائى متوجه می شود و چون این اخبار مفصل است بلکه یک باب براى آنها مبوب کرده اند «باب تفسیر الذنوب و عقوباتها» نقلش از وضع تفسیر خارج است و مکرر بیان کرده ایم آثار معاصى را از قساوت قلب، سیاهى دل، ضعف ایمان، سلب نعم، نزول بلا، تسلط شیطان زوال دین، و بعد از رحمت، سلب توفیق، تسلط ظالم، کوتاهى عمر و غیر اینها.(طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، 1378ش، ج10، ص 394).
چنانچه گناهان و ستمگریها جامعه ئى را فرا گیرد سبب ناامنى و فساد بیابانها و دریاها خواهد شد.
اهل ایمان و تقوى می توانند در برابر حوادث ناگوار نیروى صبر و بردبارى را بکار برده از آن رهگذر خطر سعادت خود را تأمین نمایند هم چنانکه در باره اولیاء و نیکان چنین است بوسیله اینگونه حوادث نیروى انقیاد خود را تقویت می نماید تا آنجا که اراده خود را در محور خواست پروردگار قرار داده و با نیروى تزلزل ناپذیرى هر گونه پیش آمد ناگوارى را گوارا و از نعمتى هرگز خود را بى بهره نمى نمایند.آیه "ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا" بیان نموده چنانچه گناهان و ستمگریها جامعه ئى را فرا گیرد سبب ناامنى و فساد بیابانها و دریاها خواهد شد زیرا زندگى بشر وابسته بسایر اجزاء جهان است از این رو اعمال و رفتار آنان نهایت ارتباط و وابستگى با نظام سایر اجزاء عالم دارد چنانچه صالح و شایسته باشد اجزاء دیگر نیز بتناسب آنها منتظم خواهند بود و گر نه فساد عالم را فرا گرفته بشر زیاده از سایر موجودات در معرض خطر قرار خواهد گرفت زیرا ضعیف و زبونتر از همه پدیده هاى جهان است. اهل ایمان و تقوى می توانند در برابر حوادث ناگوار نیروى صبر و بردبارى را بکار برده از آن رهگذر خطر سعادت خود را تأمین نمایند هم چنانکه در باره اولیاء و نیکان چنین است بوسیله اینگونه حوادث نیروى انقیاد خود را تقویت می نماید تا آنجا که اراده خود را در محور خواست پروردگار قرار داده و با نیروى تزلزل ناپذیرى هر گونه پیش آمد ناگوارى را گوارا و از نعمتى هرگز خود را بى بهره نمى نمایند.(حسینی همدانی، سید محمد، انوار درخشان، 1404ق، ج4، ص 132).
آثار اعمال بد مخصوصا ظلم و تعدّى نسبت به بندگان خدا گرفتار شدن بلیّات دنیوى خواهد بود.
این بلیّاتى که بانسان اصابت می نماید آن پاداش عمل خود آنها است و براى اینست که اثر و نتیجه بعض اعمال رکیک خود را بچشند و بفهمند که آثار اعمال بد مخصوصا ظلم و تعدّى نسبت ببندگان خدا گرفتار شدن بلیّات دنیوى خواهد بود چه جاى عذاب اخروى.ذات متعال علّت و سبب هر فسادى و هر بلاء و آفتى را که در زمین از برّ و بحر مثل قحطى و امراض مسریّه و وباء و طاعون و جنگ و نزاع و خون ریزى و خشک سالى و فساد غلّه و زیاد شدن میکروبهاى مفسده در بدن یا در خارج و زمین لرزه و آفاتى که در دریاها از قبیل طوفان و غرق شدن کشتیها و غیر اینها از آفات و بلیّاتى که همیشه نوع بشر مبتلا بآنند تمام این بلیّات را مستند می گرداند بعمل خود انسان و چون علّت و سبب فساد عالم خود بشر است غایت و نتیجه آن نیز عاید خود بشر می گردد که این بلیّاتى که بانسان اصابت می نماید آن پاداش عمل خود آنها است و براى اینست که اثر و نتیجه بعض اعمال رکیک خود را بچشند و بفهمند که آثار اعمال بد مخصوصا ظلم و تعدّى نسبت ببندگان خدا گرفتار شدن بلیّات دنیوى خواهد بود چه جاى عذاب اخروى.(امین (بانوی اصفهانی)، سیده نصرت، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، 1361ش، ج10، ص 109).
پی نوشت:
[1]. الروم: 41.
منابع:
1- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ایران، تهران، انتشارات دارالکتب الإسلامیة، چاپ سی و دوم، 1374ش.
2- طباطبائی، موسوی همدانی، ترجمه تفسیر المیزان، ایران، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،چاپ یازدهم، 1378ش.
3- طیب، سید عبدالحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ایران، تهران، انتشارات اسلام، چاپ دوم،1378ش.
4- حسینی همدانی، سید محمد، انوار درخشان، ایران، تهران، انتشارات کتابفروشی لطفی، چاپ اول، 1404ق.
5- امین (بانوی اصفهانی)، سیده نصرت، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ایران، تهران، نهضت زنان مسلمان، چاپ اول،1361ش.
نظرات شما عزیزان: