تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6181
بازدید دیروز : 37451
بازدید هفته : 156013
بازدید ماه : 478294
بازدید کل : 10870049
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 15 / 3 / 1397

فصل اول؛ پيشگامي امير مؤمنان (ع) در اسلام از نظر اجماع و نظر حد اكثري

بدون در نظر داشت رواياتي كه در منابع اهل سنت آمده، اگر اقوال علماي بزرگ آنها را بررسي كنيم، به دست مي‌آيد كه آنها بر نخستين مسلمان بودن اميرمؤمنان عليه السلام اجماع نظر دارند و يا نظر اكثر آنها اين است. در اين قسمت هر دو مورد را بررسي مي‌نماييم:

الف : ادعاي اجماع

1. حاكم نيشابوري (عدم اختلاف تاريخ نويسان در نخستين مسلمان بودن علي )

حاكم نيشابوري مي‌گويد: در ميان اصحاب تاريخ اختلافي نيست كه در اين كه اميرمؤمنان علي عليه السلام نخستين مسلمان است.

ولا أعلم خلافا بين أصحاب التواريخ أن علي بن أبي طالب رضى الله عنه أولهم إسلاما وإنما اختلفوا في بلوغه والصحيح عند الجماعة أن أبا بكر الصديق رضي الله عنه أول من أسلم من الرجال البالغين بحديث عمرو بن عبسة.

من در ميان مورخان اختلافي نمي‌بينم در اين كه علي بن ابي طالب اولين مسلمان است؛ تنها اختلاف در سن بلوغ آن حضرت هنگام اسلام آوردن است. اما در نزد اهل سنت قول صحيح اين است كه ابو بكر نخستين مسلمان از ميان مردان بالغ است و دليل آن رو ايت عمرو بن عبسه است.

النيسابوري، أبو عبد الله محمد بن عبد الله الحاكم (متوفاي405 هـ)، معرفة علوم الحديث، ج 1، ص 22، تحقيق: السيد معظم حسين،‌ الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت،‌ الطبعة : الثانية، 1397هـ - 1977م

نكته مهم اين كه برخي علماي اهل سنت، اين سخن حاكم را نقل كرده، اما اجماع را انكار كرده اند و دليل شان هم اين است كه خود حاكم بعد از ادعاي اجماع گفته است:

والصحيح عند الجماعة أن أبا بكر الصديق رضي الله عنه أول من أسلم من الرجال البالغين...

اگر دقت شود حاكم نيشابوري دقيقاً اجماع را قبول دارد؛ اما نظر اهل سنت را در جمع بين روايات بيان كرده است؛ زيرا در منابع آنها روايت صحيح آمده كه نخستين مسلمان را از ميان مردان، اميرمؤمنان عليه السلام را معرفي مي‌كند و از طرفي روايات ديگر آنها ابو بكر را نخستين مسلمان مي‌دانند.

تنها راه جمع بين روايات در نظر آنها اين است كه بگويند: ابو بكر در حال اسلام آوردن مرد بالغ و اميرمؤمنان يك فرد نابالغ بوده است. و نتيجه گرفته اند كه نخستن فرد مسلمان نابالغ حضرت علي و نخستين مرد بالغ ابو بكر است.

اگر در اين توجيه هم دقت شود،‌ روشن است كه اسلام آوردن اميرمؤمنان عليه السلام قبل از ابو بكر بوده است.

البته ابن كثير نيز تصريح مي‌كند كه قبل از ابوبكر، اهل بيت پيامبر صلي الله عليه وآله كه شامل حضرت خديجه،‌ امير مؤمنان، زيد و خانمش مي‌شود، اسلام آورده اند.

سخن ابن كثير را سيوطي در كتاب «تاريخ الخلفاء» اين‌گونه نقل كرده است:

قال ابن كثير والظاهر أن أهل بيته صلى الله عليه وسلم آمنوا قبل كل أحد زوجته خديجة ومولاه زيد وزوجة زيد أم أيمن وعلى وورقة انتهى.

ظاهر اين است كه اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه وآله پيش از همه ايمان آورده اند. همانند حضرت خديجه،‌ غلامش زيد،‌ و خانم زيد و ام ايمن و علي و ورقه.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج 1، ص 34، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولى، 1371هـ - 1952م.

بنابراين ادعاي اجماع حاكم نيشابوري سر جايش باقي است.

2 – 3. سيوطي و ابن حجر هيثمي و نقل اجماع

سيوطي در كتاب «تاريخ الخلفاء»، نيز ادعاي اجماع در اين باره را نقل كرده است:

وعلي رضي الله عنه أحدالعشرة المشهود لهم بالجنة ... وهو أول خليفة من بني هاشم وأبو السبطين أسلم قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.

علي كه خداوند از او راضي باشد، يكي از ده نفري است كه به بهشت بشارت داده شده است. .. او نخستين خليفه از بني هاشم و پدر دو نوه رسول خدا قبل از همه اسلام آورد؛ بلكه ابن عباس، انس،‌ زيد بن ارقم، سلمان فارسي و گروهي گفته اند كه علي نخستين مسلمان بوده است و برخي اجماع بر اين مطلب را نقل كرده اند.

السيوطي، جلال الدين أبو الفضل عبد الرحمن بن أبي بكر (متوفاى911هـ)، تاريخ الخلفاء، ج1، ص166، تحقيق: محمد محي الدين عبد الحميد، ناشر: مطبعة السعادة - مصر، الطبعة: الأولى، 1371هـ - 1952م.

ابن حجر هيثمي نيز شبيه عبارت سيوطي را نقل كرده و مي‌نويسد:

الفصل الأول في إسلامه وهجرته وغيرهما

أسلم رضي الله عنه وهو ابن عشر سنين وقيل تسع وقيل ثمان وقيل دون ذلك قديما بل قال ابن عباس وأنس وزيد بن أرقم وسلمان الفارسي وجماعة إنه أول من أسلم ونقل بعضهم الإجماع عليه.

الهيثمي، ابوالعباس أحمد بن محمد بن علي ابن حجر (متوفاى973هـ)، الصواعق المحرقة علي أهل الرفض والضلال والزندقة، ج2، ص351، تحقيق: عبد الرحمن بن عبد الله التركي - كامل محمد الخراط، ناشر: مؤسسة الرسالة - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ - 1997م.

4. اتفاق (ابن شهاب، عبد الله بن محمد، قتاده و ابو اسحاق) بر نخستين مسلمان بودن علي (ع)

ابن عبد البر در كتاب «الاستيعاب في معرفة الأصحاب»، اتفاق محدثان قديم اهل سنت همانند: ابن شهاب، عبد الله بن محمد،‌ قتاده و ابو اسحاق را بر نخستين بودن اميرمؤمنان عليه السلام نقل كرده است:

والصحيح فى امر أبى بكر أنه أول من أظهر إسلامه كذلك قال مجاهد وغيره قالوا ومنعه قومه وقال ابن شهاب وعبد الله بن محمد بن عقيل وقتادة وأبو إسحاق أول من اسلم من الرجال على واتفقوا على أن خديجة أول من آمن بالله ورسوله وصدقه فيما جاء به ثم على بعدها.

صحيح اين است كه ابو بكر نخستين كسي است كه اسلامش را ظاهر كرد. مجاهد و غير او اين چنين گفته اند. آنها گفته اند كه قوم ابو بكر او را از اسلام آوردن منع مي‌كردند. ابن شهاب، عبد الله بن محمد بن عقيل،‌ قتاده و ابو اسحاق گفته اند: نخستين مسلمان از ميان مردان علي است و آنها اتفاق نظر دارند كه خديجه اولين شخصي بود كه به خدا و رسولش ايمان آورد و آن حضرت را در آنچه آورده بود تصديق كرد پس از ايشان علي ايمان آورد.

ابن عبد البر النمري القرطبي المالكي، ابوعمر يوسف بن عبد الله بن عبد البر (متوفاى463هـ)، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 3، ص 1092، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ.

 بنابر اين، در نخستين مسلمان بودن حضرت علي عليه السلام بين علماي متقدم اهل سنت اجماع و اتفاق نظر است.

ب: نظر اكثر

تعدادي از علماي اهل سنت تصريح كرده اند كه نظريه نخستين مسلمان بودن امير مؤمنان عليه السلام نظريه اكثر علماء است:

1. ابن عبد البر (متوفاي 463هـ)

ابن عبد البر در كتاب «الدرر»، در باره اذيت شدن مسلمانان از جمله رسول خدا و ابوبكر و غيره سخن به ميان آورده، آنگاه مي‌نويسد كه خديجه و علي اولين مسلمان در نزد اكثر اهل علم است:

قال ابن عبدالبر وقد ذكرنا خبره بأكثر من هذا في بابه من كتاب الصحابة ولم يذكر ابن مسعود ولا مجاهد في هذا الخبر خديجة ولا عليا وهما أول من أسلم عند أكثر أهل العلم لأنهما كانا في بيت رسول الله ومن كان في بيته كان في جوار عمه ومع ذلك فإنه لم يظهر إلى قريش منهما ذلك فلم يؤذيا وهؤلاء السبعة ظهر منهم ذلك فلقوا الأذى الشديد من قومهم.

ابن عبد البر مي‌گويد: ما خبر آزار مسلمانان را بسيار تر از اين در جاي خودش در كتاب «صحابه» ذكر كرديم اما ابن مسعود و مجاهد در اين خبر خديجه و علي را نياورده اند در حالي كه آن دو تن (خديجه و علي) در نزد اكثر اهل علم از جمله نخستين مسلمانان هستند؛ زيرا آنها در خانه رسول خدا بودند و كسي كه در خانه آن حضرت بودند، در حمايت عمويش بودند ....

ابن عبد البر (متوفاي 463 هـ)،  الدرر، ج1، ص42، دار النشر، طبق برنامه الجامع الكبير.

وي در جاي ديگر مي‌نويسد:

واختلف في الأول منهما فروي عن حسان بن ثابت وإبراهيم النخعي وطائفة أبو بكر أول من أسلم والأكثر منهم يقولون علي وقد ذكرنا القائلين بذلك والآثار الواردة في بابه من كتاب الصحابة.

در باره نخستين مسلمان بودن علي و ابو بكر، اختلاف شده است. از حسان بن ثابت و ابراهيم نخعي و گروهي روايت شده است كه ابو بكر نخستين مسلمان است، اما اكثر آنها مي‌گويند كه علي نخستين فرد مسلمان است. ....

ابن عبد البر (متوفاي 463 هـ)،  الدرر، ج 1، ص 38، دار النشر، طبق برنامه الجامع الكبير.

2. ابن اثير جزري (متوفاي630هـ)

ابن اثير جزري نيز پس معرفي نسبي امير مؤمنان عليه السلام مي‌نويسد:

عَليّ بنُ أَبي طالب بن عَبْد المُطَّلِب بنِ هاشم بن عبد مناف بن قصيّ بن كلاب ابن مرة بن كعب بن لؤى القرشي الهاشمي . ابن عم رسول الله، ...

وهو أَوّل الناس إِسلاماً في قول كثير من العلماءِ على ما نذكره . .

علي نخستين مسلمان در نظريه بسياري از علماء است كه بنابر آنچه ما بيان كرديم.

ابن أثير الجزري، عز الدين بن الأثير أبي الحسن علي بن محمد (متوفاى630هـ)، أسد الغابة في معرفة الصحابة، ج4، ص100، تحقيق: عادل أحمد الرفاعي، ناشر: دار إحياء التراث العربي - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1417 هـ - 1996 م.

3. ابن ابي الحديد (متوفاى655 هـ)

ابن ابي الحديد متعزلي در شرح نهج البلاغه، در باره سخن امير مؤمنان كه خودش را پيشگام ترين مسلمان معرفي كرده، سؤالي را مطرح كرده است كه اين گفتار حضرت با نظريه گروهي كه ابو بكر و زيد بن حارثه را سابق در اسلام مي‌دانند،  در تعارض است.

آنگاه در پاسخ مي‌گويد:‌ نظر اكثر اهل حديث و محققان از سيره نويسان روايت كرده اند كه علي نخستين مسلمان است:

المسألة السادسة: أن يقال: كيف قال: وسبقت إلى الإيمان، وقد قال قوم من الناس: إن أبا بكر سبقه، وقال قوم: إن زيد بن حارثة سبقه؟ والجواب: إن أكثر أهل الحديث وأكثر المحققين من أهل السيرة رووا أنه عليه السلام أول من أسلم.

إبن أبي‌الحديد المدائني المعتزلي، ابوحامد عز الدين بن هبة الله بن محمد بن محمد (متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج4، ص70، تحقيق: محمد عبد الكريم النمري، ناشر: دار الكتب العلمية - بيروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.

ابن ابي الحديد در جاي ديگر مي‌نويسد:

ولا ريب أن الصحيح ما ذكره أبو عمر أن علياً عليه السلام كان هو السابق، وأن أبا بكر هو أول من أظهر إسلامه، فظن أن السبق له .

بدون شك صحيح همان چيزي است كه ابو عمر آن را ذكر كرده و آن اين كه علي عليه السلام سابق در اسلام بوده است و ابو بكر نخستين كسي بوده كه اسلامش را ظاهر كرده و گمان بر اين شده است كه او سابق در اسلام بوده است.

ايشان پس از اين كه در باره روايات سابق بودن زيد صحبت كرده، اين گونه نتيجه گيري كرده است:

 فدل مجموع ما ذكرناه أن علياً عليه السلام أول الناس إسلاماً، وأن المخالف لذلك شاذ، والشاذ لا يعتد به .

مجموع آنچه را ما ذكر كرديم دلالت دارد بر اين كه علي نخستين مسلمان است و نظر مخالف آن شاذ و نادر است و قول شاذ مورد اعتنا نيست.

شرح نهج البلاغة، ج4، ص 76

4. ابو الفداء (متوفاي 732هـ)

ابو الفداء‌ اسماعيل بن علي نيز مي‌نويسد:

لا خلاف في أن خديجة أول من أسلم، واختلف فيمن أسلم بعدها، فذكر صاحب السيرة وكثير من أهل العلم، أن أول الناس إِسلاماً بعدها، علي بن أبي طالب رضي الله عنه.

اختلافي نيست كه خديجه نخستين مسلمان است اما اختلاف در باره كسي است كه بعد از ايشان مسلمان شده است. سيره نويسان و بسياري از اهل علم ذكر كرده اند كه نخستين مسلمان بعد از حضرت خديجه، علي بن ابي‌طالب عليه السلام است.

أبو الفداء عماد الدين إسماعيل بن علي (متوفاى732هـ)، المختصر في أخبار البشر، ج1، ص75، طبق برنامه الجامع الكبير.

5. محمد بن اسماعيل صنعاني (متوفاي852هـ)

وي نيز مي‌نويسد:

هو أمير المؤمنين أبو الحسن علي بن أبي طالب بن عم رسول الله صلى الله عليه وسلم أول من أسلم من الذكور في أكثر الأقوال على خلاف في سنه كم كان وقت إسلامه.

امير مؤمنان ابو الحسن علي بن ابي طالب،‌ پسر عم رسول خدا صلي الله عليه وسلم نخستين مسلمان از ميان مردان در بسياري از اقوالي است كه ذكر شده ولي در سن آن حضرت اختلاف نظر است كه در هنگام اسلام آوردن، چند سال داشته است.

 

الصنعاني، محمد بن إسماعيل الأمير (متوفاي852هـ)، سبل السلام شرح بلوغ المرام من أدلة الأحكام، ج 1، ص 44، تحقيق : محمد عبد العزيز الخولي، دار النشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت،‌ الطبعة : الرابعة 1379 

 

6. ابن حجر عسقلاني (متوفاي 852هـ)

ابن حجر عسقلاني نيز مي‌نويسد:

علي بن أبي طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف القرشي الهاشمي أبو الحسن أول الناس إسلاما في قول كثير من أهل العلم.

علي بن ابي طالب ... طبق قول بسياري از اهل علم، نخستين مسلمان است.

الإصابة في تمييز الصحابة، ج4، ص564

7. ملا علي قاري (متوفاي1014هـ)

وي نيز مي‌نويسد:

 ( 85 ) (وعن علي رضي الله عنه) هو أمير المؤمنين علي بن أبي طالب يُكنى أبا الحسن وأبا تراب القرشي، وهو أوّل من أسلم من الذكور في أكثر الأقوال ومن الصبيان في جميعها.

اميرمؤمنان علي بن ابي طالب كنيه اش ابو الحسن و ابو تراب قريشي است. او از ديدگاه بسياري اقوال، نخستين مرد مسلمان و از ديدگاه همه اقوال نخستين كودكي است كه مسلمان شده است.

ملا علي القاري، نور الدين أبو الحسن علي بن سلطان محمد الهروي (متوفاى1014هـ)، مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح، ج 1، ص 252، تحقيق: جمال عيتاني، ناشر: دار الكتب العلمية - لبنان/ بيروت، الطبعة: الأولى، 1422هـ - 2001م .

8. عكري حنبلي (1089هـ)

عكري حنبلي نيز مي‌نويسد:

وهو أول من أسلم عند كثيرين بعد خديجة.

علي نخستين مسلمان در نزد بسياري از علما بعد از خديجه است.

العكري الحنبلي، عبد الحي بن أحمد بن محمد (متوفاى1089هـ)، شذرات الذهب في أخبار من ذهب، ج 1، ص50، تحقيق: عبد القادر الأرنؤوط، محمود الأرناؤوط، ناشر: دار بن كثير - دمشق، الطبعة: الأولي، 1406هـ.

نقد تنها روايت معارض اين نظريه

در مقابل اين نظريه اكثر كه علي عليه السلام را نخستين مسلمان مي‌داند، تنها يك روايت معارض وجود دارد كه اسلام آوردن آن حضرت را پس ايمان آوردن يك گروه از مردم مي‌داند. ابن عساكر اين روايت را با سند و متن ذيل نقل كرده است:

أخبرنا أبوالقاسم الشحامي أنا أبو عثمان البحيري أنا أبو عمرو الحيري أنا محمد بن أحمد بن المؤمل الصيرفي ببغداد نا أبي نا بشر بن محمد اليشكري نا عثمان بن مقسم عن يزيد بن رومان عن عطاء بن يسار عن ابن عباس قال أول من أسلم مع رسول الله صلى الله عليه وسلم خديجة ثم أناس ثم علي فأمرهم رسول الله صلى الله عليه وسلم بشهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا عبده ورسوله وخلع الأنداد واللات والعزى وأمرهم بالصلاة.

ابن عباس مي‌گويد: نخستين شخصي كه به رسول خدا صلي الله عليه وسلم اسلام آورد، خديجه است پس از آن گروهي از مردم ديگر، پس از آن علي مسلمان شد؛‌ پس رسول خدا به آنان دستور داد تا به وحدانيت خداوند و اين كه محمد بنده خدا و رسول اوست شهادت دهند و شرك و بت پرستي را كنار بگذارند و آنان را به اقامه نماز دستور داد.

ابن عساكر الدمشقي الشافعي، أبي القاسم علي بن الحسن إبن هبة الله بن عبد الله،(متوفاى571هـ)، تاريخ مدينة دمشق وذكر فضلها وتسمية من حلها من الأماثل، ج 42، ص27، تحقيق: محب الدين أبي سعيد عمر بن غرامة العمري، ناشر: دار الفكر - بيروت - 1995.

بررسي روايت:

با بررسي كه در سند روايت انجام شد يك تن از روايان آن مجهول و يك تن د يگر از نظر علماي رجال اهل سنت، ضعيف و جاعل روايت است:

 

 
1. «ابي» احمد بن المؤمل:

اين شخص پدر محمد بن احمد مؤمل است. در كتب رجالي اهل سنت، هيچگونه توثيق و حتي مدحي براي وي ذكر نشده است. و در برنامه «جوامع الكلم» يكي از نرم افزارهاي رجال اهل سنت، به شماره: (3512 ) تضعيف شده است.

 

 
2. عثمان بن مقسم:

اين راوي را، ثوري، يحيي بن معين، سعدي كذاب و جاعل روايت دانسته و از نظر احمد بن حنبل منكر الحديث و از نظر دار قطني متروك الحديث است.

 ابو الفرج ابن الجوزي در كتاب «الضعفاء والمتروكين» اقوال علماء را در تضعيف اين راوي اين گونه آورده است:

 عثمان بن مقسم أبو سلمة البري الكندي البصري وقيل كوفي يروي عن هشام بن عروة كذبه الثوري وقال يزيد بن زريع لا شيء وقال أحمد بن حنبل حديثه منكر وقال يحيى ليس بشيء هو من المعروفين بالكذب ووضع الحديث وقال السعدي كذاب وقال النسائي والدارقطني متروك.

ثوري او را دروغگو مي‌داند، يزيد بن زريع مي‌گويد: روايت او چيزي نيست. احمد بن حنبل گفته: روايتش منكر است. يحيي بن معين مي‌گود: روايت او چيزي نيست، او دروغگويان و جاعلان معروف روايت است. سعدي گفته است: او دروغگو است. نسائي و دارقطني گفته اند: او متروك است.

 

ابن الجوزي، عبد الرحمن بن علي بن محمد، أبو الفرج (متوفاي579هـ)، الضعفاء والمتروكين، ج2، ص172، تحقيق : عبد الله القاضي، دار النشر: دار الكتب العلمية – بيروت، الطبعة : الأولى 1406 

 

ذهبي در كتاب «المغني في الضعفاء»، تصريح مي‌كند كه بسياري از علماء او را تكذيب كرده اند:

4066 - عثمان بن مقسم البري عن هشام بن عروة وقتادة كذبه غير واحد عنه مناكير.

الذهبي الشافعي، شمس الدين ابوعبد الله محمد بن أحمد بن عثمان (متوفاى 748 هـ)، المغني في الضعفاء، ج 2، ص 429،‌ تحقيق: الدكتور نور الدين عتر.

ذهبي در جاي ديگر مي‌نويسد:

 [ 5617 ] عثمان بن مقسم البري أبو سلمة الكندي البصري أحد الأئمة الأعلام على ضعف في حديثه ... تركه يحيى القطان وابن المبارك و قال أحمد حديثه منكر وقال الجوزجاني كذاب وقال النسائي والدارقطني متروك.

عثمان بن مقسم ... با اين كه در حديث ضعيف است يكي از علماي اعلام است. ... يحيي و ابن مبارك روايت از وي را ترك كرده اند. احمد بن حنبل گفته: وي منكر الحديث است. جوزجاني گفته: او بسيار دروغگو است. نسائي و دارقطني متروك الحديث دانسته است.

ميزان الاعتدال في نقد الرجال ج 5، ص 72

همين عبارت را ابن حجر عسقلاني نيز در كتابش آورده است:

لسان الميزان ج 4، ص 155

سخن نسائي در باره او اين است:

419 عثمان بن مقسم البري متروك الحديث.

الضعفاء والمتروكين للنسائي ج 1، ص 75

عقيلي در كتاب «الضعفاء الكبير»، مي‌نويسد:

 

 

حدثنا محمد بن عيسى قال حدثنا العباس بن محمد قال سمعت يحيى قال عثمان البري ليس بشيء وفى موضع آخر عثمان بن مقسم ضعيف

العقيلي، أبو جعفر محمد بن عمر بن موسى (متوفاي322هـ)، ضعفاء العقيلي، ج 3، ص 220، تحقيق: عبد المعطي أمين قلعجي، دار النشر: دار المكتبة العلمية – بيروت، الطبعة: الأولى1404هـ - 1984م

نتيجه:

 اين روايت از نظر سند ضعيف است و روات آن دروغگو و جاعل هستند و نمي‌تواند قول اكثر اهل العلم و الحديث را كه حضرت علي عليه السلام را نخستين مسلمان مي‌داند تضعيف نمايد.

در نهايت ثابت شد كه از نظر اجماع علماي متقدم اهل سنت و اكثر صاحب نظران اهل علم آنها، علي عليه السلام نخستين فرد مسلمان است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: lماه ضیافت خدا
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی