حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (حفظه الله) :
«غنا عبارت از آوازی است که مشتمل بر ترجیع و صوت و طرب انگیز و مناسب با مجالس طرب باشد و موسیقی گاه بر غنا و گاه بر آلات مختلف موسیقی مانند تار، سنتور، دف و غیره اطلاق میشود. موسیقی را اگر به همان معنای غنا و آوازها و سازها و بکار گرفتن آنها بدانیم ، فراگرفتن موسیقی که از قدیم الایّام بین اهل لهو و بزم متداول بود و در کشورها و مناطق مختلف انواعی از آن بکار برده میشده و میشود همه حرام است».(2)
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره):
«غنا عبارتست از آوازی که در آن صدا را در گلو میگردانند که به زبان عرفی چهچه میگویند و طرب (تحوّل غیر اختیاری در مستمع) انگیز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد.... غنا صوتی است که با ترجیع و طرب همراه باشد و مناسب مجالس لهو و لعب باشد».(3)
اگر استماع موسیقی هیچ گونه تأثیری در انسان نداشته باشد، آیا باز حرام است؟
جواب همه مراجع : اگر از نوع موسیقی حرام باشد، گوش دادن به آن جایز نیست ؛ هر چند در شخص تأثیری نداشته باشد. (4)
تبصره: موسیقی حرام ، غالباً آثار ناپسندی دارد و باعث بیگانگی از خدا و تحریک شهوت و آلودگی به مفاسد دیگر میشود ولی حکم، تابع این امور نیست و اگر به فرض، در موردی موسیقی حرام ، هیچ تأثیری در روح و روان انسان برجای نگذارد باز گوش دادن به آن جایز نیست.
اولین غنا
بنا بر آنچه در معارف اسلامی آمده است:«اولین کسی که مرتکب غنا شد ، شیطان بود(5) و از آن به بعد غنا رواج پیدا کرد. همچنین در روایتی از امام جعفر صادق(علیه السلام)آمده است: « وقتی آدم رحلت نمود ابلیس و قابیل بارحلت او خوشحال شدند،آن دو در اجتماع شرکت کردند و به نشانه شادی برای مرگ آدم از تنبورها و وسائل لهو (موسیقی) استفاده کردند پس هرکس در روی زمین از این وسائل لذت میبرد از پیروان آن میباشد»(6)
باید دانست در متون دینی واژهی موسیقی به چشم نمیخورد ولی به جای آن واژههای غنا ، لهو ، ملاهی و مصادیق آلات موسیقی مانند : مزمار(نی و فلوت)، معزف (تار) ، عود ، طبل ، تنبور و مانندآن به کار رفته است.
اثرات معنوی و روحی موسیقی
روح انسان ، مهمترین جنبه وجودی انسان است، لذا هر آن چه که بر آن اثر بگذارد میتواند در کمال و سقوطش، مؤثّر باشد. از این جا اهمّیت اثر موسیقی بر روح و روان انسان مشخّص میشود. ما در این بخش مهمترین آثار موسیقی را بر روح بررسی میکنیم:
1- گمراهی و غفلت از خدا
از بزرگترین آثاری که برای موسیقی ذکر شده است دور شدن از یاد و ذکر خداست . قرآن در سوره لقمان یکی از عوامل گمراهی و ضلالت را «لهو الحدیث» دانسته است. «ومِن النّاسِ مَن یشتری لَهوالحدیثِ لیُضلَّ عن سبیلِ الله(7)«لهو یعنی غفلت ،یعنی دور شدن از ذکر خدا ، دور شدن از معنویت ، دور شدن از واقعیتهای زندگی ، دور شدن از کار و تلاش و فرو غلتیدن در ابتذال و بی بند و باری».(8) در روایات اسلامی از «لهو الحدیث» نیز به «غنا» تفسیر شده است.(9)
2- گرایش به فساد
غنا و آواز مطرب و لهوی، انسان را به سوی شهوت و فساد اخلاقی میکشاند و از راه پرهیزکاری باز میدارد.مجالس غنا و موسیقی، معمولاً جزو مراکز مفاسد گوناگون است و این خود دلیل روشنی است بر این که موسیقی در گرایش به فساد نقش مؤثّری دارد . در حدیثی از نبی اکرم(صلی الله علیه وآله) آمده است : «الغناءُ رقیة الزنا» :«غنا نردبان زنا است».(10)
سفارش رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به حضرت علی (ع) میباشد که به ایشان فرمودهاند:« یا علی؛ سه کار دل راسخت کند: گوش دادن به آواز و موسیقی و شکار و به دربار سلاطین رفتن
3 ـ سوء عاقبت
برای اثبات سوء عاقبت، به واسطه غنا و موسیقی به یک داستان کوتاهی که در زمان امام صادق (علیه السلام) اتفاق افتاده اکتفا میکنیم ، چرا که آن چه در زمان آن بزرگواران رخ داده، صرفاً یک داستان نیست بلکه باید عبرت برای سایرین و آنان که در زمانهای بعد میآیند قرار بگیرد. مردی به امام صادق(علیه السلام) عرض کرد: همسایگان من کنیزانی دارند که آواز میخوانند و با عود (یکی از آلات موسیقی) مینوازند . چه بسا به هنگام قضای حاجت نشستنم را طول میدهم، تا صدای آنها را بیشتر بشنوم.امام فرمودند: « این کار را نکن. در روز قیامت در برابر خداوند هیچ عذری نداری ؛ مگر سخن حق را نخواندی که میفرماید : گوش، چشم، دل، مسئولند و در برابر کارهایی که کردهاند، مورد سؤال واقع میشوند. » مرد عرض کرد : به خدا سوگند گویا این آیه را تاکنون نخوانده و نشنیده بودم. دیگر به خدا این کارها را انجام نمیدهم و از او آمرزش میطلبم . امام سپس فرمودند: «برخیز و غسل کن و آن چه میتوانی نماز بخوان، چون تا کنون به گناه بزرگی مشغول بودی و چه بد حال و تیره بخت بودی اگر بدون توبه و بر این حال از دنیا میرفتی.» (11)
4- قساوت قلب
یکی از اثرات شوم موسیقی بر روان انسانها پدید آوردن بیماری قساوت قلب در انسان میباشد. و مویّد این کلام، سفارش رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به حضرت علی (ع) میباشد که به ایشان فرمودهاند:« یا علی؛ سه کار دل راسخت کند: گوش دادن به آواز و موسیقی و شکار و به دربار سلاطین رفتن(12)
قلوب افراد گناهکار به قدری سخت است که دیگر چیزی از پندها و موعظههای الهی در آن اثر نمینماید.نشانه و علامت این بیماری آن است که این گونه افراد وقتی در مجلسی قرار میگیرند که در آن سخن از خدا و قرآن و یاد مرگ و آخرت است، اهل موسیقی، حالشان بد میشود و دوست دارند زود از این گونه مجالس خارج شوند و بر عکس اگر در جایی باشند که سخن از دنیا و سرگرمیهای گمراه کننده باشد ، به اشتیاق بر آن توجه میکنند و دوست ندارند که تمام شود و باز تایید کننده سخنان فوق،آیه 6 و7 سوره لقمان است که در آیه 6 در مورد اهل «لهوالحدیث» توضیح و بلافاصله درآیة 7 که مورد بحث ما است میفرماید: و چون آیات و گفتار ما بر اهل لهو و موسیقی خوانده شود دوری گزینند و روی برگردانند و تکذیب آن گفتار نمایند مانند کسی که آن را نشنیده و گویا در گوشهای ایشان سنگینی است از شنیدن آیات ما پس به ایشان عذابی دردناک را مژده بده.
در روایتی که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودهاند : «بَیت الغناءِ لاتُؤمن فیه الفجیعةُ و لا تُجاب فیه الدَّعوةُ و لا یَدخلُه المَلَکُ.»(17) «خانهای که در آن غنا خوانده میشود از مصیبت و بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمیشود و فرشته داخل آن نمیگردد
5- از بین رفتن حیا
امام صادق(علیه السلام) در این رابطه در حدیثی میفرمایند :«مَن ضُربَ فی بَیته بَربَطٌ أربعینَ یوماً سلَّطَ اللهُ علیه شَیطاناً یُقال له القَفَندَر فلا یَبقی عضوٌ مِن أعضائه إلّا قَعدَ علیه فإذا کانَ کذلک نزعَ منه الحیاءُ ولم یُبال ما قال و لا ما قیل فیه»(13)«کسی که در خانهاش چهل روز بربط ( نوعی تار ) نواخته شود خداوند متعال شیطانی را به نام قفندر بر او مسلّط میکند که عضوی از اعضای وی باقی نمیماند مگر اینکه او را در برمی گیرد و هنگامی که این گونه شد حیا از او گرفته میشود به گونهای که نسبت به آنچه به او گفته میشود بی تفاوت میگردد».
در خصوص اهمّیت حیا نیز خوب است بدانید رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در این باره فرمودهاند : «حیا و ایمان با همدیگر وابستهاند چون یکی از میان برود، دیگری هم از میان میرود».(14)و باز در اهمیّت حیا در حدیثی آمده است که:«کسی که حیا ندارد ایمان ندارد(15)
6- از بین رفتن غیرت
«إنّ شَیطاناً یُقال له القَفَندَرُ إذا ضَربَ فی مَنزل الرَّجلِ أَربعینَ صباحاً بالبَربَطِ و دَخلَ الرّجالُ وَضع ذلک الشّیطانُکلَّ عضوٍ منه علی مِثله مِن صاحبِ البیَتِ ثمّ نفخَ فیه نفخةً فلا یُغار بعدَها حتّی تؤتی نساؤه فلایُغارُ.» (16)«کسی که چهل روز در خانهاش بربط نوازند و مردمان بر او وارد شوند شیطانی به نام قفندر اعضای خود را به تمام اعضای بدنش مس مینماید ، پس غیرت از آن مرد برداشته میشود تا به حدی که با زنانش اگر فعل قبیحی کنند بدش نمیآید ».
7- نزول بلاهای ناگهانی و عدم استجابت دعا
در روایتی که از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودهاند : «بَیت الغناءِ لاتُؤمن فیه الفجیعةُ و لا تُجاب فیه الدَّعوةُ و لا یَدخلُه المَلَکُ.» (17) «خانهای که در آن غنا خوانده میشود از مصیبت و بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمیشود و فرشته داخل آن نمیگردد .»
پینوشتها:
1. حسینی خامنهای،علی،رهبر معظم انقلاب،أجوبة الإستفتائات،ص 250،م1138.
2. محمودی،محسن،مسائل جدیدازدیدگاه علماو مراجع تقلید،ص49.
3. فاضل لنکرانی،محمد،جامع المسائل،م 974و978،ص252.
4. استفتائات مراجع.
5. عاملی،محمدبن حسن،وسائل الشیعه، ج12،ص231،ح28.
6.همان،ص233وکلینی،محمدبن یعقوب،کافی،ج6،باب الغناءص1654،ح3.
7. لقمان(31)،آیه6.
8. قدوسی، حسن، نکتههای ناب، ص102.
9. وسائل الشّیعه،ج12،باب99،ص226،ح7.
10. مجلسی،محمدتقی،بحارالأنوار،ج79،باب99،ص247،ح26.
11. طباطبائی،محمدحسین،ترجمة تفسیر المیزان، ج13، ص107وکافی،ج6،،ص1655،ح10.
12. فیض مشکینی،علی اکبر،نصایح، ترجمه آیت الله احمدجنّتی ،ص 134.
13. وسائل الشیعه،کتاب تجارت، باب100،ج12،ص232،ح2وکافی،ج6،،ص1655،ح17.
14. بحارالأنوار،ج71،باب81،ص331،ح4،به نقل ازکافی ،ج2،ص106.
15. همان.
16. وسائل الشیعه،کتاب تجارت،باب 100 ،ج 12،ص 232،ح1وکافی،ج6،ص1655،ح14.
17. کافی،ج6،ص1655،ح15ووسائل الشیعه،ج12،باب99،ص225،ح1.
فرآوری : زهرا اجلال
نظرات شما عزیزان: