اقسام توحيد و شرك:
توحيد بر چهار قسم است
توحيد ذاتى: يعنى ذات خداوند هيچ شبيه و مانندى ندارد (... لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ... الشورى، 11)
توحيد صفاتى: يعنى اوصاف او مانند حيات و علم و قدرت، عين ذات اوست (هُوَ الْحَيُّ لاَ إِلهَ إِلاَّ هُوَ... غافر، 65؛... وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ الروم، 54)
توحيد افعالى: اعتقاد به اينكه همه امور، حركت ها، تاثير و تاثّرها و سلسله علل به ذات خداوند پايان مى پذيرد (اللَّهُ خَالِقُ
كُلِّ شَيْءٍ وَ هُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ الزمر، 62؛... قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ... آلعمران، 154)
توحيد عبادى: يعنى عبادت و پرستش منحصر به خداوند متعال است (وَ قَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا إِلاَّ إِيَّاهُ... الإسراء، 23)
15بنابراين شرك نيز بر چهار قسم است
شرك در ذات: يعنى انسان براى جهان بيش از يك مبداء قائل شود
شرك در صفات: يعنى صفات خداوند را زائد بر ذات او بدانيم
شرك در افعال: يعنى اعتقاد به استقلال مخلوقات در كارها باشيم
شرك در عبادت: يعنى غير خدا را شريك در پرستش بدانيم
شيعيان در توسل و درخواست حاجت از پيامبراكرم (ص) و امامان (ع) معصوم هيچ يك از اقسام شرك فوق را معتقد نيستند بلكه آن بزرگواران را تنها واسطه در فيض مى دانند، به جهت تقربى كه در نزد خداوند دارند با اذن او برخى از كارها را انجام مى دهند
چنانكه حضرت عيسى (ع) با اذن پروردگار پرنده را خلق مى كرد و مرده را زنده مى ساخت و مريض را شفا مى داد (... أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ
16 فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ وَ أُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللَّهِ... آلعمران، 49)
همانطورى كه فرشتگان در اداره نظام هستى واسطه در كارها هستند مانند تدبير و تقسيم امور (فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْراً النازعات، 5؛ فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً الذاريات، 4) پيامبراكرم و امام معصوم نيز واسطه در هدايت مردم و اجابت دعاى آنها به اذن خداوند هستند.
با توجه به مطلب فوق اين سوال وهابيون پاسخ داده مى شود كه گويند: تنها خداوند مشكلات را مى تواند حل كند، پس چرا شما شيعيان حل مشكلات را از امام مى خواهيد؟ با اينكه قرآن مى فرمايد: أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ... النمل، 62 و نيز مى فرمايد: فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِنْ ضُرٍّ... الأنبياء، 84
17پاسخ اينكه ما شيعيان امام معصوم (ع) را واسطه در فيض مى دانيم كه خداوند متعال به بركت آن ها دعاى ما را به اجابت مى رساند.
نظرات شما عزیزان: