استناد به قرآن
کسانی که بر این عقیده اند بهشت و جهنم آفریده شده و اکنون وجود دارد به آیاتی از قرآن مانند آیات زیر استناد جسته اند :
1 . (… أُعدّت للمتقین.)86
… [ بهشت] برای پرهیزکاران آماده شده است .
2 . ( عندها جنّةُ المأوی).)87
[ پیامبر] آنجا همان بهشتی را دید که جایگاه اوست .
3 . ( وبرّزت الجحیم للغاوین.)88
و دوزخ برای بیراهه رفتگان آشکار شد .
4 . ( وأُزلفتِ الجنة للمتقین.)89
و بهشت به سوی پرهیزکاران نزدیک شد .
اینان برآنند که این جمله ها به زمان گذشته (ماضی) بیان شده است و اگر معنای زمان گذشته را به معنای زمان آینده (مستقبل) برگردانیم قرآن را برخلاف ظاهر آن معنا کرده ایم بی آن که قرینه دینی و یا ضرورت عقلی بر این کار باشد.90
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه قرآن: (وبرّزت الجحیم لمن یری)91 می نویسد :
( والآیة ظاهرة فی انّ الجحیم مخلوقةٌ قبل یوم القیامة وانما تظهر یومئذٍ ظهوراً بکشف الغطاء عنها.)92
آشکارا از آیه دانسته می شود که پیش از برپایی قیامت جهنم هست و هویدا شدن آن در روز قیامت به کنار رفتن پرده از روی آن است .
استناد به روایات
در این نوشتار مجال پرداخت به همه روایات مورد استناد نیست از این روی از باب نمونه به یک روایت بسنده می کنیم:93
اباصلت هروی از امام رضا(ع) می پرسد :
( یابن رسول اللّه فأخبرنی عن الجنّة والنار أَهُما الیوم مخلوقتان؟
فقال: نعم. وان رسول اللّه0ص) قد دخل الجنة ورأی النار لمّا عرج به الی السماء قال: فقلت له :
ان قوماً یقولون: إنّما الیوم مُقدَّرتان غیر مخلوقَتَین فقال(ع): لاهُم منّا ولانحن منهم من أنکر خلق الجنة والنّار فقد کذب النبی(ص) وکذبنا…)94
ای فرزند رسول خدا! مرا درباره بهشت و دوزخ راهنمایی کن آیا آن دو اکنون وجود دارند؟
امام(ع) فرمود: بله و بی گمان پیامبر(ص) در سفر معراج به بهشت درآمد و دوزخ را دید .
اباصلت می گوید: به امام گفتم: گروهی می گویند: بهشت و دوزخ اکنون وجود ندارند بلکه مقدّر شده است .
امام فرمود: اینان از ما نیستند و ما نیز از آن گروه نیستیم کسی که موجود بودن بهشت و دوزخ را نپذیرد بی گمان پیامبر(ص) و ما را تکذیب کرده است .
دراین سخنِ امام(ع) که از جهت سند مورد اعتماد است باور به آفریده شدنِ بهشت و جهنم و این که آن دو اکنون وجود دارند ایمان به پیامبر(ص) و امامان(ع) شمرده شده است .
از همین روی علامه حلّی درشرحِ رأی شیخ طوسی که می نویسد :
( بهشت و دوزخ اکنون وجود دارند.) وقتی مخالفان این رأی را بر می شمارد از عالمان شیعه کسی را یاد نمی کند .
به هر روی حقایق و پدیدارهایی مانند بهشت و دوزخ که در متون دینی از پدیدارهای قیامت شمرده شده اند اگر چه برای انسانها پس از رستاخیز و آغاز زندگی درجهان دیگر نمایان خواهند شد اما از فهم آیات و روایات و بلکه از بیان روشن آنها فهمیده می شود که آن حقایق اکنون وجود دارند و این به نوبه خود تأییدی روشن و گواه استواری است بر رأیِ استاد شهید سید مصطفی خمینی و درستیِ این نظریّه که روز قیامت اکنون وجود دارد.
نظرات شما عزیزان: