برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
اگر معارف قرآنی را با نگاه منصفانه مورد بررسی و تأمل قرار دهیم اذعان خواهیم داشت که هیچ آیین و مذهبی به اندازه شریعت اسلام اصول و تکنیک های هم زیستی مسالمت آمیز را ارائه نداده است. شاخص های آسمانی که به دنبال حذف خشونت در تمام ابعاد زندگی خانوادگی و اجتماعی بوده و گستردگی آن ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی، قضایی، اجتماعی،... را در بر می گیرد.
خداوند مهربان نه تنها راضى نمی شود دیگرى شما را به قتل برساند بلکه به خود شما هم اجازه نمى دهد که با رضایت خود خویشتن را به دست نابودى بسپارید، در روایات اهل بیت ع نیز آیه "وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیما"[1] به معنى" انتحار"[2] تفسیر شده است.
به خاطر مال دنیا، و ثروت از دست رفتنى که نصیب شما نشده و مورد فشار عصبى و حال خشم قرار گرفته اید خود را نکشید و دست به قتل نفس نزنید.منظور از لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ به احتمالى به معناى این
خودکشى و انتحار به خاطر ناامنی در اجتماع ممنوع است!.
چکیده خداوند مهربان نه تنها راضى نمی شود دیگرى شما را به قتل برساند بلکه به خود شما هم اجازه نمى دهد که با رضایت خود خویشتن را به دست نابودى بسپارید، در روایات اهل بیت ع نیز آیه "وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیما"[1] به معنى" انتحار"[2] تفسیر شده است.
دعا، اندیشه معنویت، بخشایشگری، تمرکز، نیت مولفه های موثر در معنویت درمانی می باشد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
مولفه های موثر در معنویت درمانی اندیشه معنوی در برگیرنده مراقبه و لحظات خود انگیخته و سازمان نایافته ای است که در آن ما با یکتایی و وحدت امور پیوند برقرار می کنیم.
صبر، تشریک مساعی با خدا و توکل سه امر معنوی ای هستند که بر درمان معنوی بسیار موثر هستند. از همین روی در دستورات دینی به این امور سفارش شده است. با ما همراه باشید تا با تاثیر این امور در درمان های معنوی بیشتر آشنا شوید.
توکل نتیجه فهم عمیق پیش فرض زندگی معنوی است.
توکل
راغب (به نقل از سجادیان، ۱۳۸۲) در مفردات توکل را این گونه تعریف می کند: توکل یعنی اینکه بر غیر خودت اعتماد کنی و دیگری را از طرف خودت نایب قرار دهی. منظور از توکل این است که انسان در چهار چوب علل مادی و محدود قدرت و توانایی خود محاصره نگردد و چشم خود را به حمایت و لطف پروردگار بدوزد این توجه مخصوص ، آرامش و اطمینان و نیروی فوق العاده روحی و معنوی به انسان می بخشد که در رویایی با مشکلات، اثر عظیمی خواهد داشت.
نگاهی به اصل معنویت در سیره حضرت فاطمه (سلام الله علیها)
از آنجا که سیره حضرت زهرا (س) تجلی سیره و خلقوخوی پیامبر (ص) است، در این بخش مهمترین اصول حاکم بر زندگی آن حضرت یعنی «اصل معنویت» را بررسی میکنیم.
فاطمه (س)، تجلی سیره نبوی
حضرت زهرا (س) یگانه یادگار پیامبر اکرم (ص)، زندگی کوتاهش آیینه تمامنمای سیره نبوی است. او معارف ناب الهی را مستقیم از شخص رسول خدا (ص) فراگرفت. نزدیکترین شخص به رسول خداست که در سفر و حضر با ایشان
حجتالاسلام سلطانی درباره خاستگاه و مقدمه بیانیه گام دوم گفت: اگر ابعاد و مختصات دوران را ترسیم کنیم، میتوانیم به درستی خاستگاه این بیانیه را تحلیل و تبیین کنیم. اینکه وضعیت انقلاب اسلامی در داخل کشور در ۴۰ سالگی آن به کجا رسیده و چه حوادثی در آن رخ داده است، امروز به بیان دوست و دشمن ایران اسلامی دوران اقتدار خود را تجربه میکند.
چرا معنویت در گام دوم انقلاب مطرح شد؟ / چالشهای معنویتهای نوپدید برای بشر
در ابتدای این میزگرد، حجتالاسلام سیدهادی سیدوکیلی مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به آسیبشناسی و راهبردهای تقویت معنویت اسلامی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب گفت: یکی از شاخصهایی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به عنوان راهبرد و سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران مطرح فرمودند، مقوله «معنویت» است. حقیقت این است که معنویت، گمشده قرن حاضر است و جامعه صنعتیزده و تکنولوژیکال بشری در قرون اخیر بیش از گذشته به جای پرداختن به این نیاز مهم بشری، به اهداف پیشرفت اقتصادی و تکنولوژی پرداخته است.
برای دستیابی به حقایق اشیاء بایستی سیری صعود به سوی حق تعالی طی شود و آن میسر نمی شود مگر با رشد عاقله ی انسان که آن هم در سایه ی تقوای الهی رشد اصلی و واقعی خود را خواهد داشت.
عکس نویسنده
نویسنده : نجمه سادات رادفر
به بررسی احتمال عقلی این موضوع پرداختیم که انسان می تواند در حیات دنیوی خویش به حیات تجرّدی و روحانی دست یابد و از نظر عقلی و منطقی این موضوع قابل اثبات است ضمن آن که مصادیق بسیار و ملموس آن نیز در همه ی زمان ها و اعصار وجود داشته اند.
«معنویت و اخلاق» موتور محرکه در مسیر گام دوم انقلاب است
وسائل ـ بیانیه گام دوم یک بیانیه معنویت توحیدگرای اجتماعی است که برآمده از فقه و عرفان اسلامی است.
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در هفت راهبرد «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «خودکفایی اقتصادی»، «عدالت و مبارزره بافساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی، مرز بندی با دشمن» و «سبک زندگی» را مطرح ساختند. یکی از موارد مطرح شده موضوع «معنویت و اخلاق» است که این مهم در تمام سطوح جامعه با تکیه بر تهذیب نفس و تمرین فضائل اخلاقی حاصل میشود. امری که در دنیای غرب در سایه سلطه نظامهای کاپیتالیسم غربی و سوسیالیسم شرقی که متکی بر لذتطلبی و شهوتگرایی است، مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است.
1 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی؛ تبریز– ایران.
2 استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی؛ شبستر– ایران (نویسنده مسئول).
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری معنوی و سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس نحوه گردآوری دادهها تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش 273 نفر از مدیران و معاونان مدارس آموزش و پرورش منطقه آذرشهر بودند که از این تعداد 167 نفر مرد و 106 نفر زن بودند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 160 نفر تعیین شد که از این تعداد 98 نفر مرد و 62 نفر زن با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه رهبری معنوی(فرای و همکاران، 2005)، پرسشنامه سرمایه فکری(بونتیس، 1998)، و پرسشنامه اخلاق حرفهای(قاسمزاده و همکاران، 1393)، بود. برای تحلیل فرضیهها از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد بین رهبری معنوی با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). بین سرمایه فکری با اخلاق حرفهای مدیران مدارس منطقه آذرشهر رابطه وجود دارد(05/0>p). ضریب رگرسیون رهبری معنوی (265/0=β) و سرمایه فکری (805/0=β) بر روی اخلاق حرفهای با توجه به مقدار آزمون t معنادار بود و نشان داد که رهبری معنوی و سرمایه فکری میتوانند اخلاق حرفهای را به طور معناداری پیشبینی نمایند.
مرکز تحقیقات غدد درونریز و متابولیسم، پژوهشکده علوم غدد درونریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:
لغت "اخلاق" جمع "خلق" است و به معنی سیرت و باطن انسان میباشد. همانگونه که شکل ظاهری انسان ممکن است زیبا و یا نازیبا باشد، شکل باطنی یعنی خوی و ویژگیهای درونی انسان نیز میتواند شایسته و آراسته و یا ناشایسته و نامطبوع باشد. در اصطلاح علما، اخلاق عبارت است از حالت و ملکهای که آدمی را بدون فکر در انجام کارها تحریک کند.1 اخلاق ساختار وجودی انسان است و شگرفترین اثر را در حوزه رفتار آدمی دارد.
زمینه: در حالیکه بسیاری از تحقیقات انجام شده در زمینه رهبری تحولآفرین تمرکزشان روی خود رهبران بوده است، تأکید پارادایم جدید مدیریت و رهبری بر این است که تک تک کارکنان میتوانند به جای انفعال و اثرپذیر بودن، نقش فعالتری را در زندگی سازمانی ایفا و خود به عنوان عامل تغییر عمل کنند. امروزه به نظر میرسد که دو مفهوم هوش معنوی و هوش اخلاقی بر میزان تحولآفرینی رهبران و کارکنان به مثابه عاملان تغییر سازمانی تأثیرگذار است. با این پیشفرض علمی، این مقاله هدف بررسی رابطه بین هوش معنوی و هوش اخلاقی با رهبری تحولآفرین را دنبال میکند.
حب و بغض در دنیا در ارتباط با خداوند متعال معنا دارد و این معنا یعنی شلیک تیر خلاص به دار و ندار اندیشه لذت انگارانه غرب.
معنویت امام خمینی رحمه الله امام سراپا معنویت بود. اما این عارف بزرگ، مصلح هم بود. امام در این جهان به شدت دنیا زده و مادی، همه معنویت و آخرتگرایی خود را به توده های پیرو خود هدیه کرد و با این آخرتگرایی اسلامی علیه دنیاگرایی غرب وارد عمل شد و چه زیبا گفت که انقلاب ما انفجار نور است. غرب باشعار خوشبختی و رفاه به میدان آمده بود و امام دو علامت سؤال بزرگ در برابر آن قرار داد: خوشبختی چیست؟ و چه کسانی خوشبخت هستند؟
رهبر معظم انقلاب در دیدار دستاندرکاران کنگره مرحوم آیت الله تألهی:
تجلیل از علما تجلیل از معارف حقیقی الهی است
حوزه/ بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله تألهی که در تاریخ ۸ مهر ۹۸ برگزار شده بود، صبح امروز در محل این همایش در همدان منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله خامنهای در این دیدار با اشاره به برخاستن عرفای بزرگ از منطقه همدان، مرحوم آیت الله تألهی را در ادامه این سلسله عرفا و از گوهرهای ناشناخته برشمردند و با اشاره به استمرار این روحیه و رشحات عرفانی در جوانان رزمنده همدان همچون شهید چیتسازیان، گفتند: در دوران دفاع مقدس، جوانان حزباللهی و عاشق جبهه با مرحوم آیت الله تألهی مأنوس بودند و این از جمله امتیازات آن عالم بزرگوار بود که جوانان از ارتباط با ایشان بهرهمند و منور میشدند.
سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با موضوع معنویت شهید حاج قاسم سلیمانی شهید حاج قاسم سلیمانی شبهای احیاء را در خیابان ری می گذراندند و در این شب ها خلوت انسی با خدای خویش داشتند. ایشان در شبهای قدر و در ایام محرم و شهادت امام حسین (علیه السلام) فراوان اشک می ریختند و منقلب می شدند به قدری که من گمان می کردم که در این حال از دنیا می روند. ایشان در نهایت نیز در راه خداوند جان خود را فدا کردند. -