ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اعتقادات و باورهای دینی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اعتقادات و باورهای دینی

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی

خداوند متعال رزق خود، شامل علم، هدایت، شفا، قدرت و همه کمالاتی که انسان ها نیاز دارند را در هر شکلی به این عالم می فرستد لیکن به وسیله اسباب، این نعمت ها را مرحمت می فرماید. و این جزء حکمت های خداوند است که رزق را از پس حجاب و وسیله ها می فرستد و خداوند مستقیم این رزق را به انسان نمی دهد. زیرا در این روش انسان دچار آزمایش و ابتلا می شود و در پس این حجاب ها، دست قدرتمند خداوند را می بیند و دیگر این که عزت انسان حفظ می شود. منتهی انسان های آلوده به شرک، در این اسباب گیر می افتند و اسباب را روزی دهنده می پندارند.
خداوند انسانها را هر روز امتحان می کند اما امتحانات سنگین خدا در طول زندگی، یکی دو بار بیشتر اتفاق نمی افتد. و تمام کمین شیطان برای این امتحانات سنگین است. و تمام رشد و کمالات انسان وارسته و خداجو در موفق بودن در این امتحانات سنگین بوده است.
انسان اگر در این امتحانات سخت و سنگین به خدا توکل کند و در این امتحانات سربلند بیرون بیاید، خداوند از جایی رزق و روزی به انسان می دهد که حتی در ذهن خود هم تصور نمی کند. ما انسانها راه رسیدن به خدا را نمی دانیم و بعضی از افراد حتی معامله کردن با خداوند را نیز یاد نگرفته اند. فقط کسانی بلد هستند که باور دارند که این عالم خدایی دارد و اراده و قصد او متکی و محصور اسباب و علل نیست.
خداوند در قرآن به مومنان فرموده است که اگر کسی با خدا معامله کند و بندگی او را بکند، خداوند راه رزق را برای شما باز خواهد کرد و از راهی که به گمانت نمی رسد برایت می فرستد. وظیفه انسان بندگی کردن در برابر خداوند است. هیچ بن بست و مانعی برای اراده خداوند وجود ندارد.
انسان علاوه بر اینکه باید به خداوند حسن ظن داشته باشد، باید به ائمه معصومین هم حسن ظن داشته باشد زیرا این قاعده هم برای ائمه معصومین وجود دارد و امامان و معصومین هیچ یک دوستداران و شیعیان خود را بی نصیب نمی گذارند.

دریافت فایل


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اعتقادات باورهای دینی نوع نگاه انسان به زندگی

تاريخ : پنج شنبه 15 / 8 / 1399 | 17:35 | نویسنده : اکبر احمدی |

پیامک شهادت امام رضا(علیه السلام)

پیامک شهادت امام رضا(علیه السلام)

 

بر در دوست به امید پناه آمده‎ایم

همره خیل غم و حسرت و آه آمده‎ایم

چون ندیدیم پناهى به همه مُلک جهان

لاجرم سوى رضا بهر پناه آمده ‎ایم

 


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: ویژه نامه شهادت جانگداز امام رضا علیه السلام

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 25 / 7 / 1399 | 19:20 | نویسنده : اکبر احمدی |

اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی5

حجت الاسلام عالی: راهکاری برای پیشگیری از افتادن در دام عُجب و خودپسندی

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی،

اولین خصوصیت و مهم ترین ویژگی نگاه حسینی این است که به این نکته باور داشته باشیم که این ملک و عالم خدایی دارد و خداوند با دست رحمت خود این عالم را اداره و مدیریت می کند. میوه و محصول این نگاه و باور قلبی به مدیریت خداوند، ایجاد حسن ظن به خداوند است و باور این نکته که خداوند هیچ وقت انسان را در این تلاطم روزگار تنها نمی گذارد و راه را برایش روشن و مشخص می کند. در مقابل حسن ظن به خداوند، سوء ظن به خداوند است و کسی که به خداوند سوء ظن داشته باشد در واقع باب ورودی همه خیرات و نیکی ها از سوی خداوند را به سوی خود می بندد. چون امید خیری از جانب خداوند ندارد. سوء ظن، انسانها را افسرده و مضطرب می کند چون هیچ پشتیبانی برای خودش متصور نیست.
اگر انسانی که مرتکب گناه شده بعداً متوجه اشتباه خود شد، خداوند از باب رحمتش او را می بخشد. چون می بیند خود فرد متوجه اشتباه خود شده است. چه بسیار انسانهای گنه کار که در مقابل خداوند، غرور را می شکنند و خجل زده در پیشگاه خداوند قرار می گیرند و این خود در خیلی مواقع باعث ترقی انسان گنه کار می شود. این نتیجه نگاه حسن ظنی به خداست.
به فرمایش اهل بیت، یکی از راههایی که حسن ظن و امیدواری به خداوند ایجاد می کند این است که انسان نعمت ها و الطاف خداوند نسبت به خودش را بشناسد و شمارش کند. و هر چه روح انسان لطیف تر باشد، عنایات خداوند را بیشتر نسبت به خود می بیند. چه بسیاری از نعمت ها اعم از خوابیدن، داشتن حسن لامسه، احساس درد داشتن اینها همه از نعمت های خداوند است.
لیکن انسانی که نعمت های خداوند را در حق خود می شناسد روح شکر و سپاسگزاری خود را نسبت به خداوند زیاد خواهد کرد و این شکر و سپاسگزاری باعث افزایش روزی و نعمت از جانب خداوند خواهد شد و انسانی که نعمت های خداوند نسبت به خود را فراموش کرده و کفران نعمت کند، خداوند نعمت های خود را از این فرد قطع می کند.
امام هادی در برابر یکی از اصحاب خود که از وضع موجود ناراحت بود، سه نعمت را برای ایشان برشمردند که عبارتند از:
۱. دادن ایمان به تو و محروم کردن بدنت از آتش
۲. دادن سلامتی به تو تا بتوانی عبادت خدا را به جا آوری
۳. دادن روحیه قناعت به تو تا از ذلت و خواری نجات پیدا کنی

صدای اصلی

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : سه شنبه 7 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی3

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی،‌

در ادامه بحث نگاه و باور انسان به زندگی، یکی از بهترین نگاه ها و باورها، نگاه و اعتقاد امام حسین است که در این نگاه است که انسان نه تنها کوچک نمی شود بلکه به سرافرازی و سربلندی می رسد و این گنج درونی است که همیشه با انسان است حتی بعد از مرگ. لیکن انسان باید نگاه و اعتقاد خود به زندگی را اصلاح و تربیت کند و بهترین اصلاح و تربیت این است که نگاه، باور و اعتقاد خود را حسینی کند.
در نگاه و اعتقاد حسینی به این عالم، اولین واقعیت این است که این ملک خدایی دارد و با دست رحمتش عالَم را آفریده و با همین دست، عالَم را اداره می کند. خلقت پرودگار عالم با بسم الله الرحمن الرحیم با اسم رحمت خود شروع شده است. خلقت انسان با اسم رحمت پروردگار شروع شده است. کمالات انسان نیز اعم از زیبایی، خوش صدایی، قدرت، علم، آبرو و ... جلوه ای از کمالات خداوند است. تمام موجودات از خود چیزی ندارند.
علت اینکه خداوند به همه موجودات به قدر و استعداد خودشان کمالات و جلوه ای از خود را داده است، از رحمانیت و رحیمیت خودش است. اگر در این عالم کسی رحم و لطف به دیگران می کند جلوه ای از رحمت خداوند است. لیکن اولین نگاه امام حسین (ع) این است که این عالم خدایی دارد که با دست رحمت خود، آن را اداره می کند.
خطیب به بیان صفت رحمت خداوند می پردازد و اشاره می کند انسانی که اشتباه و گناهی را مرتکب می شود تا هفت ساعت برای او گناه نوشته نمی شود تا وقت نماز برسد و از آنجا که نیکی ها بدهی را از بین می برد گناهی بر او نوشته نمی شود. و بسیاری مواقع خود حیاء هم باعث بخشش گناه می شود.
لیکن این دلیل نشود که انسان به خاطر رحمت زیاد خداوند دست به گناه و نافرمانی او بزند، در واقع این از مصادیق بارز ناسپاسی و ناشکری است.
نتیجه باور به این واقعیت که این عالم و ملک خدایی دارد و با رحمت خودش این عالم را اداره می کند، حسن ظن به خداوند است. این حسن ظن انسان به خداوند باعث می شود که خداوند همیشه از انسان محافظت کند. خداوند گمان و حسن نیت دیگران نسبت به خودش را تبدیل به سوء ظن نمی کند.
امام علی (ع) می فرمایند: بدترین مردم کسى است که مردم، به خاطر ترس از شرارت و بدى او، پرهیز و احترامش کنند.

صدای اصلی

موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : سه شنبه 7 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی

سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی،

این زاویه نگاه انسان در درون است که حوادث اجتماعی را بزرگ و مهم ببیند یا کوچک و حقیر. چه بسیار حوادث کوچکی که در اجتماع اتفاق می افتد که فرد در ذهن و نگاه خود آن را بزرگ جلوه می دهد و گاهی مأیوس و افسرده می شود و چه بسیار حوادث بزرگی در جامعه اتفاق می افتد که فرد در ذهن و باور خود آن را کوچک و بی اهمیت تصور می کند. اختلاف انسانها با یکدیگر به همین نوع نگاه آنها به زندگی بستگی دارد. یک نگاه، انسان را با نشاط، مقاوم و متوکل به خداوند می کند و یک نگاه، انسان را ناامید و پژمرده می سازد. انسان باید نوع نگاه خود به زندگی را تربیت کند. اولیاء خدا در مقابل بلاها و ابتلائات زندگی بهترین استفاده ها را می کردند و بهره می بردند.
حادثه کربلا، جزء حوادثی است که تمام عوالم و ارکان عرش الهی را به لرزه در آورده است.
اعتقادات، باورها و نگاه های دینی است که انسان را همیشه استوار و پایدار نگه می دارد که اینها مانند گنج برای انسان ارزشمند هستند. این نگاه و باور دینی و توکل به خداوند است که ملت ایران را در هشت سال جنگ تحمیلی موفق و پیروز می کند. انسانی که چنین باوری را در خود تربیت و پرورش داده است و باور دارد که خداوندی وجود دارد و هیچ عمل او بدون حکمت و دلیل نیست، این انسان با سقوط اخلاقی در زندگی و دین مواجه نمی شود.

دریافت ویدئو

صدای اصلی


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : سه شنبه 7 / 7 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی،

موضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی، (بخش دوم)
در این ماه توصیه شده است که اگر کار ثوابی، خیر و زیارتی را انجام دادید سعی کنید آنها را به صورت مخفی انجام بدهید که این خودش انسان را هفتاد مرتبه بالا می برد. اما در مقابلش در بعضی از اعمال به ما توصیه شده است که آن را آشکار و در هیاهو انجام بدهیم که در واقع اینها جزء شعائر دینی و نشانه مسلمانی، دینداری و شیعه بودن انسان است. نمادها و نشانه های شیعه نباید به صورت پنهان باشد. این هم به این جهت است که اسلام یک دین شخصی نیست، بلکه یک دین اجتماعی و در مقیاس جهانی است.
یک مومن و یک شیعه در همه جنبه های زندگی فردی، شخصی و اجتماعیش، من جمله در ظواهر هم باید با کافران فرق داشته باشد.
یکی از نشانه ها و شعائر دینی این است که انسان مسلمان با شنیدن نام پیغمبر اکرم (ص) صلوات می فرستد. در حقیقت صلوات افضل اذکار است و یک شعائر و نماد دینی محسوب می شود.
یکی از نشانها و شعائر دینی که در اجتماع کمرنگ شده است صدای اذان است مخصوصاً صدای اذان صبح.
یکی دیگر از نشانه ها و شعائر دینی که در اجتماع خصوصاً در میان زوج های جوان کمرنگ شده است نام گذاری اسم ائمه و نام نیک بر روی فرزندان است. لیکن اولین حقی که پدر بر روی فرزند دارد نام گذاری نام نیک بر او است. نام فرد، نشانه مذهب و دینش باید باشد. و در طول تاریخ دشمنان با این اسماء مقدس مانند علی مبارزه می کردند.
یکی دیگر از نشانه ها و شعائر مهم دینی که مورد هجوم سنگین دشمن قرار گرفته است مسئله حجاب است. که در حال حاضر حجاب در جهان مهم ترین نماد دینداری است. حجاب و پوشش یک مسئله شخصی نیست. حجاب و پوشش در اجتماع باعث الگو سازی می شود. قصد و اراده دشمن این است که شعائر دینی ما را از بین ببرند.
یکی دیگر از نشانه ها و شعائر دینی، مجالس اهل بیت است. به این دلیل که هنوز شیعه زنده است. اهل بیت و معصومین نیز در خانه برای امام حسین (ع) مجلس می گرفتند و هم دیگران را توصیه به برپایی این مجالس می کردند. و همین مجالس است که دین را نگه می دارد. این هیاهو و سیاه پوش کردن نیاز است. این هیاهو و عزاداری ها باعث عدم تحریف حادثه کربلا و عاشورا شده است.

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

وضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی

وضوع اعتقادات و باورهای دینی و نوع نگاه انسان به زندگی

در ابتدای کلام، سخنران به کرامت و سخاوت ائمه معصومین می پردازد و بیان می دارد که ائمه در برابر لطف و احسانی که دیگران در برابر آنها انجام می دهند بسیار کریم و سخاوتمند هستند.
فهم، شناخت و درک دین بسیار کار مشکل و طاقت فرسا و وقت گیر است که انسان باید سالها ممارست کند تا به شناخت کامل برسد اما عمل به دین و رسیدن به قرب خدا کار آسانی است و نتایج پربار و زیادی دارد. گاهی انسان با یک عقیده و فکر خوب و عمل صالح راه بهشت را برای خود هموار و واجب می کند.
در روایتی از امام علی (ع) نقل شده است که سوال و جواب از انسان در بعد از مرگ زمانی شروع می شود که صدای پای تشییع کنندگان می آید و این سوال و جواب خیلی سریع اتفاق می افتد. و خوب است که انسان بعد از تشییع مرده خود، سریع آنجا را ترک نکند.
در اسلام، اعمال و شاه کلیدهایی وجود دارد که اگر انسان آن را به درستی انجام بدهد، برای رسیدن به قرب الهی خیلی کمکش می کنند. یکی از این اعمال نماز است. نماز شاه کلید است. نماز آلودگی های انسان را از بین می برد.
یکی دیگر از شاه کلید های دین اسلام دستگاه سیدالشهداء است که اگر انسانی از این فرصت به خوبی استفاده کند به بالاترین درجات قرب الهی می رسد. زیرا شهادت امام تأثیری بر روی دلهای مسلمانان گذاشته که برای هیچ کدام از امامان دیگر این اتفاق نیفتاده است.
عزادار اصلی در دهه اول محرم ولی و معصوم آن زمان است. در زمان ما عزادار اصلی و کانون عزا امام زمان (عج) است.
از مسلمات شیعه این است که مسلمان با امام خود سنخیت دارد. با حزن امام خود محزون می شود، این حزن و غصه تبدیل به اشک می شود، این اشک نازله از اشک امام زمان است.

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

موضوع اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش دوم) - راه شناخت پیامبران

اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش دوم) - راه شناخت پیامبران

موضوع اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش دوم) - راه شناخت پیامبران

برای شناخت پیامبران راه های مختلفی وجود دارد که اولین و مهم ترین آنها معجزه است. معجزه در لغت به معنای به عجز درآوردن و ناتوان کردن است و این به معنای ناتوانی مردم عادی در انجام معجزه است. البته بسیاری از پهلوانان، مرتاض ها، مبتکران، دانشمندان و ساحران دست به انجام اعمالی می زنند که دیگران از انجام آن عاجزاند، اما این امور با معجزه های رسولان تفاوت های بسیاری دارد.
۱. اعمال این ها تحصیلی است اما انبیاء بدون درس و آموزش قادر به انجام این معجزات بوده اند.
۲. کار این ها تمرینی است.
۳. این افراد فقط در یک رشته خاص مهارت پیدا می کنند و این امری تخصصی است.
۴. اهداف این ها غیرارشادی است.
۵. در طول تاریخ شاید دیگران نیز شبیه به این ها باشند و اموری از این قبیل انجام دهند اما شبیه رسولان کسی نیست.
یکی از نکات مهم در مورد معجزه این است که معجزه باید با زمان خود سِنخیّت داشته باشد و انبیاء باید سرآمد مردم زمان خود باشند.
در میان همه ی معجزات، تنها معجزه ی قرآن است که در همه ی زمان ها قابل استفاده بوده و مورد تأیید قرار می گیرد. قرآن در عین حال بیان نیز هست.
تفاوت معجزه ی رسول خاتم با سایر انبیاء در سه چیز است :
۱. قرآن همه چیز را یکجا در بر می گیرد. اخلاق، مکتب، دستور، تاریخ، حکمت و ... .
۲. مواد قرآن همان حروفی هستند که در اختیار همه قرار دارد. اما هیچ گاه هیچ یک از ما نتوانسته ایم آیه ای مانند آن بیاوریم.
۳. قرآن معجزه ای جاوید است.
اعجاز اعداد در قرآن، آهنگ آیات، خبر از آینده و جامعیت این کتاب آسمانی می تواند از دیگر معجزات آن باشد.

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش اول) - نیاز به پیامبران

اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش اول) - نیاز به پیامبران

اصول عقاید اسلامی، نبوت (بخش اول) - نیاز به پیامبران

علامه طباطبایی می فرمایند همانطور که هستی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شود، بشر نیز باید در راهی قدم گذارد که درست باشد و انحرافی در آن نباشد. هماهنگی هستی و بشر در کنار هم می تواند شرایط خوبی ایجاد کند. برای مثال اگر اعضای بدن با هم هماهنگ نباشند، بدن دچار مشکل می شود و نظم آن به هم می ریزد.
اگر انبیاء الهی نبودند انسان ها در گمراهی خویش باقی می ماندند و هیچ گاه مسیر درست را نمی شناختند. انبیاء به منزله ی معلمانی بودند که وظیفه شان هدایت انسان ها بود و هدف شناخت خداوندی بود که خالق همه ی هستی است. از آنجایی که خداوند خود را مالک ما می داند پس نبوت امری درست و به جا است تا ما گمراه نشویم.
انسان ها هر قدر که درس بخوانند و علم خود را بالا ببرند باز هم نسبت به مسائلی چون ماوراء و اموری که مربوط به آینده می شود، ناتوان هستند. عقل و علم انسان محدودیت هایی دارد که نمی توان بر آنها تکیه کرد پس باید با انبیاء همراه شد.
به طور کلی قانون انبیاء سه شرط اصلی دارد :
۱. احاطه ی کامل بر نیازهای ظاهری و باطنی
۲. احاطه به روح و جسم
۳. احاطه به امروز و فردا
کسی که این قوانین را وضع کرده نیز باید شرایطی داشته باشد :
۱. خوشنام باشد.
۲. از صفر شروع کرده باشد.
۳. از خودش شروع کرده باشد.
۴. معجزه داشته باشد.
۵. قوانینش امید آفرین باشد.

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اصول عقاید اسلامی، عدل (بخش سوم) - بسترهای عدالت اجتماعی

اصول عقاید اسلامی، عدل (بخش سوم) - بسترهای عدالت اجتماعی

اصول عقاید اسلامی، عدل (بخش سوم) - بسترهای عدالت اجتماعی

هر ظلمی ریشه در این امر دارد که شخصی خود را از دیگران برتر دانسته و به همین واسطه ظلمی را روا کند. این در حالی است که همه ی انسان ها در یک شرایط خلق شده اند و خداوند عادل ترین است. در بحث عدالت اجتماعی امتیازات انسان ها حذف می شود و همه با هم برابرند. عدالت خواهی امری فطری است و همه خواهان عدالت هستند. امکان برقراری عدالت فقط در مکتب انبیاء و اولیاء میسر است و غیر از آن نیست. در قرآن نیز عدل و احسان در کنار هم آمده اند و اگر احسان نباشد عدل در جامعه دوامی ندارد. به طور کلی بعثت انبیاء نیز به دلیل برقرار ی عدل در جامعه ایجاد شده است. عدل در قرآن به منزله ی حیات است و هر حاکمی اگر یک روز به عدالت در میان مردم رفتار کند پاداشی دریافت می کند که از هزاران سال عبادت عابد برتر و بالاتر است. دعای امام عادل خیلی زود به استجابت می رسد و این اهمیت این امر را می رساند. عدالت حتی در هستی و آفرینش نیز رعایت شده است. احکام الهی نیز از عدالت خالی نبوده و با نگاهی به آنها می توان عدالت را به خوبی درک کرد.
حب و بغض و جهل از عوامل انحراف از عدالت است.
اسلام راه هایی را برای رسیدن به عدالت بیان کرده است :
۱. عدالت مسئولین
۲. پیروی از عدالت در همه ی امور
۳. مراجعه نکردن به طاغوت ها
۴. امر به معروف
۵. مصادره ی اموال نامشروع
۶. نظارت بر مصرف
۷. عزل افراد بی عدالت

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش یازدهم) - آثار توحید و شرک

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش یازدهم) - آثار توحید و شرک

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش یازدهم) - آثار توحید و شرک

توحید همان ایمان به یکتایی و یگانگی خداوند است. برای رسیدن به این اعتقاد باید انسان اموری را انجام دهد :
۱. لغو همه ی امتیازات غیر الهی
خداوند ملاک های برتری انسان ها نسبت به هم را در چند چیز می داند :
تقوا، علم، عقل، لیاقت، جهاد، سابقه، هجرت، قدرت، امانت و توان بدنی.
۲. تساوی همه در برابر قانون
۳. قداست قانون
۴. قوی ترین عامل وحدت
۵. بهترین عامل فشار بر طاغوت ها
۶. بهترین عامل عدالت در تقسیم بیت المال
۷. بهترین عامل برای مقابله با هیاهو
۸. فانی را باقی می کند
۹. دغدغه ی آینده را بر طرف می کند
۱۰. بهترین قدرت در برابر سابقه ی بد
۱۱. بهترین قدرت در مقابل حمله ی دشمن
۱۲. انسان موحد هیچ گاه توحید را از دست نخواهد داد.

در مقابل آثار شرک را این طور می توان برشمرد :
۱. آثار روانی
راضی کردن یکی (خدا) راحت تر از راضی کردن چندین نفر است.
۲. آثار اجتماعی
هرج و مرج حاصلِ مخلوق های فروان در هر جامعه است.
۳. آثار اخروی
همه ی اعمال نیک به هدر می رود
۴. انسان به وحدت وجود نخواهد رسید
۵. شرک عامل تفرقه است.
۶. مشرک تسلیم قانون نمی شود و بهانه جویی می کند.

دریافت ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش دهم) - علل انحراف از توحید

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش دهم) - علل انحراف از توحید

علل انحراف از توحید در چند مورد خلاصه می شود :
۱. ترس
نمونه ی این مورد فرعون بود که به مردم می گفت اگر از من اطاعت نکنید و غیر من کس دیگری را خدا بدانید، شما را زندانی می کنم.
۲. والدین
والدینی که تلاش می کنند تا فرزندانشان توحید را نپزیرند.
۳. محیط
قوم موسی بعد از نجات از دریا به محض رسیدن به محیط جدید و با دیدن مردمی که بت می پرستیدند، از موسی خواستند تا بتی برایشان بسازد.
۴. تبلیغات
پیروی از حال و هوا و شرایطی که خوب نشان داده می شود.
۵. تعصب
۶. دانشمندان منحرف
۷. امید و طمع
۸. تقلید
۹. رفاقت با منحرفین
۱۰. شرک
۱۱. هوای و هوس
شرک مردم به دو دسته ی امروز و دیروز تقسیم می شود. مردم دیروز بت می پرستیدند و امروز مقام، ثروت، عنوان و اموری از این دست را جایگزین خداوند می کنند و این در حالی است که شاید خود نیز متوجه این امر نباشند.
۱۲. استبداد
چشم داشتن به وسیله ها و ابزار رسیدن به توحید انسان را از حقیقت توحید دور می کند. پس برای هر چیز باید اصل آن را از خدا بخواهیم.
برای تقویت روحیه ی توحید راه هایی وجود دارد :
۱. مطالعه ی طبیعت
۲. مطالعه ی تاریخ
۳. مناجات با خداوند
۴. ارتباط با افراد موحد
خداوند با ابزار و وسیله های رسیدن به خواسته ها مخالف نیست. برای مثال در عسل خواص درمانی بسیاری قرار داده و در قرآن به این نکته اشاره کرده که این عسل شفا است. عسل در اینجا وسیله ای است که ما را به خواسته مان می رساند. این نوع از فکر شرک نیست و انسان می تواند با ابزار و وسایل دنیوی خواسته اش را به اجابت برساند.

دانلود ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش اول) - نیاز به دین

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش اول) - نیاز به دین

اصول عقاید اسلامی، توحید (بخش اول) - نیاز به دین

یکی از مباحثی که در زمینه ی دین مطرح می شود این است که آیا وجود دین ضرورت دارد یا خیر؟
در جواب باید به نیازهای سه گانه ی بشر اشاره کرد. نیازهای فردی، نیازهای اجتماعی و نیازهای عالی. دین در این دسته بندی، جزء نیازهای عالی قرار می گیرد که همان نیاز به شناختِ سرچشمه ی هستی است. نزدیک ترین راه برای پاسخگویی به این سؤالات دین است. به طور کلی انسانیت ما وابسته به نیاز عالی است.
حیوان ها برای برطرف کردن نیازهایشان احتیاج به فهم و درک امور ندارند و بیشتر نیازهایشان را از طبیعت تأمین می کنند. همین تفاوت میان حیوانات با انسان ها موجب می شود تا انسان ها نیاز عالی را بر دیگر امور برتری دهند. این برتری مشکلاتی نیز به همراه دارد که انسان ناگزیر به مواجهه با آنها است. خداوند در قرآن می فرماید که انسان های دین دار از سوی بی دینان مورد تمسخر و طعنه قرار می گیرند و مورد تهمت و استهزاء قرار می گیرند اما در روز قیامت خندان خواهند بود. بسیاری از تعبیراتی که در مورد قیامت در قرآن آمده پاسخی به دنیا است. مروری به زندگانی اصحاب کهف نشان می دهد که آنها نمونه ای از کسانی بودند که در زمان خود به خاطر دین داری مورد آزار و اذیت قرار گرفتند اما در نهایت پیروز و سعادتمند گشتند.
نقش دین در زندگی با مقایسه ی زندگی بی دینان پررنگ تر می شود. فهم اینکه هر خانه ای مسئولی دارد و دنیا نیز تحت کنترل خداوند است، کار سختی نیست. انسان اگر وجود خداوند را باور کند هیچ گاه دست به گناه نخواهد زد. دین انسان ها را مهار و اصلاح می نماید.
ریشه ی دین، عقل و فطرت انسان است. ایمان به خدا به تنهایی برای دین داری کافی نیست بلکه ایمان باید با یاد خداوند همراه باشد. انسانِ با ایمان، با ذکر خداوند و یاد او به آرامش می رسد. این آرامش تنها با این روش به دست می آید.

دانلود ویدئو


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

تلقین ترجمه عقائد به اطفال

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSKHygcb9J0vyQiOCCTAmaLErFkg2GAx-T7Cw&usqp=CAU

تلقین ترجمه عقائد به اطفال

و مخفی نماند که: سزاوار آن است که طفل را در ابتدای تمیز و ادراک، تلقین به ترجمه عقاید مذکوره نمایند تا آنها را حفظ کند و بر صفحه خاطر نقش نماید. و به تدریج معانی آنها را تعلیم نمایند تا معانی آنها را بفهمد و سبب نشو و نمای او بر این «رسوخی» (69)در قلب او حاصل می شود و از برای او اعتقاد به هم می رسد، اگر چه هیچ دلیل و برهانی از برای او نباشد. و این از فضلهای غیر متناهیه الهیه است که در ابتدای نشو، دل انسان را محل ایمان می کند بی دلیل و برهان. (70)


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

احتراز از معاصی سبب اعتقاد جازم

عکس نوشته زندگی

احتراز از معاصی سبب اعتقاد جازم

پس در اثبات صانع، فطرت هر کسی کفایت می کند. و چنانچه ضمیمه کند به فطرت خود بعضی از مقدمات بدیهیه عقلیه، و ضروریات حدسیه، و شواهد خارجیه را، واحتراز کند از معاصی ای که باعث سیاهی دل و تسلط جند شیاطین است، و مواظبت کندبر وظایف طاعات بقدر امکان، اگر چه ابتداء در کیفیات طاعات و عبادات و معاصی وسیئات، بیش از مظنه ای از برای او حاصل نباشد البته اطمینان و اعتقاد جازم از برای او به جمیع عقاید مذکوره حاصل می شود، بنوعی که: هیچ شبهه ای در آن رخنه نکند، اگر چه مطلقا ملتفت دلیل نشود، و طریقه استدلال را نداند.


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

علم اصول عقاید

علم اصول عقاید

اما علم الهی (که آن را علم اصول عقاید نیز گویند) واجب است بر هر کسی که تحصیل آن نماید، واحدی در جهل آن معذور نیست. و لیکن نه چنان است که جمیع مسائل، که در کتب «حکمیه» (41)نسبت به علم الهی داده اند، و از مسائل این علم شمرده اند، دانستن آنها واجب و اعتقاد به آنها لازم باشد، بلکه قدر واجب از آن، وآنچه امت «مختاره» (42)بر آن اجماع نموده اند این است که: بدانی که از برای عالم، آفریدگاری است موجود و «واجب الوجود» ، (43)و در «الوهیت» ، (44)شریکی از برای اونیست، و از اجزا و ترکیب «منزه» ، (45)و از جسمیت و عوارض آن «مقدس» (46)است، وجوداو عین ذات اوست، و ذات او عین صفات اوست، بر زمان و زمانیات، و مکان ومکانیات مقدم و از آنها بالاتر است، نه زمانی به او احاطه نموده و نه مکانی او را فروگرفته، بلکه دست تصرف زمان و زمانیات از دامن کبریای او کوتاه، و آلایش مکان ومکانیات را در ساحت جلالش راه نیست، و زنده ای است قدیم ازلی، که ابتدائی از برای وجودش نبوده، و ابدی که انتهائی از برایش نخواهد بود. قادر است بر هر چیزی و توانابر هر امری، هر چه می کند به اراده و اختیار کند، علم او به جمیع اشیاء احاطه نموده پیش از آنکه آنها را ایجاد نماید، هر چه را خواهد خلق می کند، و هر کاری که خواهدمی کند، و هیچ امری از «کتم عدم» (47)به فضای وجود نمی آید، مگر به اراده و مشیت او، حکم او عدل، و وعده او صدق، از برای او مثل و مانندی متصور نیست، بلکه او تام فوق تمام است، و بالجمله مستجمع جمیع صفات


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: اصول عقاید

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 5 / 5 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

استفاده از برگ ایران؛ تنها راه نجات ترامپ

شناسه خبر: ۹۷۴۴۴۹ ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۴:۴۲ ۰ A

استفاده از برگ ایران؛ تنها راه نجات ترامپ

محبوبیت ترامپ، کاهش یافته است. اعتراض‌های اخیر به کشته شدن جورج فلوید شهروند، شیوع گسترده کرونا و چاپ کتاب بولتون، از عوامل کاهش محبوبیت دونالد ترامپ است.

به گزارش افکارنیوز، محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کاهش یافته است. اعتراض‌های اخیر به کشته شدن جورج فلوید شهروند سیاه پوست آمریکا به دست یک نیروی پلیس، شیوع گسترده کرونا و  چاپ کتاب جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی این کشور از عوامل کاهش محبوبیت دونالد ترامپ است.

اخبار بین الملل-رای الیوم افزود: هم اکنون ترامپ برای افزایش محبوبیت و شانس خود برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، برگ دیگری جز برگ ایران در اختیار ندارد. او برای کشاندن مقامات ایران به پشت میز مذاکره، از سیاست چماق و هویج استفاده می‌کند، یعنی از یک سو تحریم‌هایی علیه ایران و همپیمانان این کشور از جمله گروه حزب الله لبنان و دولت سوریه (قانون سزار) اعمال می‌کند و از سوی دیگر برای تحقق اهداف خود، (به زعم خود) پیشنهاد‌های وسوسه انگیزی به تهران ارائه می‌کند.


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: انتخابات ،ایران، آمریکا ،ترامپ

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 7 / 4 / 1399 | 20:53 | نویسنده : اکبر احمدی |

راه نفوز شیطان از چه طریق است؟

راه نفوز شیطان از چه طریق است؟

 

دانستن چگونگی و شاخصۀ نفوذ شیطان برای انسان بسیار مهم است. این مقاله به بررسی شاخصه‌های نفوذ شیطان پرداخته است و بیان داشته که نفوذ شطان همه‌جانبه و با وسوسه و به تدریج صورت می‌گیرد.


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: شیطان، نفوذ ،نفوذ شیطان ،راه نفوذ ،ابلیس ،نفوذ ابلیس، پرسش و پاسخ ،شیطان، پرونده خدا ،تهديدهاي اعتقادي، تهدیدها

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا بیشتر کشورهای اسلامی در فقر به سر می‌برند؟!

چرا بیشتر کشورهای اسلامی در فقر به سر می‌برند؟!

 

چرا بیشتر کشورهای اسلامی در فقر به سر می‌برند و وضعیت مناسبی ندارند اما کشورهای غیرمسلمان که دین، دخالتی در اداره کشورشان ندارد به پیشرفت‌های بسیاری رسیده‌اند؟ آیا باید نتیجه بگیریم که اسلام باعث عقب‌ماندگی آن‌ها شده است و اگر مسلمانان هم دین را کنار بگذارند بهتر می‌توانند پیشرفت کنند؟

 


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: کشورهای اسلامی ،اسلام ،دلیل عقب ماندگی ،عدم پیشرفت ،سوال، پرسش ،تهديدهاي اعتقادي ،تهدیدها، اتاق مطالعه، دانستنی ها

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

مومنانی که مشرک هستند را بشناسید

مومنانی که مشرک هستند را بشناسید

 

بررسی آیه 106 سوره یوسف

مومنانی که مشرک هستند را بشناسید

گناهانى که مردم مرتکب مى‌‏شوند، شرک اطاعت است؛ چرا که در آن اطاعت شیطان مى‏‌کنند و به جهت این کار براى خدا شریکى در اطاعت قائل مى‏‌شوند.

بسیاری از انسان های دین دار و خدا باور بدون آنکه خودشان بدانند، به خدا شرک می ورزند یعنی شریکی برای خداوند می سازند و در عمل مشرک هستند.
آیه 106 سوره مبارکه یوسف ناظر به این بحث است؛ خداوند در این آیه می فرمایند:
«وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ؛ و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند.»
در ادامه امکان جمع بین شرک و ایمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 


موضوعات مرتبط: اعقاید شناسی
برچسب‌ها: مومن ،مشرک ،مومن و مشرک، مرز شرک و ایمان ،انواع شرک ،تهديدهاي اعتقادي ،تهدیدها ،قرآن شناسی ،خداشناسی، پرونده خدا

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 23 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.