گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني (احكام مس آيات و اسماء الهي)***
************************
این تایپیک در نظر دارد گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني
كه از مراجع عظام تقليد صورت پذيرفته را در زمینه
"احكام مس آيات و اسماء الهي" با استفاده از
كتب استفتائات و پايگاه اطلاع رساني مراجع عظام گرد آوري کند.
************************
سوال:آيا انداختن آيات قرآن و اسماء خداوند تبارك و تعالي, بعد از تغيير شكل مثل پاره كردن و يا قطعه قطعه كردن آن به صورتي كه موقع خواندن معناي آن مشخص نباشد جايز است يا خير؟
جواب:اگر بعد از تغيير شكل, آيات قرآن بر آن صدق نكند, اشكال ندارد.
منبع:استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 305.
این تایپیک در نظر دارد گلچيني از استفتائات و پرسشهاي قرآني
كه از مراجع عظام تقليد صورت پذيرفته را در زمینه
"احكام مس آيات و اسماء الهي" با استفاده از
كتب استفتائات و پايگاه اطلاع رساني مراجع عظام گرد آوري کند.
************************
سوال:آيا انداختن آيات قرآن و اسماء خداوند تبارك و تعالي, بعد از تغيير شكل مثل پاره كردن و يا قطعه قطعه كردن آن به صورتي كه موقع خواندن معناي آن مشخص نباشد جايز است يا خير؟
جواب:اگر بعد از تغيير شكل, آيات قرآن بر آن صدق نكند, اشكال ندارد.
منبع:استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 305.
************************
سوال: آيا انداختن اسماء جلاله خداوند در زباله دان, بدون قصد اهانت جايز است يا نه, در صورتي كه انداخته باشند حكمش چيست؟
جواب: انداختن آن جايز نيست و بايد آنرا از محل هتك و اهانت خارج كنند.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 306.
************************
سوال: آيا بچه نابالغي كه مس ميت كرده مي تواند با وضوي تنها مس خط قرآن يا اسم خداوند نمايد؟
جواب: بچه نابالغ تكليف ندارد.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 118.
************************
سوال:آيا بر افراد نابينا نيز لازم است كه هرگاه بر روى آيات قرآن دست مى كشند وضو داشته باشند، يا نيازى نيست؟
جواب: آنها نيز بايد وضو داشته باشند.
منبع: پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)
************************
سوال:آيا براى دكان داران و مغازه داران جايز است كه آنچه را كه مى فروشند با روزنامه بپوشانند در حاليكه به يقين مى دانيم در روزنامه ها اسم جلاله وجود دارد، و آيا دست زدن به آن بدون وضو جايز است؟
جواب: پوشاندن اشياى فروشى با روزنامه ها اگر هتك به اسم خدا و آيات قرآن و اسامى ائمه عليهم السلام بحساب نيايد اشكال ندارد ولكن براى شخص بى وضو در صورتى كه از بودن اسم جلاله مطلع است دست زدن به آن جايز نيست.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
سوال:آيا حرمت دست زدن به كتابت قرآن مجيد براى شخص بى وضو، مختص به مصحف شـريف است ، يا شامل كتابها و لوحه ها ( تابلوها ) و ديوارها نيز مى گردد؟
جواب: حرمت اختصاص به مصحف شريف ندارد ، بلكه عموميت دارد و تمامى كلمات و آيات قرآنى را هر چند در كتاب ، جريده ، مجله، تابلو، يا نقش ديوار باشد ، شامل مى شود.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
جواب: حرمت اختصاص به مصحف شريف ندارد ، بلكه عموميت دارد و تمامى كلمات و آيات قرآنى را هر چند در كتاب ، جريده ، مجله، تابلو، يا نقش ديوار باشد ، شامل مى شود.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:آيا دست زدن بى وضو به نام شيطان و فرعون و امثال او در قرآن اشكال دارد يا نه ؟
جواب: مس كلمات قرآن بدون طهارت جايز نيست ولو آن كلمات مثل كلمه فرعون و امثال آن باشد .
منبع: پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي سيستاني (حفظه الله تعالي)
************************
سوال: آيا لمس كردن آرم جمهورى اسلامى ايران كه روى نامه ها و تكت ( بليط ) اتوبوس ها و سرويس هاى عمومى نقش شده است ، حرام است؟
جواب: اگر از نگاه عرف اسم جلاله خوانده شده و برداشت شود ، دست زدن به آن ، بدون طهارت ، حرام است و در غير اينصورت اشكال ندارد.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:آيا لمس كردن كلماتى كه در انگشترها نقش شده است،جايز است؟
جواب: اگر از كلماتى باشد كه شرط جواز مس آن طهارت است بدون طهارت دست زدن به آن جايز نيست
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
جواب: مس كلمات قرآن بدون طهارت جايز نيست ولو آن كلمات مثل كلمه فرعون و امثال آن باشد .
منبع: پايگاه اينترنتي حضرت آيت الله العظمي سيستاني (حفظه الله تعالي)
************************
سوال:آيا سوزاندن قرآنهايي كه ورق ورق شده و قابل نگهداري نيست ، جايز مي باشد؟ آيا مي شود آنرا سوزاند و خاكستر آنرا دفن كرد يا خير؟ در صورتي كه كسي چنين كرده باشد تكليفش چيست؟
جواب:جايز نيست والله العالم. سوزاندن ورقهاي قرآن جايز نيست ، بايد خود ورقها را دفن كرد يا در آب جاري انداخت و چنانچه شخصي اين كار – سوزاندن ورقهاي قرآن- را انجام داده بايد استغفار كند. والله العالم.
منبع:استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 98
جواب:جايز نيست والله العالم. سوزاندن ورقهاي قرآن جايز نيست ، بايد خود ورقها را دفن كرد يا در آب جاري انداخت و چنانچه شخصي اين كار – سوزاندن ورقهاي قرآن- را انجام داده بايد استغفار كند. والله العالم.
منبع:استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 98
************************
سوال: آيا لمس كردن آرم جمهورى اسلامى ايران كه روى نامه ها و تكت ( بليط ) اتوبوس ها و سرويس هاى عمومى نقش شده است ، حرام است؟
جواب: اگر از نگاه عرف اسم جلاله خوانده شده و برداشت شود ، دست زدن به آن ، بدون طهارت ، حرام است و در غير اينصورت اشكال ندارد.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:آيا لمس كردن كلماتى كه در انگشترها نقش شده است،جايز است؟
جواب: اگر از كلماتى باشد كه شرط جواز مس آن طهارت است بدون طهارت دست زدن به آن جايز نيست
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
آيا مس كردن كلماتي از قرآن مانند ابليس, شيطان, كفار, ابولهب, و... در صورتي كه شخص وضو نداشته باشد حرام است؟ سوال:
جواب: جايز نيست.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 84.
************************
آيا مس و به دست كردن انگشتري كه بر روي آن نوشته شده است (الله بصير بالعباد) و يا قرآن مجيد در جيب بدون وضو براي ياد خدا درست است يا نه؟سوال:
جواب: مانعي ندارد ولي بدون وضو مس نكند.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
جواب: جايز نيست.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 84.
************************
آيا مس و به دست كردن انگشتري كه بر روي آن نوشته شده است (الله بصير بالعباد) و يا قرآن مجيد در جيب بدون وضو براي ياد خدا درست است يا نه؟سوال:
جواب: مانعي ندارد ولي بدون وضو مس نكند.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
سوال: آيا نماز خواندن بر سجاده يا قاليچه هايي كه بر آنها آيات قرآن نوشته شده است چه صورتي دارد ، در حالي كه در موقع نشستن و به سجده رفتن ، آيات قرآن زير پا قرار مي گيرد؟
جواب: قرار دادن آيات قرآن در زير پا ، مصداق هتك حرمت قرآن و حرام است و چنانچه اين هتك هنگام سجود واقع شود ، نماز وي اشكال دارد. والله العالم.
جواب: قرار دادن آيات قرآن در زير پا ، مصداق هتك حرمت قرآن و حرام است و چنانچه اين هتك هنگام سجود واقع شود ، نماز وي اشكال دارد. والله العالم.
منبع:استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 112 و 113
************************
سوال: اخيراً لباسهايي وارد شده كه بر روي آن اسماء جلاله «الله» نوشته شده است ، آيا پوشيدن چنين لباسهايي جايز است يا خير؟ و در صورت مثبت بودن ، تكليف كسي كه آنرا مي پوشد چيست؟
جواب: پوشيدن لباسهاي مزبور في نفسه مانعي ندارد ، لكن كسي كه مُحدث است ، نبايد بدن خود را به اسم جلاله برساند..
منبع: ا استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 99
************************
سوال: از آنجايي كه در حال حاضر بيشتر روزنامه ها و مجلات كشور, مشتمل بر آيات قرآن است و معمولا افراد پس از مطالعه, آنها را به جاهاي هتك آميزي مي اندازند لذا تقاضا مي كنيم دستور فرماييد كه اين نشريات از چاپ آيات قرآن و كلماتي كه احترام آنها لازم است خودداري كنند و اگر بهتر است در هنگام ضرورت سعي كنند آيات قرآن را نقل به معنا كنند و نه اينكه عينا چاپ نمايند؟
جواب: چاپ و نشر ممنوع نيست, ولي از انداختن در جاهايي كه موجب هتك مي شود, بايد خودداري كنند.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 308.
************************
سوال:اسامى مباركه كه احترامش واجب و دست زدن به آن بدون وضو حرام است كدامند؟
جواب: مس اسماء ذات بارى و اسماء صفات خاصه الهى بدون وضو جايز نيست بنابر احتياط, اسامى انبياى عظام و ائمه معصومين عليهم السلام داخل در حكم اسماء الله است.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:استفاده از تكت پست ( تمبر ) كه بر روى آن آيات قرآنى چاپ شده، و يا چاپ لفظ جلاله و اسماء الله و آيات قرآنى و يا چاپ آرم موسسات، كه مشتمل بر آيات قرآن كريم است در روزنامه ها و مجلات و نشرياتى كه همه روزه منتشر مى شوند چه حكمى دارد؟
جواب:طبع و نشر آيات قرآنى و اسماء جلاله و امثال آن اشكالى ندارد، ولكن بر كسى كه بدستش مى رسد، واجب است، رعايت احكام شرعى آن را داشته، از هتك و تنجيس، و لمس كردن آن، بدون وضو اجتناب كند.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري
سوال:افرادي كه اسمشان: عبدالله, حبيب الله و... است اگر بدون وضو آن را بنويسند و يا مس كنند چه حكمي دارد؟
جواب: مس اسم الله بدون طهارت جايز نيست
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 82.
************************
سوال:اگر بصورت غير عمد ، قرآن از دست انسان به زمين بيفتد ؛ وظيفه ما چيست؟ آيا كفاره لازم است يا نه؟
جواب: وظيفه خاصي ندارد و كفاره نيز ندارد.
منبع: استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 121
************************
سوال:القاب و اسامى ائمه معصومين و انبياء عليهم السلام چه حكمى دارد؟
جواب:بنابر احتياط، مس آن بدون وضو جايز نيست.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال: انداختن تكت هاى پستى ( تمبر ) كه محتوى اسم جلاله است، درآشغال دانى چه حكمى دارد؟ و آيا لمس آن بدون وضو صحيح است؟
جواب: دست زدن به نوشته لفظ جلاله بدون وضو يا نجس كردن آن يا انداختن آن در اماكنى كه موجب هتك و اهانت گردد، جايز نيست
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:انداختن چيزى كه مشتمل بر اسماء الله باشد، در جوي ها و نهرها چه حكمى دارد؟ و آيا اين عمل اهانت شمرده مى شود؟
جواب: اگر انداختن آنها در انهار و جويبارها از نگاه عرف اهانت نباشد مانع ندارد
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:انداختن روزنامه و مجلات در ميان زباله با علم به اينكه در ميان آن اسماء جلاله و آيات قرآن نوشته شده است, چه حكمي دارد؟
جواب: انداختن آن جايز نيست و بايد آنرا از محل هتك و اهانت خارج كنند.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 307.
************************
سوال:اوراق امتحانى كه بعد از تصحيح در زباله انداخته مى شوند و يا آتش زده مى شوند،آيا شرط است اطمينان حاصل شـود كه اسماء الله و اسامى معصومين عليهماالسلام در آنها نباشد؟ و آيا انداختن اوراق سفيد اسراف شمرده ميشود يا خير؟
جواب: تفحص ( جستجو ) واجب نيست، اگر احراز نشود وجود اسماء جلاله در ورقه انداختن آن در زباله اشكال ندارد ، و اما اوراقى كه در يك طرف آن نوشته مى شود و امكان بهره بردارى از آنها وجود داشته باشد و يا در صنعت كارتن سازى از آن مى شود استفاده كرد چون در دور انداختن و سوزاندن آن شبهه اسراف و تبذير وجود دارد خالى از اشكال نيست.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال: اينجانب يكي از ايرانيان خارج از كشور هستم كه هر چند وقت يكبار روزنامه هاي ايراني برايم فرستاده مي شود و مقدار زيادي از آنها را جمع كرده ام، چون آيات قرآن در آنهاست نمي دانم آنها را چه كنم آيا مي توانم آنها را به دور بريزم و يا اينكه در دريا بيندازم؟
جواب: اگر در آنها آيات قرآن و اسماء محترمه باشد بايد طوري آنها را از بين برد كه در صورت لزوم هتك نباشد مثل به دريا ريختن.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 310.
************************
سوال: بريدن اسماء مباركه و آيات قرآنى به اندازه هاى بسيار زياد بصورتى كه حتى دو حرف آن بهم متصل نمانده و قابل خواندن نباشد چه حكم دارد؟ و آيا در محو كردن اسماء مباركه و آيات قرآن و اسقاط حكم شان تغيير دادن صورت خطى آن، با كم و زياد كردن حروف، كافى است؟
جواب: بريدن، اگرموجب محو كتابت لفظ جلاله وآيات قرآنى نگردد، كافى نيست همچنان كه تغيير صورت خطى آن سبب زوال حكم شرعى حروفى كه به قصد نوشتن لفظ جلاله بكار رفته نمى شود بلى بعيد به نظر نمى رسد در تغيير صورت حروف حكم امحاء بر آن جارى شود هر چند احتياط در اجتناب از آنست.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:بعضى از جوانان پلاكهايى به گردن مى اندازند كه جمله «يا اَبا عبدالله» و مانند آن، روى آن نوشته شده است. آيا اين كار، درست است؟
جواب: اين كار اشكالى ندارد، ولى در هنگامى كه وضو ندارند بايد نامهاى خدا و اسامى معصومين(عليهم السلام)، بنابر احتياط واجب، با بدن آنها تماس پيدا نكند.
منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)
جواب: مس اسم الله بدون طهارت جايز نيست
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 82.
************************
سوال:اگر بصورت غير عمد ، قرآن از دست انسان به زمين بيفتد ؛ وظيفه ما چيست؟ آيا كفاره لازم است يا نه؟
جواب: وظيفه خاصي ندارد و كفاره نيز ندارد.
منبع: استفتائات قرآني ، غلامرضا نيشابوري ، صفحه 121
************************
سوال:القاب و اسامى ائمه معصومين و انبياء عليهم السلام چه حكمى دارد؟
جواب:بنابر احتياط، مس آن بدون وضو جايز نيست.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال: انداختن تكت هاى پستى ( تمبر ) كه محتوى اسم جلاله است، درآشغال دانى چه حكمى دارد؟ و آيا لمس آن بدون وضو صحيح است؟
جواب: دست زدن به نوشته لفظ جلاله بدون وضو يا نجس كردن آن يا انداختن آن در اماكنى كه موجب هتك و اهانت گردد، جايز نيست
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:انداختن چيزى كه مشتمل بر اسماء الله باشد، در جوي ها و نهرها چه حكمى دارد؟ و آيا اين عمل اهانت شمرده مى شود؟
جواب: اگر انداختن آنها در انهار و جويبارها از نگاه عرف اهانت نباشد مانع ندارد
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:انداختن روزنامه و مجلات در ميان زباله با علم به اينكه در ميان آن اسماء جلاله و آيات قرآن نوشته شده است, چه حكمي دارد؟
جواب: انداختن آن جايز نيست و بايد آنرا از محل هتك و اهانت خارج كنند.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 307.
************************
سوال:اوراق امتحانى كه بعد از تصحيح در زباله انداخته مى شوند و يا آتش زده مى شوند،آيا شرط است اطمينان حاصل شـود كه اسماء الله و اسامى معصومين عليهماالسلام در آنها نباشد؟ و آيا انداختن اوراق سفيد اسراف شمرده ميشود يا خير؟
جواب: تفحص ( جستجو ) واجب نيست، اگر احراز نشود وجود اسماء جلاله در ورقه انداختن آن در زباله اشكال ندارد ، و اما اوراقى كه در يك طرف آن نوشته مى شود و امكان بهره بردارى از آنها وجود داشته باشد و يا در صنعت كارتن سازى از آن مى شود استفاده كرد چون در دور انداختن و سوزاندن آن شبهه اسراف و تبذير وجود دارد خالى از اشكال نيست.
منبع:استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال: اينجانب يكي از ايرانيان خارج از كشور هستم كه هر چند وقت يكبار روزنامه هاي ايراني برايم فرستاده مي شود و مقدار زيادي از آنها را جمع كرده ام، چون آيات قرآن در آنهاست نمي دانم آنها را چه كنم آيا مي توانم آنها را به دور بريزم و يا اينكه در دريا بيندازم؟
جواب: اگر در آنها آيات قرآن و اسماء محترمه باشد بايد طوري آنها را از بين برد كه در صورت لزوم هتك نباشد مثل به دريا ريختن.
منبع: استفتائات امام خميني (ره) ، ج1، مسأله 310.
************************
سوال: بريدن اسماء مباركه و آيات قرآنى به اندازه هاى بسيار زياد بصورتى كه حتى دو حرف آن بهم متصل نمانده و قابل خواندن نباشد چه حكم دارد؟ و آيا در محو كردن اسماء مباركه و آيات قرآن و اسقاط حكم شان تغيير دادن صورت خطى آن، با كم و زياد كردن حروف، كافى است؟
جواب: بريدن، اگرموجب محو كتابت لفظ جلاله وآيات قرآنى نگردد، كافى نيست همچنان كه تغيير صورت خطى آن سبب زوال حكم شرعى حروفى كه به قصد نوشتن لفظ جلاله بكار رفته نمى شود بلى بعيد به نظر نمى رسد در تغيير صورت حروف حكم امحاء بر آن جارى شود هر چند احتياط در اجتناب از آنست.
منبع: استفتائات مقام معظم رهبري
************************
سوال:بعضى از جوانان پلاكهايى به گردن مى اندازند كه جمله «يا اَبا عبدالله» و مانند آن، روى آن نوشته شده است. آيا اين كار، درست است؟
جواب: اين كار اشكالى ندارد، ولى در هنگامى كه وضو ندارند بايد نامهاى خدا و اسامى معصومين(عليهم السلام)، بنابر احتياط واجب، با بدن آنها تماس پيدا نكند.
منبع:پايگاه اينترنتي آيت الله العظمي مكارم شيرازي (مد ظله)
************************
نظرات شما عزیزان: