تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3450
بازدید دیروز : 8490
بازدید هفته : 20080
بازدید ماه : 524939
بازدید کل : 12209111
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 14 / 6 / 1396

8 دلیل مردانه برای خیانت در زندگی زناشویی!!!

۸ دلیل مردانه برای خیانت در زندگی زناشویی!!!

در ازدواج وقتی یکی از دو طرف خیانت می کند، طرف دیگر نابود می شود. همیشه روحش پریشان و ذهنش مشغول است که چرا؟ چه کم گذاشتم؟ چه کار کردم؟ چه نکردم؟ و … اما این سوال ها بیهوده هستند. نتیجه ای جز تراشیدن روح آدمی ندارند.

۸ اعتراف مردان خیانت کار

مساله خیانت در همه دنیا هست و بیشتر میان مردان عمومیت دارد. در جامعه ما نیز این مساله هر روز بیشتر می شود. در میان آشنایان، دو نفری که تصور می کنیم خوشبختانه در کنار هم زندگی می کنند، ناگهان از هم جدا می شوند. یا دچار مشکلات بسیار می شوند و همه آن علاقه یک شبه از بین می رود. اما واقعا دلیل خیانت مردها چیست؟ چه می خواهند که ندارد؟ به دنبال چه هستند که در زن های دیگر پیدا می کنند؟ در این مطلب ۸ اعتراف مردان خیانت کار و دلیل آنها برای خیانت را آورده ایم شاید تا با مغز و طرز فکر این مردان بیشتر آشنا شویم

 

موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 14 / 6 / 1396

چگونه در زندگی زناشویی محیطی آرام فراهم کنیم

چگونه در زندگی زناشویی محیطی آرام فراهم کنیم

 به گزارش سایت خبری ممتاز نیوز:تغییر شکل زندگی مجردی به زندگی مشترک همیشه و در همه جوامع متقضیاتی دارد که تقریبا یکسان است. زندگی مشترک اگر نه با عشق اما به هر حال باید با یک علاقه مشترک آغاز شود.بنابراین اگر بخواهیم به شکل یک میدان جنگ با زندگی زناشویی برخورد کنیم و دایما با دلیل و برهان سعی در ثابت کردن نظر خودمان و تسلیم کردن طرف مقابل داشته باشیم یقینا زندگی مان خیلی سریع به میدان جنگی واقعی و اعصاب خردکن تبدیل می شود و نهایت این جنگ هم جدایی است.

از طرف دیگر باید مراقب باشیم که از آن طرف بام نیافتیم چون دایما «بله عزیزم» و «چشم عزیزم» گفتن هم زندگی را به عرصه فرماندهی یک نفر که آرام آرام و بدون این که بداند تبدیل به یک دیکتاتور می شود تبدیل می کند و لذت با هم زندگی کردن را از شما می گیرد. بنابراین شما باید در زندگی مشترک گاهی حالت تدافعی داشته باشید و «نیم من» شوید و گاهی هم باید با قدرت عمل کنید و حرفتان را پیش ببرید. به هر حال آن چه مهم است این است که شما به چند اصل مهم در زندگی زناشویی خود توجه کنید.

حواس جمع باشید

اگر حواستان به آن چه همسرتان می گوید نباشد و دایما مشغول کارهای مختلف باشید آرام آرام او از شما دلگیر می شود و صمیمیت بین شما کم می شود.

غرغر کردن ممنوع!

خانم ها معمولا وقتی از چیزی عصبانی می شوند مرتب درباره اش حرف می زنند و به اصطلاح غرغر می کنند این کار اگر ادامه پیدا کند نه تنها تاثیر خود را از دست می دهد بلکه تبدیل به عاملی عذاب آور خواهدشد که صمیمیت و مهربانی بین همسران را از بین می برد.

عشق بورزید، فرشته بمانید

از انتقاد و مسخره کردن دوری کنید. شما با این کار فردی را که به او عشق می ورزید تحقیر می کنید پس سعی کنید با او محترمانه برخورد کنید، و اجازه دهید با شما مثل یک فرشته برخورد کند، و مسئولیت هایی را که هر دو شما برای اداره زندگی به عهده دارید برای داشتن زندگی شاد با هم تقسیم کنید.

 

موضوعات مرتبط: آرامش در زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 13 / 6 / 1396

قوانین صلح بعد از جر و بحث چیست؟

 

دعوا کردن

در زندگی مشترک، موضوعات زیادی وجود دارد که موجب اختلاف نظر میان زوجین می شود

 

مطمئنا هیچ کس از دعوا کردن استقبال نمی کند مخصوصا اگر با شریک زندگی اش باشد. اما گاهی اختلاف وجود دارد و مزه نمک زندگی کنار تفاهم ها خود را نشان می دهد. حال اگر خدای نكرده دلخوری و ناراحتی‌ای پیش آمد، چگونه می توان از یک جروبحث به صلح سازنده رسید؟

 

اسلام مثل همیشه راه نجات را به روی زنان یا مردانی که از  و جدایی عاطفی از یکدیگر رنج می‌بردند باز کرده تا فضای خانواده‌ها با جنگ و جدل بین زن و شوهر ناآرام نشود بلکه صلح و آشتی در خانواده به‌وجود آید و هر یک از زن و شوهرها برای آشتی کردن و گفت‌و‌گو با همسر از دیگری پیشی بگیرد

 

 

موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 13 / 6 / 1396

ردپای مشکلات جنسی در طلاق

 

مشکلات جنسی مردان

ردپای مشکلات جنسی در طلاق

 

شیوع اختلالات جنسی در ایران و کشف ردپای مشکلات جنسی در لایه های زیرین مراجعات افراد و تاثیرش در طلاق بتدریج ضرورت تاسیس کلینیک های سلامت جنسی را برای متخصصین و مسئولان امر روشن کرد، با این وجود هنوز شرم حضور و برخی باورهای فرهنگی مانع شناخت عمومی جامعه از این مراکز و استفاده از خدمات تخصصی آن است.

 

دکتر رمضانی، فوق تخصص سلامت جنسی  برخی نقاط مبهم در باره ضرورت و کارکرد کلینیک های جنسی اشاره می کند.

 

کارکرد کلینیک های سلامت جنسی چیست و در چه مواقعی افراد باید به این کلینیک ها مراجعه کنند؟  رفتارشناسی جنسی رفتار انسان را به سه دسته تقسیم می کند: هویت جنسی، جهت گیری جنسی و عملکرد سیستم جنسی که تمام اینها در قالب یک شریک جنسی مطرح می شود. هنگامی که در هر کدام از این سه دسته اختلال ایجاد می شود و از سطح نرمال خارج می شود یا سطوح بیولوژیک بدن را رعایت نکند، فرد دچار اختلال شده و باید به کلینیک سلامت جنسی جهت درمان اختلال جنسی مربوطه مراجعه کند

 

موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 13 / 6 / 1396

چگونه بعد از شكست‌ و بحران رابطه را بهبود بخشيم

 

رابطه زناشویی

لزوم حل مسئله و برقراري ارتباط موفق بعد از شكست در رابطه بيشتر احساس می‌شود

در هر رابطه‌اي، هرقدر مهم و خوب و پايدار،گاهي مشكلاتي پيش می‌آيد كه هر دو طرف يا يكي از آن‌ها آن‌قدر دلگير و دل‌شكسته می‌شود كه نمی‌تواند مانند قبل در رابطه بماند...

چراکه فكر مي‌كند احساساتش ناديده‌ گرفته شده،طرف مقابل او را درك نكرده يا به گونه‌اي به او توهين کرده است. معمولا هركس براي خود توجيهي دارد و از زاويه ديد خود به مشكل نگاه می‌كند ونیز كمتر كسي سهم خود را در بروز مشكل می‌پذیرد؛ به همین دلیل نه‌تنها مشكل حل نمی‌شود،بلكه حس ناراحتي و دلشكستگي نيز بيشتر خواهد شد. اما در اين‌ مواقع چه بايد كرد؟اگر نتوان به‌سادگي از رابطه خارج شد، چگونه بايد بار غم و غصه ناشي از مشكلات موجود را كمی ‌سبك‌تر كرد تا بتوان در فرصتي مناسب، تصميم درستي گرفت.

دراين‌خصوص با دكتر دانيليان، روان‌شناس و مشاور،گفت‌‌وگو كرده‌ايم.

 

موضوعات مرتبط: ناگفته های زندگی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 12 / 6 / 1396

با ناز و عشوه حرف نزنید!

فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(32- احزاب)

هنگام سخن گفتن‏ صداى خود را نازك نكنید كه بیمار دلان در شما طمع خواهند كرد؛ بنابراین درست سخن بگویید.

این آیه هم به مانند آیه قبلش هر چند خطاب به همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله است اما اختصاصی به آنها ندارد. این آیه به زنان دستور می دهد که در گفتگوی با نامحرم یا جایی که نامحرم بیمار دل، صدای آنها را می شنود به شکل جدی و معمولی سخن بگویند و از طنازی و نازک کردن صدا و برخی حالات که باعث می شود شنونده شهوتران به فکر گناه بیفتد جدا پرهیز کنند.

تعبیر به «الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ؛ كسى كه در دل او بیمارى است» تعبیر بسیار گویا از این حقیقت است كه غریزه جنسى در حد تعادل و مشروع عین سلامت است؛ اما هنگامى كه از این حد گذشت، تبدیل به نوعی بیمارى می شود تا آنجا كه گاه به سر حد جنون مى‏رسد كه از آن تعبیر به «جنون جنسى» می كنند.

این دستور یکی از اصول تربیت اسلامی و رعایت عفاف است که باید در مجالس میهمانی، برخوردهای کاری و اداری، کوچه و بازار و ... به شدت و دقت رعایت شود که غفلت از این توصیه قرآنی جز به سود شیطان صفتان نخواهد بود.

 

موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 12 / 6 / 1396

دو آفتی که اجر صدقه را نابود می‌کنند

مالی که انفاق می‌شود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونه‌ای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد


یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنّ‌ِ وَ الْأَذَی‌  (264- بقره)

منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر صدقات را تهدید می‌کند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی می‌کند.

از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع می‌شود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب‌ آزار و رنجش نیازمندان است نباشد. بنا بر این کسانی که در راه خداوند بذل مال می‌کنند ولی به دنبال آن منت می‌گذارند یا کاری که موجب آزار و رنجش اوست انجام می‌دهند در حقیقت با این عمل ناپسند، اجر و پاداش خود را از بین می‌برند.در این بین کسی اجر می‌برد که بتواند کار ارزشمند خود را از این دو آفت نابودگر حفظ کند.

 

موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 12 / 6 / 1396

احترام همیشه؛ اما اطاعت تا مرز حرام

وَ إِن جَاهَدَاكَ عَلىَ أَن تُشْرِكَ بىِ مَا لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا  وَ صَاحِبْهُمَا فىِ الدُّنْیَا مَعْرُوفًا (15- لقمان)

و اگر پدر و مادر تلاش كردند تو چیزى را شریك من قرار دهى كه از آن آگاهى ندارى، از آنان اطاعت مكن‏ ولی در دنیا رفتار شایسته ای با آنها داشته باش.

از این آیه دو دستور مهم درباره رفتار با والدین دیده می شود:

1.
اطاعت از پدر و مادر تا جایی رواست که نافرمانی خدا نشود. پس اگر پدر یا مادری انسان را امر به ترک واجب یا انجام معصیتی کردند انسان حق ندارد و نباید به حرف آنها گوش دهد.

2.
احترام به پدر و مادر زمان و مکان نمی شناسد. بر همه لازم و واجب است که در همه حال آنها را تکریم کند و احترام بگذارد حتی در آن لحظه ای که آنها او را به ترک واجب یا انجام معصیتی امر کرده اند و سر باز می زند هم نباید کم ترین بی احترامی نسبت به آنها کند.

 

موضوعات مرتبط: پیام های وحی آسمانی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 6 / 1396

احکام خمس و زکات
 
استفاده فرزند از زکات مال پدر
س. آیا از نظر مقام معظم رهبری«دام ظله» فرزند طلبه‌ای که واجب‌النفقه پدر است تنها برای تهیه کتاب های مربوطه می‌تواند از زکات مال پدر استفاده کند یا شامل موارد دیگر هم می‌شود؟
ج. نمی‌توان چیزی از زکات را بابت مخارج زندگی به آنها داد ولی برای مایحتاجی که تأمین آن بر پدر واجب نیست اشکال ندارد و اختصاص به کتاب ندارد.

 

خمس سرمایه در شرائط خاص
س. این که در اجوبه سؤال ۹۵۲ با شرایطی گفته شده سرمایه خمس ندارد، حال اگر بعداً وضع این شخص از نظر مالی خوب شد، آیا در اینجا هم خمس ندارد؟
ج. در فرض سؤال که سرمایه مؤونه شده، با خروج از مؤونه، متعلق خمس نیست.
 
خمس پول ثبت نام حج
س. پول ثبت نام برای حج که با کسر مقداری از آن قابل استرداد است، خمس دارد؟
ج. اگر پس از سال خمسی است، با توجه به قوانین بانکی و قرارداد فیمابین مطلقاً خمس دارد.

 

خمس زمین اضافی
س. زمینی را برای احداث خانه مورد نیازم از درآمد بین سال خریدم، سپس ارثیه‌ای به من رسید و با آن خانه خریدم و نیازم به احداث خانه برطرف شد، آیا زمین خمس دارد؟
ج. در فرض سؤال احتیاط در مصالحه با ولی امر خمس و یا وکیل مجاز از طرف ایشان است.

 

پرداخت خمس به قیمت سر سال خمسی
س. آیا مطلب زیر درست است؟
در مورد مواد غذایی مانند نخود و لوبیا و وسایل مانند کفش و لباس اضافه و کلا همه چیز که جزء موونه نبوده و یا اضافه می‌آید پرداخت خمس قیمت خرید یعنی خمس پولی که ما بابت خرید آنها پراخت کردیم کافی است. اما اگر هدف از خرید آنها تجارت و سود بردن بوده ما باید خمس قیمت بازار یعنی فروش انها در سر سال خمسی را بپردازیم چه قیمت کمتر شده باشد و چه بیشتر.
ج. تفاوتی نیست و به قیمت سر سال خمسی باید بپردازد.

 

موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: احکام خمس و زکات
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 6 / 1396

http://bayanbox.ir/view/7385749970514559751/09-Ahkam-109-9505.jpg

احکام اعتکاف
اعتکاف به نیت رجاء
س. آیا اعتکافی که رجائا انجام می‌شود، احکام شرعی اعتکاف بر آن  بار می‌شود؟ مثلا حرمت بیع در آن جاریست؟
ج. برای انجام اعتکاف رجائی، رعایت همه شرایط و احکام لازم است.

 

وضو خارج از مسجد در حال اعتکاف
س. اگر داخل مسجد امکان وضو گرفتن باشد (مثل مسجد امام حسن عسگری قم علیه السلام) ولی معتکف به خاطر ندانستن مسأله، بعد از قضای حاجت در بیرون مسجد وضو نیز میگرفته است، اعتکاف او چه  حکمی دارد؟
ج. اگر وضو گرفتن در آنجا رجحان داشته باشد، اشکال ندارد.

 

ادامه دادن اعتکاف در مسجد دوم
س. حکم ادامه دادن اعتکاف در مسجد دوم در صورتی که مسجدها به هم متصل بوده و یا به جهت مجوزشرعی از مسجد خارج شده و فاصله تا مسجد دوم به همان مقدار و یا کمتر باشد و ادامه اعتکاف در مسجد اول به جهت خوف خرابی مسجد ممکن نباشد چیست؟
ج. صحیح نیست.

 

موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: احکام اعتکاف
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 6 / 1396

اتصال به جماعت به واسط بانوان
س. در نماز جماعت مانند حرم مطهر رضوی و یا نماز جمعه گاهی اتفاق می‌افتد که اتصال آقایان به جماعت توسط بانوان انجام می‌گیرد، آیا اشکال دارد؟
ج. اشکال ندارد.

 

نحوه نشستن هنگام اقتدا در تشهد آخر
س. در صورتی که نماز امام جماعت تمام شده برای درک ثواب نماز هنگام تشهد اقتدا کند و بنشیند و تشهد بخواند. سؤال این است که منظور از نشستن، تجافی است یا نشستن معمولی؟
ج. نشستن معمولی مراد است.

 

قضای نماز در مدت بیهوشی
س. اگر دکتر مریض را به دستور خود مریض بیهوش کند، آیا مریض نمازهای قضا شده را باید اعاده کند؟
ج. اگر بیهوشی مستند به خودش باشد یعنی خود او خواسته باشد که برای عمل بیهوش شود، قضای نمازهایش بنا بر احتیاط واجب است.

 

معیار جهر و اخفات در نماز
س. با توجه به اینکه ملاک جهر(بلند خواندن)، آشکار کردن جوهر صدا و ملاک اخفات (آهسته خواندن) آشکار نکردن آن است؛ منظور از آشکار نکردن آن چیست؟
ج. ملاک آن است که جوهر صدا آشکار نشود، نه این که اصلاً شنیده نشود.

 

موضوعات مرتبط:
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 11 / 6 / 1396

اشاره قرآن به بزرگی جهان هستی

اگر دوستانی در باره نجوم مطالعاتی داشته باشند حتما می دانند که کائنات بیضوی شکل ما دارای وسعت بسیار زیادی است.مثلا ستاره شناسان تخمین می زنند که در جهان بین 300 تا 500 میلیارد کهکشان وجود داشته باشد که هر کهکشان متوسط مانند کهکشان راه شیری ما دارای 200 میلیارد ستاره است و کهکشان های بزرگتر نیز دارای ستاره های بزرگتر هستند.

و فاصله بین این ستارگان و وسعت کهکشان ها نیز بسیار زیاد و حتی با سرعت نور نیز گاهی میلیون ها و میلیاردها سال نوری نیز بین کهکشان ها مسافرت به طول می انجامد.بزرگترین ساختار کشف شده در کیهان یک کوازار به وسعت چهار میلیارد سال نوری است.و حتی برخی فیزیکدانان معتقد هستند به تعداد بی نهایت جهان ها و کائنات های موازی دیگر در جهان هستی به موازات جهان ما وجود دارند.

در آیات مختلفی از قرآن کریم به بزرگی آسمان سوگند یاد شده است:

در سوره طور آیه 5 نوشته شده است:

وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ ﴿۵﴾ سوگند به بام بلند [آسمان]﴿۵﴾ 

در سوره توبه آیه ۱۲۹

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِيَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ ﴿۱۲۹﴾پس اگر روى برتافتند بگو خدا مرا بس است هيچ معبودى جز او نيست بر او توكل كردم و او پروردگار عرش بزرگ است (۱۲۹)

در سوره غاشیه آیات ۱۷ و ۱۸ نوشته شده است که:

أَفَلَا يَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ ﴿۱۷﴾وَإِلَى السَّمَاء كَيْفَ رُفِعَتْ ﴿۱۸﴾ آيا در شتر نمى‏نگرند كه چگونه [بديع‏] آفريده شده است؟و نيز به آسمان كه چگونه برافراشته شده است‏

در سوره شمس آیه ۵ نوشته شده است که:

وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾و سوگند به آسمان و آنكه آن را برافراشت‏ ﴿۵﴾

همانطور که می بینید در همه آیات کلماتی وجود دارند که به کثرت یا بزرگی اشاره می کی کنند مثلا کلمه بر افراشت که در دو آیه نیز ذکر شده است به معنی بلند کرد یا بزرگ کرد است.یا در سوره توبه به پروردگار عرش بزرگ اشاره شده است که عرش معنی آسمان را نیز می دهد.و در آیه اول نیز به بام یا آیمان بلند اشاره شده است.

هرچند در زمان نزول قرآن دانش ستاره شناسی وجود داشت ولی بصورت امروز پیشرفته نبود که بشود بزرگی جهان و فواصل بزرگ آنها را تخمین زد.پس همه آیاتی که به بزرگی آسمان اشاره می کنند به نوعی امتیازی برای قرآن کریم که در 1400 سال قبل به بزرگی آسمان قسم یاد کرد می شوند.

 

موضوعات مرتبط: گونان گون
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 10 / 6 / 1396

مدارهای نجومی در قرآن

تمام اجرامی که در فضا هستند شامل ستارگان و سیارات در مدارهای خاصی در حال حرکت هستند.مثلا زمین در مداری در ۱٫۷ AU یا ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ km به دور خورشید می چرخد[1خورشید یکی از بیش از ۱۰۰ میلیارد ستارهٔ کهکشان راه شیری است و مدار آن ۲۵٬۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان فاصله‌دارد.[2]ماه نیز در مداری به دور زمین می چرخد.

مدارها مختص به منظومه شمسی نیستند در تمامی کهکشانها همه ستاره ها به دور سیاهچاله مرکزی کهکشان در مدارهایی حال چرخش هستند و سیارات نیز به دور ستاره های خودشان در حال چرخش هستند.

 در آیات مختلفی از قرآن به موضوع مدارها اشاره شده است :

«لَا الشَّمْسُ یَنْبَغِی لَهَا أَنْ تُدْرِکَ الْقَمَرَ وَ لَااللَّیْلُ سَابِقُ النَّهَارِ وَکُلُّ فِی فَلَکِ یَسْبَحُونَ» [سوره یس (36) آیه40]

نه خورشید را سزد که به ما رسد، و نه شب به روز پیشی جوید و هر کدام در سپهری شناورند.

« وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ وَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلُّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ»[ سوره انبیاء(21) آیه 43]

« اوست آن کسی که شب و روز و خورشید و ماه را پدید آورده است. هر کداماز این دو در مداری [معین] شناورند.»

« وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلُّ یَجْرِی لِاَجَلِ مُسَمّیً»[سوره رعد(13)آیه 2]

« و خورشید و ماه را رام گردانید؛ هر کدام برای مدتی معین به سیر خودادامه می‌دهند.»

نکته جالب دیگری که آیه سوره رعد به آن اشاره کرده است مدت معین است دقیقا در زمانی که در کهکشان های بزرگ ستاره ها به سیاهچاله ها نزدیک می شوند توسط سیاهچاله بلعیده می شوند و حرکت آنها متوقف خواهد شد.نکته جالب دیگر نیز که به آنها در آیات سوره یاس و سایر آیات اشاره شده است تفاوت داشتن مدارهای خورشید و ماه با یک دیگر است که در مسیر برعکس هم در حرکت هستند.

--------------------------

موضوعات مرتبط: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 10 / 6 / 1396

اشاره قرآن به وجود شکاف(خلا)در فضا

تصویر زیر مربوط به بزرگترین خلا یا فضای خالی در کیهان است که اندازه آن در حدود یک میلیارد سال نوری است.و در این قضای خالی هیچ ستاره یا سیاره و ماده ای به مدت یک میلیارد سال نوری هیچ چیزی وجود ندارد.[1]این نوع فضاهای خالی یا خلا در بسیاری از نقاط جهان هستی وجود دارد ولی این تصویر مربوط به بزرگترین فضای خالی کشف شده در جهان است.

 در آیات اول و دوم سوره الإنفطار دقیقا این تصویر توصیف شده است:

إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ ﴿۱﴾وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ ﴿۲﴾

 آنگاه كه آسمان زهم بشكافد(در بعضی از ترجمه ها گسسته شود)﴿۱﴾و آنگاه كه اختران پراكنده شوند ﴿۲﴾

نکته جالب دیگر در این آیه این است که این مساله علاوه بر این تصویر به دو مبحث دیگر در ستاره شناسی نیز اشاره می کند از لحاظ علمی کائنات ما در حال گسترش است و ستاره ها از هم فاصله می گیرند و یکی از دیدگاه های علمی در مورد پایان جهان نیز همان دور شدن ستاره ها و سیارات از هم است که سرانجام باعث انبساط بزرگ و نابودی جهان هستی می شود.این آیه دقیقا به این موضوع اشاره دارد.

مساله دیگری نیز که به این آیه از لحاظ علمی امواج گرانشی در مخصوصا در ناحیه نزدیک سیاهچاله ها که جاذبه شدید است یک نوع شکاف و انحنا در فضا و زمان ایجاد می کنند که این موضوع نیز توسط نظریه انشتین تایید شده است و این آیه نیز می تواند به این شکاف اشاره کند.[2]

----------------

[1]بزرگترین فضای خالی در کیهان به اندازه ۱ میلیارد سال نوری

 

 

 

موضوعات مرتبط: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 9 / 6 / 1396

جلوه های تدبیر، مدیریت و فرماندهی شهدا

قاطعیت

شهید کیومرث ( حسین) نوروزی
تابستان شصت و دو بود؛ قبل از عملیّات والفجر مقدماتی. حسین در حال صحبت با یک نفر بود. به طرفش رفتم. ناگهان دیدم سیلی محکمی به صورت شخصی که جلویش ایستاده بود، زد. تعجب کردم. آن جوان به گریه افتاد و رفت. گفتم: مرد حسابی! در خط پدافندی توی گوش مردم چرا می زنی؟
گفت: « حقش بود
گفتم: مگر چی کار کرده بود؟
لبخندی زد و گفت: « میگه دیشب خواب بقیه الله را دیدم که به من گفت: دو روز مرخصی از فرمانده ات بگیر و برو. احساس کردم دروغ میگه. اگر قرار باشه این وضع ادامه پیدا کنه، جایگاه امام زمان ... لا اله الا الله
رویش را برگرداند و ادامه داد: « یک سیلی به او زدم تا قضیه همین جا تموم بشه
آن جوان عذرخواهی نمود و به دروغی که گفته بود اعتراف کرد. (1)

موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
برچسب‌ها: عذرخواهی از نیرو
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 9 / 6 / 1396

جلوه های تدبیر، مدیریت و فرماندهی شهدا

اینجا بهشت است

شهید عبدالعلی بهروزی
همیشه آرزو می کرد که خداوند او و رزمندگان دیگر را در شرایط سخت امتحان کند. او می گفت: « شنیده ام که در صدر اسلام، به ویژه محاصره ی اقتصادی مسلمانان و زندگی پر مشقّتشان در « شعب ابی طالب» و یا کمبود مواد غذایی در پاره ای از جنگ ها، چه به روز رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) و یارانش آورد و چه خوب از آن امتحان های دشوار با پیروزی و سرافرازی بیرون آمدند. مثلاً دانه ی خرمایی بود و چندین مجاهد خسته و گرسنه، آن را در بین خودشان به تعارف و از روی ایثار می چرخاندند و ... خدایا! می شود روزی چنین امتحانی برای ما پیش آید که در شرایطی مشابه محاصره ی اقتصادی مسلمانان صدر اسلام و یا رزمندگان در حال جنگ آن روزگار قرار گیریم و آن گاه آبی و غذایی بیاورند تا خویشتن را بیازماییم و ببینیم تا چه حد اهل ایثار هستیم و آیا حاضریم قوت خویش را فداکارانه به دیگری بدهیم.» وی با ذکر چنین وقایعی که تا ابد بر تارک تاریخ می درخشد، ما را برای از خود گذشتگی و بلاجویی مهمتر و در سطح بالاتری آماده می نمود. از این رو وقتی کمک های مردمی رسید، این جملات ورد زبانش بود که: « بابا این جا بهشت است» و یا: « این جا کویت است» هنگامی که ماست کیسه ای از بهبهان و نان خشک خوشمزه ای هم از اصفهان به جبهه می آوردند، ما به هر سنگر یک کیسه ماست می دادیم و می گفتیم این جیره ی دو هفته ی شماست.
آنجا بود که به دلیل دسترسی به غذای گرم و خطرات زیادی که برای نیروهای تدارکات بود و قایق های آنان در دید و تیررس دشمن می گذشت، نان و ماست و چای، غذای صبح و شام بچّه ها بود. با این وجود شهید با آن روح بزرگ و همّت بلندش این مشکلات را ناچیز می دانست و می گفت: « این جا بهشت است.» (1)

موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 9 / 6 / 1396

جلوه های تدبیر، مدیریت و فرماندهی شهدا

در عصبانیت تصمیم گیری نکن

شهید اسحاق رنجوری مقدم
اسحاق بسیار شکیبا بود و هیچگاه عصبانی نمی شد. اگر چیزی موجب عصبانیّت او می شد، به اتاقش می رفت و مدّتی را به خواندن قرآن یا کتاب می پرداخت. عصبانیّت او بسیار مقطعی بود. یک بار که قرار بود برای مدّت چهل و پنج روز به مسافرت برود، بنده به عنوان جانشین انتخاب شدم. قبل از خداحافظی به من گفت: « حسن جان! در این مدّت سعی کن عصبانی نشوی و اگر هم شدی، سعی کن در آن حال تصمیم نگیری. در زمان عصبانیّت دست از کار بکش و پس از آنکه عصبانیّتت فروکش کرد دست بکار شو. (1)

قدرت بیان

تشهید حاج میرقاسم میرحسینی
قدرت بیان و سخنوری حاج میر حسینی همیشه مایه ی اعجاب و انگیزه ی رزمنده ها می شد. در عملیات والفجر هشت پس از چند روز بی خوابی، فرصتی پیش آمد تا در ساختمانی در فلکه ی پادگان قشله استراحت کنیم. آن شب یک بی سیم چی به نام محمود کاظم زاده همراه ما بود. او آنقدر خسته بود که برای خواندن نماز مغرب و عشا، هر بار وقتی به سجده می رفت بر اثر خستگی زیاد در همان حالت به خواب می رفت. ناچار دوباره وضو می گرفت و باز هم بر اثر خوابیدن در حال سجده، نمازش باطل می شد. چندین متر آن سوتر حاج میر حسینی که هنوز با طراوت و شاداب بود. گردانی را برای عملیات بعدی آماده می کرد.
او چنان زیبا و خداپسندانه برای نیروها سخن می گفت که برادر کاظم زاده با شنیدن فرازهایی از سخنانش، خواب و خستگی را از یاد برد و به همراه آن گردان تازه نفس آماده ی اعزام مجدّد به خط شد. (2)

موضوعات مرتبط: دفاع مقدس
برچسب‌ها: فرمانده ی بحران
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 6 / 1396

باوری در عمق جان




هر روزِ زندگی، صبح تا شبش پر است از اتفاقات، پیش آمدها، دو راهی ها و شک و تردیدها.
سخت است اگر بخواهی برای هر اتفاقی راه حلی بیابی، برای هر دو راهی تصمیمی
بگیری و برای هر تردیدی تحقیق کنی و به یقین برسی.

با عمر کوتاه ما، با تجربه بسیار اندکِ هر کدام از ما به تنهایی، و با دانایی
کم و تردیدپذیرمان، ناممکن است بخواهیم برای هر قدم خود به
درستی تصمیم بگیریم و راه را بیابیم.


پیروی و تقلید از آنها که راه را یافته اند و تکیه بر تجربه و دانایی آنها که
آشنای راه اند، گام ها را آسان و مقصد را نزدیک می کند.
تبعیت از ره یافتگان، راهی است آسان و مطمئن؛

امّا نه همیشه. فکر کن، اگر تو خدای خودت را با جان و دل نشناسی و
نبینی و باور نکنی، اگر یگانگی اش را درک نکنی، اگر لطف و مهربانی اش را حس نکنی،
هرگز به تقلید و پیروی از کسی، این باور عمق جانت را آبیاری نمی کند و زندگی نمی بخشد.


همیشه اموری هست که تو به تنهایی باید درکشان کنی و باورشان نمایی.
اصول و مبانی دین که پایه های اصلی سعادت تو را بنا می نهند،
باید از اندیشه فردی خودت به دست آیند.

فقط کافی است بیندیشی، در پی آنها باشی و پیدایشان کنی.




موضوعات مرتبط: لحظه ای تامل
برچسب‌ها: باوری در عمق جان
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 6 / 1396

Змея съела крокодила


خاشاک روی آب



بارها گفته اند و شنیده ایم که «خواهی نشوی رسوا، هم رنگ جماعت شو».

ب
ه هر حال در نگاه اول بدیهی است که در میان جماعتی هم رنگ، تو نیز اگر
هم رنگ جماعت باشی، شناخته نمی شوی و اگر رنگی دیگر به خود بگیری و سازی
متفاوت آغاز کنی، شناخته می شوی و انگشت نمای خلایق.


اما گاهی بد نیست اگر آدم انگشت نمای خلایق شود.
گاهی در جماعتی گم شدن و پنهان شدن زشت و ننگین است.

گاهی هم رنگ جماعت نبودنِ تو، مایه رسوایی جماعت است نه تو؛

و بالاخره گاهی هم رنگ جماعت بودن، رسوایی و ننگ و هلاکت است.

باید دید در میان کدام جماعتی؟ با کدام رنگ؟ با کدام اندیشه؟ با کدام هدف؟

گاهی اکثریت جامعه رو به سوی هدفی که تو به آن عقیده داری و نیک بختی تو
را تضمین می کند پیش نمی روند. گاهی اکثریت جامعه
رو به سوی کمال انسانی قدم برنمی دارند.

در راه زندگی که پایانش حیات ابدی تو رقم می خورد، این تویی که باید
بدانی کجا می روی و کجا می خواهی بروی، با چشم باز و بیدار، نه
کورکورانهچون خاشاکی بر سیلاب جامعه



موضوعات مرتبط: لحظه ای تامل
برچسب‌ها: خاشاک روی آب
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 8 / 6 / 1396

تشویق کودکان به نماز

همراهی های ثمربخش



هر کدام از ما در هر گوشه ای از جامعه انسانی
که زندگی می کنیم، جزء طیف خاصی از جامعه ایم.

افکار و اندیشه ها، رفتارها و گفتارها و حتی نوع پوشش ظاهری و
آداب خاص رفتاریِ ما، ما را در شمار گروه خاصی از جامعه قرار می دهد.


ارتباط ما با افراد دیگر و دوستی ها و همراهی هایمان با
دیگران، می تواند بیانگر اندیشه ها و اهداف ما باشد.

اینکه ما با چه کسانی همراهیم و چه کسانی را به دوستی خود
انتخاب می کنیم، بدان معناست که ما با آنها همسوییم، یک هدف را برگزیده ایم.


در اندیشه، مخالف آنها نیستیم و در راهی متفاوت از آنها قدم نگذاشته ایم.

پس بجاست اگر به دوستی ها و دشمنی ها، رابطه ها و همراهی هایمان دقیق تر
نگاه کنیم و به اصولی بیندیشیم که ما را به سوی روابطی سالم و
دوستی هایی مفید با آینده ای روشن هدایت کند.



موضوعات مرتبط: لحظه ای تامل
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

نجات نسل دو پرنده و تسليم نخل خشكيده

جابر بن يزيد جُعفى حكايت كند:

در يكى از سال ها، به همراه حضرت باقرالعلوم عليه السلام رهسپار مكّه معظّمه شدم .

در بين راه، دو پرنده به سمت ما آمدند و بالاى كجاوه امام محمّد باقر عليه السلام نشستند و مشغول سر و صدا شدند. من خواستم آن ها را بگيرم تا همراه خود داشته باشم

ناگهان حضرت با صداى بلند، فرمود: اى جابر! آرام باش و پرندگان را به حال خود واگذار، آن ها به ما اهل بيت عصمت و طهارت پناه آورده اند.

عرضه داشتم : مولاى من! مشكل و ناراحتى آن ها چيست ، كه اين چنين به شما پناهنده شده اند؟!

حضرت فرمود: آن ها مدّت سه سال است كه در اين حوالى لانه دارند و هرگاه تخم مى گذارند تا جوجه شود، مارى در اطراف آن ها هست كه مى آيد و جوجه هاى آن ها را مى خورد.

اكنون پرندگان به ما پناهنده شده تا از خداوند بخواهم كه آن مار را به هلاكت رساند؛ و من نيز در حقّ آن مار نفرين كردم و به هلاكت رسيد؛ و پرندگان در امان قرار گرفتند.

جابر گويد: سپس به راه خود ادامه داديم تا نزديك سحر و اذان صبح به بيابانى رسيديم؛ و من پياده شدم و افسار شتر حضرت را گرفتم؛ و چون حضرت فرود آمد، در گوشه اى خم شد و مقدارى از شن ها را كنار زد و در حال كنار زدن شن ها، چنين دعائى را بر لب هاى خود زمزمه مى نمود: خداوندا! ما را سيراب و تطهير و پاك گردان.

ناگهان سنگ سفيدى نمايان شد و امام عليه السلام آن سنگ را كنار زد و چشمه اى زلال و گوارا آشكار گرديد، و از آن آب آشاميدم و نيز براى نماز وضو گرفتيم.

و بعد از خواندن نماز، سوار شديم و به راه خود ادامه داديم تا آن كه صبحگاهان به روستائى رسيديم، كه نخلستانى كنار آن روستا بود، در آن جا فرود آمديم؛ و حضرت كنار نخل خرمائى -كه از مدّتها قبل خشك شده بود- آمد و خطاب به آن كرد و اظهار داشت: اى درخت خرما! از آنچه خداوند متعال در درون شاخه هاى تو قرار داده است، ما را بهره مند ساز.

جابر افزود: ناگهان ديدم درخت خرما، سرسبز و پربار شد و خود را در مقابل امام عليه السلام خم كرد؛ و ما به راحتى از ثمره آن مى چيديم و مى خورديم.

در همين اثنا، يك مرد عرب بيابان نشين كه در آن حوالى بود، وقتى اين معجزه را مشاهده كرد، به حضرت خطاب كرد و گفت: سحر و جادو كرديد؟!

امام عليه السلام در پاسخ ، به آن عرب خطاب نمود و به آرامى اظهار داشت:

اى مرد! به ما نسبت ناروا مده، چون كه ما از اهل بيت رسالت هستيم؛ و هيچ كدام از ما ساحر و جادوگر نبوده و نيستيم، بلكه خداوند متعال از اسامى مقدّسه خود كلماتى را به ما آموخته است كه هر موقع هر چه را بخواهيم و اراده كنيم، به وسيله آن كلمات، خداوند متعال را مى خوانيم و تقاضا ميكنيم، آن گاه دعاى ما به لطف او مستجاب خواهد شد. (1)

1- بحارالانوار: ج ، ص 248 و 38، به نقل از خرائج مرحوم راوندى .

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

 

آئينه تمام نماى پيامبر خدا

مرحوم شيخ صدوق و برخى ديگر از بزرگان آورده اند:

روزى جابر بن عبداللّه انصارى وارد منزل امام سجّاد، زين العابدين عليه السلام شد، در بين صحبت با آن حضرت ، نوجوانى نورانى وارد مجلس گرديد.

همين كه چشم جابر بر آن نوجوان زيبا اندام افتاد، لرزه بدنش را فرا گرفت ؛ و از جاى خود بر خاست و مرتّب تمام قامت آن عزز نورانى را تماشا مى كرد.

و چون با دقّت او را نگريست ، اظهار داشت : اى نوجوان ! جلو بيا، هنگامى كه مقدارى كه جلو آمد، جابر گفت : اكنون برگرد و برو.

پس از آن گفت : قسم به خداى كعبه ، كه اين نوجوان از نظر شكل و شمايل از هر جهت ، شبيه ترين افراد به رسول خدا صلى الله عليه و آله مى باشد.

بعد از آن ، جابر چند قدمى به سوى نوجوان آمد؛ و چون نزديك شد، سؤ ال كرد:

نامت چيست؟
حضرت فرمود: محمّد.
گفت : نام پدرت چيست ؟
فرمود: من پسر علىّ بن الحسين هستم .
گفت : اى عزيزم ! جانم فدايت باد، توئى شكافنده علوم؟
فرمود: بلى ، آنچه را كه جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله تو را بر آن ماءمور كرده است ، ابلاغ كن.

لذا جابر بن عبداللّه انصارى گفت : رسول خدا مرا بشارت داد، كه من باقى خواهم ماند تا زمانى كه تو را ملاقات نمايم ؛ و آن گاه فرمود: سلام او را به شما برسانم.

بنابر اين سلام رسول اللّه بر تو باد.

آن گاه حضرت باقرالعلوم عليه السلام خطاب به جابر نمود و اظهار داشت : و اى جابر! سلام بر رسول خدا باد تا هنگامى كه زمين و آسمان پايدار و پا بر جا باشند؛ و نيز سلام بر تو باد، كه ابلاغ سلام جدّم را نمودى .

بعد از آن جابر مرتّب در جلسات امام محمّد باقر عليه السلام حضور مى يافت و از درياى علوم و فنون آن حضرت بهره مند مى گرديد.


روزى امام محمّد باقر عليه السلام مساءله اى را از جابر سؤ ال نمود؟

جابر در پاسخ گفت : همانا رسول خدا مرا خبر داد كه شما اهل بيت هدايت گر هستيد و در تمام دوران ها از همه انسان ها بردبارتر و عالم تر خواهيد بود.

و نيز فرمود: به اهل بيت من چيزى نياموزيد، زيرا كه نيازى به آموختن ندارند و ايشان در همه مسائل و علوم از همه برترند.

امام محمّد باقر عليه السلام فرمود: بلى ، جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله صحيح فرمود: من در كودكى حكمت را مى دانستم و در كودكى فضل خداوند شامل من و ديگر اهل بيت رسالت عليهم السلام گرديده است و مى گردد. (1)

همچنين آورده اند:

ابان بن تغلب گفت : از حضرت ابوجعفر، امام محمّد باقر عليه السلام شنيدم كه فرمود: روزى در مكتب خانه نشسته بودم كه جابر بن عبد اللّه انصارى وارد شد و به من گفت : رسول خدا صلى الله عليه و آله مرا دستور داده است تا سلام آن حضرت را به تو ابلاغ دارم. (2)



1- اكمال الدين مرحوم صدوق : ص 253، ح 3، بحارالا نوار: ج 46، ص 223، ح 1، به نقل از اءمالى شيخ صدوق.

2- بحار الا نوار: ج 46، ص 224، ح 3.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

 


شهامت و خطاب به كودكى معصوم

طبق آنچه كه تاريخ ‌نويسان و راويان حديث نقل كرده اند:

امام محمّد باقر عليه السلام ، در صحنه كربلا حضور داشت و برخى سنّ آن حضرت را در آن هنگام چهار ساله (1) و عدّه اى هم دو سال (2) گفته اند.

و هنگامى كه حضرت به همراه ديگر اسيران كربلاء وارد مجلس يزيد ملعون شد؛ و پرخاشگرى هايى را از يزيد در مقابل پدرش امام سجّاد عليه السلام مشاهده كرد.

و چون امام سجّاد، زين العابدين عليه السلام در مقابل سخنان زشت و ناپسند يزيد ساكت نبود و جواب مى داد، يزيد با اطرافيان خود مشورت كرد و آها پيشنهاد قتل حضرت را دادند.

به همين جهت حضرت باقرالعلوم عليه السلام در همان سنين كودكى ، پس از مشاهده چنين صحنه اى لب به سخن گشود و خطاب به يزيد كرد و فرمود:

اى يزيد! پيشنهاد و نظريه اطرافيان تو بر خلاف نظريّه اطرافيان فرعون مى باشد، چون كه آن ها در مقابل حركت و سخن حضرت موسى و هارون عليهماالسلام ، گفتند:

اى فرعون ! دانشمندان و جادوگران را جمع كن تا موسى و هارون را محكوم نمايند.
وليكن اطرافيان تو پيشنهاد قتل و كشتار ما را مى دهند.

يزيد ضمن تعجّب از سخنورى و استدلال اين كودك خردسال ، سؤ ال كرد: علّت و سبب اين دو نظريّه مخالف در چيست؟!

حضرت باقرالعلوم عليه السلام با كمال شهامت فرمود: آن ها رشيد و هوشيار بودند؛ ولى اين ها بى فكر و عقب افتاده اند.

و سپس افزود: پيامبران و فرزندانشان را كسى نمى كشد، مگر آن كه زنازاده باشد.
پس از آن يزيد سرافكنده شد و ساكت ماند؛ و ديگر هيچ عكس العملى از خود نشان نداد. (3)



1- معالى السّبطين ، ج 3، ص 23.

2- حديقة الشّيعة ، ج 2، ص 161.

3- حديقة الشّيعة : ج 2، ص 161.

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

 



بشارت بر نور هدايت و نشر علوم

مرحوم شيخ صدوق ، كلينى ، مجلسى و ديگر علماء رحمة اللّه عليهم آورده اند:

روزى سُلَيْم بن قيس هلالى به محضر مبارك مولاى متّقيان امام علىّ عليه السلام آمد؛ و از آن حضرت چند سؤ ال كرد؛ و امام عليه السلام پاسخ او را بيان فرمود.

و سپس حضرت اظهار داشت: روزى در محضر رسول خدا صلى الله عليه و آله بوديم ، كه ضمن بيان مطالبى پيرامون اوصياء و خلفاء بعد از من، افزود:

اوّلين آنها فرزندم ، حسن و سپس حسين (سلام اللّه عليهما) خواهند بود و بعد از او فرزندش علىّ بن الحسين عليهماالسلام و پس از او نيز پسرش ، به نام محمّد بن علىّ (باقر العلوم عليه السلام ) مى باشد.

و آن گاه خطاب به حسين عليه السلام نمود و فرمود: به همين زودى در حيات تو فرزندى به نام محمّد بن علىّ - سلام اللّه عليهما - متولّد مى شود، پس سلام مرا به او برسان .
و سپس تمام دوازده خليفه خود را تا آخر معرّفى نمود.(1)

همچنين آورده اند:

چون حضرت باقرالعلوم عليه السلام به دنيا آمد، امام سجّاد صلوات اللّه عليه فرمود: فرزندم ، باقرالعلوم را بياوريد.

در اين هنگام يكى ديگر از فرزندانش اظهار داشت : چرا اين نوزاد را به عنوان باقر مطرح نمودى؟

امام سجّاد عليه السلام سر به سجده نهاد و پس از آن كه سر از سجده برداشت ، فرمود: اين نوزاد امام و راهنما و نور هدايت امّت است ؛ او گنجينه بردبارى و علوم مختلف است ؛ او شكافنده همه علوم و فنون خواهد بود، او شبيه ترين مردم به رسول خدا صلى الله عليه و آله مى باشد.(2)

و نيز آورده اند:چون روزهاى آخر عمر حضرت رسول اللّه صلى الله عليه و آله به پايان رسيد جبرئيل امين عليه السلام صحيفه اى را از طرف خداوند تقديم آن حضرت نمود، كه هر قسمتى از آن مربوط به يكى از ائمّه اطهار عليهم السلام بود كه شرح وظائف هر يك به طور فشرده بيان شده بود؛ و هر يك از ايشان وظيفه داشت كه در پايان عمر خويش آن را به امام بعد از خود تحويل دهد.

پس هنگامى كه امام سجّاد، زين العابدين عليه السلام در آخرين لحظات عمر پربركتش بود، آن صحيفه را تحويل فرزندش امام محمّد باقر عليه السلام داد.

وقتى امام باقر سلام اللّه عليه آن صحيفه را گشود، اين شرح وظائف را ملاحظه نمود:

كتاب خداوند - قرآن - را تفسير نما، امّت را كمك و راهنمائى كن و حقايق را بيان و روشن ساز و از هيچ قدرتى بيم و هراس نداشته باش مگر از خداوند متعال. (3)




1- تلخيص از غيبة نعمانى : ص 75، ح 10، كافى : ج 1، ص 64، ح 1، احتجاج طبرسى : ج 1، ص 264، بحار: ج 36، ص 273، ح 96، حلية الا برار: ج 3، ص 253، ح 1

2- كفاية الا ثر: ص 237، بحار الا نوار: ج 36، ص 388، ح 3

3- اصول كافى : ج 1، ص 279، ح 1، اءمالى طوسى : ج 2، ص 56، بحارالا نوار: ج 36، ص 192، ح 1، و ج 48، ص 27، ح 46

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

 



هوای گریه دارم؛بگذار فرو شکنم،
بگذار کاروان دل را در این غربتِ جانکاه،
همراه سازم با اشک و نغمه‏ های سوزناکم را در گوشِ افلاکیان بخوانم.

به هر سو می‏نگرم، آخرین روزشمار خاموشی شمع است
و پروانگان، در حالِ طوافند.

آقاجان! تازه چشم‏هایم تو را باور کرده بودند؛

چشم‏هایِ نابینایی که جز جمالِ دل‏آرای تو، هیچ نمی‏دید.

پیشوای پنجم! شمع‏ها را به یادِ تو هر غروب روشن می‏کردم
و گُل‏ها را سحر به عشق تو آب می‏دادم.

ای زیباترین واژه‏ ی من!
آمدی و پرده‏ ی نادانی را کنار زدی
و اینک با رفتنت، مرا در غم نشاندی.

بی تو، پرنده‏ ها نمی‏ خوانند
و نسترن‏ها به طراوت نمی‏ نشینند.

بی‏ تو، دریاها طوفانی‏ ترین لحظات را سپری می‏کنند
و موج‏ها بهانه‏ ای برای رقصیدن ندارند.

ای امام مظلوم وای پیشوایِ معصوم!

در این فضایِ تیره،روحِ پر اندوهم را،
امیدوارانه راهی حریم پاکت نموده ‏ام؛
تا شاید در این لحظات،
پیوندِ دست‏های متبرکت را
با نور به نظاره بنشینم.

مرا لبریز از صفا کن، که صفای نورانی‏ات،

هرگز از خاطرم نمی‏رود.
تو امشب به خوابِ ابدی می‏روی،
شهادت را بوسه می‏زنی، در آغوش می‏فشاری؛

بگذار گریه کنم، بگذار بغضم را بشکنم
و در دلتنگ‏ترین لحظه‏ ام بگریم!

پروانه‏ ی دلم را آورده ‏ام تا به دور شمعِ جمالت بسوزانم
و گُل امیدم را با تو زیباتر نمایم؛ ای فانوس شب‏های ظلمانی!
رفتنت چه دلگیر بود! تو همواره زنده ‏ای؛
مگر می‏شود خورشید بمیرد؟!!



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

 


انگشتانه ای از اقیانوس کلام امام :

قالَ الباقِرُ ( عَلَيه السَّلام ) :

" قُولُوا لِلنّاسِ اَحسَن ما تُحِبُّون اَن یقال لَکم "

حضرت امام محمد باقر ( عليه السلام ) فرمودند :

« بهترين چيزي را كه دوست داريد درباره شما بگويند ، درباره مردم بگوييد »

(بحارالانوار ، ج 65 ، ص 152)




موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396





◆۩◆۩◆ پژواک اندوه ◆۩◆۩◆
ویژه نامه شهادت امام محمد باقر علیه السلام









شهادت مظلومانه شاهد لحظه های تب آلود عاشورا

یادگار روزهای آمیخته با و عشق و اشک و عطش

تندیس خورشید، اسوه سجایای اخلاقی، مظهرکرامت

شکافنده ی دریای علوم ، پایه گذار انقلاب فرهنگی

پنجمين کوکب آسمان امامت وناخداي کشتي هدایت

حضرت محمـد بن علي ٬ امـام باقـر علیه السلام


بر شیعیان وسوگواران آن امام همام تسلیت باد!



موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 7 / 6 / 1396

پائين آمدن ضربان قلب توسط باران

« بياد بياوريد وقتيکه خدا خوابِ کمی را از جانب خود در شرايط تهديد بر شما مستولی کرد تا آرامش پيدا کنيد. و از ابر باران بر شما نازل می کرد تا شما را تميز کند و ذهنيتِ شيطانیِ (اينکه اگر به حق می بوديد پس چرا آب نداشتيد) به ذهن شما خطور نکند، و ضربان قلب شما را پائين بياورد و ماسه ها را سفت کـنـد».

("سفت کردن گامها توسط باران" در آيه مجاز است، و منظور از آن "سفت کردن ماسه های زير گامها" است که نتيجه آن "سفت نمودن گامها" خواهد شد. در رابطه با مجاز در مقدمه صحبت شده است).

آيه مربوط به يکی از نبردهاست. در آن شرايط تعداد مسلمانان کم بوده و دشمنان بسيار. قسمت اول آيه مربوط به شبِ پيش از نبرد بوده که مسلمانان نگرانی و ترس داشته اند و خوابشان نمی برده است. و بقيه آيه مربوط به روز نبرد است. نکته مورد نظر ما در آيه اينست که آيه می گويد: باران نازل کرده که ضربان قلب آنها را پائين بياورد. و اين نکته يک نکته درست و علمی است. يعنی اگر کسی دلهره و ضربان قلب وی بالا باشد اگر زير باران برود، ضربان قلب وی پائين می آيد و به آرامش می رسد.

 

موضوعات مرتبط: انسان از نگاه قرآن
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 6 / 6 / 1396

خواص مارچوبه

این گیاه دارای مزایای زیادی برای سلامتی انسان است.

خواص مارچوبه برای سلامتی:

خوردن مارچوبه اگرچه باعث ایجاد بو در ادرار می‌شود اما زمانی که وارد بدن گردد مزایای زیادی برای آن خواهد داشت. این گیاه سبز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی همچون ویتامین A ، C ، E ، K و B6 و نیز فولات، آهن، مس ، کلسیم، پروتئین و فیبر است. به خاطر وجود این مواد، مارچوبه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد که باید آن را مصرف کنید. شما می‌توانید این گیاه را به صورت گریل، پخته شده و آب پز در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید.

مارچوبه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید. فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود. برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید. ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

 

موضوعات مرتبط: گیا هان دارویی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 5 / 6 / 1396

 

روشهای پسردار شدن قبل از حاملگی

روشهای پسردار شدن قبل از حاملگی

 

انتخاب جنسیت جنین در قبل از اقدام به بارداری امکان پذیر است و شما عزیزان میتوانید با استفاده از روشهایی که در زیر آورده ایم ، صاحب جنین پسر شوید . به گزارش ایران ناز اگرچه پزشک و کارشناس باروری اعلام می کند که ما نمی توانیم بر پسر یا دختر بودن فرزند تاثیر بگذاریم اما شواهدی عکس این موضوع وجود دارد.

 

برخی والدین با استفاده از برخی روشها، تغییر رژیم غذایی، تغییر حالت دراز کشیدن در تخت و حتی نوشیدن ترکیبات خاص پسردار می شوند. اگرچه پزشکان این روش ها را براساس داستان های قدیمی می دانند اما امتحان کردن آن ها ضرری ندارد.

 

اگر صد در صد می خواهید پسر داشته باشید و هر چیزی را حاضرید امتحان کنید از روش های زیر بهره مند شوید.

موضوعات مرتبط: پزشکی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی