تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12318
بازدید دیروز : 43635
بازدید هفته : 55953
بازدید ماه : 121274
بازدید کل : 12466537
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 18 / 8 / 1398


 

به گزارش جنبش مقابله با رسانه‌های بیگانه، امپراتوری دروغ: منتقدان سال‌ها تلاش کرده‌اند بگویند که پورنوگرافی چگونه با استفاده از تکنیک‌های خاص رسانه‌ای مانند محل قرار دادن دوربین، حالاتی که از زنان خواسته می‌شود در حین تصویربرداری داشته باشند، بالاتر قرار گرفتن دوربین از بازیگر زن، تمرکز بیشتر دوربین بر سوژه زن تا عامل مرد، و از این قبیل، در حال القاء و بازتولید ابژگی زن، در دسترس بودن، ناتوان بودن، آسیب‌پذیر بودن، و از این قبیل است.

 


 

‫پورنوگرافی یک «صنعت» رسانه‌ای است که از راه تولید عکس، کارتون، و ویدئو، با محتوای جنسی و با به‌کارگیری شگردهای تصویری به‌منظور ایجاد تأثیر جنسی در مخاطب، تولید می‌شود. سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار صرف تولید این محصولات می‌شود و با گذر زمان، شیوه‌های جدیدی برای عادی‌سازی تولید و مصرف پورن به کار گرفته می‌شود.

 

 

پورن در حال حاضر در جوامع غربی مانند سال‌های دهه ۱۹ تابو محسوب نمی‌شود. مصاحبه‌های فراوانی که با ستاره‌های زن و مرد پورن صورت می‌گیرد، تصاویری که از آنان در زندگی روزمره منتشر می‌شود، مباحثه با مخالفان این صنعت، همه و همه به‌منظور عادی‌سازی پورن صورت می‌گیرد.

 

بااین‌حال، وقتی چنین مطالبی به عادی‌بودن فعالیت ستاره‌های پورن، هم‌چون همه مشاغل دیگر اشاره می‌کنند، از این واقعیت غافل هستند که مصاحبه‌ای که ترتیب می‌دهند، فرم بدن، نوع پوشش، حالات چهره، و نوع نگاه این ستاره‌ها در تصاویرشان، در تفاوت جدی با مردمان عادی در هر شغل فرضی دیگر است.


با امام خامنه‌ای تا ظهور ان شاء الله


موضوعات مرتبط: هشدار
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 18 / 8 / 1398



مقدمه‌ای که در اینجا باید ذکر شود موضوع عدم اختیار و انتخاب‌گری در دریافت برنامه‌های ماهواره‌ای است. ماهواره بر عکس ویدئو یا حتی اینترنت، قابلیت کنترل و انتخاب ندارد. رسانه‌ای است که محتوای خود را بدون اختیار گیرنده به وی مخابره می‌کند و گیرنده نیز به دلیل حس تنوع‌طلبی تلاش می‌کند از همه ابعاد این رسانه استفاده کرده و در نتیجه خواه ناخواه درگیر مضرات آن نیز خواهد شد.

 

 

۱-ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام گسیخته در مقابل ساختار سنتی و مذهبی خانواده:

 

اگر غرب بتواند سد عفاف را در محیط خانواده به راحتی بشکند می‌تواند رابطه غیرمتعارف و نزدیکی را بین محارم در خانواده تولید کند که تبعات آن در بیرون خانواده مشخص می‌شود. غرب با رسانه، مادر و خواهر را در خانواده زمینه تحریک پذیری پسر خانواده قرار داده، در خانواده‌های سنتی جایگاه ویژه پدر و مادر به صورت طبیعی مانع بسیاری از انحرافات است. اما در شبکه‌های ماهواره‌ای یکی از اصلی‌ترین کارها خارج‌کردن پدر و مادر از محوریت خانواده و معرفی آن‌ها در اندازه زمینه‌ساز تولد است.

 

 

 

۲-ترویج و عادی جلوه‌دادن خیانت زن به شوهر و شوهر به زن و افزایش طلاق:

 

یکی از اصلی‌ترین شگردها و دسیسه‌های آن‌ها برای به هم ریختن خانواده سنتی، ترویج خیانت زن و شوهر به همدیگر و عادی جلوه دادن این‌ها به ویژه خیانت زن به شوهر است؛ مخصوصا اگر زن متوجه شد شوهرش به او خیانت کرده است یک حق مسلم و طبیعی اوست که او هم به شوهر خیانت کرده و انتقام بگیرد.

 

 

 

۳-عادی جلوه دادن ارتباط دختر و پسر پیش از ازدواج تاحد باردارشدن:

می‌خواهند ماهیت خانواده‌های موجود را به هم بزنند و اجازه ایجاد خانواده‌های سنتی و پایبند و مذهبی را ندهند. دختر اگر قبل از ازدواج ارتباط برقرار کرد و این ارتباط برایش عادی شد بعد از ازدواج هم معلوم نیست چقدر پایبند باشد. دغدغه بارداری دختران هم با ترویج سقط جنین از بین می‌رود. این مفهوم به صورت مستقیم و غیرمستقیم در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود.




 

۴-هویت‌زدایی از مفهوم خانواده:

 

در غرب تعداد زندگی‌های غیر رسمی که تحت عنوان ازدواج نبوده به شدت رو به افزایش است. دو نفر با هم زندگی می‌کنند بدون اینکه تعهدات قانونی در برابر یکدیگر داشته باشند. در برخی از کشورهای اروپایی از هر سه فرزند یکی نامشروع است. چرا که در غرب مفهوم خانواده در حال از دست دادن معنای خود است. این فرهنگ منحط در فیلم و سریال‌های ماهواره‌ای ترویج می‌شود.

 

 

 

۵-ارزش‌زدایی از مفهوم غیرت ملی و دینی:

چرا برخی از مردان ما حساسیتی در قبال آرایش‌کردن و پوشش‌های زننده همسران، دختران و نوامیس خود ندارند. آیا می‌شود در این موضوع تردید کرد که یک نفر مرد باشد، احساس به جنس مخالف هم داشته باشد ولی نداند، وقتی یک زن با پوشش زننده و محرک وارد جامعه می‌شود، مردانی که از چشمان خود مراقبت نمی‌کنند چگونه به این زن نگاه می‌کنند؟


با امام خامنه‌ای تا ظهور ان شاء الله


موضوعات مرتبط: هشدار
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 18 / 8 / 1398

 

 اکنون با خود اندیشیده اید که چرا این تکنولوژی نوین، خواهان بسیاری آن هم در تمام سطوح سنی بالاخص جوانان دارد؟ آیا مصرف کنندگان جوان، از فرهنگ استفاده آن مطلعند؟ به نظر شما، تقریب زمانی که هر یک از اعضای یک خانواده بالاخص خانواده های تازه بنیان شده، از ماهواره استفاده می کند، چقدر است؟ کدامیک از برنامه های این رسانه، بیشتر مورد توجه تماشاگران جوانش قرار می گیرد؟ معایب یا محاسن استفاده از آن چیست؟ آیا روابط یک زوج جوان، تحت تاثیرآن در جهت بهبودی پیش می رود یا اضمحلال؟! و هزاران سوال دیگر…

 

 


قطعا، به شمار پرسش شوندگان، پاسخ های بسیاری است که هر یک مظهر و بیانگر نوعی اندیشه است که می تواند، تعابیر متفاوتی را در بر گیرد.

 

 

همگی ما اذعان به این مطلب داریم که هر بدعت نوینی، می تواند توامان، از وجوه مثبت و منفی برخوردار باشد و  هدف از این یادداشت، تائید و یا رد هیچ یک از وجوه این رسانه نیست و  نظرات هر یک از  شما  را  در این باب محترم و ارزشمند می شمارد.

 

 

اندکی تامل کنید:

 

به جواب خود راجع به سوال” آیا روابط یک زوج جوان، تحت تاثیر ماهواره در جهت بهبودی پیش می رود یا اضمحلال؟!” باری دیگر بیندیشید.


با امام خامنه‌ای تا ظهور ان شاء الله


موضوعات مرتبط: هشدار
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

یکی از کارهایی که می‌توان با جسد مردگان کرد، تبدیل آنها به الماس است!

به گزارش اسپوتنیک، در شبکه های اجتماعی مطلبی مبنی بر تبدیل اجساد مردگان به الماس با پرداخت هزینه منتشر شده است. به گفته این مطالب، می‌توانید با پرداخت حدودا ۵ تا ۲۲ هزار دلار که بستگی به قیراط الماس دارد، جسد وابستگان خود را به حدود ۹ الماس تبدیل کنید.

 

 

گفته شده است که این فرآیند، حدودا ۳ ماه طول می‌کشد و رنگ الماس‌ها معمولا آبی است.

 

عده ای از کاربران عنوان کردند که دوست دارند پس از مرگ به الماس تبدیل شوند. به گفته این دسته از کاربران، در دوران زندگی خود که شخص مفیدی نبودیم مگر اینکه پس از مرگ تبدیل به کالای گرانقیمتی مانند الماس شویم.
عده ای دیگر از کاربران عنوان کردند که بازیافت فرآیند به صرفه ای است و در مورد تبدیل
جسد انسان به الماس نیز جالب خواهد بود.
اما در مقابل عده ای ای دیگر از کاربران عنوان کردند که دوست دارند که جسد آنان در خاک گذاشته شده و جزئی از زمین شوند.


موضوعات مرتبط: دانستنی ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

ما هم آمریکا یی ها را به گوشه رینگ بردیم  کلیپ بسیار زیبا حتما دانلود کنید ضرر نمی کنید

دانلود کنید

موضوعات مرتبط: دانستنی ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

 

پوستر های مناسبتی بسیار زیبا از دست ندهید

دانلود کنید

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: پوستر
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

تصاویر کمتر دیده شده از بینانگذار انقلاب اسلامی

در این فایل صوتی هشدار حضرت امام به چه کسی است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

حتما دانلود کنید

موضوعات مرتبط: هشدار
برچسب‌ها: هشدار
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

مولودی بسیار زیبا در مورد امام رضا (ع) توسط محمد رضا طاهریا ن حتما دانلود کنید

دانلود

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

مولودی زیبای میر داماد آن را از دست ندهید

دانلود کنید

موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: مولودی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398


غیبت,غیبت کردن,غیبت چیست

غیبت از جمله گناهانی حق الناسی است

 

غیبت کردن به معنی گفتن بدی‌های یک فرد در جمعی که او در آن حضور ندارد به کار می‌رود. اصطلاح دیگری که معادل این معنای غیبت است، پشت سر کسی بدگویی کردن یا پشت سر کسی حرف زدن است. غیبت آسیب‌رسان و بسیار مخرب است. غیبت، چه عمدی و چه سهوی، آسیب‌های فراوانی به دنبال دارد. به جای اینکه درمورد آدمها و پشت سر آنها حرف بزنیم، باید با خود آنها حرف زده و مشوقشان باشیم.

غیبت چیست؟
حقیقت و معنای غیبت بر اساس آن چه از روایات استفاده میشود، این است که چیزی درباره ی برادر مسلمان و مؤمن خود نزد مردم بگویی که اگر به گوش او برسد، دل تنگ شود و به آن راضی نباشد. فرق نمیکند که آن بدی در بدن او باشد، مانند اینکه بگویی: فلان کس کوتاه قد یا بلند قد یا سیاه چهره است، یا در نسب او باشد، مانند اینکه بگویی: او پسر فلان حمّال یا فلان فاسق است; یا در صفات و افعال او باشد، مانند اینکه بگویی: فلانی بداخلاق است یا بخیل و متکبّر است و مسایل دیگر که منسوب به او باشد و اگر به بدی یاد شود، ناراحت میشود.

بیماری که مخصوص جسم نیست.خیلی از مردم بدون آنکه زیاد متوجه باشند دچار بیماری های روحی و عادات غلطی در زندگی هستند که از نظر اسلام بسیار نهی شده است. غیبت کردن یکی از همین رفتارهای ناپسند بوده که این روزها بسیار فراگیر شده است. غیبت از جمله گناهانی است كه علاوه بر جنبه حق اللهی، جنبه حق الناسی هم دارد.

احادیث بزرگان درباره غیبت کردن:
غیبت کردن یکی از گناهان بزرگ و مورد نکوهش خداوند می باشد و مجازات سختی را برای غیبت کننده در نظر گرفته اند، ائمه طاهرین علیهم السلام نیز نسبت به این گناه زشت، انذار داده اند.


در زیر چند حدیث از کلام معصومین(علیهم السلام) درباره غیبت تقدیم می شود

موضوعات مرتبط: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398


  امام علی ع می فرماید: قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر، شما را می راند

 

 

 

علت پنهان بودن اسرار پس از مرگ چیست؟

امام علی(ع) در خطبه بیستم کتاب نهج البلاغه در مورد علت پنهان بودن اسرار پس مرگ می فرماید: آنچه را مردگان دیدند، اگر شما می دیدید ناشکیبا بودید و می ترسیدید؛ و می شنیدید و فرمان می بردید. ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشیده است و نزدیک است که پرده ها فروافتد.

 

امام علی(ع) در ادامه این خطبه پرمغز مطالب عبرت آموز دیگری را بیان می کند و می فرماید: در دنیا حقیقت را به انسان نشان داده اند، اگر به درستی بنگرید؛ و به ندای حق گوش فرا دهید، در همین دنیا نیز مطالب عبرت آموز اندرز دهنده را همه انسانها خواهند دید.

 

 امام(ع) همچنین در مورد عاقبت انسان و راه رسیدن به رستگاری می فرماید: قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر، شما را می راند. سبک بار شوید تا برسید. همانا آنان که رفتند در انتظار شما هستند. 

 

در مورد جمله 《سبکبار شوید تا برسید》که کلام نورانی امیرالمومنین علی(ع) باید گفت که کلامی کوتاهتر و پر محتوا تر از آن در نهج البلاغه دیده نشده است. این جمله بسیار پرمعنی و حکمت آموز است که تشنگی را با آب حکمت از بین می برد.

 

موضوعات مرتبط: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398


آیین همسرداری در اسلام,نکات همسرداری,ایین همسرداری ازدیدگاه اسلام

آیین همسرداری از دیدگاه اسلام

 

امروزه یکی از مهم ترین مشکلات خانواده ها نداشتن مدیریت صحیح در زندگی است؛ بسیاری از اختلافات، چالش ها و مشاجرات که مقدمه فروپاشی خانواده هاست، ناشی از نداشتن الگویی کامل در اداره خانواده است. لذا بر آن شدیم تا آیین همسرداری اسلامی را که بر گرفته از احادیث و منابع کامل میباشد را تقدیم شما عزیزان بنمایم.

 

 

 

 

آیین همسرداری از نظر اسلام:

اسلام برای زن و شوهر، حقوق واجب و مستحبی قرار داده که لازم است رعایت کنند و مراقب باشند که این دستورات حیات‌بخش را زیر پا نگذارند چرا که این حقوق، پایه‌های اساسی خانواده را تشکیل می‌دهد و خیر و سعادت، لذّت و آرامش و بقای زندگی مشترک را تأمین می‌کند.

در اين زمينه ابتدا به وظايف متقابل زن و شوهر يعني وظايفی كه بر عهده هر دو نفر است مي پردازيم، زن و شوهر رعايت كنند و مراقب باشند كه اين دستورات حيات‏بخش را زير پا نگذارند چرا كه اين حقوق، پايه‏ های اساسى خانواده را تشكيل مى‏دهد و خير و سعادت، لذّت و آرامش و بقاى زندگى مشترك را تأمين مى‏كند. در ذيل به مهمترين وظايف متقابل زن و شوهر نسبت به هم اشاره مى‏شود:

- حفظ حريم و احترام و خوش رفتارى با هم.


- تأمين نياز جنسى و روحی و روانی يكديگر.


- اجتناب از سوء ظن‏ هاى بی مورد.


- عيوب يكديگر را پيش هيچ كس بازگو نكنيد و به رخ هم نكشيد.


- در حق همديگر دعا كنيد و از خداوند بخواهيد كه در كارها موفقتان بدارد.


- پرهيز از تندخوى، بدزباني، درشت گفتاري، ترشروى و سرسنگين نبودن در برابر يكديگر.


- اجتناب از تمجيد ديگران در مقابل يكديگر؛ يعني هيچگاه زن نبايد از مرد ديگر در مقابل شوهر تعريف كند و متقابلا مرد نيز نبايد از زن ديگري در مقابل همسرش تعريف و تمجيد كند.


- تحقير نكردن يكديگر و همين طور خويشان و بستگان همديگر.

موضوعات مرتبط: گونان گون
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398


خطرناک ترین جمله دنیا من همینم که هستم

چرا فکر می کنیم در جایی که قرار داریم, بهترین جای دنیاست یا آن چه داریم, کافی ست و دیگر نیازی به تلاش بیشتر نداریم یا آن چه که می دانیم, می تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند

چرا فکر می کنیم در جایی که قرار داریم، بهترین جای دنیاست یا آن چه داریم، کافی ست و دیگر نیازی به تلاش بیشتر نداریم یا آن چه که می دانیم، می تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند.

 

یک اصل مهم در پیشرفت و توسعه می گوید: «هر زمانی که برچسب بهترین یا کافی ست را بر خود بزنیم، همان لحظه سیر نزولی نمودار رشد ما آغاز می شود.»

 

مفهوم این اصال به هیچ وجه طمع کاری و قانع نبودن و زیاده خواهی نیست، بلکه زیاد خواستن است. زیاد از درگاه باری تعالی تقاضا کردن است. از دریای بیکران پروردگار خواستن برای استفاده درست، رشد، تکامل و فرار از نیازمندی و فقر. پس لازم است هنوز هم اصولی را جهت تغییر تمرین کنیم.

 

۱- مهم ترین رقیب ما فقط خودمان هستیم.

 

انسان های بزرگ، وارسته، موفق و اثرگذار کسانی هستند که هموراه در حال رقابت هستند. البته رقابت از شکلی دیگر و آن هم رقابت با خود است. بله، رقابت با خود، چون در این نوع رقابت هیچ انرژی، زمان و برنامه ای صرف تخریب یا از میدان به در کردن رقیب نمی شود، بلکه همواره برنامه ریزی می شود تا از این رقیب سبقت گرفته شود و نسبت به دیروز او در جایگاه بهتری قرار بگیریم.

 

کمی تامل ما را به نتیجه خوبی می رساند، واقعا اگر در طول عمرمان رقابت کنیم و هر روز و هر لحظه از خودمان کمی بهتر شویم، ده سال آینده چه کسی خواهیم بود؟

موضوعات مرتبط: خانواده
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398


چگونه در محل کار عذرخواهی کنیم

تحقیقات نشان می دهد که افراد کم رو و افراد خودشیفته احساس بدی برای عذرخواهی دارند, شاید به این دلیل که بیش از حد به احساسات خود توجه می کنند ولی عذرخواهی کردن کار ارزشمندی است و مزایای احساسی فراوانی دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که افراد کم‌رو و افراد خودشیفته احساس بدی برای عذرخواهی دارند، شاید به این دلیل که بیش از حد به احساسات خود توجه می‌کنند. ولی عذرخواهی کردن کار ارزشمندی است و مزایای احساسی فراوانی دارد.

 

عذرخواهی کردن نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری شخص خطاکار، احترام به شخص مقابل و جبران کردن است. از نظر روانشناسی عذرخواهی نوعی پایان دادن به ماجراست. نکات زیر را به یاد داشته باشید، در هر شرایطی در هنگام عذرخواهی کردن به شما کمک می‌کنند.

 

راهنمایی‌های کلی:

 

• پذیرفتن خطا. در نهایت مادرتان گلدان شکسته را خواهد دید و دوستتان فراموش کردن قرار را از یاد نخواهد برد. پس قدم اول برای هر عذرخواهی، پذیرفتن و اعتراف به اشتباه است.

 

• هم‌اکنون انجامش بده. گفتن "متأسفم” همیشه آسان نیست. پس از مرتکب شدن اشتباهی فوراً عذرخواهی کنید، در این صورت ذهنتان مغشوش نمی‌شود و سوءتفاهم پیش نمی‌آید.

موضوعات مرتبط: خانواده
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398


ریشه خشونت در جامعه کجاست

خشم و بروز خشونت از جمله آسیب هایی است که سلامت فرد و جامعه را به خطر می اندازد این امر موجب شده تا برخی کارشناسان حساسیت های ویژه ای نسبت به افزایش خشونت در مدارس در قیاس با دیگر اماکن داشته باشند در شرایط کنونی رفتار پرخطر در میان پسران در مقطع متوسطه اول 19٫7 درصد و خشم بالا در میان دختران 19٫6 درصد است این ارقام نشان از آن دارد که کنترل خشم در مدارس در وضعیت نامناسبی است در این مقاله به بررسی وضعیت خشم به خصوص در مدارس پرداخته ایم در ادامه بیشتر بخوانید

خشم از آن دسته هیجان های منفی به شمار می آید که در بیشتر مواقع افراد به خاطر احساسات زودگذر و تحت تاثیر برخی محیط های اجتماعی دست به عملی می زنند که ممکن است در ادامه مشکلات فراوانی برای آنان ایجاد کند. از نظر علمی نیز خشم یک کشش و گرایش در فرد است که به صورت زدوخورد، قتل و ویران کردن خود را نشان می دهد.

در زمینه چرایی شکل گیری رفتارهای خشونت آمیز توجه به زمینه های فردی و اجتماعی می تواند موثر واقع شود؛

موضوعات مرتبط: خانواده
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

تحقیق در رابطه با حجاب

تأثیر حجاب در سلامت جسمی

علاوه بر تأثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش دارد. با این توضیح که عدم رعایت حجاب و پوشش مناسب معمولا باعث تحریک جنسی افراد جامعه می‌گردد و تحریک جنسی نیز در بسیاری از موارد در نهایت باعث ایجاد ارتباط‌های جنسی غیر قانونی می‌شود و ارتباط‌های جنسی نامشروع نیز باعث پیدایش بیماری‌های خطرناکی مثل ایدز می‌گردد که امروزه از خطرناک ترین بیماری‌هایی است که قربانی فروانی از انسانها می‌گیرد و نسل بشر را تهدید به نابودی می‌کند. امروزه به دلیل گسترش فساد و روابط جنسی نامشروع که یکی از پیآمدهای بی‌حجابی و بدحجابی است، آمار تعداد مبتلایان به بیماری‌های خطرناک رو به گسترش است.

در سمینار بین المللی پزشکی تهران که با شرکت دوهزار متخصص از شصت کشور جهان تشکیل گردید، در پاسخ یکی از حضار که برای مصون ماندن از بیماریهای مقاربتی چه باید کرد؟ خانم دکتر m.od-uncan در حالی که منقلب شده بود فریاد زد: «اطاعت از قوانین اسلام».

بدون تردید از جمله قوانین اسلام که جنبه پیشگیری از مفاسد ناشی از بی‌بندوباری های جنسی دارد قوانین مربوط به تنظیم روابط صحیح بین محرم و نامحرم است و یکی از مهم ترین قوانین تنظیم رابطه صحیح بین محرم و نامحرم قانون مربوط به حجاب و پوشش در مواجهه با نامحرم است.

موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

تحقیق در رابطه با حجاب

احکام حجاب

در این قسمت به چند سوال در رابطه با حجاب از منظر مقام معظم رهبری، پاسخ می‌دهیم:

1- آیا براى زنان پوشیدن لباس‌هاى تنگى که برجستگی‌هاى بدن آنان را نشان مى‌‏دهد و یا پوشیدن لباس‌هاى بدن نما و عریان در عروسی‌ها و مانند آن جایز است؟

 اگر از نگاه مردان اجنبى و ترتّب مفسده در امان و محفوظ باشند، اشکال ندارد در غیر این صورت جایز نیست.

 2- نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمى دارد؟ نگاه‌کردن به‌صورت زن در تلویزیون چه حکمى دارد؟ آیا بین زن مسلمان و غیرمسلمان و بین پخش آن به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم تفاوتى وجود دارد؟

 نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر این اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصویر هم متعلّق به زن مسلمانى که بیننده آن را مى‌‏شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتیاط واجب نباید به تصویر زن نامحرم که به‌طور مستقیم از تلویزیون پخش مى‏‌شود، نگاه کرد ولى در پخش غیرمستقیم تلویزیونى اگر ریبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد.

3- آیا جایز است زن در جشن‌‏هاى عروسى بدون اجازه شوهرش عکس بیندازد؟ و بر فرض جواز، آیا مراعات حجاب کامل در آن واجب است؟

اصل عکس گرفتن منوط به اجازه شوهر نیست، ولى اگر احتمال بدهد که اجنبى عکس او را ببیند و عدم رعایت حجاب کامل منجر به مفسده‏اى شود، مراعات آن واجب است.

4- آیا جایز است حجاب و لباس زن به‌گونه‏‌اى باشد که توجه دیگران را بخود جلب کند و یا باعث تهییج شهوت شود، مثلاً طورى چادر سر کند که توجه دیگران را به خود جلب کند و یا پارچه و رنگ جوراب را به‌گونه‏اى انتخاب کند که شهوت برانگیز باشد؟

پوشیدن چیزى که از جهت رنگ یا شکل و یا نحوه پوشیدن باعث جلب توجه اجنبى شود و موجب فساد و ارتکاب حرام گردد، جایز نیست.

موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: احکام حجاب
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 8 / 1398

حجاب و عفاف در قرآن کريم

«يا ايها النبي، قل لازواجک و بنائک و نساء المؤمنين يدنين عليهنّّ من جلابيبهنّ ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين و کان الله غفوراً رحيماً؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو روسري هاي بلند بر خود بيفکنند، اين عمل مناسب تر است، تا (به عفت و پاکدامني) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداوند آمرزنده ي مهربان است» . (1) (سوره احزاب، آيه ي 59)
در اين نوشته، بر آنيم که آيه ي مورد نظر را مورد بررسي قرار داده و برخي از نکات پيرامون آن را که نتيجه ي مطالعه ي کتب تفسير ي مي باشد، به رشته ي تحرير درآوريم. شايسته ي يادآوري است که اين نوشته، قصد تفسير آيه را ندارد و تنها به بيان نکات اجمالي آن بسنده مي کند، اما پيش از طرح نکات، لازم است مفهوم حجاب بررسي گردد.

مفهوم حجاب

حجاب ، در لغت به معناي مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب، به معناي پوشش اسلامي بانوان، داراي دو بعد ايجابي و سلبي است. بعد ايجابي آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبي آن، حرام بودن خودنمايي به نامحرم است و اين دو بعد بايد در کنار يکديگر باشند؛ تا حجاب اسلامي محقق شود. گاهي، ممکن است يک بعد باشد ولي ديگري نباشد که در اين صورت، نمي توان گفت که حجاب اسلامي محقق شده است.
اگر به معناي عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب مي تواند اقسام متفاوتي داشته باشد، از جمله حجاب ذهني، فکري و روحي، علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب که در رفتار خارجي انسان تجلي مي کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصيه شده است.
«جلابيب» جمع جلباب، به معناي مقنعه اي است که سر و گردن را مي پوشاند. (2) و يا پارچه ي بلندي است که تمام بدن و سر و گردن را مي پوشاند. (3) مرحوم امين الاسلام طبرسي، در «مجمع البيان» ، در ذيل آيه مي نويسد، «جلباب» عبارت از روسري بلند است که هنگام خروج از خانه، زنان به وسيله ي آن، سر و صورت خود را مي پوشانند ... مقصود اين است که با روپوشي که زن بر تن مي کند، محل گريبان و گردن را بپوشاند. با توجه به معاني جلباب و از جمله، اين معني که پارچه ي بلندي براي پوشيدن تمام بدن و سر و گردن است، در معناي امروزي، مي توان پوشش «چادر» را با «جلباب» همانند و مشابه در نظر گرفت و از آن جا که در اين آيه، به طور مشخص به استفاده ي زنان و دختران از جلباب اشاره شده است، مي توان نتيجه گرفت که طبق فرموده ي رهبر معظم انقلاب اسلامي، چادر به عنوان يک حجاب برتر مطرح شده است.

موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398
عامل واگذاری خدا به خود 

انسان همواره باید دعا کند که خداوند هیچگاه او را به حال خودش واگذار نکند.


دعای قنوت

آنچه از منابع دینی بر می آید این آرزوی از دعای مومنین در قنوت های نمازشان است؛ و آنان این دعا را از سیره معصومین علیهم السلام گرفته اند؛

این دعا در سیره امام صادق (علیه السلام)

عبدالله بن ابی یعفور می‌گوید: امام صادق علیه السلام را دیدم که دست مبارک را به طرف آسمان بلند کرده بود، اشک از چشمانش بر محاسنش جاری بود و به خدا عرض می‌کرد: «رَبِّ لا تَکِلَنی اِلی نَفسی طَرفَةَ عَینٍ اَبَداً وَ لا اَقَلَّ وَلا اَکثَرَ؛ «پروردگارا! مرا به اندازه یک چشم به هم زدن و نه کمتر و نه بیشتر از آن به خودم وا مگذار!»

سپس روی به من کرد و فرمود: پسر ابی یعقور! خداوند یونس بن مَتی را کمتر از یک «طَرفة العَین» به خود واگذاشت، آن پیامدها برایش پیش آمد. عرض کردم: آیا آن کفر بود؟ فرمود: نه! ولی مرگ در چنان حالتی نابودی است.
[1]

موضوعات مرتبط: خداشناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

تنها نقشی که انسان می تواند در برخی از اشیای عالم طبیعت داشته باشد، کشف، جابجایی یا ترکیب بین چند چیز است که از قبل در طبیعت وجود دارد و بوجود آورنده حقیقی آنها خداوند متعال است.

پیشرفت بشر زمینه معرفت الهی

مقدمه

معرفت خداوند امری است که هر انسانی به آن نیازمند است. انسان در زندگی روزمره خود با بسیاری از مسائل مجهول روبرو می شود و سپس برای فهم و درک علل، ویژگی ها، کارآیی ها، اهداف و آثار آن برمی آید، این به این خاطر است که انسان حس کنجکاوی دارد و سعی می کند مجهول خود را تبدیل به معلوم کند. بسیاری از اختراعات، کشفیات و پیشرفت ها از این حس کنجکاوی انسان سرچشمه گرفته است.

وقتی انسان با اختراع جدیدی یا چیزی که تاکنون آن را مشاهده نکرده بود، مواجه می شود ناخودآگاه چندین پرسشی درباره آن می کند که این چه چیزی است؟ چه کسی آن را ساخته؟ برای چه هدفی ساخته؟ و از این قبیل سوالات.

اگر با نگاه عمیق به اشیای اطراف خود بنگریم خواهیم دید که بوجود آورنده ی حقیقی آنها انسان نیست، بلکه کسی دیگر است. زیرا بسیاری از اشیای پیرامون ما را قطعاً انسان اختراع نکرده است، بلکه مانند آب، خاک، گیاهان، زمین، آسمان، خورشید، ماه و ستارگان و... را پروردگار عالم خلق کرده است. پس عالم طبیعت را انسان به وجود نیاورده است و تنها نقشی که انسان می تواند در برخی از اشیای عالم طبیعت داشته باشد، کشف، جابجایی یا ترکیب بین چند چیز است که از قبل در طبیعت وجود دارد.
 

موضوعات مرتبط: خداشناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

یکی از ویژگی های مومن، انصاف ورزی است؛ یکی از انواع انصاف ورزی، انصاف در اندیشه و تفکر است.

بی انصافی در اندیشه
یکی از ویژگی های مومن، انصاف ورزی است؛ یکی از انواع انصاف ورزی، انصاف در اندیشه و تفکر است.

انصاف در اندیشه به معنای آن است که آدمی، در نوع نگرشش به مسائل، هیچ گونه
بی انصافی نورزد.

شرک، مصداق بی انصافی با خدا

یکی از مصادیق بی انصافی در تفکر و اندیشه این است که انسان برای خدا شریک قائل شود؛ در حالی که خداوند شریکی ندارد؛ و اگر شریکی داشت، زمین و آسمان و همه چیز نابود می شد؛ چنانچه قرآن کریم می فرماید: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ»[1]

«اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند (و نظام جهان به هم می‌خورد)! منزه است خداوند پروردگار عرش، از توصیفی که آنها می‌کنند!»


مذمت غلو در قرآن کریم

انسان مومن در هیچ مرحله ای از مراحل زندگی، نباید شریکی برای خدا قائل شود، حتی بزرگان دین نیز چون بنده ی صالح خدایند مورد اطاعت قرار می گیرند؛ چون خداوند متعال در قرآن کریم به اطاعت از آنها دستور داده است؛ آنجایی که می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ...»[2]

«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوا الأمر [= اوصیای پیامبر] را!...»

چنانچه در این آیه می خوانیم، خود خداوند به اطاعت از پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام دستور داده است.



موضوعات مرتبط: خداشناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

برهان فطرت بر وجود خدا

راه‌هاي اثبات وجود خدا دو نوع است: يكي از راه سير آفاق و راه ديگر راه انفس است. چنان كه در قرآن آمده است: «سنريهم آياتنا في الآفاق و في انفسهم حتي يتبين لهم انه الحق: به زودي نشانه‌هاي خود را در افق‌ها[ي گوناگون] و در دل‌هاي‌شان بديشان خواهيم نمود تا بر ايشان روشن شود كه او خود حق است(فصلت/ آيه 53).»

راه آفاق آن است كه از راه مشاهده مخلوقات و تدبر در حدوث و امكان و نظم پديده‌ها به وجود خالق و مدبري دانا و توانا، پي برده شود. راه انفس اين است كه هنگامي كه انسان در خود تأمل مي‌كند، مي‌يابد كه شناخت قبلي بي‌واسطه نسبت به خدا دارد و در برابر چنين خدايي كه كمال مطلق است سر به تعظيم فرود مي‌آورد. راه انفس را راه فطرت مي‌نامند. در قرآن و كلمات امام علي(ع) به اين راه اشاره شده است.

از بيانات قرآن و امام علي(ع) به خوبي بر مي‌آيد كه خداوند انسان را بر فطرت خداشناسي و خداجويي خلق كرده است. در اين جا پيش از هرچيز بايد معناي فطرت روشن شود.

معناي فطرت

ماده «فطر» در اصل به معناي آغاز و شروع است و به همين دليل به معناي خلق نيز به كار مي‌رود، چون خلق چيزي، به معناي ايجاد آن چيز و آغاز و شروع وجود و تحقق آن شيء است.

ابن‌ عباس مي‌ گويد: در معناي آيه شريفه «الحمدلله فاطر السموات و الارض» حيران بودم و معناي فاطر را در نمي‌يافتم تا اين كه دو نفر كه بر سر چاهي نزاع داشتند نزد من آمدند و يكي از آن دو گفت: «انا فطرتها» يعني من پيش از همه و براي نخستين‌ بار حفر چاه را آغاز كردم... بنابراين، فطر به معناي آغاز و ابتداست و فطرت، به معناي حالت خاصي از شروع و آغاز است؛ يعني نوعي از آفرينش است. اموري را مي‌توان فطري دانست كه آفرينش موجود، اقتضاي آنها را دارد.

موضوعات مرتبط: خداشناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

خداشناسی از منظر امام علی(ع)/ خداشناسي با فضليت‌ترين علم است

خداشناسی از منظر امام علی(ع)/ خداشناسي با فضليت‌ترين علم است

خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: راه‌هاي اثبات وجود خدا دو نوع است: راه آفاق آن است كه از راه مشاهده مخلوقات و تدبر در حدوث و امكان و نظم پديده‌ها به وجود خالق و مدبري دانا و توانا، پي برده شود و راه انفس كه هنگامي كه انسان در خود تأمل مي‌كند، مي‌يابد كه شناخت قبلي بي‌ واسطه نسبت به خدا دارد.

امام علی(ع) در خطبه 49 نهج البلاغه می فرماید: «ستايش مخصوص خداوندى است كه از اسرار پنهاني ها آگاه است و نشانه‏ هاى واضح‏ و روشن، بر هستى او دلالت مى‏ كنند، هرگز در برابر چشم بينايان آشكار نمى‏ شود، ولى نه‏ چشم كسى كه وى را نديده انكارش تواند كرد و نه قلب كسى كه او را نشناخته مشاهده‏ اش‏ تواند نمود. در علو رتبه بر همه پيشى گرفته،پس، از او برتر چيزى نتواند بود و آن چنان نزديك است كه چيزى از او نزديكتر نيست‏. مرتبه بلندش او را از مخلوقاتش دور نكرده و نزديكيش با خلق او را با آنها مساوى‏ قرار نداده است. عقول را بر كنه صفات خويش آگاه نساخته اما آنها را از معرفت و شناسائى خود بازنداشته است،هم اوست كه گواهى نشانه‏ هاى هستى، دلهاى منكران را بر اقرار به وجودش‏ وا داشته و بسيار برتر است از گفتار آنان كه وى را به مخلوقات تشبيه كنند و يا انكارش نمايند.»

خداشناسی از دیدگاه امام علی(ع)

در نهج البلاغه وصف خداوند بسيار آمده است. جايي "ذعلب يماني" از حضرت مي‌پرسد: «آيا پروردگارت را مي‌بيني؟» و حضرت مي‌فرمايد: «آيا چيزي را که نمي‌بينم مي‌پرستم؟» و ده‌ها و صدها خطبه، نامه و سخن قصار از ايشان هست که بهترين راه‌هاي خداشناسي را به ما آموخته‌اند. اميرمؤمنان علي(ع) در اين باره مي‌فرمايند: «معرفة الله سبحانه، اعلي المعارف؛ شناختن خداي پاك و منزه، والاترين معرفت‌هاست». ايشان در تعبير ديگر مي‌فرمايند: «العلم بالله، افضل العلمين: خداشناسي با فضليت‌ترين علم است.»

حتي امام علي(ع) توحيد و اعتقاد به خداي يگانه را حيات و جان نفس و روح مي‌داند: «التوحيد حياة النفس» همچنين در تعبيري ديگر مي‌فرمايند: «اول الدين معرفته؛ سرلوحه دين [از نظر اهميت] شناختن خداست.» آدمي نيز بالوجدان احساس مي‌كند كه شناخت خدا در درجه نخست اهميت قرار دارد.

موضوعات مرتبط: خداشناسی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

قاتل حضرت زهرا کیست؟

قاتل حضرت زهرا کیست؟

 

مرحوم محدّث قمی، اقوال محدّثان بزرگ اهل تشیّع و تسنّن درباره شهادت حضرت زهرا (س) و عاملان به شهادت رساندن حضرت را در کتاب بیت‌الاحزان{۱} ذکر کرده که خلاصه‌ای از آن چنین است:

۱. ابو محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری، از عالمان معروف اهل تسنّن در کتاب الامامْ و السیاسه می‌نویسد: ابوبکر دستور داد عدّه‌ای از اصحاب را که با او بیعت نکرده بودند، برای گرفتن بیعت حاضر کنند؛ ولی افراد ابوبکر آن‌ها را نزد امام علی (ع) یافتند. در این هنگام عمر به خانه حضرت علی (ع) رفت و فریاد زد: بیرون بیایید. وگرنه سوگند به کسی که جان عمر در دست او است، خانه را با اهل آن به آتش می‌کشم. بعضی از حاضران به عمر گفتند: حضرت فاطمه (س) در این خانه است. عمر گفت: اگر فاطمه هم در خانه باشد، باز هم آن را آتش می‌زنم.{۲}

۲. دانشمند معروف اهل تسنّن، ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه می‌نویسد: در فتح مکّه (سال ششم هجری) شخصی به نام هبار بن أسوده، زینب دختر رسول خدا (ص) را که در محمل نشسته بود، با نیزه ترسانیده، و سبب شده بود که وی فرزندش را سقط کند. پیامبر (ص) برای خون هبار احترام قائل نشد، و او را به اعدام محکوم کرد.{۳} ابن ابی الحدید می‌گوید: من این خبر را برای استادم ابو جعفر نقیب نقل کردم. استادم فرمود: اگر رسول خدا ریختن خون هبار بن أسود را جایز بداند از آن رو که او زینب را ترسانیده و سبب سقط جنین او شده، لازمه این حکم آن است که اگر حضرت پیامبر زنده بود، ریختن خون آن کس را که حضرت فاطمه (س) را ترسانیده بود به طوری که سبب سقط فرزند حضرت شد نیز جایز می‌دانست.{۴}

 در کتاب عبقات الانوار، از کتاب الوافی بالوفیات، تألیف صلاح‌الدین صفدی که از عالمان اهل تسنّن است، در شرح زندگی نظام از استادان و عالمان بزرگ اهل تسنّن نقل می‌کند که نظام گفت: پیامبر تصریح کرد که مقام امامت از آن علی (ع) است و حضرت را به فرمان حق تعالی برای امامت معرّفی کرد؛ به طوری که همه اصحاب از آن آگاه شدند؛ ولی عمر آن را به سبب ابوبکر، کتمان کرد. وی در ادامه سخن می‌گوید: عمر در روز بیعت با ابوبکر به پهلوی حضرت فاطمه (س) ضربه زد که بر اثر آن، محسن فاطمه سقط شد/

محدّث قمی در بیت الاحزان می‌نویسد: محمد بن جریر طبری امامی به سند معتبر از ابو بصیر نقل می‌کند که امام صادق (ع) فرمود: حضرت فاطمه (س) روز سه‌شنبه، سوم جمادی‌الثانی، سال یازدهم هجری از دنیا رفت و علّت وفات حضرت، ضربت قنفذ غلام عمر بن خطاب بود که به دستور عمر با غلاف شمشیر بهحضرت ضربه زد؛ به طوری که فرزندش محسن سقط شد و همین امر، بیماری شدید حضرت را در پی داشت.{۵}

همچنین نامه عمر به معاویه که شرح این حادثه را به طور گسترده بیان می‌کند، خواندنی است. مشروح این نامه را علاّمه مجلسی، در کتاب بحارالانوار، ج ۸، ص ۲۲۲، چاپ قدیم از کتاب دلائل الامامه، ج ۲ نقل کرده است/

اقوال دیگری از عالمان تسنّن و تشیّع در این زمینه نقل شده است که مجالی برای نقل آن نیست. به هر حال، از مجموع آرای ناقلان این حادثه استفاده می‌شود این واقعه دردناک که آن افراد برای حضرت زهرا (س) پیش آوردند. سرانجام سبب شهادت آن اسوه تقوا و هدایت شد/

--------------------------------------------------------------------
[۱]. بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۲۳، دارالحکمْ، قم المقدسه، ۱۴۱۲ ه’ ق/
[۲]. الامامْ و السیاسه، ابن قتیبه الدینوری، ج ۱، ص ۳۰، اوّل، انتشارات شریف رضی/
[۳]. سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج ۲، ص ۴۸۲، مکتبْ محمد علی صبیح و أولاده.
[۴]. شرح نهج‌البلاغه، ابن ابی حدید، ج ۱۴، ص ۱۹۳، داراحیأ الکتب العربیه/
[۵]. بیت‌الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۸۹، دارالحکمه ۱۴۱۲ ه’. ق/

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان

موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

آیا شراب قبل از اسلام هم حرام بوده است؟

آیا شراب قبل از اسلام  هم حرام بوده است؟

 

از جمله مسائلی که در طول تاریخ، گریبان گیر بشر بوده و او را به ورطۀ گمراهی کشانده و موجبات بدبختی او را فراهم آورده است، مسئلۀ شراب‌خواری است. از این‌رو، یکی از اهداف پیامبران و رسولان مبارزه با شراب‌خواری بود.

 

 

 

همان‌طور که در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که خداوند متعال هرگاه پیامبری را به سمت قومش می‌فرستاد، در مسیر تکمیل دین، حرمت شراب را یکی از دستورات اصلی آن دین قرار می‌داد. این روند در دین اسلام هم، همانند بقیۀ ادیان الهی جریان داشت و مسلمانان در ابتدای ظهور اسلام، و پیش از اعلام حرمت شراب، به این کار آلوده بودند، تا این‌که پیامبر اسلام(ص) به آرامی و به تدریج حکم حرمت شراب را به مردم ابلاغ فرمود، ولی از آن‌جایی که برخی از مردم پیش از این اعلام، به جهل و نادانی مبتلا بوده و به انجام اعمال زشت و ناپسند عادت کرده بودند، در دین اسلام، به‌جهت رعایت آسانی و ارفاق به‌مرور زمان حکم حرمت شراب توسط پیامبر اکرم(ص) به آنان ابلاغ شد.

 

 

 

به‌هر حال، اگر مواردی در ادیان گذشته حرام بوده و در دین اسلام حلال اعلام شد و یا احیاناً کاری در شریعت گذشته حلال بود، و در دین اسلام حرام شمرده شد، باید از دستورات دین اسلام که کامل‌ترین دین است، پیروی کرده و به آن پایبند بود.


منبع : پایگاه عرفان

موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
برچسب‌ها: حرام، شراب
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

اگر امام حسین قادر است بعد از شهادتش حوائج ما را برآورده کند پس چرا در زمان حیاتش بلا را از خودش دفع نکرد؟

اگر امام حسین قادر است بعد از شهادتش حوائج ما را برآورده کند پس چرا در زمان حیاتش بلا را از خودش دفع نکرد؟

 

 1-چهارده معصوم علیهم السلام واسطه فیض بین مخلوقات وخالق هستی اند و تمام فیوضات ازطریق آن بزرگواران بما می‌رسید.

 

۲.روزعاشورامام حسین علیه السلام با تعداد اندک یارانش کاملترین وهدفنمدترین دفاع رادرمقابل تمام زورمداران و ستمگران انجام داد و نتیجه آن دفاع وشهادت پیروزی حق بر باطل شد که اربعین جلوه ای از آن است.

 

۳.امام حسین علیه السلام براساس خارق عادات نجنگید بلکه براساس اسلوب عادی و شیوه رایج مبارزه کردوباتعداد ۷۲تن درمقابل ۳۰هزار لشکر جانانه غیرتمندانه نبرد کرد.

 

 

4-ائمه معصومین درهمه امور دینی، تسلیم تقدیر ومصلحت الهی هستند.


منبع : پایگاه عرفان

موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398

قرآن چگونه ثابت می کند با واسطه (ائمه) با خداوند ارتباط بگیرید؟ درحالیکه خدا از رگ گردن نزدیکتر هست؟

قرآن چگونه ثابت می کند با واسطه (ائمه) با خداوند ارتباط بگیرید؟ درحالیکه خدا از رگ گردن نزدیکتر هست؟

 

1- ائمه دين وسايل و وسايط فيض حق مي‌باشند و خداوند نظر مطلق خود را از اين طریق به انسانها مي‌رساند و طبق فرموده خود خداوند كه فرمود: «يا ايها الذين آمنوا اتقوالله و ابتغو اليه الوسيله»(مائده35) ما بايد نزد خدا با چنين وسايط و وسايلي كه مقرب‌تر از ما هستند برويم. و در سوره اسراء آيه 57 هم در نشانه‌هاي بندگان خالص و خاص خدا مي‌فرمايد: «اولئك الذين يدعون يبتغون الي ربهم الوسيله».

 

 

 

2-عرض ارادت و اظهار محبت و زيارت رفتن اين ذوات مقدسه نه تنها هيچ منافات و كوچكترين تضادي با توحيد الهي و درخواست مطلب از خود خداوند ندارد بلكه خود اين مطلب بيشتر موجب تقويت روح توحيد و توجه به خالق يكتا در ارادتمندان به اين ذوات مقدسه خواهد شد.

 

 

3-بر هيچ انسان آگاه و منصفي پوشيده نيست كه ائمه(ع) تمام وجودشان را براي اعتلاي دين و كلمه توحيد فنا كردند و در تنظيم مشائر دين الهي تا حد ايثار و بلكه فوق ايثار نيز پيش رفتند اينك زيارت نمودن ما و توجه ما به آنان خود عظمت دادن به دين الهي است و قرآن مي‌فرمايد: «و من يعظم شعائر الله فانها من تقوي القلوب».

 

4-ما هرگز زيارت ائمه و توسل به آنها را در عرض توجه به پروردگار نمي‌دانيم و براي آنها يك حساب مستقلي در مقابل خدا باز نكرده‌ايم بلكه ارادت ما به ائمه در طول ارادت آنها به خدا است و چون آنها را مقرّب‌ترين و خالص‌ترين افراد بشر در طريق وصول قرب و وصول به مقام حق از ياد نبرند بلكه براي ما نيز نزد حق تبارك و تعالي وساطت كننده و اين كار در هيچ دين و هيچ ايده‌اي مذموم نيست بلكه مورد تحسين و تقدير است بلكه روش همه عقلاء عالم بر اين مطلب بنا گرديده است.

 

5-توسل به معنای واسطه قراردادن چیزی یا شخصی برای وصول به مطلوب یعنی کسی را که دارای مقام و جاه و منزلتی نزد خداوند است واسطه و شفیع قرار داده می شود و به واسطه او انسان به مطلوب خود نایل گردد همانگونه که نزد سلطان و صاحبان قدرت خواص و نزدیکان او واسطه قرار داه می شوند و این بر دو نوع است : یکی این که شخصی که واسطه است از او درخواست وساطت و شفاعت شود که در بسیاری از وساطت ها و شفاعت ها معمول چنین است و در مورد خداوند هم استغاثه و توسل به اولیای خداوند و طلب حاجت وشفاعت از آنها از همین قسم است یعنی از آنها می خواهیم که درخواست کننده از خداوند حاجات و حل مشکلات ما را بخواهند.

موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : پنج شنبه 16 / 8 / 1398


 

داستانهای علما: حاضر جوابی علامه حلی

در مجلس علما که به دستور شاه خدابنده تشکیل شده بود. سید رکن الدین موصلی (یکی از علمای برجسته اهل تسنن) به علامه گفت: دلیل بر جواز صلوات بر غیر پیامبران چیست؟
علامه بی درنگ این آیه را خواند:
«الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعونَ * أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ».
(صابران کسانی هستند که هرگاه مصیبتی به آنان رسد، می گویند: ما از آن خدا هستیم و به سوی او باز می گردیم، اینان همانها هستند که الطاف و رحمت و صلوات خدا شامل حالشان شده و آنان هستند هدایت یافتگان).
سید موصلی از روی بی اعتنایی گفت: بر غیر پیامبران (یعنی امامان معصوم) چه مصیبتی وارد شده است که سزاوار صلوات باشند؟
علامه بی درنگ گفت: از سخت ترین و جانکاه ترین مصایب اینکه از نواده های آنان شخصی مثل تو به وجود آمده، که منافقان مشمول عذاب را بر آل رسول (علیهم السلام) ترجیح می دهد.
حاضران، از حاضر جوابی علامه، خندیدند.

_______________________________

منبع: نگاهی بر زندگی دوازده امام (علیهم السلام)، علامه حلی، ترجمه محمد محمدی اشتهاردی‏، بخش پیشگفتار مترجم


موضوعات مرتبط: داستانها
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 15 / 8 / 1398

تصاویر مهدویت

امام مهدي در قرآن-1

:اشاره

مقالة حاضر به بررسي آياتي از قرآن كريم پرداخته است كه دو فرقة شيعه و سني در ذيل آنها رواياتي تفسيري دربارة امام مهدي(ع) نقل كرده‌اند. اين آيات كه تعدادشان بالغ بر هشت آيه مي‌باشد به ترتيب از ابتدا تا انتهاي قرآن به صورت ذيل بررسي شده‌اند:
ابتدا روايات تفسيري فريقين در ذيل هشت آيه كه مجموعاً 44 روايت از شيعه و 65 روايت از اهل سنت مي‌باشد به صورت دسته‌بندي نقل شده و سپس به بررسي مقارنه‌اي و تطبيقي اين روايات از نظر محتوا و سند پرداخته شده است.
لازم به ذكر است كه به دليل اختصار از ذكر متن عربي روايات و سند آنها خودداري شده است.

مقدمه

الف ـ تبيين موضوع
«قرآن كريم» و «سنت نبوي» دو شجرة طوباي برآمده از يك ريشه مبارك‌اند و هر دو متعلق به يك قانون‌گذارد. بي‌ترديد قرآن مجيد، اعتقاد مسلمانان به ايدة ظهور مهدي(ع) را كه از رسول اكرم(ص) متواتر بوده، با مجموعه‌اي از آيات شريفه تأييد كرده است؛ آياتي كه بسياري از مفسران آنها را بر امام مهدي(ع) تطبيق كرده‌اند كه ظهورش در آخرالزمان نويد داده شده است. هرگاه مطلبي از پيامبر(ص) متواتر گردد، ناگزير بايد پذيرفت كه قرآن حكيم آن را يك‌سره مسكوت نگذارده است، هر چند عقول ما به سادگي آن را در نيابد؛ زيرا خداوند متعال در وصف قرآن مي‌فرمايد
و نزّلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شيء1
و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزي است بر تو نازل كرديم.
بنابراين استخراج اين عقيده از آيات مباركه بر عهدة كسي است كه حقايق قرآني را با فهمي در خور آن، درك كند و ترديدي نيست كه بنا بر نص حديث شريف ثقلين كه نزد همة مسلمانان متواتر است، 
«اهل البيت(ع)» همتا و كفو قرآنند. از اين رو، بايد آياتي را كه ايشان بر ظهور مهدي(ع) حمل كرد‌ه‌اند، دليل قرآني ايدة مهدويت به شمار آوريم.
در اين زمينه احاديث فراواني از حضرات ائمه(ع) نقل شده است كه در آنها آيات بسياري بر حضرت مهدي(ع) و موضوع‌هاي مرتبط با آن حضرت تطبيق شده است. البته در نوشتار حاضر بخشي از اين احاديث را ذكر مي‌كنيم كه مورد تأييد نصوص روايي و تفسيري مذاهب اهل سنت نيز باشد
مراد از موضوع‌هاي مرتبط با مسئلة مهدويت مواردي است كه در روايات تفسيري فريقين نقل شده و با احاديث مهدي(ع) پيوند دارد و بايد آنها را يك جا بررسي نمود. اين موضوع‌ها عبارتند از:
الف ـ لشكريان سفياني و فرو رفتن آنها در سرزمين بيداء؛
ب ـ فرود آمدن حضرت عيسي(ع) از آسمان و نماز گزاردن وي پشت سر حضرت مهدي(ع)؛ 
ج ـ خروج دجال در آخرالزمان و كشته شدن وي به دست حضرت عيسي(ع)؛
د ـ أشراط الساعة و علائم قيامت.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 15 / 8 / 1398

تصاویر مهدویت

آيه دوم،آيه ي 5 از سوره ي قصص

وَنُريدُ أنْ نَمُنّ عَلَي الّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الارْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أئمًّْة وَنَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ؛1 
«و خواستيم بر كساني كه در آن سرزمين فرو دست شده بودند، منّت نهيم و آنان را پيشوايان [مردم‏] گردانيم و ايشان را وارث [زمين‏] كنيم».
اين آيه طبق فرمايش امام علي(عليه السلام)، در نهج البلاغه و رواياتي چند از ديگر امامان(عليهم السلام)، ناظر به پيروزي مستضعفان بر مستكبران است و اينكه سرانجام، جهان از آنِ شايستگان خواهد شد.
آيه ياد شده، هرگز از يك برنامة موضعي و خصوصي مربوط به بني اسرائيل سخن نمي گويد؛ بلكه بيانگر يك قانون كلي براي همه عصرها و قرن ها است. اين بشارتي در زمينه پيروزي حق بر باطل و ايمان بر كفر است. نمونه كامل تر آن، حكومت پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله وسلم) و ياران آن حضرت بعد از ظهور اسلام بود.
گسترده‏ترين نمونه آن نيز، ظهور حكومت حق و عدالت در تمام كره زمين به دست حضرت مهدي(عجل الله تعالي فرجه الشريف) خواهد بود
اين آيه از جمله آياتي است كه به روشني، بشارت به «ظهور» چنين حكومتي مي‏دهد؛ از اين رو اهل بيت(عليهم السلام)، در تفسير آن به اين ظهور بزرگ اشاره كرده‏اند. از امام علي(عليه السلام) در 
نهج البلاغه آمده است
«لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْيا عَلَينَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَي وَلَدِهَا وَ تَلَا عَقِيبَ ذَلِكَ Gوَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذِِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ‏»3؛ 
«دنيا پس از چموشي و سركشي ـ همچون شتري كه از دادن شير به دوشنده‏اش خودداري مي‏كند و براي بچه‏اش نگه مي‏دارد ـ به ما روي مي‏آورد ... سپس آيه و «نريد ان نمن...» را تلاوت فرمود» . 
در حديث ديگري مي فرمايد:
هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ يبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِيهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَيعِزُّهُمْ وَ يذِلُّ عَدُوَّهُمْ»؛ «اين گروه آل محمد(صلي الله عليه و آله وسلم) هستند، خداوند مهدي آنها را بعد از زحمت و فشاري كه بر آنان وارد مي‏شود، برمي‏انگيزد و به ايشان عزّت مي‏دهد و دشمنانشان را ذليل و خوار مي‏كند». 

 

 

پي نوشت ها:

1. قصص (28)، آيه 5.
2. سيّد رضي، نهج البلاغه، ص 506.
3. محمد بن حسن طوسي(ره)، كتاب الغيبة، ص184.

موضوعات مرتبط: مهدویت (عج)
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی