دلایل قرآنی بر اثبات ولایت فقیه

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دلایل قرآنی بر اثبات ولایت فقیه

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دلایل قرآنی بر اثبات ولایت فقیه

دلایل قرآنی بر اثبات ولایت فقیه
پوسترهای نظریه ولایت فقیه به زبان ساده با عنوان "ولایت فقیه یعنی..."

امام صادق (عليه السلام) برای اثبات ولایت علما، از آیة قرآن استفاده کرده‏اند؛ آن حضرت در روایتی که در اکثر تفاسیر معتبر روایی[از جمله: الميزان، البرهان ، تفسير العياشى و نور الثقلين ] آمده است، می‏‎فرمایند: «از جمله چيزهايى كه به سبب آن، كسى مستحقّ امامت مى‏شود: پاكدامنى و پاكى از گناهان و معاصى هلاكت‏بارى است كه [آدمى] را لایق آتش دوزخ مى‏كند و ديگر، آگاهى روشن از تمام حلال‏ها و حرام‏هايى كه مردم بدانها نياز دارند و سوم، علم به قرآن (و شناخت خاص و عام و محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن و...)» ابی عمرو زبیری پرسید: چه دلیلی وجود دارد برای آنکه ويژگی‏های رهبری و امامت، تنها در اموری است که شما فرمودید؟ حضرت فرمودند: «به‏دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند؛ «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ»؛[ مائده: 44]تورات را ما نازل كرديم كه در آن هدايت و نور بود؛ انبياء كه اسلام آوردند با آن در بين يهوديان حكم مى‏كردند، و همچنين ربانيون که مربيان مردم بودند و علما، بر طبق تورات در بين مردم حكومت مى‏كردند.» پس دسته دوم از پیشوایان، یعنی ربانیون، غیر از انبیاء هستند؛ آنها کسانی هستند که مردم را با علم خود تربیت می‏کنند. و دسته سوم یعنی احبار، همان علماء هستند و آنها، غیر از دسته دوم یعنی ربانیونند.»

حضرت آیة الله جوادی آملی درباره‏ی علت استفاده از عنوان «اسلامی» درباره‏ی پیامبران دیگر ادیان ابراهیمی، می‏فرمایند: چون «اسلام» تنها دین الهی است:«إنَّ الدّینَ عِنْدَاللهِ الإسْلام» (آل عمران - 19)و هیچ دینی غیر از آن مرضی و مقبول خداوند نیست:«وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلاَمِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ» (آل عمران-85)، بنابراین، تنها ره‏آورد همه‏ی پیامبران الهی، همانا اسلام بوده و حکومت آنان نیز اسلامی بوده و می‏باشد. (ولایت فقیه؛ ولایت فقاهت و عدالت، ص 103)

«الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءُ الرُّسُلِ مَا لَمْ يَدْخُلُوا فِي الدُّنْيَا قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا دُخُولُهُمْ فِي الدُّنْيَا قَالَ اتِّبَاعُ السُّلْطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِكَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَى دِينِكُم‏» (رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: دانشمندان فقيه تا هنگامى كه وارد دنيا نشده‏اند امين پيغمبرانند. عرض شد يا رسول اللَّه! معنى ورودشان در دنيا چيست؟ فرمود: پيروى از سلطان جائر، پس چون چنين كنند نسبت به دينتان از ايشان برحذر باشيد) الكافي، ج‏1، ص:



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ولایت فقیه
برچسب‌ها: ولایت فقیه

تاريخ : جمعه 8 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.