جنگ روایت ها ، چیستی و چگونگی پیروزی در آن

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

جنگ روایت ها ، چیستی و چگونگی پیروزی در آن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

جنگ روایت ها ، چیستی و چگونگی پیروزی در آن

جنگ روایت ها ، چیستی و چگونگی پیروزی در آن

ابوالحسن سلطانی زاده

نظام سلطه از همه ظرفیت‌ها قابلیت‌ها توانمندی‌ها و امکانات خود تحت عنوان جنگ هیبریدی یا ترکیبی که جنگی پیچیده و هوشمندانه می‌باشد برای به زانو در آوردن نظام اسلامی بهره گرفته است و جنگ روایت‌ها از مهمترین مو لفه‌های این جنگ تمام عیار نرم و هیبریدی می‌باشد.

در سخنان بسیار مهم رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با ملت ایران در روز عید سعید قربان کلید واژه مهمی تحت عنوان جریان تحریف مطرح شد که به موازات جریان تحریم عمل کرده و دو هدف را دنبال می‌کند یکی ضربه زدن به روحیه مردم و دیگری آدرس غلط دادن. در واقع جریان تحریف تلاش می‌کند با وارونه جلوه دادن حقایق و قلب واقعیت‌ها روایت مورد نظر خود را به مخاطب القا کند.
اندیشکده امریکایی رند در کتابی به نام جنگ‌های شبکه‌ای می‌نویسد: " در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد ". جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نطامی را به همراه خود می‌آورد اینجا سلاحش تولید محتوا است، این همان جنگ ایده‌ها یا روایت‌ها است که در سند استراتژی پنتاگون در ۲۰۱۲ به آن اشاره شده است.
جریان تحریف با ابزار جنگ روایت و با بهره برداری وسیع از شبکه‌های بین المللی در عرصه فکری و ذهنی برای تصاحب افکار عمومی و تحمیل القائات تولید محتوای رسانه‌ای می‌کند و به این ترتیب با روایت جعلی و دروغین، اما باورپذیر برای خود تولید قدرت میکند در واقع جنگ روایت‌ها قطعه‌ای مهم از پازل دشمن در تصویر کلان جنگ نرم می‌باشد جریان تحریف با این ابزار بسیار تاثیر گذار، قدرت نرم نظام اسلامی را نشانه گرفته است همان قدرتی که نظام اسلامی توانسته به وسیله آن در ۴۱ سال گذشته از تمامی گردنه‌ها و عقبه‌های صعب العبور با موفقیت عبور کند و در بیانیه گام دوم انقلاب برای ۴۰ سال پیش رو نقش ممتازی ایفا کند و آن اتکاء نظام اسلامی به مردم به عنوان یک سرمایه اجتماعی پایان ناپذیر بوده است و امروز نظام سلطه در جنگ روایت‌ها این سرمایه اجتماعی را نشانه گرفته است. نفوذ، ناامید سازی، تعمیم ناکارآمدی در بخش‌هایی از نظام به کل سیستم، القاء در پیش رو بودن تابستان داغ همه و همه با یک هدف کلیدی انجام میشود و آن گرفتن پشتوانه اصلی نظام یعنی مردم می‌باشد.
حال سوال اساسی این است که در جنگ روایت‌ها چگونه عمل کنیم تا پیروز شویم؟
چون پیروزی در این جنگ یعنی پیروزی در جنگ تحریف و پیروزی در جنگ تحریف یعنی پیروزی در جنگ تحریم و شکست دادن دشمن. شناخت درست و دقیق این جنگ و ابعاد و تطبیق آن در میدان و عرصه زندگی روزانه کمک زیادی به موضع گیری دقیق رفتار‌های عقلانی و انقلابی می‌کند در واقع جنگ روایت‌ها قدرت تولید معنا و محتوا و تبیین آن در زمان مناسب با روایت اول و جذاب و هنرمندانه است در این جنگ دشمن به انتشار هدفمند اخبار و گزارشات می‌پردازد، بخشی از اخبار یا گزارش را درست می‌نمایاند مانند وضعیت نابسامان اقتصادی یا آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی که کسی آن‌ها را انکار نمی‌کند، اما در این ارائه به سیاه نمایی و دروغ سازی و زیر سوال بردن اصل نظام می‌پردازد.
برای پیروزی در جنگ روایت‌ها علاوه بر شناخت دقیق و عمیق دشمن در این میدان باید به نکات زیر توجه کنیم:
باور قلبی به اینکه ما پیروز جنگ روایت‌ها خواهیم بود باور به اینکه انقلاب اسلامی انقلابی الهی و به برکت نفس قدسی امام راحل آغاز شده و موسی وار از طوفان‌های سهمگین عبور کرده است باور به آیه شریفه قرآن ان الله معی ربی سیهدین، از عمق جان باور دارد که خداوند اراده کرده است که این ملت به جایگاه رفیع عزت و سربلندی برسد باور به پیروزی اراده حق در مقابل اراده باطل که ان الباطل کان ذهوقا
۲ - تنظیم زاویه نگاه با نگاه امام المسلمین
نگاهی که تحرکات دشمن را نه نشانه قدرت بلکه افول و استیصال و درماندگی او می‌داند به مانند کشتی تایتانیک با آن همه شکوه و جلال آن را آرام آرام در حال غرق شدن میداند همانگونه که سابقاً صدای شکسته شدن استخوان‌های مارکسیزم برای اهل بصیرت و معرفت مانند امام راحل شنیدنی بود و آن فروپاشی را از پیش گوشزد کرده بود
۳ - پیگیری زنجیره خبرسازی‌ها.
اخبار زیادی در شبکه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود تلاش کنیم قبل از ارسال آن از منبع، مبدا و نشر خبر اطمینان حاصل کنیم در اخبار مشکوک و مبهم و منقول از بیگانه اصل را بر نادرستی گذاشته و با تردید و شک به آن نگاه کنید
۴- مخاطبمان را وسیع و حتی فرامرزی بدانیم نه صرفاً محدود و داخلی
۵ - جدول اطلاعات دشمن را تکمیل نکنیم. دشمن تمامی تریبون‌های حاکمیتی و منابع آشکار را رصد می‌کند مراقبت کنیم در زمین او بازی نکنیم اخبار و اطلاعات را عادی و ساده و دم دستی و پیش پا افتاده تلقی نکنیم حتی یک خبر به ظاهر ساده و فاقد ارزش در جنگ روایت‌ها توسط دشمن به کار گرفته می‌شود واتساپ، تلگرا م و. زمین بازی دشمن است مراقب باشیم که این فضا فضای تسخیری دشمن است.
۶ - موضوعات را چند وجهی نگاه کنیم مواجهه یک وجهی و تک ساحتی بدترین و ضعیف‌ترین نوع مواجهه در جنگ اراده‌ها می‌باشد مثلاً در تحلیل فضای اقتصادی کشور مجموعه‌ای از عوامل مرتبط به هم باید دیده شود یک نگاه ترکیبی کارشناسانه و منصفانه که طی آن سهم هر عاملی به اندازه خود دیده می‌شود.
۷- باید همگی خود را سرباز جنگ روایت‌ها بدانیم اگرچه جنگ روایت‌ها در میدان رسانه شکل می‌گیرد، اما عینیت و بروز آن در کف میدان و زندگی روزمره مردم است لذا کسی نباید تصور کند که سربازان جنگ روایت فقط اهالی رسانه هستند این تصور غلطی است امروز همه اقشار مردم به ویژه نیرو‌های انقلابی سربازان این میدان هستند باید این باور را در میان مخاطبان خود گسترش دهیم تا به احساس مسئولیت عمومی منجر شود.
۸ -سنگر مقابله و مواجهه را درست انتخاب کنیم. در مواجهه با جنگ روایت دشمن باید بیان مناسب زمان و مکان و موقعیت و قالب و نحوه بیان را به درستی انتخاب کرد حماسی هیجانی عقلانی صحبت کردن هرکدام با هم تفاوت دارند و طبیعتاً هر کدام نتایج خاص خود را به دنبال می‌آورد تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر شناخت دقیق دشمن و شناخت ترفند‌ها و سناریو‌های او و سرک کشیدن به قرارگاه‌های او همگی با هدف نحوه مواجهه عالمانه و کارشناسانه در جنگ روایت دشمن قابل تعبیر است.
کوتاه سخن آنکه طراحی نظام سلطه امروز بر پایه جنگ هیبریدی با محوریت جنگ روایت‌ها به عنوان ابزار راهبردی جریان تحریف قرار گرفته و تحریف با هدف ناامید سازی و سیاه نمایی از کارآمدی نظام اسلامی در افکار عمومی و قرار دادن مردم در مقابل نطام اسلامی عمل می‌کند خواب پریشان و آشفته‌ای که با هوشیاری و درایت و بیداری امام جامعه و اطاعت پذیری مردم با بصیرت و ولایی هرگز تعبیر نخواهد شد و از همین رو است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید قربان فرمودند: من به شما بگویم اگر جریان تحریف شکست بخورد جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد، زیرا که عرصه، عرصه جنگ اراده‌ها است وقتی جریان تحریف شکست خورد و اراده ملت ایران همچنان قوی و مستحکم باقی بماند قطعاً بر اراده دشمن فائق می‌آید و پیروز خواهد شد. انشاالله

منبع: سایت بصیرت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بصیرت
برچسب‌ها: بصیرت

تاريخ : چهار شنبه 30 / 9 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.