نظررجال سياسي قضايي درباره ازدواج موقت

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نظررجال سياسي قضايي درباره ازدواج موقت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نظررجال سياسي قضايي درباره ازدواج موقت

نکاح موقت در قانون چه جایگاهی دارد؟/ تفاوت‌های ازدواج موقت و دائم

نظررجال سياسي قضايي درباره ازدواج موقت

بسم الله الرحمن الرحیم
خانم مریم بهروزی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ويكي از فعالان حوزه زنان:«ازدواج موقت فی نفسه چیز خوبی است. به نظر من علی رغم برداشت های سویی که از این حکم الهی هست، این حکم کاملاً به نفع زن است. خود این مسئله فساد و فحشاء، و ضررهایی که در این مورد به جامعه می رسد مورد سؤال است که باید چه کرد؟ اینجا اسلام می گوید:«ما راه داریم که هم عمل مباح انجام شود و هم هیچ خطری جامعه را تهدید نکند.»

-منیره نوبخت رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان: آندسته از جوانان که اساساً به دلایلی تمایلی به ازدواج دائم ندارند می توانند از ازدواج موقت استفاده کنند.
 فاطمه آجرلو مخبر فراکسیون زنان مجلس: به شرط قانون مند شدن، موافقم. .... باید در این مرحله یکسری از وظایف را برای مردان تعریف کرد تا هزینه های آن را فقط زنان نپردازند وتنها مردان بهره مند شوند... باید مردان پس از صیغه کردن و ازدواج موقت احساس وظیفه کرده و زن را رها نکنند
دکترفاطمه صادقی فعال حوزه زنان: ازدواج موقت می تواند مشکلات دسته ای از زنان را حل کند دکتر صادقی معتقد است که جامعه خود باید راه حل خود را پیدا کند.
سید محمد جعفر سادات موسوی عضوهيأت رئيسه كميسيون قضايي و حقوقي مجلس: ازدواج موقت برای زنان بی سرپرست خانوار و افراد مطلقه ای است که مشکلات اقتصادی دارند و این مشکلات آنان را در مقطع سختي قرار مي دهد .بحث ازدواج موقت با توجه به اين كه جوانان ما زمينه هاي بلوغ جنسي داشته و بلوغ اقتصادی برای تشکیل خانواده ندارند و برخی زنان نیز تمایل به پایبندی تشکیل خانواده و زندگی دائم ندارند مطرح شده است چرا که مشکلات موجود سبب می شود تا ارتباطات غریزي طبیعی افراد به انحراف کشیده شده وتبعات آن ارتباطات غیر مشروع و وجود زنان خیابانی است.
رفعت بیات: در صورت بیماری زن؛ مرد می تواند و اجازه صیغه دارد و باید با اجازه همسر اول امکان ازدواج موقت برای مردفراهم گردد.
سید حسین موسوی تبریزی دبیر کل مجمع محققين و مدرسین حوزه علمیه قم و دادستان اسبق کشور: ازدواج موقت براساس توافق پسر و دختر انجام می شود و به تعبیر برخی مراجع برای ازدواج موقت به اذن پدر نیازی نیست. ازدواج موقت به معنی آشنا شدن دختر وپسر و عقد مختصری میان آنان است و شاید از این طریق بخشی از مشکلات جامعه حل شود.-
عبدالنبی ملاح زاده قاضی دیوان عالی کشور: امروزه ازدواج موقت به دلایل متعددی که برسر راه ازدواج جوانان وجود دارد رایج شده است در قانون مدنی زن و شوهر در ازدواج موقت همانند زن و شوهر دایم به حسن معاشرت دعوت شده اند و باید همانند ازدواج دائم تمکین وجود داشته باشد تا زمینه ساز ازدواج دائم قرار گیرد.در ازدواج موقت می توان مانند ازدواج دائم شروط ضمن عقد را در نظرگرفت.
عبدالصمد خرمشاهی حقوق دان و وکیل پایه یک دادگستری: از نظر شرع و قانون تفاوت ازدواج و عقد دائم و موقت فقط در مدت زمان آن است و در این رابطه خلاء قانونی وجود ندارد. ازدواج موقت یک عقد محسوب می شود که دارای قرارداد شرعی و قانونی است.
جواد صادقی سرپرست مجتمع قضایی خانواده: در ازدواج موقت براساس منابع فقهی وشرعی آمده است که کودکی كه از ازدواج موقت متولد شده باشد منسوب به پدر و مادر است و لذا نام کودک در هر دو شناسنامه (پدر ومادر) ثبت می شود و تفاوتی با کودک متولد شده با ازدواج دائم ندارد و مسئولیت نفقه کودک نیز برعهده پدر است.
دکتر سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه شناسی، طرح ازدواج موقت ضرورت دارد اما نه فقط برای حل مشکل ازدواج موقت جوانان، بلکه برای ساماندهی رفتارهای جنسی درکشور. به هر دلیل تقاضا برای ازدواج موقت در جامعه وجود دارد و چنین به نظر می رسد که این امر ممکن است مشکل برخی افراد متأهل را بیشتر از جوانان حل کند.
حجه الاسلام والمسلمین سید محمد رضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجلس شورای اسلامی: باید ازدواج را راه و پایه ای برای رسیدن به ازدواج دائم در نظر گرفت. ازدواج موقت در کنار ازدواج دائم می تواند مشکلات بخشی از جوانان را رفع کند، علت نگاه بدبینانه نسبت به طرح این بحث عملکرد نادرست گذشته دربارة این حکم فقهی بوده است. میرتاج الدین اظهار می کند که با مطالعه جامع حقوقی، فقهی، جامعه شناسی و روانشناسی و با ضابطه مند کردن این امر می توان جلوی بسیاری از سوء استفاده ها و بی بندو باری ها را گرفت. این نوع از ازدواج در واقع گزینه ای است برای افرادی که امکان ازدواج دائم را به جهت پاره ای از مشکلات اقتصادی و.... ندارند.
موسی قربانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس: نمی توان احکام شرعی را در زمینه ازدواج موقت منکر شد. در حال حاضر ازدواج موقت در جامعه روال طبیعی خود را به صورت پنهانی طی می کند و نمی توان وجود این نوع ازدواج را در جامعه منکر شد. افراد محترمی هستند که نه برای عیاشی بلکه برای رفع مشکل خود ضمن حفظ بنیان خانواده، از آن استفاده می کنند. هم اکنون در محضرها ازدواج موقت به عنوان یک کلیت پذیرفته شده است.
حجه الاسلام هادی قابل: بحث ارضای غریزة جنسی امری ناگزیر است که همه دولت ها ناچارند به آن بپردازند. در کشورهای غربی برای پاسخ به این نیاز مکان هایی را در شکل رسمی دایر کرده اند اما اسلام با وضع قوانین مشخص در این حوزه تلاش کرده است تا هم این نیاز انسانی را برطرف کند و هم موجب فساد در جامعه نشود. ترویج ازدواج موقت فقط یک آرامبخش موقتی برای جوانان است. در این ازدواج الزامی برای دختران وجود ندارد بنابراین نمی توان گفت حقوق زنان از بین می رود اسلام این راه را برای هر دو جنس بازگذاشته است و در این ازدواج هم مهریه به زن تعلق می گیرد. اسلام راهکاری طراحی کرده تا در محیطی شرعی که حقوق هردوجنس در آن رعایت می شود به این غریزه پاسخ داده شود.
حجه السلام پور محمدي وزير سابق كشور: ازدواج موقت باید با جسارت در کشور ترویج شود. بالارفتن سن ازدواج در کشور باعث بوجود آمدن معضلات فراوانی می گردد. در حال حاضر طیف گسترده ای از جمعیت کشور را جوانان با اقتضائات سنی و نیازهای خاص خود تشکیل می دهند وما وظیفه داریم به این نیازها پاسخ گوییم. ازدواج موقت تنها برای کامجوئی مردان دارای همسر نیست که بروند و برای بار چندم ازدواج کنند مگر امکان دارد که اسلام نسبت به جوان 15 ساله ای که خداوند شهوت را در وجود او قرار داده، بی تفاوت باشد. برای ارضای میل جنسی جوانانی که امکان ازدواج ندارند، بایستی فکری شود، در جامعه ما میان پسر و دختر ارتباط وجود دارد آیا باید از کنار این مسأله چشم بسته بگذریم.
 هم اکنون متوسط سن ازدواج دختران 23 و متوسط سن ازدواج پسران 26 سال است. عده ای به جوانان توصیه می کنند تا نسبت به ازدواج در سنین پایین اقدام نمایند ولی در شرایط فعلی امکان ازدواج به دلایل مختلف اجتماعی و ... وجود ندارد و ما نیز نمی توانیم نسبت به خصوصیات سنی قشر جوان جامعه بی تفاوت باشیم نیاز جنسی یکی از غرایز انسان است که باید از راه درست به آن پاسخ داده شود.
دین اسلام جامع ترین دین است و برای تمام مشکلات بشر راه حل دارد و ازدواج موقت نیز در این دین مبین برای حل این گونه مشکلات مورد توجه قرار گرفته است. ما اگر بخواهیم برای پاسخگویی به نیاز جنسی جوانان راه حل عملی ارائه دهیم باید منتظر تخلفات و تبعات فراگیر این مشکل باشیم. باید با جسارت مسئله ازدواج موقت ترويج شود اكنون وقت آن رسيده كه حوزه هاي علمیه به این امر مهم اهتمام ورزند.
حجه الاسلام علی زادسر نماینده اصولگرای مجلس: گفته های وزیر کشور از نظر آموزه های دینی و اسلامی مطلبی درست و مفید است. منتها مشروط به اینکه واقعاً مطابق دستورات دینی اجرا شود که کارشناسی همه جانبه را می طلبد. کسانی که می خواهند این بحث را مطرح کنند و در جامعه اسلامی ما آن را ترویج کنند باید مطابق دستورات دینی این کار را انجام دهند.
یک سوم زنان مطلقه تهرانی 9 ماه پس از جدایی دچار فساد اخلاقی می شوند
مشاور استاندار تهران:
یک سوم زنان مطلقه تهرانی 9 ماه پس از جدایی دچار فساد اخلاقی می شوند
بررسیها نشان می دهد که یک سوم زنان مطلقه تهرانی 9 ماه پس از جدایی به خاطر موارد اخلاقی در دادگاه ارشاد دارای پرونده اخلاقی می شوند.
یک سوم زنان مطلقه تهرانی 9 ماه پس از جدایی دچار فساد اخلاقی می شوند
مشاور استاندار تهران:
یک سوم زنان مطلقه تهرانی 9 ماه پس از جدایی دچار فساد اخلاقی می شوند
بررسیها نشان می دهد که یک سوم زنان مطلقه تهرانی 9 ماه پس از جدایی به خاطر موارد اخلاقی در دادگاه ارشاد دارای پرونده اخلاقی می شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار تهران در امور بانوان با اعلام این مطلب در نشست خبری امروز که به مناسبت روز خانواده در محل استانداری تهران برگزار شد گفت: این حقیقت تلخی است که باید نسبت به آن مراقب باشیم و فراموش نکنیم که  گسست خانواده پیامدهایی دارد که این موضوع یکی از آنهاست.
فرحناز قند فروش افزود: افزایش طلاق در کشور و به ویژه تهران نگرانیهای زیادی را برای کشور برانگیخته که فسادهای اخلاقی و تربیت نادرست فرزندان از جمله آنهاست.
وی خاطرنشان کرد: موضوع خانواده و زنان در کشور مستور مانده و به آن اهمیت داده نمی شود هر چند بسیاری از مسئولان ادعا می کنند که به این موضوع می پردازند.
 قندفروش ادامه داد: درصد بالای قوام خانواده به زن ارتباط دارد و بیشتر این زنان هستند که می توانند در  گسست خانواده نقش داشته باشند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ازدواج
برچسب‌ها: ازدواج

تاريخ : سه شنبه 8 / 6 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.