قصه‌هایی برای کودکان از امام مهربان

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

قصه‌هایی برای کودکان از امام مهربان

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

قصه‌هایی برای کودکان از امام مهربان

گزارشی از نشر آثار رضوی ویژه کودک و نوجوان در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

قصه‌هایی برای کودکان از امام مهربان
باغ زیبایی که امام رضا(ع) در آن بود، در یکی از روزهای قشنگ خدا اتفاق عجیبی در این باغ که گویی تکه‌ای از بهشت است، افتاد. گنجشک قصه ما در حالی که بالا و پایین می‌پرید و آرام و قرار نداشت، در مسیر امام ظاهر شد و جیک‌جیک‌کنان روی شاخه درختی نشست.
انگار از چیزی ترسیده بود. امام با دیدن گنجشک از رفتن باز ایستادند و در میان تعجب یاران به جیک‌جیک گنجشک این پرنده کوچک گوش دادند.
 سپس رو به سلیمان یکی از همراهان کردند و گفتند: «سلیمان ماری به لانه این گنجشک نزدیک شده است و خطر جوجه‌هایش را تهدید می‌کند. شتاب کن، بدون آن که آسیبی به مار برسد او را از لانه جوجه گنجشک‌ها دور ساز». سلیمان پس از اینکه مار را از لانه گنجشک دور می‌سازد نزد حضرت رضا(ع) می‌آید. اما با خود فکر کرد چگونه امام، زبان گنجشک را فهمیدند و پی بردند که ماری به لانه گنجشک نزدیک می‌شود؟ وقتی به امام رسید، امام با لبخندی برادرانه گفتند: «از این شگفتی که ما چگونه زبان گنجشک را می‌دانیم». تعجب سلیمان چند برابر شد! چرا که امام فکر او را خوانده بودند و از چیزی که به ذهن سلیمان خطور کرده بود، اطلاع داشتند. سلیمان با شرمساری گفت: «آری مولای من» امام با مهربانی سلیمان را در آغوش گرفتند و فرمودند: «آیا این کافی نیست که ما حجت خدا هستیم»؟
این‌ها گوشه‌ای از قصه حسین زاهدی‌نامقی است که در کتاب "جوجه گنجشک‌ها" به آن اشاره و در سال 91 با استقبال کودکان زائر، توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای بار دوم به چاپ رسیده است.
آداب زیارت
پاسخگویی و تأمین نیاز فرهنگی و فکری زائران حرم مطهر رضوی یکی از اهداف تعیین شده بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به شمار می‌رود که مهم‌ترین آن پرداختن به زندگانی و سیره فردی و اجتماعی امام رضا(ع) است. بحث معرفت آن حضرت و زیارت نیز از مباحث مهم این حوزه است که برای همه گروه‌های سنی از جمله کودک و نوجوان، در اولویت قرار دارد. پس بی‌دلیل نیست کتاب "زیارت" را از پرفروش‌ترین کتاب‌های این بنیاد بدانیم. کتابی که که با قطع خشتی در 3000 نسخه برای بار دوم در سال 90 به چاپ رسید.
جواد نعیمی مؤلف این کتاب که از داستان‌نویسان موفق حوزه کودک و نوجوان با تالیف بیش از صد عنوان اثر است، سعی کرده در کتاب خود آداب زیارت را از هنگام حرکت از منزل تا پایان زیارت مرحله به مرحله به تصویر بکشد تا کودکان با خواندن آن، غسل زیارت، پوشیدن لباس پاکیزه، استفاده از عطر، پرهیز از یاوه‌گویی، انفاق در راه خدا، قرائت زیارتنامه و خواندن دو رکعت نماز زیارتنامه و حضور قلب هنگام زیارت را بیاموزند.


صیاد و آهو
معرفی امام رضا(ع) به عنوان مظهر رأفت و محبت به زائران کودک، می‌تواند این گروه را در شناخت بهتر مفاهیم شخصیتی امام هشتم(ع) یاری کند. حسین زاهدی‌نامقی با کتاب "آهونامه" رأفت امام را با به تصویرکشیدن داستان آهویی نگران در ذهن کودکان ماندگار می‌کند: «مرد صیاد، شتابان پیش دوید و گفت: "آن آهو از آن من است". مرد مهربان با لبخندی برادرانه گفت: "آهوان از آن دشت خدا هستند". مرد صیاد از جوابی که شنید، دلخور شد..."بیهوده سخن مگو. آهو را می‌دهی یا به زور بستانم"؟
یکی از همراهان مرد مهربان گفت: «تندخویی زیبنده مردان نیست»... آن‌‌گاه رو به جانب همراهان کرد. "این مرد برادر و هم‌کیش ماست. بگذارید با هر زبانی که می‌خواهد با ما سخن بگوید». مرد صیاد از این ملاطفت احساس شرم کرد، نرم شد و سر به زیر انداخت.» صیاد این قصه نمی‌تواند از آهو بگذرد و مرد مهربان نیز نمی‌خوهد حیوانی که به او پناهنده شده را به دست صیاد بدهد. بنابراین با هم قرار می‌گذارند صیاد اجازه بدهد آهو به بره آهوانش سر زده و سپس برگردد. این توافق انجام می‌گیرد و آهو قصه که شرمنده رأفت این مرد شده برای قول این مرد مهربان می‌رود و دوباره بر می‌گردد تا خودش را تسلیم صیاد ‌کند.


گلستان رضوی
گروه کودک و نوجوان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برای گروه‌های پیش دبستانی، سال‌های آغاز دبستان، سال‌های پایان دبستان، دوره راهنمایی و دوره دبیرستان کتاب‌های گوناگونی منتشر می‌کند. کتاب‌های ولادت، داناترین انسان، حجت خدا، توس، مشهدالرضا(ع) توسل، آداب زیارت، مشهد پایتخت معنوی ایران، حرم مطهر امام رضا(ع) نقاره‌خانه، خادمان حرم امام رضا(ع)، دارالقرآن‌الکریم، دهه‌کرامت، احمدرضا، شهید جوانمرد(شهید سیدعبدالکریم هاشمی‌نژاد) و لبخند و اشک مجموعه پانزده جلدی "گلستان رضوی" است که علیرضا خان‌زاده این مجموعه را فراهم آورده تا همه کودکان حتی کودکان اردوزبان، عرب‌زبان و فارس‌زبان بیشتر با امام رضا(ع) آشنا شوند.
به عنوان مثال در کتاب "دهه کرامت" کودک اطلاعاتی از میلاد امام رضا(ع) به دست می‌آورد که امام در یازده ذی‌قعده متولد شده است. هر سال در آس تانه ولادت ایشان شهر مشهد غرق در شادی و سرور می‌شود. صحن‌ها، گلدسته‌ها، گنبد طلایی، رنگ حرم به زیبایی چراغانی می‌شود و مردم با تبریک به یکدیگر و پخش شیرینی این روز را گرامی می‌دارند.


مجموعه کتاب‌های «آهو»
آهو حیوانی زیبا است که به عنوان نماد معصومیت در بین حیوانات، مورد علاقه کودکان است. از سویی، ردپایی از او در داستان زندگی امام رضا علیه‌السلام دیده می‌شود. شاید همین موضوع باعث شده بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب‌های کودک و نوجوان خود را با عنوان کتاب‌های «آهو» منتشر ‌کند. کتاب‌هایی متنوع که به فرهنگ زیارت و امام‌شناسی کودکان کمک ارزنده‌ای می‌کند و به مسائل مختلفی مثل خادم، گنبد، حرم مطهر، نقاره‌خانه و زندگی حضرت رضا(ع) و معرفی ایشان اشاره دارد.
کتاب "پدری به مهربانی خدا" نمونه‌ای از این آثار است. بخش دیگری از این کتاب‌ها با موضوع زیارت، مثل کتاب "به حرم خوش آمدی" یا "همه در حرم خوشحال‌اند" تولید شده است. بخش دیگری از کتاب‌های این مرکز نیز به موضوعات جالب توجه و مورد علاقه کودکان مانند کرامات امام رضا(ع) می‌پردازد که "چشمه‌های زلال" و "شکوفه‌های بادام" از آن جمله‌اند. همچنین "بر بال کبوتران"، "پروانه حرم"، "زائر کوچولو"، "سی‌گل و کبوتر دعا"، "مریم بزرگ می‌شود"، "هدیه‌ای برای دوست"، "کبوتران و آهو" و "تحیه یا ضامن الغزاله" از دیگر کتاب‌های بنیاد با این موضوعات به شمار می‌روند.


گزارشگر: آزیتا ذکا




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
برچسب‌ها: کودک و نوجوان

تاريخ : سه شنبه 30 / 3 / 1400 | 8:23 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.