توجه به حق، اخلاق و قانون؛ شروط تحقق «جدال احسن» در مناظره

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

توجه به حق، اخلاق و قانون؛ شروط تحقق «جدال احسن» در مناظره

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

توجه به حق، اخلاق و قانون؛ شروط تحقق «جدال احسن» در مناظره

توجه به حق، اخلاق و قانون؛ شروط تحقق «جدال احسن» در مناظره

توجه به حق، اخلاق و قانون؛ شروط تحقق «جدال احسن» در مناظره
در گفت وگوهای انتخاباتی نباید از حق تجاوز شود و باطل وسیله رسیدن به حق قرار گیرد، نباید اخلاق زیرپا گذاشته شود یا با نادیده گرفتن قانون، منافع کلان کشور فدای منافع زودگذر شود؛ با تحقق این شروط، گفت وگوها و مناظره های انتخاباتی تبدیل به جدال احسن می شود.

منبع : www.iqna.ir

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران، در خصوص بایسته‌هایی که متوجه نامزدهای انتخاباتی و طرفداران آنان است، به بیان نکاتی پرداخت و با بیان این که مردم در انتخابات به دنبال گزینه‌ای هستند که از توانائی بالاتر و شرایط کامل‌تری برخوردار باشد، اظهار کرد: مردم در انتخابات به دنبال صالح‌ترین، مدبرترین، مدیرترین و عالم‌ترین و باتجربه‌ترین شخص هستند و برای این که این گزینه به دست بیاید، طبیعتاً در جامعه بحث‌هائی بین مردم و حتی مناظره‌هائی بین خود نامزدها شکل می‌گیرد تا اثبات شود که کدام شخص در حوزه شرایط مطرح، کاملترین شخص است.

وی با اشاره به نکاتی که در این گفت‌وگوها و مناظره‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: آن چه مهم است، این‌که ما در این بحث‌ها و گفت‌وگوها از حق تجاوز نکنیم و به هیچ قیمتی باطل را وسیله رسیدن به حق قرار ندهیم. افراد باید متوجه باشند که در اسلام هیچ‌وقت هدف مقدس وسیله را توجیه نمی‌کند و وسیله نیز در راستای هدف، باید قابل قبول و در حقیقت ‌وسیله‌ای حلال باشد.

کلانتری توجه به حق، توجه به وسیله حلال، توجه به اخلاق و توجه به قانون را شروط تبدیل شدن مناظره‌های انتخاباتی به جدال احسن دانست و افزود: ما باید متوجه باشیم که در گفت‌وگوها گرفتار تهمت، تخریب دیگران، ریختن آبروی دیگران و گرفتار این قبیل امور نشویم و اخلاق را زیر پا نگذاریم. همچنین نادیده گرفتن قانون، فدا کردن منافع کلان کشور برای منافع زودگذر است که باید از آن پرهیز شود. اگر این چارچوب‌ها را مدنظر قرار دهیم و مواردی که ذکر شد، رعایت شود، این گفت‌وگوها به جدال احسن برای رسیدن به حق و برای رسیدن به یک مصداق کامل‌تر و سالم‌تر برای تصدی پست مورد نظر تبدیل می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اضافه کرد: اگر ما به این صورت عمل کردیم، به نتیجه‌ای که می‌رسیم، آن نتیجه حجت شرعی خواهد بود و بر اساس آن می‌توانیم عمل کنیم؛ حتی اگر بعداً و در بستر زمان متوجه شویم که اشتباهی رخ داده یا شخصی که مورد نظر ما بوده است، در طول زمان، شرایط را از دست بدهد. در این صورت دیگر افراد انتخاب‌گر قابل ملامت نیستند.

وی در ادامه در مورد ویژگی‌های لازم برای کاندیدای اصلح، با اشاره شرایط ذکر شده در قانون برای نامزدها گفت: این ویژگی‌ها و شرایطی که در قانون ذکر شده است، شرایط بسیار خوبی است؛ اما ممکن است در همین شرایط هم سطوح مختلفی وجود داشته باشد. برای مثال کسی مدیر است، اما در سطح متوسط مدیریت، اما کس دیگری هم مدیر است، اما در سطح عالی می‌تواند مدیریت کند. کسی وجود دارد که رجل سیاسی است، اما هنوز در این حوزه به کمال نرسیده است، از سوی دیگر کسی هست که رجل سیاسی است و واقعاً به کمال رسیده است یا مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشته و تجارب سیاسی گوناگونی را کسب کرده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: آن افرادی که شورای نگهبان در معرض انتخاب قرار می‌دهد یا در واقع آنان را بر اساس قانون دارای صلاحیت ورود به عرصه رقابت انتخاباتی تشخیص می‌دهد، دارندگان کف شرایط هستند و باید در بین همین افراد به دنبال شایسته‌ترین افراد بود.




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: انتخابات
برچسب‌ها: اخلاق ،جدال احسن ،مناظره، گفت‌وگوها و مناظره‌های انتخاباتی ،قانون ،مناظره‌های انتخاباتی تبدیل

تاريخ : پنج شنبه 20 / 3 / 1400 | 10:7 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.