ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آخرین استفتائات از آیت الله مکارم شیرازی درباره انتخابات

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

آخرین استفتائات از آیت الله مکارم شیرازی درباره انتخابات

آخرین استفتائات از آیت الله مکارم شیرازی درباره انتخابات

آخرین استفتائات از آیت الله مکارم شیرازی درباره انتخابات
برنامه زمزم احکام رادیو معارف در ایام نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخته و در جریان این برنامه به پاسخ استفتائات مخاطبان از آیت الله مکارم شیرازی در مورد مسئله انتخابات پرداخته است.

منبع : radiomaaref.ir

بخشی از سئوالات(استفتائات) شنوندگان "برنامه زمزم احکام" و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح زیر می باشد.
 
1- از آنجا که انتخابات ارتباط مستقیم با سرنوشت ما دارد آیا شرکت در انتخابات واجب است؟
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
شرکت در انتخابات لازم است به همان دلیل که به سرنوشت ما، کشور ما ، دین ما و سرنوشت انقلاب ما همه اینها ارتباط دارد اگر خدای نکرده مجلس دست نا اهلان بیافته مسئولیت آن متوجه همه کسانی است که می توانستند در انتخابات شرکت کنند و افراد اهل را به مجلس بفرستند و شرکت نکردند و نااهلان به مجلس رفتند اینها مسئولیت آفرین است همه باید شرکت کنند.
 
2- در انتخابات به چه کسانی باید رای داد آیا به هر کسی می توانیم رای بدهیم؟ به چه مسائلی باید توجه داشته باشیم؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
انتخابات در واقع پذیرفتن مسئولیت هاست. ما نمی توانیم سرنوشت خود، مملکت، انقلاب و دینمان را به دست هرکس بسپاریم. در یک معامله ساده آیا شما حاضر هستید هرکسی را وکیل خودتان بکنید حتما می گوید وکیل باید امن و امان باشد تا  از طرف من برود معامله انجام دهد شما وقتی برای یک کار معمولی ساده فردی  اصلح را انتخاب می کنید برای دین ، کشور و سرنوشت خود و مردمش چطور می توانید به هر کسی رای بدهد باید ببیند چه کسی صلاحیت بیشتری در حفظ این امانت الهیه دارد.
 
3- صحبت کردن درباره نامزدهای انتخابات تهمت و غیبت محسوب نمی شود؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
صحبت کردن درباره نامزدهای به دو صورت است یا فرد را معرفی و سوابقش او مطرح می شود که مانعی ندارد اما اگر نه مطالبی خلاف واقع گفته شود و یا مطالبی که ارتباطی ندارد مثلا اسرار منزلش گفته شود درست نیست.
 
عین همین چیزی که ما در باب روایات اهل بیت و علم رجال داریم در علم رجال می گوید که فلان کس ثقه است فلان کس ضعیف است فلان کس صادق است فلان کس کاذب است چون سرنوشت ما در روایات به دست اینهاست باید معرفی بشوند. انتخابات سرنوشت ساز است اگر معرفی در حدود شناخت آنها باشد دروغ هم در آنها نباشد و تهمت هم نباشد در حد شناخت اشکالی ندارد.
 
3- نامزدهای که برای اخذ رای، شام می دهد یا خرج های آنچنانی می کنند از مصادیق اسراف هست یا خیر؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
این کار ممکن است اسراف نباشد؛ و غذای که مردم بخورند ولی اصل کار خلاف شرع است به علت اینکه با تزویر و تقلب می خواهد آرا کسب کند مردم باید این کار را بررسی کنند کسی که می آید این پول ها را صرف می کند آیا می خواهد برود خدمت بکند یا اینکه کیسه دوخته . آنهای که این مخارج را می کند افرادی صلاحیت دار نیستند و استفاده از اینها هم شرعا جایز نیست.
 
4- استفاده از بیت المال برای تبلیغات نامزدی انتخابات چه حکمی دارد؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
واضح است که جایز نیست، بیت المال متعلق به همه مردم است یک شخصی نمی تواند به نفع خودش از بیت المال استفاده کند و منافع خصوصی خودش را در نظر بگیرد مسلماً جایز نیست وخلاف شرع و قانون است.
 
5- کشیدن کاریکاتور نامزدهای رقیب یا تمسخر آنها از نظر شرعی اشکال دارد؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
هر گونه اهانت به کاندیدهای رقیب شرعا حرام است خواه از طریق کاریکاتور باشد یا نام بدی به کار برده شود یا عیب دروغینی گفتن یا انتشار شب نامه برضدشان این اعمال خلاف شرع است، شرع مقدس اهانت به مسلمان را منع کرده است
 
6- بعضی از نامزدها در تبلیغات انتخاباتی خود وعده های می دهند که فراتر از اختیارشان هست آیا این وعده های مصداق دورغ نیست؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
این وعده ها هم مصداق دروغ است و هم مصداق تدلیس است یعنی یک نوع تقلب است که برای بدست آوردن آرا دروغ می گوید و تدلیس می کند به این دلیل که چهره واقعی کارش را بر خلاف نشان می دهد حتی می شود اسم ریاکاری را بر این افراد گذاشت.
 
نامزدهای انتخابات باید مراقبت کنند که چیزی نگویند که قابل عمل نباشد خدا نکند کسی چنین کاری انجام دهد که مسئولیت الهیه سنگینی دارد.
 
7- اگر نامزد انتخاباتی واقعا اصلح باشد آیا می شود برای اینکه رای بیشتری بیاورد برای او رای خرید و یا سر صندوق اگر شخصی بی سوادی نام کس دیگری را گفت ما نام آن نامزد را بنویسیم؟ 
 
آیت الله مکارم شیرازی:
 
یعنی از ابزار نا مشروع برای رسیدن به هدف مشروعی استفاده بکنیم این درست نیست این مانند این است که مال حرامی صرف ساخت مسجد کنیم. اسلام می گوید هم هدف باید مشروع باشد وهم وسیله مسجد بسیار خوب اما مالی که برای ساختن مسجد است آن هم باید حلال باشد انتخاب اصلح بسیار خوب است ابزاری که برای انتخاب او انتخاب می کنی آن هم باید مشروع باشد از وسیله نامشروع استفاده نکنید مخصوصا زمانی که شخصی اختیارش را به دست کسی می دهد که سر صندوق است بگوید اسم فلان شخص را بنویس و نام شخص دیگری بنویسند اینها خیانت است ابزار خیانت وسیله انتخاب اصلح به هیچ وجه این کارها در اسلام جایز نیست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: انتخابات
برچسب‌ها: انتخابات ،آیت‌الله مکارم شیرازی، استفتائات از آیت‌الله مکارم، انتخاب، استفتائات، استفتائات مخاطبان از آیت‌الله مکارم، مجلس

تاريخ : پنج شنبه 13 / 3 / 1400 | 8:43 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.