دیدگاههای رهبری ( دیدار با نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی )

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاههای رهبری ( دیدار با نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی )

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دیدگاههای رهبری ( دیدار با نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی )

دیدگاههای رهبری ( دیدار با نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی )

دیدار رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ، صبح روزیکشنبه 16 خرداد/جوزا)5 ژوئن ) بانمایندگان دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی ایران به تازگی با 290 نمایندۀ منتخب مردم کار خود را آغاز کرده است. حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود با تبریک به نمایندگان مجلس دهم به دلیل کسب توفیق خدمتگزاری ، جایگاه مجلس را به عنوان مرجع قانون گذاری ، والا و رفیع دانستند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران ، صبح روزیکشنبه 16 خرداد(5 ژوئن ) بانمایندگان دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی ایران به تازگی با 290 نمایندۀ منتخب مردم کار خود را آغاز کرده است. حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود با تبریک به نمایندگان مجلس دهم به دلیل کسب توفیق خدمتگزاری، جایگاه مجلس را به عنوان مرجع قانون گذاری، والا و رفیع دانستند. ایشان همچنین با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از نمایندگان جدید در مجلس دهم این موضوع را فرصتی برای نمایندگان تازه ‌نفس دانسته تا در کنار برخی نمایندگان با تجربه، زمینه‌ساز یک مجلس با نشاط و با انگیزه شوند. لزوم حفظ اقتدارمجلس شورای اسلامی و الزامات یک قانون ‌گذاری خوب در مجلس از دیگر موارد مورد توصیۀ مقام معظم رهبری در این دیدار بود. اما نکتۀ قابل توجه در این دیدار، توصیه های راهبردی و مهم ایشان به نمایندگان بود که به نوعی نقشۀ راه مجلس دهم را ترسیم کرد.


یکی از این توصیه ها،حفظ روحیۀ انقلابی گری است.حضرت آیت الله خامنه ای همواره براصول انقلاب اسلامی تاکید داشته وبرنامه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ایشان، حکایت از وفاداری معظم له براین اصول دارد. منظور از انقلابی بودن، توجه به آرمانها و اهدافی است که انقلاب اسلامی ایران به خاطر آن شکل گرفت وبا مجاهدت های بسیار به پیروزی رسید. یکی از این اهداف، کوتاه کردن دست استکبار از مراجع تصمیم گیری و قانون گذاری کشور و در نهایت کوتاه کردن دست سلطه گران از ثروت های عظیم اقتصادی و همچنین جلوگیری از سلطۀ فرهنگی آنان است. دقت نظر و واکنش مناسب وبه موقع درمقابل سیاست های استکبار جهانی از جمله نشانه های روحیۀ انقلابی است که آیت الله خامنه ای با توجه به اهمیت این مسئله بر انقلابی بودن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن نمایندگان مجلس تاکید کردند. ایشان در این رابطه فرمودند: "مجلس شورای اسلامی باید ضمن دمیدن روح آرامش درکشور،"انقلابی" باشد و در قانون‌گذاری انقلابی عمل کند و به مواضع خصمانه ومغرضانۀ آمریکا، واکنش نشان دهد و در مقابل سیاست‌های استکبار ایستادگی کند".

ایشان، موضع‌گیریهای عمومی مجلس در قبال مسائل کلان را مهم برشمردند و با تجلیل از کارنامۀ خوب مجلس نهم در این زمینه افزودند:" مجلس باید در مواجهه و مقابله با جریانهای معارضِ سیاسی علیه انقلاب اسلامی، موضع قاطع و شفاف داشته باشد."رهبر انقلاب اسلامی ایران در همین رابطه با اشاره به رفتار کاملاً خصمانه دولت و کنگرۀ امریکا با جمهوری اسلامی ایران، گفتند: "در مقابل گستاخی‌های دشمنان باید به میدان آمد و با پاسخ محکم، دهان آنها را بست، زیرا دشمن در عرصۀ سیاسی بر اساس عکس‌العمل‌ها محاسبه می‌کند و اگر احساس کند طرف مقابل منفعل و اهل عقب‌نشینی است، کوتاه نمی‌آید و زیاده‌خواهی می‌کند."
حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس به تشریح طراحی دشمن در سطح منطقه پرداخته و با بیان این مسئله که دشمن برای منطقه مهم و حساس غرب آسیا نقشه‌های مشخصی دارد افزودند: "حضور اسلام و مسلمانان، منابع عظیم نفتی و آب راهها و رژیم صهیونیستی این منطقه را برای دشمن بسیار مهم کرده است و نقشۀ آنها برای این منطقه نیز همان چیزی است که چند سال قبل از آن به عنوان تشکیل خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ یاد کردند."


حضرت آیت الله خامنه ای ایستادگی جمهوری اسلامی در مقابل سیاستهای سلطه حویانۀ استکبار را دلیل محقق نشدن نقشه‌های امریکا در منطقه از جمله در عراق، سوریه، لبنان و فلسطین دانسته و بر این ایستادگی تاکید کردند. از آن جا که این مقاومت با توطئه هایی از سوی دشمنان روبرو ست؛ رهبر انقلاب اسلامی ایران، با هشدار در خصوص پرهیز از مواضع و رفتارهای مورد پسند دشمن، تأکید کردند که دشمن در سه سطح بین المللی، منطقه ای و داخلی طراحی هایی برای نظام اسلامی دارد که در سطح بین المللی ادامۀ اتهام زنی ها، در سطح منطقه ای از میان برداشتن موانع تحقق نقشه های خود و در سطح داخلی فعال کردن گُسل ها و دامن زدن به اختلافات است. بر همین اساس ایشان برحفظ وحدت تاکید کرده و افزودند: "دشمن در تلاش است تا گسل های قومی، عقیدتی و جناحی را فعال و تبدیل به زلزله کند، بنابراین نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا این طراحی دشمن به نتیجه نرسد. نماینده مجلس می‌تواند طبق بینش و نگاه سیاسی خود رأی بدهد و در موافقت یا مخالفت با موضوعی، اظهارنظر یا انتقاد کند اما به هیچ‌وجه نباید همچون برخی مقاطع در دوره‌های قبلی مجلس کار به اختلاف، کشمکش زبانی... و تشنج کشیده شود."


رهبرانقلاب اسلامی ایران در دیدار با نمایندگان دهمین مجلس شورای اسلامی، در فرازی دیگر از بیاناتشان به موضوع اولویت‌های کاری مجلس پرداختند. یکی از مهم ترین این اولویت ها،موضوع اقتصاد است. اقتصاد، نقش تعییین کننده ای در اقتدار و پایداری یک ملت ایفا می کند. به همین دلیل است که قدرت های بزرگ و نظام سلطه همواره از تحریم های اقتصادی به عنوان وسیله ای برای اعمال فشار علیه کشورهای مخالف خود استفاده می کنند. در سال های اخیر توجه به این ضرورت، در رهنمود های های حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به صورتی جدی به چشم می خورد. ایشان برای افزایش قدرت اقتصادی ایران، "اقتصاد مقاومتی" را به عنوان مفهومی کلیدی مطرح کرده اند. اقتصاد مقاومتی، نقطۀ مقابل اقتصاد وابسته و مصرف کننده است و در مقابل اهداف اقتصادی نظام سلطه، ایستادگی می نماید. امروزه در مقابل فشار کشورهای بیگانه و تحریم اقتصادی، از تقویت و حمایت از بنیان‌ های اقتصادی، تحت عنوان اقتصاد مقاومتی یاد می شود که با خودکفایی و استقلال اقتصادی رابطه‌ای مستقیم دارد.


حضرت آیت الله خامنه ای در این رابطه فرمودند: " نمایندگان مجلس، درخصوص عملی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار تأثیرگذار هستند زیرا می‌توانند مسیر اقدامات اقتصادی دولت را در مسیراقتصاد مقاومتی قرار دهند و همچنین این موضوع را از دولت مطالبه کنند."
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش دشمن برای استفاده از حربۀ اقتصاد به‌منظور ضربه زدن به نظام اسلامی، تاکید کردند که باید مشکلات اقتصادی به‌ویژه رکود واشتغال جوانان حل شوند و صِرفِ صحبت، فایده ندارد. ایشان، حل موضوع رکود و اشتغال از طریق رونق تولید داخلی را از اولویت‌های اصلی و بسیار مهم در بخش اقتصاد برشمردند. حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به موضوع فرهنگ به عنوان یکی دیگر از اولویت های کاری مجلس دهم اشاره کرده و گفتند: "مسئله اقتصاد، اولویت فوری و کنونی کشور است اما فرهنگ در بلندمدت از اقتصاد نیز مهم تر است."


همان طور که می دانید؛ امروزه با توجه به رشد فکری وآگاهی عمومی ملت های جهان، نفوذ و سلطه و به دست آوردن مستعمرات از راه لشکر کشی های نظامی به آسانی امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل، بیش از یک قرن است که استعمارگران روش نفوذ در کشورها را تغییر داده اند و از طریق سیاست های فرهنگی و ارائۀ کالاهای فرهنگی متعدد، تلاش می کنند به اهداف خود برسند زیرا فهمیده اند که بهترین راه نفوذ در سایر کشورها نفوذ در فرهنگ آنان و استحالۀ درونی آن است. آنان می خواهند ارزش های مورد پسند خود را ارزش های مترقی جلوه دهند تا بتوانند آن را جایگزین معیارهای بومی و ملی ملت ها سازند. آیت الله خامنه ای با توجه به این مسئله بر تولید کالاهای فرهنگی مفید تاکید کرده و در مورد تولید و یا ورود کالاهای فرهنگی مُضِر هشدار دادند. ایشان فرمودند: "در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی اهتمامی در دستگاههای فرهنگی به چشم می خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی هایی انجام می شود.در برخی مواقع تأکیدهایی که بر پرهیز از استفاده کالاهای مضرّ غیرفرهنگی همچون برخی مواد غذایی می شود، بیشتر از هشدار درباره کالاهای فرهنگی مضرّ است، در حالی که تأثیرات سوء این کالاها بر مردم خطرناک تر و گسترده تر است."


هم اکنون شاهدیم که به بهانۀ آزادی و جریان آزاد اطلاعات تلاش می شود که هر نوع کالای فرهنگی نامناسب و زیان بار، وارد فضاهای عمومی ومجازی جوامع شود. آیت الله خامنه ای نمایندگان مجلس را در این مورد آگاه کرده و خاطرنشان کردند: "برخی مواقع در مقابل تولید یا ورود کالاهای فرهنگی مضر، موضع‌گیری و اقدامی نمی شود، زیرا این ترس وجود دارد که متهم به جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات شوند." ایشان با اشاره به اقدامات سخت گیرانه در اروپا و امریکا برای کنترل اطلاعات گفتند: ما در حالی از اتهام های بی اساس آنها در خصوص جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات هراس داریم که کنترل های ما یک دهم سخت گیریهای آنها نیست."
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این که وظیفۀ نظارتی مجلس، تعارضی با موضوع همکاری با دولت ندارد؛ این همکاری را به معنای گذشتن مجلس از حق خود ندانسته و به نمایندگان توصیه کردند که باید با استفاده ازاختیارات قانونی خود همچون تحقیق و تفحص، بر اجرای درست قانون نظارت کنند. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه یکی از ضمانت‌های حفظ جایگاه والای مجلس شورای اسلامی، نظارت مجلس بر خویش است، به موضوع قانون‌گذاری خوب و الزامات آن اشاره کردند و گفتند: " قانون باید با کیفیت، متقن، همه‌جانبه‌نگر، واضح، بدون تعارض با قوانین دیگر، ضد فساد، منطبق با سیاست‌های بالادستی، برگرفته از دیدگاه‌های کارشناسی بدنۀ دولت و خارج از دولت و دربردارندۀ مصالح ملی به جای مصالح محلی باشد."


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام خامنه ای امام عشق
برچسب‌ها: امام خامنه ای امام عشق

تاريخ : چهار شنبه 25 / 12 / 1399 | 9:1 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.