برشالوده های شرک الود فرهنگ غربی تمدن مهدوی بر کشیده نمی شود!

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

برشالوده های شرک الود فرهنگ غربی تمدن مهدوی بر کشیده نمی شود!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

برشالوده های شرک الود فرهنگ غربی تمدن مهدوی بر کشیده نمی شود!

برشالوده های شرک الود فرهنگ غربی تمدن مهدوی بر کشیده نمی شود!

برشالوده های شرک الود فرهنگ غربی تمدن مهدوی بر کشیده نمی شود!

اسماعیل شفیعی سروستانی
مدیرمسئول مؤسسه موعود عصر گفت: چه کسی می‌تواند بپذیرد وقتی تمام شهرها و شهرسازی و معماری ما بر بنیادهای فکری و فرهنگی جاهلانه ساخته می‌شود در آن شهر مردم، منتظر تربیت می‌شوند؟!

یکی از وظایف مهم مسلمانان به ویژه شیعیان، آمادگی برای پذیرش حکومت واحد جهانی حضرت مهدی(عج) است. تا آن آمادگی به دست نیاید، ظهور حضرت اتفاق نخواهد افتاد؛ زیرا بدون آمادگی، ظهور بی‌فایده خواهد بود. از مشخصه‌های اصلی حکومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه نفی هرگونه شرک و برقراری توحید، عدالت، امنیت، جهانی بودن، توسعه علم، حاکمیت صالحان، حاکمیت اخلاق و روابط متعالی انسانی است.

گفت‌وگویی با اسماعیل شفیعی سروستانی مدیرمسئول مؤسسه موعود عصر نویسنده و پژوهشگر مهدویت داشته‌ایم و به مقوله استراتژی انتظار و حوزه فرهنگی و تمدنی مهدوی پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

* هر «حوزه تمدنی» در خود و با خودش امامی را برای ما معرفی می‌کند

با توجه به اینکه شما کتاب «استراتژی انتظار» را سال‌ها پیش منتشر کردید و یکی از آثار شما هم با موضوع فرهنگ، تفکر و تمدن است ابتدا به اختصار حوزه فرهنگی و تمدنی جاری و مسلط را برایمان معرفی کنید.

ایام شعبان و به ویژه روز میلاد مبارک حضرت ولی عصر همراه خویش یک ذکر و وضع را دارد در واقع این روزهای مهم هم ذکر است و هم ذاکر؛ هم وعظند و هم وعظ دهنده. یکی از مهمترین اذکار نیمه شعبان و این ایام آن است که اعلام می‌شود ای مردم! ای گروه انسان‌ها! «بی‌امام» نیستید.

دومین تذکر این روز: ای مردم! امام شما در پس پرده غیبت است. تذکر سوم؛ ای مردم چنانچه عمل و نظر شما، باورها،  فرهنگ و معاملات شما مطابق خواست امامتان نباشد، با ایشان محشور نمی‌شوید و ایشان شما را تأیید نمی‌کند.

چهارمین ذکر این ایام نکته بسیار ظریف و لطیفی است؛ در این ایام به گوش ما می‌خوانند اما متأسفانه ما گوش‌هایمان را برای شنیدن اذکار و وعظ بسته‌ایم به همین دلیل از این روز به جای اینکه متذکر شویم و به جای آنکه تذکر پیدا کنیم با غفلت آن‌ را سپری می‌کنیم. به شیری و شربت و سرگرمی، این ایام را تجربه کرده، در نتیجه این فرصت آخرین را نیز از دست می‌دهیم.

حوزه فرهنگ و تمدن جاهلی، حوزه فرهنگی و تمدنی بی‌امام عصر و بی‌حجت خداست.



هر حوزه فرهنگی، هر حوزه تمدنی در خود و با خودش امامی را برای ما معرفی می‌کند؛ یعنی هر حوزه فرهنگی و تمدنی امام مخصوص و حجت خودش را دارد. هر حوزه فرهنگی و تمدنی بر شالوده‌ها و بنیادهای جهت مخصوص خویش بر کشیده شده است و معمولاً مسلمانان از این موضوع غفلت بسیار جدی دارند، به همین دلیل گمان می‌کنند اگر امام ظهور کند همین فرهنگ و تمدن مدرن را جاری خواهد کرد و ادامه دهنده همین حوزه فرهنگی سکولار خواهد بود. در حالی که چنین نیست.

بنابر روایات مشهور رسیده به ما از حضرات معصومین علیهم‌السلام، امام عصر (عج) به همان صورت که بنیان‌های جاهلی توسط رسول خدا (ص) برداشته شد، با تمام مظاهر فرهنگ و تمدن جاهلی مبارزه می‌کند و همه کژی‌ها و ناراستی‌ها را برمی‌افکند.

اساساً حوزه فرهنگ و تمدن جاهلی، حوزه فرهنگی و تمدنی بی امام عصر و بی حجت خداست چرا چون حوزه‌های فرهنگی و تمدنی جاهلی به جای حجت خداوند، به جای امام منصوب از جانب خداوند، انسان بریده از ولی عصر را امام قرار می‌دهند،  انسان بریده از وحی را ملاک عمل قرار می‌دهند.

اگر بخواهیم حوزه فرهنگی و تمدنی مدرن را تعریف کنیم در این عبارت خلاصه می‌شود: حوزه فرهنگی و تمدنی بی‌امام، بی‌حجت خدا، بدون تأیید آسمانی و بریده از کلام وحیانی! به همین خاطر است که در مطالعات فرهنگی و غرب شناسی، حوزه فرهنگی و تمدنی مدرن را با تفکر اومانیستی، فرهنگ لیبرالیستی و نگاه سکولار و دنیایی می‌شناسند.

بنابراین قبل از آنکه بخواهیم از برچشیدن و بنا کردن تمدن مهدوی سخن بگوییم می‌بایست از نقد فرهنگ و تمدن کنونی سخن بگوییم؛ از بنیادهای فکری و نظری فرهنگ و تمدن جاری حرف بزنیم مثل آن می‌ماند که ما قبل از شناسایی بیماری، چشم‌بسته برای یک بیمار نسخه پیچیده باشیم سرانجام آن بیمار، معلوم است چه می‌شود!

* با تظاهر نمی‌توان به حوزه فرهنگی و تمدنی مهدوی رسید

با توجه به فرمایش شما آیا ساکنان جوامع اسلامی دارای تمدنی اسلامی، و فرهنگی دینی نیستند؟

خیر نیستند. مسلمانان در حال حاضر در جغرافیای خاکی‌ای زندگی می‌کنند که روزی روزگاری نمونه‌هایی از فرهنگ و تمدن اسلامی در آنجا بوده است؛ در حال حاضر همه ‌آنها بدون استثنا تأکید می‌کنم «بدون استثنا» زیر چتر حوزه فرهنگی و تمدنی مدرن زندگی می‌کنند و با آن حشر و نشر دارند و با دیدگاه مدرن به عالم می‌نگرند، در فضا و هوای آن نفس می‌کشند و به سوی همان مقصودی می‌روند که جهان مدرن می‌رود.

حوزه فرهنگی و تمدنی کنونی مسلمانان در عبارت «جاهلیت مدرن» خلاصه می‌شود



از این رو انتهای این جاده کور و کر، بحران است، سیاهی است، بن بست است، ابتذال است و انحطاط. حتی اگر با کاشی هفت رنگ، بالای تمام مشخصات تمدنی و زندگی آنها آیات قرآن نوشته شود، جان این فرهنگ و تمدن،‌الحادی است چرا که بریده از امام منصوب از سوی حق به راه افتاده است و اساساً منکر این امام، منکر حجت خدا و علیه حجت خدا عمل می‌کنند و در واقع این جهت را به رسمیت نمی‌شناسد چنانچه رسول خدا (ص) فرموده‌اند: هر کس امام زمانش را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است.

می‌خواهیم بگوییم این حوزه، حوزه فرهنگی و تمدنی در عبارت «جاهلیت مدرن» خلاصه می‌شود و مسلمانان باید بدانند با تظاهر و تزیین اسلامی و شعارهای تهی از حقیقت، به حوزه فرهنگی و تمدنی مهدوی نمی‌رسند.

* هیچ دولت کریمه‌ای در جهان قبل از ظهور کبری اتفاق نمی‌افتد

در این فرصت کوتاه چنانچه ممکن است به برخی از اصول حوزه فرهنگی و تمدنی مهدوی فرهنگی اشاره کنید.

به اختصار عرض می‌کنم این حوزه فرهنگی و تمدنی به طور کامل و تمام عیار تنها در وقت ظهور کبری امام عصر (عج) اتفاق می‌افتد همان طور که از‌ آن به عنوان دولت کریمه یاد می‌کنیم لذا هیچ دولت کریمه‌ای در جهان قبل از ظهور کبری اتفاق نمی‌افتد.

نکته دوم اینکه مسلمانان به ویژه شیعیان در مسیر تاسیس این دولت کریمه به راه می‌افتد نه اینکه گمان کنند آن دولت را به تمام معنا تأسیس می‌کنند و نکته سوم اینکه بنای این دولت با حوزه فرهنگی و تمدنی با شناخت امام، حجت و عمل قرار دادن ایشان، واجب الاطاعه شناختن حضرت و مبسوط الید ساختن ایشان اتفاق می‌افتد.

در حالی بحران‌های آخرالزمانی را تجربه می‌کنیم که از اساس و بنیاد معارف مهدوی غفلت کرده‌ایم.



این مجموعه به معنای انتظار است یعنی عملی و اندیشه‌ای است آگاهانه برای زدودن تدریجی عناصر فرهنگی و تمدنی جاهلانه و زمینه سازی و مهیا شدن برای تجربه فرهنگ و تمدن مهدوی. نکته چهارم اینکه آنچه در ابتدای این مسیر می‌بایست مورد شناسایی و ملاک عمل قرار گیرد «عدالت» است؛ عدالت نه به معنای اینکه تنها در حقوق و دادگستری مطرح باشدبلکه عدالت به معنای کشف نقطه عدل در میان همه اندیشه، فرهنگ، ادب، مناسبات و معاملات فردی و اجتماعی است.

چه کسی می‌تواند بپذیرد وقتی تمام شهرها و شهرسازی و معماری ما بر بنیادهای فکری و فرهنگی جاهلانه ساخته می‌شود در آن شهر مردم، منتظر تربیت می‌شوند؟! حتی اگر تمام دهه مهدویت را مشغول خوردن شیرینی و شربت باشند، وقتی تمامیت نظام آموزشی و علمی متکی و مبتنی بر علم سکولار استوار شده باشد آیا در این نظام، انسان منتظر تربیت می‌شود یا آنکه معلم و مهندس زمینه ساز ظهور تربیت می‌شوند.

ما در حالی که اکنون بحران‌های آخرالزمانی را تجربه می‌کنیم از اساس و بنیاد معارف مهدوی غفلت می‌کنیم. بنده معتقدم پیش از تدارک مقدمات لازم در این خصوص،‌سخن از تمدن‌سازی مهدوی را آغاز کرده‌ایم و اجازه می‌خواهم عرض کنم خودمان را مشغول می‌کنیم و فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

* گویا نیمه شعبان امسال موسسه فرهنگی موعود عصر، بیست ساله می‌شود. کمی در این باره توضیح دهید.

درست گفتید موعود 20 ساله شد. 20 سال پیش به نام مقدس حضرت ولی‌عصر (عج) مؤسسه فرهنگی و هنری موعود عصر به نام امام زمان علیه‌السلام تأسیس شد و توسط همین مؤسسه اولین نشریه مهدوی کشور منتشر شد که طی 20 سال گذشته به صورت ماهانه منتشر شده است.

به جز این موعود، اولین دایرةالمعارف موعود آخرالزمانی را نیز در 8 جلد منتشر کرد.

انتشار بیش از 185 عنوان کتاب، تأسیس و راه‌اندازی 4 سایت پرقدرت مهدوی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی، تولید و انتشار بیش از 85 بسته لوح فشرده تنها بخش‌هایی از فعالیت‌های این مؤسسه 20 ساله مستقل مهدوی است که امیدواریم فعالیت‌هایش مرضی رضای امام زمان (عج) واقع شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مدعیان دروغین
برچسب‌ها: مدعیان دروغین

تاريخ : چهار شنبه 11 / 12 / 1399 | 9:30 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.