ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چند نکته مهم برای ایمن‌سازی خانواده در فضای مجازی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چند نکته مهم برای ایمن‌سازی خانواده در فضای مجازی

چند نکته مهم برای ایمن‌سازی خانواده در فضای مجازی


فضای مجازی با همه فرصت‌هایی که برای کاربران ایجاد می‌نماید، آسیب‌های مخربی نیز برای خانواده و بخصوص برای کودکان به همراه دارد. یادگیری روش‌های امن ماندن در فضای مجازی امری بسیار مهم و ضروری برای حفظ سلامت روحی و روانی خانواده است. امروزه ثابت شده است هر چقدر که سازمان‌های ذی‌ربط در جهت افزایش امنیت بکوشند، باز هم در صورت عدم رعایت موارد ایمنی بزرگترین ضربه‌ها به کاریران وارد خواهد شد چرا که مجرمین سایبری با پیچیده شدن لایه‌های امنیتی شرکت‌ها و سازمان‌ها و افزایش قدرت تجهیزات امنیتی برای رسیدن به اهداف خود به سراغ کاربران آمده‌اند. در این راستا خانواده می‌توانند با رعایت 6 نکته مهم تا حدود زیادی امنیت خود را تأمین نمایند. در ادامه این راهکارها تشریح خواهند شد:
-شناخت تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی
لازم است کاربران فضای مجازی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی شناخت کاملی داشته باشد، والدین باید این آسیب‌ها را شناخته و به کودکان خود آموزش بدهند. از جمله خطرات این فضا می‌توان به وجود ویروس‌ها، بد افزارها، هکرها، افراد سودجو و ... اشاره نمود. همچنین احتمال آسیب‌های روحی، روانی و جسمی مختلفی برای کاربران در این فضا وجود دارد.
-افزایش سواد رسانه‌ای خانواده
به زبان ساده سواد رسانه قدرت درک و فهم پیام‌های موجود در محتواهای رسانه‌ای است که به کاربر کمک می‌کند تا هدف و منظور تولید کننده پیام را درک کند و بتواند با شناخت روش‌های اقناعی به کار رفته در آن، پیام پنهان در یک محتوای رسانه‌ای را دریابد. با افزایش سواد رسانه‌ای خانواده می‌توان امیداوار بود که مجرمین سایبری نتوانند به راحتی با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی بر قربانی نفوذ و اطلاعات مهم او را به سرقت ببرند.
-رعایت مسائل امنیتی و فنی فضای مجازی
با پیشرفت تکنولوژی شمار بدافزارها، باج افزارها و ... در فضای مجازی به شدت افزایش یافته است. این موضوع می‌تواند با کوچکترین بی‌احتیاطی بزرگترین ضربه‌ها را به شما وارد کند. در این خصوص شما می‌توانید با رعایت برخی مسائل و استفاده از ابزارهای ساده ولی کاربردی تا حد ممکن این تهدیدات را خنثی نمایید، از جمله؛
۱-گذاشتن گذرواژه مناسب: برای عدم نفوذ به اطلاعات شخصی و سوءاستفاده از آن باید بر روی ابزارها و برنامه‌های مهم گذرواژه‌های مناسب (حداقل 8 کاراکتر، استفاده همزمان از حرف، عدد و علامت و ...) گذاشت.
۲-رمزگذاری داده‌های مهم: در صورتی که داده‌های مهم مانند عکس‌های خصوصی و یا اطلاعات بانکی دارید، می‌توانید از ابزارهای مختلف مانند bitlocker، winrar و... استفاده نمایید.
۳-نصب آنتی ویروس: اولین و مهمترین اقدام در استفاده از هر گونه ابزار دیجیتال، نصب و استفاده از آنتی ویروس می‌باشد. آنتی ویروس‌های مختلفی در بازار وجود دارد. ولی نکته مهم استفاده از نسخه اصلی یک ضد بدافزار است. چرا که استفاده از نمونه‌های غیراصل به دلیل عدم بروزرسانی کارایی نرم‌افزار را به شدت کاهش می‌دهد و می‌تواند خطرآفرین هم باشد.
۴-نصب نرم‌افزار از سایت‌های معتبر: نرم‌افزارها را از سایت‌های معتبر مانند درسا بازار که اعتبار آنها مورد تأیید است، دانلود نمایید. همچنین در نصب این نرم‌افزارها سطح دسترسی‌هایی که برای شروع به کار نیاز است را بررسی کنید.
۵-به‌کارگیری برنامه‌های ضد جاسوسی: جاسوس‌افزارها در پی جمع‌آوری اطلاعات رایانه یا موبایل شما هستند که ممکن است خودشان را در یک نرم‌افزار محبوب مانند تلگرام مخفی نمایند. برای مقابله با جاسوس‌افزارها که امروزه در فضای مجازی همه‌گیر شده‌اند، نصب برنامه‌های ضد جاسوسی بسیار مهم است. اگر از یک نسخه Internet Security استفاده کنید علاوه بر ضد بدافزار از یک برنامه ضد جاسوسی هم برخوردار می‌شوید.
۶-برنامه‌های ضد باج‌افزار: بسیاری از ابزارهای دیجیتال هدف حملات باج‌افزاری قرار می‌گیرد. فرض کنید کلیه اطلاعات مهم و عکس‌های شخصی شما در رایانه است که ناگهان با پیغامی مبنی بر پرداخت پول در عوض رمزگشایی اطلاعاتتان مواجه می‌شوید. «وانا کریپت» از نمونه‌های جدید این باج‌افزارها می‌باشد. شما می‌توانید با نصب ضد باج‌افزارها و بروزرسانی آن از این اتفاق جلوگیری نمایید.
۷-تنظیمات امنیتی تلفن همراه و رایانه: هر ابزاری دارای تنظیماتی می‌باشد که اگر درست انجام نشود ممکن است افراد سودجو بتوانند از آن سوءاستفاده بنمایند. مانند تنظیمات remote desktop و ...
۸-تهیه نسخه پشتيبان: برای اطمینان از اینکه اطلاعات شما در امنیت ‌باشد، بهتر است از کلیه داده‌های خود پشتیبان تهیه کرده و آن را در فضایی مستقل مانند یک حافظه جانبی یا رایانه جداگانه ذخیره کنید.

تهیه شده در گروه محتوایی درسا- علی‌محمد رجبی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی، خانواده، آسیب

تاريخ : چهار شنبه 17 / 9 / 1399 | 17:26 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.