ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

رهایی در بهره گیری از دنیا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

رهایی در بهره گیری از دنیا

سختی ها میگذره...ولی هیچ وقته هیچ وقت آدم یادش نمیره کیا همر...


2) رهایی در بهره گیری از دنیا
از جمله آیات شریفه ای که به موضوع املاء و استدراج با مفهومی دیگر، پرداخته است که با استفاده از مفهوم تمتع این موضوع تبیین شده است. در سوره بقره می فرماید: قال و من کفر فامتعه قلیلا ثم اضطره الی عذاب النار(البقره 126) (گفت: و هرکس کفر ورزید، پس او را متمتع ساختیم سپس به اجبار او را به عذاب آتش، مبتلا ساختیم) و مانند این آیه است، آیه سوم از سوره حجر که می فرماید: ذرهم یأکلوا و یتمتعوا ویلههم الامل فسوف یعلمون (آن ها را رها کن تا بخورند و لذت ببرند و آرزو آنها را غافل سازد، پس بزودی خواهند دانست).
با توجه به ریشه لغوی این واژه، بهتر می توان، به مراد این دسته آیات پی برد. در لغت متع النهار و الضحی به معنای این است که روز، به آخرین حد از بلندی خود رسید. با توجه به این ریشه، متع فلانا بکذا، به معنای این است که بهره وری و استفاده از آن (منافع) را برای شخصی طولانی کرد و به آخرین حد خود رسانید(57). و از این رو، گفته اند: متعه به معنای ابقاه لیستمتع به فیما احب من السرور و المنافع است یعنی (او را باقی نگه داشت تا از آن، در آنچه از شادمانی و منافع وجود دارد بهره برد(58).
معانی واژه تمتع نشان می دهد مراد از آیات مزبور این است که خدای متعال زمینه های لذت و بهره وری از دنیا را برای آنها فراهم می آورد و آنها را در بهره وری از دنیا چنان آزاد می گذارد تا اینکه به ناگاه، مرگ آنان فرا رسد و پس از مرگ به سزای اعمال خویش برسند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت
برچسب‌ها: اسرار حسن عاقبت و سوء عاقبت

تاريخ : شنبه 26 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.