ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

عقل در قرآن‏

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

عقل در قرآن‏

عقل در قرآن‏

الف - همان‏طور كه هر پژوهشگرى روشى براى تحقيق و اسلوبى‏براى ارائه مطالب دارد كه از نظر خاصّ او نسبت به عقل و شناخت‏نشأت مى‏گيرد. روش و اسلوب قرآن نيز از نظر اين كتاب الهى نسبت‏به عقل و شناخت نشأت مى‏گيرد -كه خواهد آمد- هيچ روشى بهتر ازتوجّه به خود و هيچ اسلوبى بهتر از توجّه دادن به خود نيست. به يادداشتن و به ياد آوردن دو راه برگزيده در زمينه عقل و شناخت‏مى‏باشد همچنان كه در ساير زمينه‏هاى فلسفه و روانشناسى قرآن نيزهمين گونه است. و اين شيوه و اسلوب همان چيزى است كه به‏خواست خدا از آن سخن مى‏گوييم.
ب - با شناخت عقل است كه به شيوه صحيح شناخت، طبيعت‏روحى، اجتماعى، اقتصادى، سياسى انسان و بسيارى از حقايق‏مهم دست مى‏يابيم. زيرا نظر درست در زمينه شناخت عقل قاعده‏استوارى براى علم و راههاى كسب آن را در اختيار ما مى‏نهد، زيراعقل همان پيشينه‏هايى است كه با ايمان بدانها حجّتى قوى بر درستى‏مدركات و درپى آن انديشه‏ها و استنباطهاى خود مى‏يابيم و درصورتى كه بدان ايمان نياوريم بايد قاعده جايگزين آن را از احساس‏وخيالى بدانيم كه در مسائل فوق بدان تكيه كنيم چنانچه نظر درست‏در زمينه شناخت عقل، نفياً يا اثباتاً تعريفى عميقتر از واقعيّت‏وجودمان در اختيارمان مى‏نهد كه آيا وجود ما داراى ارزشهاى‏والاست يا چيزى جز ماده‏اى بى‏ارزش نيست و با شناخت خودمى‏توانيم ديگران را بشناسيم و بدين ترتيب پايه‏هاى صحيح‏جامعه‏شناسى، اقتصاد و سياست را بنيان نهيم.
ج - امروزه هيچ‏كس يافت نمى‏شود كه وجود عقل را انكار كند ياراضى بدان باشد كه او را ديوانه خوانند ولى نظريات در پاسخ به اين‏سؤال: عقل چيست؟ با يكديگر اختلاف جدّى دارند.
مقصود ما از "عقل" همان امرى است كه ما را به سوى "حق،خير و جمال" هدايت مى‏كند و ما را بدان فرمان مى‏دهد و امتناع‏تناقض و امكان اوج گرفتن، و.. را براى ما مكشوف مى‏دارد.
گروهى "عقل" را تنها انجام كار "خوب" مى‏دانند و به آنچه دروراى آن است: "نورى كه خير را كشف مى‏كند و بدان فرا مى‏خواند"ايمان ندارند.
گروهى نيز به عاملى كه خير را كشف مى‏كند و بدان فرا مى‏خواندمعتقدند و آن را اصيل و فطرى انسان مى‏شمارند لكن اين عامل راجداى از طبيعت انسان و متفاوت با آن نمى‏دانند، بلكه مدّعى‏هستند كه اين عامل از ذات انسان است خواه ذاتش همان روح باشديا جسم. در هر صورت اين عامل ذاتى اوست.
پس از بيان اين حقايق مقدّماتى شايسته است نظر اسلام پيرامون‏عقل را در چند مورد نيز خلاصه كنيم:
1 - شناخت هر چيز با عقل صورت مى‏گيرد و شناخت عقل تنها باخود عقل شدنى است.
2 - عقل نور يا انرژى است كه به انسان عطا شده بنابراين نه از ذات‏نفس است و نه از خارج كسب مى‏شود.
3 - صحّت علوم بشرى بسته به تسليم شدن در برابر عقل است‏ولذا شناخت عقل آغاز ارزشگذارى صحيح همه علوم مى‏باشد.
4 - شناخت خير و شرّ بر عقل استوار است و دعوت به خير ازعقل بر مى‏خيزد و كسى كه به خير عمل نكند عقلى ندارد.
5 - شناخت، نخست تربيت و سپس تعليم است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: معارف قرآن
برچسب‌ها: معارف قرآن

تاريخ : یک شنبه 22 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.