نشریه موعظه خوبان شماره 197

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه موعظه خوبان شماره 197

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

نشریه موعظه خوبان شماره 197

امام علي عليه السلام: فى سَعَةِ الاَخْلاقِ كُنوزُ الاَرْزاقِ.  /  (كافى، ج 8 ، ص 23؛ خير و بركت، ص 380) 
گنج‏هاى روزى در وسعت اخلاق نهفته است.

 عاقبت کار متکبر!

 برادر داود بن فرقد گوید: شنیدم حضرت صادق، علیه السلام، می گفت: “همانا متکبّران قرار داده شوند به صورت مورچگان ضعیف، پایمال نمایند مردم آنها را تا خدا از حساب فارغ شود.” و در وصیتهای حضرت صادق، علیه السلام، است به اصحاب خود : “بترسید از عظمت و کبر کردن، زیرا که کبر مختص به خدای عز و جل است، و کسی که منازعه کند خدا را در آن، خدای تعالی او را در هم شکند و ذلیلش کند روز قیامت.” و نمی دانم که اگر خدای تعالی کسی را ذلیل کند چه خواهد کرد با او و به چه حالی مبتلا می شود؟ زیرا که امور آخرتی با دنیا فرقها دارد. ذلّت در آخرت غیر از ذلّت در دنیاست، چنانچه نعمتها و عذابهای آنجا مناسبت با این جا ندارد: نعمتش فوق تصور ماست، عذابش خارج از حوصله ماست، کرامتش بالاتر از آنچه هست که ما خیال می کنیم. ذلت و خواریش غیر از‏‎‏این ذلت و خواریهایی است که ما گمان می کنیم. و عاقبت کار متکبّر هم جهنم است.

[ امام خمینی - ره، چهل حدیث ، نشر فرهنگی رجا، تابستان 68 ، ص 74 ]

خصلتی زیباتر!

عَنْ یَحْیَی بْنِ عِمْرَانَ الْحَلَبِیِّ ، قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَیُّ الْخِصَالِ بِالْمَرْءِ أَجْمَلُ؟ فَقَالَ : وَقَارٌ بِلَا مَهَابَةٍ ؛ وَ سَمَاحٌ بِلَا طَلَبِ مُکَافَأَةٍ وَ تَشَاغُلٌ بِغَیْرِ مَتَاعِ الدُّنْیَا ؛ (امالی صدوق ص 289 )

 یحیی بن عمران حلبی گوید ، به امام صادق (علیه السلام) گفتم چه خصلتی برای مرد بهترو زیباتر است؟( حضرت علیه السلام ) می فرماید: یکی از خصلت های زیبا این است که دارای وقاری باشد که در آن مَهابَت نباشد. - وقار یعنی سنگینی، وزانت، انسان در گفتار و عمل سبک نباشد . – امّا این وزانت همراه با مهابت نباشد . یعنی ، رفـتار او ، گفتار او به گـونه ای نباشد که طـرف مقابل از ترس او به خـود بلرزد.َ سَمَاحٌ یعنی گشاده دستی. یعنی گشـاده دستی بـدون چشم داشت به عوض. یکی هـم ایـنه، انسان اشتغال ذهنی و عملی داشته باشد و اهتمام داشته باشد به غیر بهره های دنیوی. بالاخره (به صورت طبیعی) انسان چیزهایی را در زندگی – چه ضروریات و چه بیش از ضروریات - دنبالش هست . اما سرگرم و متشاغل به آنها نباشد. این جور نباشد که همتش مطالبه زر و زیور و ظاهر و مطالبه امور دنیوی و متاع دنیوی باشد .

[ شرح حدیث از امام خامنه ای ( مدظلّه العالی ) برداشت از سایت leader.ir ]

 

پنج عمل برای بنده خدا شدن!

حدیث راجع به بندگی است که چه کنیم که بنده بشویم؟ حضرت امیر المؤمنین علیه السلام فرمودند: « الْعُبُودِيَّةُ خَمْسَةُ أَشْيَاءَ » به پنج چیز عمل کنید بنده خدا می شوید. اول : " خَلَاءُ الْبَطْنِ " شکم انسان از حرام خالی باشد. از حلال هم پر خوری نکند. اندرون از طعام خالی دار / تا در او نور معرفت بینی . در حلال و حرام وسواس بشوید. در نجاست و طهارت وسواس نشوید. دوم : وَ قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ ؛ قرائت قرآن . قرآن زیاد بخوانید. حدیث دارد که چرا در شبانه روز پنجاه آیه قرآن نمی خوانید؟ سوم : وَ قِيَامُ اللَّيْلِ . سحرها بلند شوید. هر كه سحر ندارد / از خود خبر ندارد . این (شعر) عالی است. قدری زودتر بخوابید و قبل از اذان بلند شوید. نمی دانید سحر چه خبر است. چهارم : وَالتَّضَرُّعُ عِنْدَ الصُّبْحِ؛ وقتی می خواهند اذان صبح را بگویند،بنا کند به گریه کردن و تضرع ،به یاد گناهانش بیفتد،به یاد اینکه عمرش را به بطالت صرف کرده بیفتد . بگوید: خدایا، اگر در این حال بمیرم چه کنم؟... خدا می داند که گاهی اوقات قلب من تیر می کشد می گویم : ای خدای من، اگر با این حال ، امروز بمیرم چه کنم. حالم را عوض کن بعد مرا ببر. من هنوز آماده نشده ام . تضرع و گریه زاری خیلی خوب است. دیده اید بچه وقتی گریه می کند ، دل پدر رحم می آید زود به او پول می دهد . ماهم اگر در خانه خدا گریه کنیم خدا به ما رحم می کند. پنجم : وَالْبُكَاءُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ؛ انسان از ترس خدا گاهی گریه کند که آیا خدا مرا می آمرزد یا نمی آمرزد؟ ...انسان باید همیشه بین خوف و رجا باشد.

[ بررسی گناهان کبیره در مواعظ و کلام حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی -ره چاپ پنجم ، صص 70 تا 72 ]

 

یک انقلاب کلوخ ریزه هم زیاد دارد!

 برادران! این را بدانید: دستهایی هست، توطئه‏هایی هست، شلوغ بازی‏هایی در داخل و خارج، در منطقه‏های سنّی نشین و غیر آن راه می‏اندازند، کارهایی می‏کنند که کم کم مردم ما به انقلابی که کردند کم‏اعتقاد و بی‏اعتقاد شوند و بعد اعتقاد به خودشان را هم از دست بدهند. به اصطلاح خراسان «دیوار که خراب می‏شود کلوخ‏ریزه‏اش هم زیاد است». یک انقلاب کلوخ ریزه هم زیاد دارد. این مسائل هست، اما اینها نباید ما را به انقلابمان و به خودمان به عنوان یک ملت انقلابی بی‏اعتقاد و بی‏ایمان کند. باید کوشش کنیم جلو این مفاسد را بگیریم. افرادی که می‏خواهند به این انقلاب ماهیّت دیگری بدهند، ماهیّت مادی و رفاهی بدهند یا آن را در آزادی از نوع آزادی غربی و رهایی حیوانی غربی خلاصه کنند، آنها هم- حتی اگر ندانسته است- دارند ضربه به این انقلاب می‏زنند .پروردگارا امر به معروف و نهی از منکر را در ملت ما تقویت بفرما.

[ مرتضی مطهری ، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، تهران ، انتشارات صدرا، ج24 ص 224]

حسینی یا یزیدی !

 ما باید اهل محاسبه باشیم ، هرچند اهل توبه نباشیم و تدارک نکنیم ،خودِ محاسبه مطلوب است . اگر بدانیم فلان روز حسینی و فلان روز یزیدی هستیم، بهتر از این است که اصلاً ندانیم یزیدی هستیم یا حسینی. سر انجام ممکن است روزی به خود بیاییم و بخواهیم تدارک کنیم. با توجه به عیوب خویش و اصلاح آن ها ،فرصت رسیدگی به حساب هر روز خود را نداریم،چه رسد به حساب مردم ! ( امیر المؤ منین علیه السلام در خطبه 176 نهج البلاغه می فرماید : ) « أفضَلُ النّاسِ مَن شَغَلَتهُ مَعايِبُهُ عَن عُيوبِ النّاسِ » [ خوشا به حال آن كس كه عيب خودش، او را از پرداختن به عيبهاى مردم باز دارد. ] به فکر خود باشیم ، خود را اصلاح کنیم . اگر به خود نرسیدیم و خود را اصلاح نکردیم ، نمی توانیم دیگران را اصلاح کنیم.

[ آیت الله بهجت ، رحمت واسعه ، قم ، البهجة ، چاپ ششم ،1395 ، ص 172 ]

 

از تمام ارتباطها بی نیاز می شوی !

 اگر ارتباط با خدا پیدا کردی، از تمام ارتباطها بی نیاز می شوی. مَنْ أَصْلَحَ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ النَّاسِ اگر ارتباط با خدا درست شد، ارتباطهای انسانی هم درست می شود. کلک و حقه بازی، کاری را درست نمی کند. ما نمی گوییم از مردم کناره گیری کنید و معتزل باشید، بلکه در اجتماع باشید و برای رضای خدا کار کنید. در اجتماع بیایید و ناراحتی های اجتماع را ببینید و بچشید.

[ شهره آفاق ، آیت الله بهاء الدینی ، نشر هنارس ،1390 ، ص44 ]

اَبَر قدرت کیست؟!

 در زمستان سال 64 پادگان شهید مدنی دزفول محشری شده بود از رزمندگان. جایی مثل"پادگان دوکوهه " در اندیمشک و " ابوذر" در سر پل ذهاب که قبل از عملیات از هزاران نفر پر شده بود. و حالا با فرا رسیدن موسم عملیات ، هشت گردان پیاده با ظرفیت نیرویی کامل ، مهیای رزم بودند و در یک صبحگاه دل انگیز و لطیف در محوطۀ اصلی پادگان اجتماع کرده بودند چون قرار بود فرمانده کل سپاه به آنجا بیاید. فرمانده لشکر انصار ، حاج مهدی کیانی از تبلیغات خواسته بود یکی از بسیجی ها به عنوان نمایندۀ عموم رزمندگان لشکر به فرمانده سپاه خیر مقدم بگوید. همه ذهنشان معطوف به یک بسیجی با اخلاص به نام “حمید هاشمی ” بود. وقت موعود محسن رضایی بهمراه تعدادی از فرماندهان عالی رتبه سپاه آمدند. حمید هاشمی پشت تریبون ایستاد و خطابه ای غرّا و به یاد ماندنی کرد با این مطلع : « به به چه بویی! بوی کربلا می آید. ما بسیجیان همواره عاشق این بو بوده ایم.این را با خونمان احساس کرده ایم. فریاد ما این بوده است: ما برای پیروزی نیامده ایم. ما برای شکست نیامده ایم. ما فقط برای رضای خدا آمده ایم. این راهی نیست که ما آغاز کرده ایم. این راهی است که انبیاء ، علما ، صلحا ، و شهدا در طول تاریخ آغاز کرده اند و به ما رسیده است. ما برای یک ماه و دوماه یک عملیات نیامده ایم. ما به رضای او آمده ایم و به رضای او می ایستیم. ابر قدرت کیست؟ ابر قدرت ها کیستند ؟ ابر قدرت خداست ، و خداست و خداست . فرماندهان به امام بگویید ... » سخنان آتشین و عاشورایی حمید هاشمی گرۀ توکّل همه را به ریسمان الهی محکم کرد. و خود در عملیات والفجر هشت به خیل عاشوراییان پیوست.

[ حمید حسام ،وقتی مهتاب گم شد ( خاطرات علی خوش لفظ) ، چاپ نهم ، ص 478 و 479 ]

 

یک استفتاء

سوال:پاسداری كه عضو بسيج يا هيئت امناء و يا هيئت مذهبي باشد و فعاليت در آنجا باعث مي گردد كه در روز با كسالت و خستگي بر سر كار حاضر شود، آيا مديون سپاه مي باشد يا خير؟
جواب: چنانچه بر اثر خستگي، وظايف خود را انجام ندهد نسبت به مقداري كه كار انجام نداده، ضامن مي باشد.

( احکام سازمانی مطابق با نظرات امام خامنه ای مدظلّه العالی ، دفتر ضوابط شرعی نمایندگی ولی فقیه در سپاه )

 

دریافت نشریه برای چاپ سیاه و سفید
 

دریافت نشریه برای چاپ رنگی
 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: موعظه خوبان
برچسب‌ها: موعظه خوبان

تاريخ : شنبه 19 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.