شهدای کربلا چگونه دفن شدند؟

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

شهدای کربلا چگونه دفن شدند؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

شهدای کربلا چگونه دفن شدند؟

 

الف. حضور پیامبر خدا (ص)، معصومین (ع) و فرشتگان در خاک سپاری امام حسین (ع)


براساس دسته ای از روایات؛ حضرت سجاد (ع) به طریق خارق العاده (طی الارض) به کربلا آمدند و بدن های پاک شهدا خصوصاً امام حسین (ع) را به خاک سپردند؛ مانند:

۱. امام صادق (ع): «روزی اُمّ سلمه گریان برخاست. به او گفته شد: برای چه می گریی؟ گفت: فرزندم حسین، دیشب کشته شد؛ زیرا پیامبر (ص) را از هنگام وفاتش تا دیشب، در عالم رؤیا ندیده بودم و دیشب ایشان را رنگ پریده و اندوهگین دیدم. علّت را پرسیدم، فرمود: امشب، پیوسته قبرهایی برای حسین و یارانش ـ. که بر او و بر آنان درود باد ـ. می کندم»

۲. یکی از شیعیان می گوید: نزد امام رضا (ع) بودم که علی بن ابی حمزه، ابن سرّاج و ابن مُکاری بر ایشان وارد شدند. .. علی بن ابی حمزه به امام (ع) گفت: برای ما از پدرانت روایت شده که امور [دفنِ]امام را تنها امامی همانند او به عهده می گیرد. امام رضا (ع) به او فرمود: «مرا از حسین بن علی (ع) خبر بده که آیا امام بود، یا نبود؟». گفت: امام بود. فرمود: «چه کسی کارهای او را به عهده داشت؟». گفت: علی بن الحسین (ع) فرمود: «علی بن الحسین (ع) کجا بود؟». گفت: در کوفه در دست عبید الله بن زیاد، در بند بود؛ و افزود: علی بن الحسین (ع) [از میان اسیران]بیرون رفت، بدون آن که بفهمند. کارهای [به خاک سپاری]پدرش را انجام داد و سپس بازگشت. امام رضا (ع) به او فرمود: «آن کس که به علی بن الحسین (ع) امکان آمدن به کربلا و به عهده گرفتن کارهای پدرش را داد، همو به صاحب این امر (امامت) امکان می دهد که به بغداد بیاید و کار پدرش را به عهده گیرد و باز گردد، در حالی که در بند و در اسارت هم نیست».

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
ب. به خاک سپردن امام حسین (ع) و یارانش توسط ساکنان غاضریه

بنابر مشهور منابع روایی شیعه و سنی ساکنان غاضریه از قبیله بنی اسد، پیکرهای حسین (ع) و یارانش را در کربلا به خاک سپردند. در این جا گفته برخی از آن ها ذکر می شود:

* شیخ مفید (م ۴۱۳ ق): هنگامی که ابن سعد کوچ کرد و رفت، گروهی از بنی اسد ـ. که در غاضریه فرود آمده بودند ـ، به سوی حسین (ع) و یارانش ـ. که رحمت خدا بر ایشان باد ـ. رفتند و بر آنان نماز خواندند و حسین (ع) را در همین جایی که اکنون هست، به خاک سپردند و پسرش علی اصغر را نزد پاهایش دفن کردند و برای شهیدان خاندان و یارانش که گرد او بر زمین افتاده بودند، گودالی نزدیک پاهای حسین (ع) کندند و آنان را گرد آوردند و همه آنان را با هم دفن کردند. عبّاس بن علی را نیز در همان جا که شهید شد، در راه غاضریه و همین جایی که اکنون قبر او است، به خاک سپردند.

* ابن شهر آشوب مازندرانی (م ۵۸۸ ق): «ساکنان غاضریه از قبیله بنی اسد، پیکرهای حسین (ع) و یارانش را یک روز پس از شهادتشان در طَف به خاک سپردند و برای بیشتر آنها، قبرهای آماده ای می دیدند و پرندگان سفیدی را نیز مشاهده می کردند». سید ابن طاووس (م ۶۶۴ ق): «هنگامی که ابن سعد از کربلا فاصله گرفت، گروهی از بنی اسد بیرون آمدند و بر آن پیکرهای پاک خون آلود، نماز خواندند و آن ها را در همین جایی که اکنون هستند، به خاک سپردند».

* احمد بن یحیی بلاذری (م ۲۷۹ ق) در أنساب الأشراف: «اهالی غاضریه از قبیله بنی اسد، پیکر حسین (ع) را به خاک سپردند و پیکرهای یارانش ـ. که خداوند، رحمتشان کند ـ. را یک روز پس از شهادتشان به خاک سپردند».

* محمد بن جریر طبری ( م ۳۱۰ ق): «ساکنان غاضریّه از قبیله بنی اسد، حسین (ع) و یارانش را یک روز پس از شهادتشان به خاک سپردند»؛ و منابع دیگری؛ مانند مقتل الحسین (ع) خوارزمی، الأخبار الطوال، و مروج الذهب، که خاک سپارندگان امام حسین (ع) و یارانش را ساکنان غاضریه دانسته اند.


 
 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ویژه نامه محرم حسینی
برچسب‌ها: ویژه نامه محرم حسینی

تاريخ : دو شنبه 2 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.