هوا را از من بگیر، اینترنت را نه! | معضلی مهم به نام اعتیاد به اینترنت

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هوا را از من بگیر، اینترنت را نه! | معضلی مهم به نام اعتیاد به اینترنت

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

هوا را از من بگیر، اینترنت را نه! | معضلی مهم به نام اعتیاد به اینترنت

هوا را از من بگیر، اینترنت را نه! | معضلی مهم به نام اعتیاد به اینترنت

اگر تا دیروز فقط بزرگترها مخاطب فضای مجازی بوده اند، این روزها نوجوانان و حتی کودکان هم علاقه دارند که از اینترنت استفاده کنند. از آن جایی که فضای مجازی فواید و مزایای بسیاری دارد، این میزان علاقه چندان بی دلیل نیست. اما هر از گاهی، بعضی از اتفاقات و ماجراهای دردناک فضای مجازی، نگاه‌های منفی را نسبت به این فضا افزایش می‌دهد. در این گونه موارد، والدین نمی‌دانند که به مزایای فضای مجازی نگاه کنند یا به خطراتش؟ و اگر قرار است کودک یا نوجوان آنها هم از این فضا استفاده کند، چه طور آن را مدیریت و راهنمایی کنند. همه این سوالات، باعث می‌شود که ترس والدین پابرجا بماند تا جایی که حتی خودشان هم استفاده از اینترنت را محدود می‌کنند. اما واقعاً فضای مجازی این قدر ترسناک است؟

 

افزایش استفاده روزمره از اینترنت و فواید بالایی که دارد، باعث شده است که کمتر به نوع استفاده‌مان از فضای مجازی فکر کنیم. گاهی این قدر نسبت به فواید این فضا اغراق می‌شود که دل کندن از گوشی و تبلت و لپ‌تاپ سخت می‌شود. هر لحظه دوست داریم که به این فضا متصل باشیم. جوری به این فضا اعتیاد پیدا می‌کنیم که انگار اگر اینترنتمان قطع بشود، نفسمان هم قطع می‌شود! اینترنت مفید و موثر است، بسیاری از کارهای ما را جلو می‌اندازد، انجام خیلی از کارهای روزانه را سریع تر می‌کند، اما نباید یادمان برود، اینترنت هم مثل هر چیز دیگری، یک ابزار است. قرار نیست همه چیز باشد.

 

اعتباد به اینترنت به کودک و نوجوان منتقل می‌شود

نگاه کودک و نوجوان به والدینش است. وقتی می‌بیند که پدر یا مادرش یا هر دو، ساعت‌های زیادی را غرق در گوشی یا لپ‌تاپ خود هستند، دوست دارند از این رفتار تقلید کنند. این که شما چه طور از این ابزار استفاده می‌کنید برای آنها مهم نیست. کودکان و نوجوانان فقط رفتار شما را تقلید می‌کنند، آن هم به شیوه خودشان.
شاید شما فقط در حال ارتباط با دوستان و اقوام خود هستید، در حال استفاده از یک برنامه مفید آموزشی هستید، اما کودک و نوجوان این رفتار شما را نمی‌بیند. او فقط محرومیتش را از والدینش می‌بیند. این رفتار، به او هم منتقل می‌شود و تلاش می‌کند که همان رفتار را برای تلافی کردن این محرومیت، تکرار کند.

 

ساعت بدون اینترنت داشته باشیم!

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند به افزایش تعامل بین والدین و فرزندان منجر بشود، ساعاتی است که همه دور همدیگر جمع می‌شوند. قدیم‌‌ترها همه خانواده سر سفره شام جمع می‌شدند و با هم صحبت می‌کردند. یا حداقل زمانی را برای دور هم بودن خودشان تعیین می‌کردند. اما با گذشت نسل‌ها، کم کم این رسم قدیمی کمرنگ شده و فاصله بین والدین و فرزندان نیز بیشتر شده است. گاهی شده که حتی سر میز شام هم، دست از اینترنت برنمی‌داریم و سرمان توی گوشی است.
می توانیم ساعتی را بدون فضای مجازی تعیین کنیم. که شامل شام خوردن، بازی کردن، و تعامل با همدیگر باشد. مشکلات زیادی هستند که با صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن بین اعضای خانواده حل می‌شود. بخشی از این مشکلات هم می‌تواند به فضای مجازی مرتبط باشد. اما بهتر است در این مدت، از سرگرمی‌های دیگری مثل کتاب خواندن دورهمی، بازی‌های دسته جمعی و... استفاده کنیم که باعث بهبود رابطه‌ها در خانواده‌ها می‌شود.
صمیمیت بین والدین و فرزندان باعث می‌شود که آسیب‌های بیرونی کمتری به آنها وارد شود و مشکلاتشان را با پدر و مادرهایشان مطرح کنند. مطرح شدن مشکلات باعث می‌شود که آسیب‌ها لحظه به لحظه کمتر شود.

 

محتوای مفید را به کودکانتان معرفی کنید

ابزارهای مفیدی وجود دارند که خیال پدر و مادرها را تا حدی راحت می‌کند. یکی از این ابزارها، دنیای درسا است. دنیای درسا، یک برنامک محافظتی اندرویدی است که روی گوشی پدر و مادرها نصب می‌شود. پدر و مادرها می‌توانند دنیای درسا را فعال کنند و بعد آن را دست کودکشان بدهند.
با فعال شدن دنیای درسا، برنامک‌های مجاز کودکان را باز می‌گذارید و بقیه خود به خود بسته می‌مانند. مدت زمان استفاده کودک از فضای مجازی را تعیین می‌کنید (حداکثر دو ساعت) و بعد گوشی را در اختیار آنان قرار می‌دهید. این برنامک کمک می‌کند که رفتارهای خطرناک دیگر کاربران، آسیب کمتری به کودک بزند و والدین نیز در جریان خطرات احتمالی آنها قرار بگیرند. برای دریافت و نصب دنیای درسا کافی است، عدد 84 را به 3003 پیامک کنید یا از طریق لینک زیر آن را دانلود نمایید.
دنیای درسا

تولید محتوای درسا. مصطفی مردانی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : شنبه 31 / 4 / 1399 | 9:47 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.