ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بحران سرد شدن روابط زناشویی در غرب

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

بحران سرد شدن روابط زناشویی در غرب

یکی از بحران‌ها و مشکلات مهم کشورهای غربی که زنان و مردان در حجاب و روابط با یکدیگر، آزاد هستند، سرد شدن روابط زناشویی است که از بی‌میل شدن مردان متأهل نسبت به همسر خود ناشی می‌شود.

این بحران نتیجهٔ مستقیم برهنگی زنان و حضور انبوه کالاهای جنسی در کوچه و خیابان و دسترسی راحت مردان به روابط نامشروع در این جوامع است. لذا به خاطر آزادی جنسی و امکان آسان برقراری روابط نامشروع، روابط جنسی بین زن و شوهرها سرد می‌شود، درنتیجه روابط عاطفی بین زن و شوهرها هم سرد می‌شود و درنهایت بنیان‌های زندگی مشترک سست شده و موجودیت خانواده در معرض خطرات جدی قرار گرفته است.

این بحران گاه آن‌چنان عمیق است که زنان متمول و متعلق به طبقه متوسط به خاطر آنکه ازلحاظ جنسی ارضا نمی‌شوند، با سفر به کشورهای دیگر و با صرف هزینه‌های زیاد، نیاز خود را به‌وسیله جوانان دیگر کشورها برطرف می‌کنند.[۱]


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب رمز پیروزی

تاريخ : سه شنبه 17 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

کدام آیه قرآن درباره حجاب است؟

کدام آیه قرآن درباره حجاب است؟
حجاب

دو آیه قرآن به صورت صریح بحث حجاب را مطرح کرده اند. آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور صریح به این بحث پرداخته اند:
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛[نور/۳۱] و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار كه پیداست آشكار نكنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشكار نكنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همكیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود كه رغبت به آن ندارند، یا كودكانى كه از شرمگاه زنان بى‏ خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت كه پنهان كرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه كنید، باشد كه رستگار گردید.»
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا كنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»
به نظر مى‏ رسد حكم وجوب حجاب در سال ششم هجرت تشریع گردید. شاهد بر آن، آیات سوره نور است كه داستان معروف افك در آن آمده است. در همین زمان بود كه منافقین و اراذل و اوباش در صدد برآمدند با ایجاد شایعه درباره زنان پیامبر (ص) و با درست كردن مزاحمت‏ها راهى براى زنان آزاده به بهانه كنیز انگاشتن آنها قلوب پیامبر(ص) و مسلمانان را جریحه‏دار بكنند. به دنبال این اوضاع و شرایط بود كه خداوند آیات مربوط به پوشش را براى بازگویى به امت نازل فرمود.
البته باید توجه کرد که در اینجا به معنای معروف حجاب پرداخته ایم. و اگر بخواهیم دقیق تر سخن بگوییم باید بگوییم که این آیات پوشش بانوان را مطرح کرده است. و بحث حیاء و عفت، حکم ویژه همسران پیامبر (ص) مبنی بر پرده نشینی، و واجباتی که برای مردان در این زمینه وجود دارد، در آیات دیگر مطرح شده است. «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیماً؛[احزاب/۵۳] و هنگامى كه چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] مى‏خواهید از پشت پرده بخواهید این كار براى پاكى دلهاى شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآورید كه این كار نزد خدا بزرگ است.»
«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛[نور/۳۰] به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ كنند این براى آنان پاكیزه ‏تر است خداوند از آنچه انجام مى ‏دهید آگاه است!»

 


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, قران

تاريخ : سه شنبه 17 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حد پوشش زن در نگاه قرآن و تاریخ

فلسفه حجاب در قرآن

حد پوشش زن در نگاه قرآن و تاریخ

موضوع زن در اسلام همچنان که از موضوعات مهم فکری و اندیشه‏ای است از نظر تاریخی نیز اهمیت فق العاده‏ای دارد. با نگاهی به تاریخ صدر اسلام، به ویژه عصر نبوی در می‏یابیم که زنان در عرصه‏های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حضور فعال داشته‏اند.

 

 


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: ایات, حجاب, پوشش, قران

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

قرآن چه دستوری درباره پوشش زنان داده است؟

قرآن چه دستوری درباره پوشش زنان داده است؟

در این آیه چهار دستور درباره پوشش زنان بیان شده است:
«۱- آنها نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است" (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها). در اینكه منظور از زینتى كه زنان باید آن را بپوشانند و همچنین زینت آشكارى كه در اظهار آن مجازند چیست؟ در میان مفسران سخن بسیار است... حق این است كه ... زنان حق ندارند زینتهایى كه معمولا پنهانى است آشكار سازند هر چند اندامشان نمایان نشود و به این ترتیب آشكار كردن لباسهاى زینتى مخصوصى را كه در زیر لباس عادى یا چادر مى‏پوشند مجاز نیست، چرا كه قرآن از ظاهر ساختن چنین زینتهایى نهى كرده است.
۲- دومین حكمى كه در آیه بیان شده است كه:" آنها باید خمارهاى خود را بر سینه ‏هاى خود بیفكنند" (وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ). از این جمله استفاده مى‏ شود كه زنان قبل از نزول آیه، دامنه روسرى خود را به شانه‏ ها یا پشت سر مى ‏افكندند، به طورى كه گردن و كمى از سینه آنها نمایان مى ‏شد، قرآن دستور مى‏ دهد روسرى خود را بر گریبان خود بیفكنند تا هم گردن و هم آن قسمت از سینه كه بیرون است مستور گردد.
۳- در سومین حكم مواردى را كه زنان مى‏ توانند در آنجا حجاب خود را برگیرند و زینت پنهان خود را آشكار سازند با این عبارت شرح مى ‏دهد: آنها نباید زینت خود را آشكار سازند (وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ)." مگر (در دوازده مورد)
 ۴- و بالآخره چهارمین حكم را چنین بیان مى‏ كند:" آنها به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود" (و صداى خلخالى كه بر پا دارند به گوش رسد) (وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ). آنها در رعایت عفت و دورى از امورى كه آتش شهوت را در دل مردان شعله ‏ور مى ‏سازد و ممكن است منتهى به انحراف از جاده عفت شود، آن چنان باید دقیق و سختگیر باشند كه حتى از رساندن صداى خلخالى را كه در پاى دارند به گوش مردان بیگانه خود دارى كنند، و این گواه باریك بینى اسلام در این زمینه است.»[۱]
دستور دیگر در آیه ۵۹ سوره احزاب است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافكنند، این كار براى اینكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.»
« هدف (آیه) این است كه زنان مسلمان در پوشیدن حجاب سهل‏ انگار و بى اعتنا نباشند مثل بعضى از زنان بى بند و بار كه در عین داشتن حجاب آن چنان بى‏ پروا و لاابالى هستند كه غالبا قسمتهایى از بدنهاى آنان نمایان است و همین معنى توجه افراد هرزه را به آنها جلب مى‏ كند. در اینكه منظور از" جلباب" چیست مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذكر كرده‏ اند: ۱- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى كه از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سینه‏ ها را مى ‏پوشاند. ۲- مقنعه و خمار (روسرى). ۳- پیراهن گشاد گرچه این معانى با هم متفاوتند ولى قدر مشترك همه آنها این است كه بدن را به وسیله آن بپوشاند اما بیشتر به نظر مى ‏رسد كه منظور پوششى است كه از روسرى بزرگتر و از چادر كوچكتر است چنان كه نویسنده" لسان العرب" روى آن تكیه كرده است. و منظور از" یدنین" (نزدیك كنند) این است كه زنان" جلباب" را به بدن خویش نزدیك سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اینكه آن را آزاد بگذارند به طورى كه گاه و بیگاه كنار رود و بدن آشكار گردد، و به تعبیر ساده خودمان لباس خود را جمع و جور كنند. به هر حال از این آیه استفاده مى ‏شود كه حكم" حجاب و پوشش" براى آزاد زنان قبل از این زمان نازل شده بود، ولى بعضى روى ساده ‏اندیشى درست مراقب آن نبودند آیه فوق تاكید مى ‏كند كه در رعایت آن دقیق باشند.»[۲]
[۱]. تفسیر نمونه، ج‏۱۴، ص: ۴۳۹ تا ۴۴۲. [۲]. تفسیر نمونه، ج‏۱۷، ص: ۴۲۸.


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: پوشش, زنان, قران, حجاب

تاريخ : سه شنبه 17 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب از استاد صمدی

دلیل عرفانی بسیار زیبا در مورد حجاب از استاد صمدی

کل عالم و مقام عصمت عالم اگر به صورت یک شکل و یک بافت و صورتی در بیاید، قهراً به بافت انسان در می آید . همانطور که قوه خیال، حقایق آنسویی را مطابق با مناسباتی که بینشان است، با اشکال این سویی برای انسان پیاده می کند، قوه خیال عالم، عصمت نظام عالم را در نشئه طبیعت به صورت انسان شکل می دهد و چون عصمت بیشتر با اسم شریف (الباطن) سازگار است، لذا به صورت زن شکل می دهد، نه صورت مرد . چون مرد بیشتر با اسم ( الظاهر) و زن بیشتر با اسم شریف (الباطن) در ارتباط است . لذا همان مقام اسم شریف (الباطن ) آمده در شریعت و برای زن به صورت حجاب مطرح شده است.

ام سلمه نیز نقل می‎کند که پس از نزول آیه پوشش در سوره احزاب، زنان انصار از منازلشان با پوشش‎های مشکی خارج می‎شدند، به گونه‏ای که به نظر می‏رسید بر سر ایشان کلاغی نشسته است

 این حجاب در حقیقت صفت خدا داشتن زن است، خداوند هم محجوب است. خودش فرمود: ((از پشت هفت هزار حجاب دارید من را می بینید )) اگر عدد را بالاتر ببرد باز هم حق است .

نه این که دین اگر به زن می گوید(( تو حجاب را نگه داشته باش )) این العیاذ بالله جسارت به زن است این در حقیقت یک احترامی به زن است . به او می گوید :((چون تو مطابق اسم شریف ((الباطن)) الهی پیاده شده ای، ما نمی خواهیم که تو در معرض دید هر کسی قرار بگیری، لذا محجوب باش. بگذار اگر دیگران می خواهند تو را ببینند از پشت حجابها ببینند.))

این حجاب برگرفته از حجاب حق است، لذا حجاب دژ زن است، چه اینکه برای خداوند دژ است. فرمود هر چه کوشش کنید نمی توانید حقیقت غیبیه ذات مرا ببینید، آنقدر محجوبم، آنقدر در حجابم، هر چه کوشش کنید و حجاب ها را خرق کنید و پاره کنید باز هم همچنان مرا در پشت حجاب باید ببینید. هرگز من کشف تام نمی کنم، حتی در قرآن هم کشف تام ذاتی نکرد. قرآن هم اگر چه خدا را به ما معرفی کرد، اما یا با الفاظ یا با معانی یا با صور. هم الفاظ حجابند و هم معانی و هم صور حجابند. از پشت حجاب ها خدا خود را معرفی کرد و الا حق آن طوری که حق است، برای خلق جلوه نمی کند، که اگر بخواهد بکند لازمه جلوه گری حق برای خلق بساط خلق را جمع کردن است .

زن تا موقعی که در حجاب است، حق است؛ موقعی که از حجاب در آمده است وجهه ی خلقی پیدا می کند. وقتی وجهه ی خلقی پیدا کرد، دیگر تواناییش شکسته می شود . این است که حجاب برای زن یک احترام است که زن بیشتر شبیه به خداوند شود و اگر می خواهند ((عصمت اعظم )) را به صورت شکل زنی در بیاورد، ظاهراً به بهترین شکل در می آورد که بهتر و زیباتر از این چهره در نظام هستی پیدا نمی شود . لذا مشابه چهره جناب صدیقه طاهره در عالم هرگز زنی پیدا نمی شود، چه اینکه مشابه چهره پیغمبر و امیرالمومنین هرگز در عالم پیدا نمی شود .

حال که این عصمت کبرای الهی را در حضرت صدیقه طاهره تجلی کرده است او آنچنان در حجاب قرار می گیرد که فقط امیر المومنین لیاقت دیدار همچنین جمالی را خواهد داشت که به او گفتنند: (زهرای عزیز اگر علی ابن ابیطالب نبود برای تو هرگز در عالم کفوی پیدا نمی شد) چون زن وشوهر باید کفو هم دیگر باشند.

 

فرآوری : زهرا اجلال


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, عرفان

تاريخ : سه شنبه 17 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

نظر دانشمندان و هنرمندان غيرمسلمان در مورد حجاب

#آماندا:rose:بانوی غیر مسلمان آمریکایی:flag_for_United_State...

نظر دانشمندان و هنرمندان غيرمسلمان در مورد حجاب

 ۱- «نظر خانم ساچيکو موراتا» از ژاپن

وي اهل هوکائيوي ژاپن است که بعد از خاتمة تحصيلات به دانشکدة حقوق دانشگاه چليا در رشتة حقوق قضايي راه يافت و موفق به دريافت مدرک ليسانس شد و بعد از آن، براي تحقيق در زمينة فقه اسلامي به ويژه فقه جعفري به ايران آمد و در دانشگاه الهيات و معارف اسلامي به اخذ دکتراي الهيات نايل گرديد. وي با اينکه با زبان عربي و فارسي آشنايي نداشت، در اثر جديت با اين دو زبان هم آشنا شد تا توانست دکتاري الهيات را کسب نمايد.


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, بزرگان, دانشمندان, مسلمان, غیر مسلمان

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 6 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آثار و فواید حجاب

آثار و فواید حجاب

 

شهید مطهری ذیل این حدیث می نویسند: «نمی گوید زن خوب است متکبر باشد، مطلقاً حتی با زنان دیگر؛ نه؛ زن با زنان دیگر نباید متکبر باشد. با محارم خودش چه طور؟ با شوهرش، با پدرش، با بردارش، با عمویش، با دایی اش؛ بدیهی است که این ها نیز نباید متکبر باشد. انسان هم که دو جور خُلق نمی تواند داشته باشد. آدم یا متکبر است یا متکبر نیست. این حدیث می گوید: زن در مقابل مرد نامحرم رفتارش متکبّرانه باشد. البته «زهو» که این جا آمده با کلمه ی «تکبر» کمی فرق دارد؛ یعنی رفتارش بزرگ منشانه باشد، آن تواضع ها و فروتنی هایی که مثلاً یک مرد در مقابل مرد دیگر، یک زن در مقابل زن دیگر، و یا یک زن در مقابل یک مرد محرم از خود نشان می دهد که قدم شما روی چشم؛ دل ما را روشن کردید، تشریف بیاورید و از این قبیل؛ برای زن شایسته نیست که در مقابل مرد نا محرم از خود نشان دهد این همه خودش را کوچک کند. زن در مقابل یک مرد نامحرم که قرار می گیرد باید خودش را بگیرد و لهذا می فرماید که اگر زن با یک مرد نامحرم این طور رفتار کند، آن نامحرم همیشه میان خودش و آن زن یک حریم و یک دور باش قائل می شود. پس این تکبر مربوط به رفتار شد نه مربوط به خُلق».


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, فواید

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 14 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام

چند روایت درباره اهمیت حجاب در نظر فاطمه زهرا علیهاسلام
  حضرت موسی بن جعفر علیه  السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه  السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود  خواست. فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می‌گیری، او که تو را نمی‌بیند؟»  فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی‌بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا  نمی‌بیند ولی بوی مرا که حس می‌کند.» رسول خدا فرمود:« شهادت می دهم که تو پاره  تن منی.»
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید:« نزدیکترین حالات زن به  پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام  رسید. فاطمه فرمود:« نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش  بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)» وقتی رسول  خدا این سخن را شنید، فرمود:« فاطمه پاره تن من است.»
امیرالمؤمنین علیه  السلام می‌فرماید: روزی رسول خدا از ما پرسید:« بهترین کار برای زنان چیست؟»  فاطمه علیهاسلام پاسخ داد:« بهترین کار برای زنان این است که مردان را نبینند و  مردان نیز آنها را نبینند » رسول خدا فرمود:« فاطمه پاره تن من است » 
رسول خدا بعد از ازدواج فاطمه علیهاسلام کارها را بین او و علی علیه السلام  تقسیم کرد و فرمود کارهای منزل با فاطمه و کارهای خارج از منزل با علی. فاطمه  علیها سلام می‌فرماید:« هیچ کس نمی‌‌داند من چقدر خوشحال شدم که رسول خدا مرا از  ظاهر شدن در پیش چشم مردان معاف کرد.»
روزی فاطمه زهرا سلام الله علیها به 
اسماء فرمود:« چه بد است این تخته‌هایی که بدن مرده را برای  تشییع جنازه روی آن می‌گذارند! زیرا وقتی زنی را روی آن قرار می دهند و پارچه ای بر  بدنش می کشند، حجم بدن او معلوم است.» اسماء گفت:« من که در  حبشه بودم، می‌دیدم مردم آنجا تابوتی از چوب درست می‌کردند  و مرده را داخل آن می‌گذاشتند.» سپس اسماء با چوب خرما تابوتی لبه‌دار درست کرد  و به فاطمه علیهاسلام نشان داد. حضرت فاطمه بسیار خوشحال شد و فرمود:« این خیلی خوب  است. وقتی مرده را داخل آن قرار دهند و پارچه‌ای روی آن بکشند، دیگر معلوم نمی‌شود  مرده مرد است یا زن.» و فرمود:« پس از مرگم، مرا در همین تابوت  بگذارید.»

منابع:

  • بحارالانوار، ج 43، صفحات 91 و 93 و 54 و 81 و 189. 
  • بحار/92/43 اول صفحه - 
  • بحار/189/43 - 
  • بحار1/81/43- 
  • بحار/54/43 -

موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, حضرت فاطمه

تاريخ : یک شنبه 14 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

در کجای قرآن اسم “چادر” آمده ؟

 

 
قدری مفصل‌تر:
اول : بیان حد حجاب واجب و حداقلی (مانتو) :
این بخش در سوره‌ی نور آیه ۳۱ بیان شده.
“و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از  هر نامحرمى] فرو بندند و  پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند  مگر آنچه که طبعا از آن  پیداست و باید روسرى خود را بر سینه خویش [فرو]  اندازند و زیورهایشان را جز  براى شوهرانشان یا ….. آشکار نکنند و پاهاى  خود  را [به گونه‏اى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏‌دارند  معلوم  گردد…“.
با توجه به این آیه، و تفسیر آن، پوشاندن زینت‌ها بوسیله‌ای مانند روسری یا  مقنعه و مانتو و یا معادل آن حداقلی است که قرآن بیان فرموده.
در اینجا”خمر” جمع خمار و به معنای  روسری و سرپوش است. و “جیوب” از واژه “جیب” به معنای قلب و سینه و گریبان  است که لازم است پوشانده شود.
در تفسیر “مجمع” هم آمده است: “زنان مدینه اطراف روسری‌های خود را به پشت  سر  می‌انداختند و سینه و گردن و گوش‏های آنان آشکار می‌شد. بر اساس این  آیه موظف  شدند اطراف روسری‌های خود را به گریبان‏‌ها بیندازند تا این  مواضع نیز مستور  باشد”. دوم : بیان و توصیه به حجاب کامل‌ (چادر) :
در این بخش حجاب توسعه داده شده . در سوره‌ی احزاب آیه‌ی ۶۰ می‌فرماید :
“اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان  مؤمنان بگو جلباب خود را بر خود  فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و  مورد آزار قرار نگیرند [به  احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است“. در این آیه دو مطلب قابل توجه است:
۱- جلباب چیست؟
در مفهوم “جلباب”  آن چه با توجه به کتب لغت و گفتار  مفسّران شیعه مانند  “علامه طباطبایی” و “فیض کاشانی” و اهل سنّت مانند ” قرطبی” وجود دارد ، آن  است که “جلباب”، ملحفه و پوششی چادر مانند  است، نه روسری و “خمار” ! و از  ابن عباس و ابن مسعود روایت شده که منظور “عبا” است.
پس “جلباب” لباس گشاد و  پارچه‏‌ای است که سرتاسر بدن را بپوشاند؛ ۲- نزدیک کردن آن یعنی چه؟
نکته‌ی بعدی که معلوم می‌شود “جلباب” دقیقاً اشاره به چیزی شبیه به چادر  امروزی است دستور قرآن به نزدیک ساختن جلباب ، می‌باشد. معلوم است جلوی  جلباب باز بوده مانند همان قسمت جلویی چادر که باز است. دستور داده می‌شود  که آن جلو را به هم نزدیک کنند و حجاب خود را آزاد و رها نگذارند. توضیح آخر ؛ همان طور که مفسّران بزرگ  مانند “شیخ طوسی” و “طبرسی” فرموده‏ اند، در گذشته ۲ نوع روسری برای زنان معمول  بوده است:
ـ روسری‌های کوچک که آن را “خمار” یا مقنعه می‌نامیدند و معمولاً در خانه  از آن استفاده میکردند؛
- روسری‌های بزرگ که مخصوص بیرون خانه به شمار  می‌آمد. زنان با روسری بزرگ  که “جلباب” خوانده می‌شد و از مقنعه بزرگ‏تر و از  ردا کوچک‏تر است و به  چادر امروزین شباهت دارد، مو و تمام بدن خود را  می‌پوشاندند.

موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, چادر, قرآن

تاريخ : یک شنبه 14 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

عشق به زيبايى در دختران

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

عشق به زيبايى در دختران

عشق به زيبايى و جمال ظاهرى، يكى از تمايلات و خواسته‎هاى فطرى بشر است.
تمام طبقات مردم به زيبايى ارج مي‎نهند و يكي از مهمترين علل و دلبستگى خود را به هر چيز و هر كسى جمال و زيبايى آن به حساب مي‎آورند.
گر چه اين علاقه در بين تمام افراد بشر قرار دارد، امّا دختران جوان بيش از اقشار مختلف ديگر به جمال و زيبايى علاقه‎مند هستند.
اين علاقه در دوران حساس بلوغ بيشتر خود را نشان داده و دخترانى كه قدم به اين دوران مهم مي‎گذارند، حساسيّت زيادى نسبت به ظاهر خود و ديگران دارند.
آنان دوست دارند زيبايى خود را به رخ ديگران بكشند و به هر چه مي‎نگرند زيبا باشد.
اين امر حتى در نوع لباس و پوشاك و وسايل شخصى آنان نيز تأثير گذاشته و هر چه را انتخاب مي‎كنند، قبل از هر چيز، دوست دارند ظاهرى خيره كننده داشته باشد.
آنچه در اين قسمت قابل تذكر است، و بايد مورد توجه دختران جوان قرار گيرد، اين است كه آراستگى و رسيدن به وضع ظاهر و عشق و علاقه به جمال، از نظر اسلام نيز مورد توجه قرار گرفته است معصومان ـ عليهم السّلام ـ كه بعنوان بزرگترين مربيان و الگوهاى تربيتي معرف حضورند، در سخنان ارزشمند خود اين مسئله را مورد تأكيد قرار داده‎اند.
به رواياتى در اين مورد توجه كنيد:

جدا کننده متن وبلاگ لاينر وبلاگ

1. زيبا پوشى
حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ ضمن حديثى مي‎فرمايد:
لباس زيبا بپوش؛ زيرا خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد.[1]

 

موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: زیبایی, حجاب

تاريخ : یک شنبه 14 / 4 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

حجاب از دیدگاه امام صادق ( علیه السلام)

حجاب امام صادق علیه السلام

حجاب از دیدگاه امام صادق ( علیه السلام)

همه اهل بیت ما برای پیشبرد دین اسلام زحمات فراوانی کشیدند و حتی شخصیتی چون امام حسین (علیه السلام)فرزندان خودش را در راه اسلام داد، و با این عملش توانست ذهن های بیشماری را به طرف مکتب تشیع و اسلام راستین جمع کند، ولی آن کسی که به معرفی این مکتب که نگاه های فراوانی را به خودش جمع کرده بود پرداخت و افکار تشنه معارف را سیراب کرد شخصیت امام صادق (علیه السلام) بود که توانست اسلام را به مردم معرفی کند و شمه ای از نور امامت را برای مردم نمایان سازد؛ که چند نمونه از روایت های ایشان را برای شما عزیزان که مرتبط با بحث ما نیز هست را مینویسم.

امام صادق علیه السلام می فرمایند:
در قیامت زن زیبایی را که به خاطر زیبایش در فتنه افتاده است و (فریب زیبایی خود را خورده؛ و بی حجابی و بی عفتی و آلودگی دامن گناه او می باشد) به پای حساب خواهند کشید. خطاب به خداوند متعال خواهد گفت:
 خدایا،خودت مرا زیبا خلق کردی تا اینکه در فتنه افتادم. به اذن الهی، حضرت مریم (سلام الله علیها) را در آنجا حاضر خواهند نمود و ندا خواهد شد: نگاه کن ببین تو زیباتری یا این زن، ما او را هم در نهایت زیبایی آفریدیم اما او گناه نکرد و فریب نخورد.(
1)

و در روایت دیگری می فرمایند:

سه خصلت هست که اگر یک زن آن ها را  داشت، نترس و بگو: اهل جهنم است، آن سه خصلت عبارتند از:
(1)بدزبانی
(2)خودخواهی و غرور
(3)بد دامنی و (بی حجابی و بی عفتی)(2)

 


(1)تُؤتی بالمَرأهِ اِلحُسناءِ یَومَ الِقِیامَهِ الّتِی قَدِ افتَتَنت فِی حُسنِها،فَتَقُولُ: یا رَبِّ،حَسّنتَ خَلقِی حَتّی لَقِیتُ ما لَقِیتُ،فَیُجاءُ،بمَریَمَ(س)، فَیُقالُ:أنتَ أحسَنُ أو هذِهِ؟ قَد حَسّنّاها فَلَم تَفتَتِنُ)الکافی :228/8)
(2)ثَلاثُ إذا کُنّ فِی المَرأهِ فَلا تَحرُج أن تَقُولَ: إنّها فِی جَهَنّمَ؛البذاءُ، وَالخُیَلاءُ، وَ الفَجَرُ  (الخصال:159
)


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, امام صادق

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

ماجرای جذاب مسلمان شدن یک دختر فرانسوی!

روایت حجت‌الاسلام مرتضی آقا تهرانی از:

ماجرای جذاب مسلمان شدن یک دختر فرانسوی!

حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقا تهرانی در یکی از خاطرات خود روایتی جذاب از مسلمان شدن یک دختر فرانسوی را بیان می کند

 

ماجرای جذاب مسلمان شدن یک دختر فرانسوی! حجت الاسلام و المسلمین دکتر آقا تهرانی در یکی از خاطرات خود می گوید: یک روز جلوی در موسسه در شهر نیویورک، دختر خانم جوانی جلوی من را گرفت و اظهار داشت: می خواهد مسلمان شود.


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب رمز پیروزی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

خاطره ای خواندنی از یک دختر تازه مسلمان فرانسوی

ماجرای جذاب مسلمان شدن یک دختر فرانسوی!

چند روزی از این قضیه گذشت تا اینکه همین دختر را با حجاب کاملاسلامی هم راه با مرد و زنی دیدم، به نظر می آمد پدر و مادرش باشند. در خیابان جلوی مدرسه با ما برخورد نمودند.
آن مرد و زن (پدر و مادرش) با زبان فرانسوی شروع به سر و صدا کردند؛ چرا دختر مارا مسلمان نموده اید؟ به او بگویید حجابش را بردارد... سر و صدا باعث شد عده ای دور ما جمع شوند. در همان حین، احساس کردم این دختر تازه مسلمان الان در شرایط سختی است و خیال کردم دارد خجالت می کشد. به موسسه رفتم و زنگ زدم ایران دفتر آیت الله مظاهری و پرسیدم: آیا در چنین شرایطی اگر اصل دین شخص در خطر باشد به نظر شما اجازه می دهید روسری را بردارد؟ در این مورد خاصایشان فرمودند اشکال ندارد


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, خاطره

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

شاخص های زن قرآنی در سه حوزه طلایی

شاخص های زن قرآنی در سه حوزه طلایی

در نظام اسلامی، زن همانند مرد به واسطه ی روح الهی که در وجود او به ودیعت گذاشته شده از کرامت و جایگاهی خاص برخوردار است. در نگاه قرآن هیچ گونه تفاوت ارزشی بین جنسیت زن و مرد وجود ندارد؛ چرا که این کرامت از ناحیه خدای متعال به وجود این دو عطا شده است. «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ؛[اسراء، آیه70] و هر آینه فرزندان آدم را گرامى داشتیم.»، جایگاه والای زن در اندیشه نبوی نیز این چنین نمود پیدا کرده است: «ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَریمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئیمٌ؛[1] زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.»

قران، زن در قرآن، زنان در قرآن

در این نوشتار به دنبال واکاوی شاخص های قرآنی زن مسلمان هستیم، شاخص های قرآنی که کرامت الهی زن را غنای دو چندان می بخشد و سعادت دو سرا را برای وی به ارمغان می آورد.


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: زن, حجاب, قران, اسلام, خدامسلمان

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

پوستر حجاب

وقتی انسان به اجسام سفید نگاه می کند، احساس می کند که آن شی به او

نزدیکتر از فاصله اصلی است در حالی که شی سیاه رنگ را احساس می کند از او دورتر می شود.

پس پوشش مشکی برای زنان موجب می گردد که از دید مردان دورتر جلوه نمایند.

علاوه بر آن رنگ مشکی صامت بوده و موجب تحریک و تهییج غرائز نمی شود.

در یک نگاه هدف از پوشش مشکی ، ایجاد فضای آزادی برای دختران و پسران

در فعالیت های اجتماعی است و مانعی است برای تحریک های غیر اخلاقی مردان 


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: پوستر, حجاب, چادر

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

جايگاه حجاب از ديگاه روانشناسي چه مي باشد؟

 

حجاب و حرمت خود (احساس ارزشمندي)

از نظر روان‏شناسي، قطعيترين عامل رشد انسان «ميزان ارزشي» است که هر فرد براي خود قائل است‏10؛ به عبارت بهتر، نافذترين عامل رشد رواني و شخصيتيِ انسان، سطح حرمت خود (esteem - Self) او است. درجه ارزيابي فرد از خود، حرمت خود خوانده ميشود و در واقع باز خوردي از مورد قبول بودن و مورد قبول نبودن به شمار ميآيد. اين قضاوت در قالب رفتارهاي کلامي و غير کلامي بروز ميکند و گستره‏اي است که فرد خود را در آن پهنه توانا، مهم، موفق و با ارزش و يا ناموفق و بيارزش ميداند11.


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: حجاب, روانشناسی, دختران, زن, قران

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 15 / 2 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

مقام معظم رهبری : حجاب مایه آزادی (کلیپ)

مقام معظم رهبری : حجاب مایه آزادی (کلیپ)

سخنان رهبرمعظم  انقلاب درباره حجاب

 


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: آثار حجاب ،حجاب ،آزادی، مقام معظم رهبری ،دانلود کلیپ تصویری

تاريخ : پنج شنبه 24 / 11 / 1398 | 8:46 | نویسنده : اکبر احمدی |

با خانمهای بدحجاب چگونه برخورد کنیم؟ (کلیپ)

با خانمهای بدحجاب چگونه برخورد کنیم؟ (کلیپ)

سخنان گهربار رهبرمعظم  انقلاب درباره حجاب


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: بد حجاب ،حجاب ،مقام معظم رهبری ،دانلود کلیپ تصویری

تاريخ : پنج شنبه 24 / 11 / 1398 | 8:44 | نویسنده : اکبر احمدی |

حجاب در آئین های گذشته

حجاب در ایران باستان

چکیده:
گاهی بعضی تصاویر خیلی قدیمی را که نگاه می‌کنم، پوشش زنان و حتی مردان برایم جالب است؛ حالا فرقی‌ نمی‌کند که عکس‌ها برای ایران خودمان باشد یا آن طرف آبی‌ها! فیلم‌های قدیمی را هم که ببینی لباس زنان و مردان، لباسی پوشیده است. اصلا چرا راه دور برویم؟ تصاویر حک شده بر آثار به‌جا مانده از هخامنشیان خودمان. هرچند شاید تصاویر زنان خیلی مشخص‌ نباشد، ولی پوشش‌ها کاملا پیداست. راستی چرا این بشر دو پا هرچه بیشتر از نظر علمی پیشرفت می‌کند، از نظر اخلاقی‌ دارد سقوط می‌کند؟
اگرچه بحث عفاف فقط به حجاب محدود نمی‌شود و حجاب و پوشش تنها یک شاخه از این درخت تناور است، اما وقتی بحث‌ عفّت در ملل و نحل عالم مطرح می‌شود، شاید بیشترین چیزی که‌ به اذهان بیاید، بحث حجاب و پوشش باشد.


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: پیشینه حجاب ، حجاب ، عفاف ، زن ، مرد ، حجاب در یهود ، حجاب در مسیحیت ، حجاب در ملل باستان ، حجاب زنان عرب ، تاریخ حجاب ، حجاب مسیحیان ، حجاب یهودیان ، حجاب مسیحیها ، حجاب ملل پیشین ، حجاب اقوام گذشته ، تحقیق در مورد حجاب

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 24 / 11 / 1398 | 8:39 | نویسنده : اکبر احمدی |

نحوه برخورد رهبر انقلاب با دختر و پسر جوان در کوه

یکی از محافظان مقام معظم رهبری در قالب خاطره ای گفت: یک روز که مقام معظم رهبری به کوههای اطراف تهران برای کوه پیمایی رفته بودند، با دختر و پسری دانشجو برخورد می کنند که به لحاظ ظاهری وضع نامناسبی داشتند.

آنها به یک باره در مقابل گروه ما قرار گرفتند و فرصت جمع و جور کردن و رسیدگی به وضع ظاهری خودشان نداشتند از رفتار آنها مشخص بود که خیلی ترسیده بودند واینگونه به نظر می رسید که آنها تصور می کردند که الآن آقا دستور دستگیری آنها را صادر خواهد کرد. ولی برخلاف تصور آنها، آقا با آنها سلام و علیک گرمی کرد و پرسید که شما زن و شوهر هستید؟؛ آن پسر وقتی با خلق زیبای آقا مواجه شد، واقعیت را گفت؛ و جواب داد خیر من و این دختر دوست هستیم.

آقا ابتدا درباره ورزش و مزایای آن با آنها صحبت کرد و بعد فرمود: بد نیست صیغه محرمیتی هم در میان شما برقرار شود و شما با هم ازدواج کنید. آقا به آنها پیشنهاد داد که اگر مایل بودید در فلان تاریخ بیائید، و من هم آمادگی دارم که شخصا خطبه عقد شما را بخوانم. آن دو خداحافظی کردند و طبق قرار همراه خانواده خود در همان تاریخ به محضر ایشان رسیدند .

آقا هم خطبه عقد آن دو را جاری کردند. با برخورد کریمانه ایشان این دو جوان مسیر زندگی خود را تغییر دادند آن دختر غیر محجبه به یک دختر محجبه و معنوی و آن پسر دانشجو هم به یک جوان مذهبی مبدل شدند.
منبع/ نشریه ماه تمام، شماره
۳،ص۱۷


موضوعات مرتبط: حجاب رمز پیروزی
برچسب‌ها: رهبر انقلاب, حجاب, دختر, پسر

تاريخ : پنج شنبه 24 / 11 / 1398 | 8:36 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.