ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

5سوره جديدي كه در «اينترنت» آمده،چگونه بوده؟ مگر در خود قرآن ذكر نشده كسي نميتواند مانند آن بياورد؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

5سوره جديدي كه در «اينترنت» آمده،چگونه بوده؟ مگر در خود قرآن ذكر نشده كسي نميتواند مانند آن بياورد؟

نام نويسي آزمون قرآن كريم تا پنجم بهمن ادامه دارد

5سوره جديدي كه در «اينترنت» آمده،چگونه بوده؟ مگر در خود قرآن ذكر نشده كسي نميتواند مانند آن بياورد؟

و كم تر از آن را مطرح مى كند؛ ولى به رغم آشنايى ديرينه مخاطبانِ نخستِ قرآن با تحدى و مبارزه طلبى در عرصه سخن، نه تنها نتوانستند اين دعوت را اجابت كنند، بلكه بزرگ ترين استادان سخن در برابر آن سر تسليم فرود آورده، زانو زدند. چه بسيار شاعران و سخنوران فصيحى كه آن را از سنخ كلام بشر نيافتند و جذب شگفتى و شيوايى آن شدند


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: سوره هاي اينترنتي, تحريف, تحدّي

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 22 / 11 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

اگر امام زمان(عج)ناظراعمال ماست واعمال به ايشان عرضه میشود«ستار العیوب»بودن خداچه ميشود؟

اگر امام زمان(عج)ناظراعمال ماست واعمال به ايشان عرضه میشود«ستار العیوب»بودن خداچه ميشود؟

مشهور، عقیده ­شان اين است كه پيامبر و امامان ،علیهم السلام، از اعمال همه امت آگاه مي ­شوند، يعني، خداوند، از طرق خاصّي اعمال امت را بر آنان عرضه مي ­دارد. روايات، در اين زمينه، بسيار است. قبل از آوردن حديث، براي تاييد موضوع، آياتي را كه به موضوع عرض اعمال بر پيامبر و امام دلالت دارد،       مي آوريم. خداي سبحان در قرآن مجيد مي ­فرمايد: «و قل اعملوا فسيري الله عملكم و رسوله و المؤمنون ؛ بگو عمل كنيد، خداوند و فرستاده او و مؤمنان، اعمال شما را مي­ بينند     » از طرفي، نبي مكرّم اسلام ،صلی الله علیه و آله و سلم، شاهد و گواه امت است: «يا أيها النبي إنا ارسلناك شاهداً»«فكيف إذا جئنا من كل أمۀ بشهيد و جئنا بك علي هؤلاء شهيداً»؛ حال آنان چه گونه است آن روز كه براي هر امتي، گواهي بر اعمال­شان مي­ طلبيم و تو را گواه بر اعمال آنان قرار خواهيم داد.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: ناظر اعمال, ستار العيوب, امام زمان, عج

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 22 / 11 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

آيا ايجاد حكومت دينى و دخالت روحانيت در سياست تكرار تجربه مسيحيت در قرون وسطى نيست؟

عکس و تصویر #شبهات#شبهه#shobheh#shobahat#شایعه#شایعات#جنگ_نرم#shobahatt#زن#اسلام#قرآن#جایگاه_زن_در_قرآن

آيا ايجاد حكومت دينى و دخالت روحانيت در سياست تكرار تجربه مسيحيت در قرون وسطى نيست؟

... همانگونه كه حكومت بنام دين در جهان غرب پيامدهاى ناهنجارى به دنبال داشت و عامل سرخوردگى و عقب افتادگى شد، در ايران امروز نيز چنين حالتى رخ نموده است و براى رهايى از آن، چاره اى جز پيمودن همان راهى كه در آن سامان صورت گرفت، وجود ندارد.  قبل از هر چيز بايد توجه داشت كه از همان روزى كه پيامبران(ع) براى هدايت بشر مبعوث شدند، حزب شيطان هم براى مقابله با آنها و خنثي كردن برنامه ها و فعاليتشان دست به كار شده در هر زمانى و هر جامعه اى متناسب با شرايط آن حركتهايى انجام داد و در آينده هم صورت خواهد داد.   مخدوش كردن چهره انقلاب نسخه اى كه استكبار جهانى براى ما پيچيده است و از همان سال هاى نخستين بعد از پيروزى انقلاب شروع به برنامه ريزى و اجراى آن نموده است، مخدوش جلوه دادن نظام اسلامى ما و يكسان انگارى آن با نظام قرون


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: حكومت ديني, روحانيت و سياست

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 22 / 11 / 1398 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

پاسخگویی به شبهات دینی از سوی امام حسن عسگری (ع)

داستان اسحاق کندی و پاسخگویی امام حسن عسگری علیه السلام به شبهات وی

دریافت

 

کتابی برای پاسخ به شبهات دینی رایج

پاسخ به شبهات اسلام ستیزان : معرفی جلد دوم کتاب الحاد نوین باتلاق رنگین

دریافت

پرسش و پاسخ -شبهات اعتقادی - حجت الاسلام محمدی - شبکه ولایت - شبکه جهانی ولایت - شبهه دینی - استاد علم کلام - شبهات کلامی - پاسخ به شبهات - شبهات مذهبی - عقاید - اعتقادات - پرسش های اعتقادی - برنامه پرسمان اعتقادی - شبهات فضای مجازی - پاسخ به شبهات دینی

پرسش و پاسخ اعتقادی با عنوان پرسمان اعتقادی

دریافت

 

پاسخ به شبهات نوجوانان درباره نماز در «ایستگاه نیایش»

دریافت

پاسخ به یک شبهه؛ چرا خرج هیأت می‌کنید ولی خرج فقرا نه؟

دریافت

( پاسخگویی به شبهات دینی )

دریافت

 


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 9:39 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

مباشرت با حوریان بهشتی

شبهه:  چرا در دنیا ما را از دوستی با جنس مخالف می‌ترسانند ولی خودشان نماز و عبادت را به امید رسیدن به حوری و نعمت‌های بهشتی می‌خوانند؟

پاسخ:

1. نهی از دوستی با جنس مخالف، سخن خداست که می‌فرماید: «وَ لَا مُتَّخِذِى أَخْدَان؛[مائده/5] زنان را دوست نگیرید.»
2. وعده عذاب نیز طرف فرستاده خدا داده شده که می‌فرمایند: «وَ مَنْ فَاكَهَ امْرَأَةً لَا يَمْلِكُهَا حُبِسَ بِكُلِّ كَلِمَةٍ كَلَّمَهَا فِي الدُّنْيَا أَلْفَ عَامٍ فِي النَّارِ؛[1] و كسى كه با زنى نامحرم از سر شهوت، شوخى و مزاح كند، به ازاى هر كلمه‌‏اى كه بر زبان آورده باشد هزار سال او را (در دوزخ) نگاه دارند.»
3. هدف از عبادت رشد خود انسان است و اوّلین سود نماز به عنوان یکی از عبادات، به خود انسان می‌رسد. لذا می‌فرماید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ؛[عنکبوت/45] نماز(انسان را) از زشتي‌ها و گناه بازمى‏‌دارد.»
4. محیط و جنس لذّت‌های بهشتی از لحاظ کیفیّت و کمیّت و جهات دیگر، با لذایذ این دنیا متفاوت است. حوریان بهشتی، همسران پاکی هستند که در قبال پاکی و اخلاص عمل مؤمنان، عاید آنها می‌شود؛ نه دوستی‌های خلاف شرع و حرام! چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لَهُمْ فيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فيها خالِدُون‏؛[بقره/25] و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.»

پی‌نوشت
[1]. ابن بابويه، محمد بن على‏؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال‏، 381ق، ناشر: دار الشريف الرضي للنشر، قم، سال چاپ: 1406 ق‏، ص283.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 9:22 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

قرآن؛ اندیشه برتر!

شبهه:
اندیشه ایرانیان برآمده از کتاب زرتشت: ای مردم، بهترین گفته‌ها را به گوش بشنوید با اندیشه روشن به آن بنگرید؛ سپس هر مرد و زن از شما، نیک و یا بد را با اختیار برگزینید.
اندیشه اسلام: جنگ با اهل کتاب تا اینکه با خواری و ذلّت مجبور به پرداخت جزیه شوند.(برگرفته از آیه 29 سوره توبه)

پاسخ:
1. کتاب زرتشتیان تحریف شده است. امام صادق (علیه السلام) در مورد آنان می‌فرمایند: «مَا مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ[فاطر/24] وَ قَدْ بُعِثَ إِلَيْهِمْ نَبِيٌّ بِكِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَأَنْكَرُوهُ وَ جَحَدُوا لِكِتَابِه‏؛[1] هيچ امّتی وجود ندارد مگر اينكه پيامبرى ميان آنها وجود داشته و رسولى(پیامبر زرتشتیان) با كتاب از جانب خدا برانگيخته شده؛ امّا انكارش كرده‏‌ و کتابش را نفی کردند.» با توجّه به نفی کتاب او و انکار پیامبریش، مسلّماً همانند کتب یهودیّت و مسیحیّت ‌تحریف شده است.
2. قرآن نیز بهتر از ادّعای زرتشتیان را فرموده است. اینکه: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئكَ الَّذِينَ هَدَئهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلَئكَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَاب‏؛[زمر/17-18] پس بندگان مرا بشارت ده! همان كسانى كه سخنان را مى‏‌شنوند و از نيكوترين آنها پيروى مى‏‌كنند آنان كسانى هستند كه خدا هدايتشان كرده، و آنها خردمندانند.»
3. لازمه بقاء هر حکومتی این است که با کسانی که قصد از بین بردن یا تضعیف آن را دارند برخورد کند و این یک حکم منطقی و عقلانی است.

پی‌نوشت
[1]. مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏؛ بحار الأنوار( ط- بيروت)، 1110ق، ناشر: دار إحياء التراث العربي‏، سال چاپ: 1403 ق‏، ج10، ص179.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 9:20 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

در قرآن ذکر شده که کسانی که مال یتیم می‌خورند همانند این است که آتش به شکم خود می‌ریزند. سوال من اینه که آیا تمامی کارهای روزمره ما دارای یک جنبه‌ی باطنی هستند؟ اگر بله، آیا این جنبه‌ی باطنی در جهان دیگری اتفاق می‌افتد؟


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 9:6 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

آیا می‌شود بدون پرداختن به مباحث کلان و یا استدلال‌های گوناگون، به اولین و اصلی‌ترین گام در شناخت و ایمان، و نیز در گمراهی و گناه و راه چاره اشاره نمود؟ مقصودم بیشتر از جنبه‌ی "خودشناسی" است. چه عواملی در ما سبب ایمان یا انحرافات بعدی می‌شود؟ بالاخره هر چه هست، در وجود خودمان رخ می‌دهد.

عکس و تصویر اگر عقل امروزم را داشتم کارهای دیروز را نمیکردم، ولی اگر کارهای دیروزم را نمیکردم ...


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 9:2 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

س – استرالیا: وقتی خدا به انسان عقل، تفکر و درایت داده تا راه خطا و گناه را بشناسد، لذا نیازی به مکتب‌های دینی باقی نمی‌ماند.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 8:59 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

چرا با وجود عقل به دین هم نیاز داریم، جایگاه عقل و دین کجاست،آیا دین کامل کننده عقل است؟

اگر دیروز عقل امروز را داشتم!


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 8 / 10 / 1398 | 8:51 | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا توسل؟‌ مگر خداوند نفرمود: «ادعُوني‏ أَستَجِب لَكُم». توسل و واسطه قرار دادن یعنی از کسی بخواهیم

معنای توسل این نیست که کسی پیغام ما را برساند، بلکه به کارگیری بهترین راه‌کارها و وسایل برای رسیدن به هدف است و البته که خداوند متعال سمیع، بصیر و علیم است. اساساً خدایی که سمیع، بصیر و علیم نباشد، خدا نیست و اگر خدا سمیع نباشد، نه تنها سخن شما، بلکه سخن واسطه را هم نمی‌شنود. اما همین خداوند علیم، حکیم، سمیع و بصیر، در نظام خلقت و هدایت تکوینی و تشریعی خلق خود، واسطه‌های بسیاری قرار داده است:

«اللَّهُ يَصطَفي‏ مِنَ المَلائِكَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ بَصيرٌ» (الحج - 75)

ترجمه: خداوند، رسولانى را از میان فرشتگان و مردم بر مى‏گزيند. به راستى كه خدا شنوا و بينا است.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: چرا توسل؟‌ مگر خداوند نفرمود: «ادعُوني‏ أَستَجِب لَكُم» توسل و واسطه قرار دادن یعنی از کسی بخواهیم پیغام ما را به خدا برساند، مگر او سمیع نیست؟!

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 15:12 | نویسنده : اکبر احمدی |

ش (تبریز): در موضوع وحدت وجود توضیحی دهید. آیا ما نسبت به خدا وجودی داریم؟ نظر مرحوم علامه طباطبایی


 وجود همان «هستی» است و مفهوم هستی نیز بدون نیاز به وساطت چیز دیگری برای ما و همگان معلوم است. «هستی» بدیهی‌ترین مفهوم است، چرا که هر تعریفی که بخواهد آن را روشن کند، باید خودش نیز از هستی برخوردار باشد. لذا هیچ مفهومی روشن‌تر از هستی نزد ما وجود ندارد. در واقع این «هستی» است که به هر چیز دیگری [حتی مفاهیم] تعریف یا تعین می‌دهد.

اگر دقت کنیم بر ما معلوم می‌شود که معنا و مفهوم «هستی» در تعین‌های گوناگونش یکی است. حتی اگر کسی مدعی باشد که «هستی» تعین خارجی ندارد و فقط ذهنی است، باز ابتدا برای ذهن «هستی» قائل شده و سپس تعریف خود را ارائه داده است.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: ش (تبریز): در موضوع وحدت وجود توضیحی دهید آیا ما نسبت به خدا وجودی داریم؟ نظر مرحوم علامه طباطبایی (ره) یا حضرت آیت الله جوادی آملی (اعلی الله مقامه) چیست؟

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 15:11 | نویسنده : اکبر احمدی |

ش (تهران): ثابت شده که انسان می‌تواند هر چه می‌خواهد را با اراده‌ی خود به دست آورد، پس دیگر نیازی به


 روان‌شناسان غربی از آن جهت که اکثراً ماده‌گرا (ماتریالیست) و دنیاگرا هستند، از جهانی بسیار کوچک و جهان‌بینی بسیار کوچک‌تری برخوردار هستند و عالم آنها به محدوده‌ی «من» و آن هم «من» جسم و جسد خلاصه می‌شود و به همین دلیل دچار فرضیه‌ها و نظریه‌های خطا و غلط می‌گردند.

الف – آن چه که روانشناسان غربی در این مقوله و بسیاری از مقوله‌های دیگر بیان داشته‌اند، صرفاً نظریه است و هیچ گاه به اثبات نرسیده که صورت علمی به خود بگیرد، اگر چه به چند مثال خطا نیز استناد می‌کنند.

ب – اگر از کلیه‌ی روانشاسان ماده‌گرا سؤال نمایید که «اراده» چیست و مکانیسم آن کدام است؟ پاسخی برای ارائه ندارند، بلکه شاید فقط آن را تعریف کنند و یا مصداق‌هایی از آن را بیان نمایند. در حالی که اگر معتقدند ماوراء الطبیعه‌ای وجود ندارد، روان هم باید مادی باشد و اگر مادی هست باید چیستی و مکانیسم آن شناخته شود و اگر شناخته نشده است، هر گونه اظهار نظر در مورد آن فقظ نظریه خواهد بود.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: ش (تهران): ثابت شده که انسان می‌تواند هر چه می‌خواهد را با اراده‌ی خود به دست آورد، پس دیگر نیازی به خدا باقی نمی‌ماند و یا نیازی به حاجت خواستن نمی‌ماند پاسخ چیست؟

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 15:10 | نویسنده : اکبر احمدی |

ش (تهران): یکی در وبلاگ نوشته بود: شما شرم نمی کنید وقتی خدای حیو قیوم (حی و قیوم)اون بالاست از یکی


یکی در وبلاگ نوشته بود: شما شرم نمی کنید وقتی خدای حیو قیوم اون بالاست صلاح کار رو بهتر از همه میدونه درمقابل او از یکی دیگه درخواست کمک کنی؟ من که شرم دارم شما رو نمی دونم. کجای قرآن نوشته برید ازبندهام کمک بخواید چرا کمی به قول قرآن کریم تعقل نمی کنید؟ ایاک نعبدوایاک نستعین.


 پیش‌تر پاسخ‌های مبسوطی راجع به مباحثی چون: دعا، توسل، زیارت، شفاعت و ... در سایت درج شده بود که می‌توانید به آرشیو مربوطه مراجعه و مطالعه فرمایید. اما به آن یکی بفرمایید:

اولاً: حی و قیوم درست است نه حیو قیوم. [بهتر است بیشتر قرآن بخوانیم].

ثانیاً: خدا آن بالا نیست و همه جا هست و اکبر و سبحان از جا و مکان می‌باشد. [بهتر است بیشتر تدبر کنیم].


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: ش (تهران): یکی در وبلاگ نوشته بود: شما شرم نمی کنید وقتی خدای حیو قیوم (حی و قیوم)اون بالاست از یکی دیگه درخواست کمک کنید؟

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 15:7 | نویسنده : اکبر احمدی |

اى محمّد تو مدّت چهارده سال به سوى بيت- المقدس عبادت نمودى، و اكنون از آن روى گردان شده‏اى ؟

پاسخ به شبهات

هر كدام از آنها در جاى خود صحيح و حقّند، خداوند مى‏فرمايد: «بگو مشرق و مغرب از آن خداست هر كه را بخواهد براه راست هدايت مى‏كند» هر گاه صلاح شما بندگان را در عبادت به سمت مشرق بداند به آن جانب امر مى‏كند، و اگر مغرب يا جهت ديگر را صلاح بداند به همان سمت فرمان مى‏دهد. بنا بر اين در برابر تدبير پروردگار جهان نبايد مخالفت و عناد نمود. سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله به آنان فرمود: آيا شما نبوديد كه كار روز شنبه را تعطيل كرديد، و سپس در روزهاى ديگر هفته مشغول كار شديد؟ كداميك از آن دو حقّ بود؟ مطابق استدلال شما [در تحويل قبله‏] اگر ترك كردن حقّ بود بايد مشغوليّت در ايّام ديگر هفته باطل باشد، يا برعكس، يا هر دو باطل، و يا هر دو حقّ باشد، و شما هر جوابى كه دهيد پاسخ من نيز به اعتراض شما همان خواهد بود. گفتند: ترك روز شنبه حقّ بود و مشغوليّت در باقى هفته نيز حقّ بود. آن حضرت نيز فرمود: پس همين طور قبله بيت المقدس و كعبه هر كدام در زمان خود حقّ و درست بوده است.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: اى محمّد تو مدّت چهارده سال به سوى بيت- المقدس عبادت نمودى، و اكنون از آن روى گردان شده‏اى ؟

تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 15:1 | نویسنده : اکبر احمدی |

آياحكم اعدام درموردمرتددرزمان پيامبر اسلام(ص)ياامامان(ع)اجرا شده يافقط بدعت مذهبيون افراطي است؟!

عکس و تصویر پاسخ به شبهه هزار بار تکراری، #تقابل سازی خوبی ها: اینو انجام ندید #به_جاش اونو ...

اگر توبه كرد توبه‌اش پذيرفته مي‌شود هرچند مرتد فطري باشد واگر توبه را نپذيرفت حبس ابد در «زندان دائمي» مي‌شود. در آياتي از قرآن كريم به موضوع ارتداد پرداخته شده است، در اين نوشتار به چند آيه اشاره مي شود. سوره بقره آيه 109: بسياري از اهل كتاب با توجه به اينكه حق براي آنها روشن شده، دوست دارند شما را پس از ايمان آوردنتان به كفر بازگردانند. در آيه 217 از سوره ي بقره عذاب اخروي مرتد بيان شده:  مشركان پيوسته با شما كارزار مي‌كنند تا اگر بتوانند شما را از دينتان برگردانند وهركس از دين خود برگردد وكافر بميرد، اعمالش در اين جهان وآن جهان نابود مي‌شود واهل جهنم بوده در آنجا جاودانه مي‌ماند. آيه 54 مائده: اي كساني كه ايمان آورده‌ايد


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: آياحكم اعدام درموردمرتددرزمان پيامبر اسلام(ص)ياامامان(ع)اجرا شده يافقط بدعت مذهبيون افراطي است؟!

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 14:58 | نویسنده : اکبر احمدی |

چراخود مسلمانان(شیعه و سنی)دراعتقاداتشان نسبت به امام زمان(عج)نظرات متفاوتی دارند؟

@nasimemarefat

براستی اعتقاد به حضرت مهدی(عج) در جایگاه پیشوای منتظر برای تعغییر جهان به جهانی بهتر،در احادیث پیامبر(ص) به طور عموم و در روایات اهل بیت(ع) به طور خصوص آمده است و به حدی بر این مساٌله تاکید شده است که جای هیچ شکی برای انسان باقی نمیگذارد...


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شيعه وسني, امام زمان, عج

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 14:54 | نویسنده : اکبر احمدی |

چراقرآن كريم تعدادافراد اصحاب كهف رابه طور صريح نام نبرده وتعداد آنهاراباترديدبيان كرده است؟

از يهوديان آن ديار مسايلي را بياموزند و با آن رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ را بيازمايند و آن سه نفر نضر بن حارث بن كلده و عقبهَ بن ابي معيط و عاص بن وائل سهمي بودند. اين سه نفر به سوي نجران رفتند و جريان را با علماي يهود در ميان گذاشتند؛ يهوديان گفتند: سه مسأله از او بپرسيد اگر آن طور كه ما مي دانيم پاسخ داد در ادعايش راستگو است. گفتند: آن مسايل چيست؟ جواب دادند كه از احوال جواناني بپرسيد كه در زمان‌هاي قديم بودند و از ميان مردم خود غايب گشتند و در مخفي گاه خود خوابيدند، چقدر خوابيدند؟  و تعدادشان چند نفر بود؟ و از غير جنس خود ، چه چيزي همران آنان بود؟ و داستانشان چه بود؟ فرستادگان قريش به مكه برگشتند و آن مسايل را مطرح كردند.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: چراقرآن كريم تعدادافراد اصحاب كهف رابه طور صريح نام نبرده وتعداد آنهاراباترديدبيان كرده است؟

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 14:52 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه چیست؟

 پاسخ‌ قانع‌کننده برای شبهات جوانان

در مباحث اصول فقه و فقه؛ شک و شبهه، گاهى مربوط به حكم شرعی است و گاهى مربوط به موضوع حکم شرعی. بر همين اساس، شبهات به دو قسم كلى حكميه و موضوعيه تقسيم مى‌شوند.
شبهه حکمیه؛ در جايى است كه حکم کلی شرعی ميان يكى از احکام پنج‌گانه مردد باشد؛[1] مانند شک در این‌که آیا دعا کردن در اول ماه واجب است یا مستحب (شبهه وجوبی) یا شک در این‌که آیا استعمال دخانیات حرام است یا مباح (شبهه تحریمی). منشأ جهل به حكم كلى و به وجود آمدن شبهه حکمیه؛ يا نبود روایت معتبر، يا اجمال در روایت و يا تعارض میان چندین روایت است.[2] برای رفع شبهه حکمیه باید به تناسب به یکی از اصول عملیه[3] (برائت،[4] استصحاب،[5] احتیاط[6] و تخییر[7]) و یا قواعد فقهی مانند قاعده طهارت مراجعه شود.[8]
شبهه موضوعیه؛ یعنی این‌كه شخص مکلّف، حکم وجوب و یا حرمت یک عملی را می‌داند، ولى جهل به موضوع و مصداق دارد؛ برای نمونه، می‌داند كه نوشیدن شراب در اسلام حرام است ولى نمی‌داند كه مايع حاضر از مصاديق شراب است يا آب. در اينجا در حقيقت، به علت اشتباه خارجى، برای او ترديد حاصل شده است؛ ولى نه در اصل حكم، بلكه در حكم جزئى فرد خاص حاضر.[9] مکلف برای رفع شبهه موضوعیه نیز باید -با توجه به مورد شک- به یکی از اصول عملیه و یا قواعد فقهی مراجعه کند.[10]
 

[1]. مشكينى، ميرزا على، اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها، ص 147، نشر الهادي، قم، چاپ ششم، 1416ق.
[2]. حيدرى، سيد على نقى، اصول الاستنباط، ص 252، شوراى مديريت حوزه علميه قم، چاپ اول، 1412ق.
[8]. اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها، ص 148.  
[9]. اصول الاستنباط، ص 225.
[10]. اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها، ص 148.   

موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه چیست؟

تاريخ : چهار شنبه 18 / 9 / 1398 | 14:45 | نویسنده : اکبر احمدی |

شبهات

http://s5.picofile.com/file/8161614092/%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9_%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1_21_.gif

منظور از رحمة للعالمین بودن پیامبر(ص) چیست؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
یکی از سوالات مطرح در خصوص پیامبر اکرم (ص) اینکه منظور از این که پیامبر(صلى الله علیه وآله) رحمت برای عالمیان است چیست؟

پاسخ اجمالی:

پاسخ تفصیلی: خداى متعال در آیه 107 سوره «انبیاء» به رحمت عامه وجود پیامبر(صلى الله علیه وآله) اشاره کرده مى فرماید: (ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم)؛ «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ».
عموم مردم دنیا، اعم از مؤمن و کافر همه، مرهون رحمت تو هستند؛ چرا که نشر آئینى را بر عهده گرفته اى که سبب نجات همگان است، حال، اگر گروهى از آن استفاده کردند و گروهى نکردند این مربوط به خودشان است و تأثیرى بر عمومى بودن رحمت نمى گذارد.


این درست به آن مى ماند که: بیمارستان مجهزى براى درمان همه دردها با پزشکان حاذق و انواع داروها تأسیس کنند، و درهاى آن را به روى همه مردم بدون تفاوت بگشایند، آیا این وسیله رحمت براى همه افراد آن اجتماع نیست؟ اما اگر بعضى از بیماران لجوج خودشان از قبول این فیض عام امتناع کنند، تأثیرى بر عمومى بودن آن نخواهد داشت.


موضوعات مرتبط: شبهات
برچسب‌ها: شبهات

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 23 / 8 / 1398 | 8:47 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.