ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گیاهان عجیب جهان!

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گیاهان عجیب جهان!

باورش سخت است اما این گیاهان عجیب وجود دارند!

گیاهان عجیب جهان!

اغلب ما فکر می کنیم طبیعت دقیقا همان چیزی است که در اطراف ماست و یا در نهایت تمامی شگفتی هایی است که در تعطیلات می بینیم اما اینگونه نیست! طبیعت واقعی که ما در آن زندگی می کنیم، شگفتی ها و عجایب زیادی را در درون خود جای داده است که بی شک با دیدن هرکدام از آن ها به شگفتی فراوانی فرو می رویم. این شگفتی ها از حیوانات و جانوران عجیب گرفته اند و تا به گیاهان و گل ها هم می رسد و این در حالی است که بشر هنوز نتوانسته بسیاری از آن ها را کشف کند و یا حتی انسان ها آن ها را بشناسند. اگر شما هم مانند ما علاقه مند هستید که با این شگفتی های طبیعی آشنا شوید، در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا چندی از این این گیاهان عجیب را به همراه شما بررسی نماییم.

دست شیطان

۱- دست شیطان | Evil hand Chiranthodendron pentadactylon

این گیاه جالب و عجیب و البته تماشایی را به دست میمون، گل دست یا پنجه میمون نیز می شناسند. در اروپا و آمریکا از این گل برای هدیه دادن در جشن هالووین و یا تزئینات این مراسم استفاده می شود!

این گیاه در کشور مکزیک معمولا پرورش می یابد. مردمان تمدن باستانی آزتک، توجه مذهبی ویژه ای به دست شیطان داشته اند. میوه ای که از این گل به وجود می آید، طعم خاکی دارد. از این میوه در سال های گذشته در طب سنتی برای درمان بیماری های متعددی مانند حمله قلبی استفاده می کرده اند.

بخش پنجه این  گیاه است که ظاهر آن  را از سایر گیاهان با شکوفه های معمولی متمایز کرده و به شکلی است که گویی با دست قرمز و شیطانی خود، قصد دارد تا طعمه اش را بگیرد. ارتفاع این گیاه، می تواند به ۱۰ تا ۲۷ متر برسد.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: گیاهان عجیب جهان!

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 11 / 9 / 1398 | 18:10 | نویسنده : اکبر احمدی |

شگفتی های گل ها و گیاهان

دست شیطان

شگفتی های گل ها و گیاهان

قانون وراثت، در عالم گیاهان نیز حاکم است. در هسته سلول های جنسی گیاهان، عاملی هست که حفاظت ویژگی های هر نوع گیاه را در طول قرن های بسیار و در محیط های گوناگون برعهده دارد. مثلاً اگر یک دانه جوی معمولی را سال اول در منطقه گرم و در سال دوم در منطقه سرد و سال سوم در منطقه معتدل بکارند، استعداد نهانی و توارثی آن با کشت در قسمت های مختلف فرقی نخواهد کرد.

توجه به وجود جنس نر و ماده در عالم حیوان و گیاه، به منظور تولید مثلی هماهنگ با ویژگی ها و استعدادهای ذاتی آن و سپس ادامه یافتن نسل آنها بدین شیوه، یکی از راه های آسان خداشناسی است.

نکته ها و لطایفی که در وجود گل های رنگارنگ و زیبا به کار رفته است، بسی بیشتر و جالب تر از زیبایی ظاهری آنهاست. آری نقش هایی که در وجود گل اطلسی و ارغوان و نیلوفر جلوه گر است، لطایفی که در گل مینا و سنبل به کار رفته، حقایقی که از دهان غنچه سیراب سرچشمه می گیرد و این رنگ های شاخه رنگین مرجان، دیده ها را به تماشای هستی زیبا خیره می سازد و عقل ها را به تحسین آفریدگار و خضوع در برابر او وامی دارد.

پیشوایان اسلام، همواره می کوشیدند بشر را به رازها و ناگفته های آفرینش آگاه سازند تا از این رهگذر، معرفت خدا را که مهم ترین سرمایه بشر در زندگی اوست، نصیب آنان کنند.

امام صادق علیه السلام در توحید مفضل می فرماید:

فکر کن که خداوند در هر برگی، رشته هایی مانند رگ های بدن از هر طرف کشیده و فایده ها و مصلحت هایی در آنها قرار داده است. اگر انسان بخواهد یکی از این برگ ها را بسازد، در صورتی که وسایل و اسباب کار هم داشته باشد، با تحمل زحمت ها و صرف وقت زیاد از عهده ساختن یک برگ برنمی آید ولی خداوند حکیم در اندک وقتی، در فصل بهار آن قدر گل و برگ و درخت و سبزه و شکوفه پدید می آورد که وصف ندارد.

به راستی، هر صاحب دلی که در موسم بهار به دامن صحرا و دشت بنگرد، بالحن اعجاب آمیزی خواهد گفت:

«چمن سبز جهان را چمن آرایی هست».

آدمی با آگاهی از اسرار سلسله گیاهان به ویژه گل ها، در پیشگاه خداوند خاضع می شود و آن گاه با ترنمی خوش این گونه می سراید:

یار بی پرده از در و دیوار در تجلی است یا اولی الابصار
شمع جویی و آفتاب بلند روز بس روشن و تو در شب تار
گر ز ظلمات خود رهی بینی همه عالم مشارق الانوار
چشم بگشا بگلستان و ببین جلوه آب صاف در گل و خار
ز آب بیرنگ صد هزاران رنگ لاله و گل نگر در این گلزار

هاتف اصفهانی

پیام متن:

وجود نقش و نگارهای بی مانند در طبیعت، نشان از خالقی بی همتا و قدرت مند و حکیم است.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: شگفتی های گل ها و گیاهان

تاريخ : چهار شنبه 11 / 9 / 1398 | 18:6 | نویسنده : اکبر احمدی |

شگفتی در کار قلب و کبد

شگفتی در کار قلب و کبد

آن گاه که خون از قلب خارج می شود، همه سلول های بدن از آن تغذیه می کنند و مقدار باقی مانده با رنگی تیره، از رهگذر دیگری به جانب قلب حرکت می کند. تیرگی رنگ آن به این علت است که در راه بازگشت، کثیفی ها، سم ها و گازهای کربنیک را نیز جمع آوری می کند. این خون ها پیش از رسیدن به قلب، در حفره های شش ها ریخته می شوند. شش ها نیز در اندک زمانی با یک فشار و انقباضی و انبساط، خون آلوده را تصفیه و آن را شفاف و خالصمی سازند و آن را به قلب می دهند و مواد کثیف و گازهای کربنیک را از مجرای دهان و بینی به وسیله بازدم خارج می کنند و چه شگفت آور است اگر بدانیم، در هر 24 ساعت شش ها حدود ده هزار لیتر خون را تصفیه می کنند و به قلب می رسانند. البته بدن آدمی به طور متوسط بیشتر از پنج یا شش ها لیتر خون ندارد، ولی بر اثر گردش مداوم و تصفیه پیوسته آن است که در یک شبانه روز کار شش ها به تصفیه ده هزار لیتر خون می رسد.

راستی اگر بنا باشد در جهان کارخانه ای تأسیس شود که عملیات دهان، مری، معده روده، کبد، قلب، شش، کلیه ها و دیگر عضوها را که همه در حجمی بسیار کوچک قرار گرفته اند انجام دهد، به چه مقدار حجم و مساحت نیاز دارد؟!

هر جا که روم روی دل آرای تو بینم هر سو نگرم قامت رعنای تو بینم
در شمع و گل و بلبل و پروانه و گلزار مهر و مه و اختر، رخ زیبای تو بینم
مهر تو نه مهری است که از دل بتوان برد من خلق جهان عاشق و شیدای تو بینم
مشتاق جمال تو نه تنها شده موسی کاندر دل هر ذره تمنای تو بینم
ذات تو چه مرموز و عجیب است و پر اسرار عالم همه را غرق تماشای تو بینم
یک بیش نباشی و نداری تو سرایی با این همه هر جا نگرم جای تو بینم

پیام متن:

کار شگفت انگیز قلب و کبد، نشان از حکمت بی مانند آفریدگار آن دارد.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: شگفتی در کار قلب و کبد

تاريخ : چهار شنبه 11 / 9 / 1398 | 18:4 | نویسنده : اکبر احمدی |

شگفتی های چشم

شگفتی های چشم

چشم انسان را از دو نظر، هم از نظر ساختمان و اعضای ریز آن و هم از نظر روان شناسی می توان بررسی کرد.

از دیدگاه روان شناسی، حالت های مختلف چشم، بیماری و تندرستی فرد را بازمی گوید. چشم هم درون را می بیند و هم بیرون را، یعنی وقتی با چشم به چیزی نگاه می کنیم، از ظاهرش آگاه می شویم، ولی اگر به چشم کسی نگاه کنیم، از درونش با خبر می شویم. چشم، دوستی و دشمنی را نشان می دهد و بیننده را از نیت شوم یا قصد خیر صاحب آن آگاه می سازد. چشم هم گوینده است و هم شنونده. چشم از رضایت و خشم و نیز از قوت و ضعف خبر می دهد و از آسودگی و دلهره پرده برمی دارد. از امید و ناامیدی می گوید، درستی و نادرستی را روشن می سازد، از راستگویی و دروغگویی و از سیری و گرسنگی فرد حکایت می کند.

قاضی تیزبین، از چشم متهم نکته های فروانی به دست می آورد و بازپرس، پاسخ بسیاری از پرسش های خود را از چشم متهمان می گیرد و پلیس با کلید چشم، رازهای نهفته در دل مظنون به جرم را می گشاید.

پزشک با دقت به وضعیت چشم، به نوع بیماری انسان پی می برد. چشم، سخن می گوید و سخن می شنود. گرچه وظیفه اصلی چشم ها این نیست و بشر به وسیله زبان و سخن می تواند آن کارها را انجام دهد، ولی چشم با پذیرفتن این همه مسئولیت، بزرگ ترین خدمت ها را به بشر می کند. پدیدآورنده بشر، از روی لطف و مهر به او، چنین ویژگی هایی را در چشم نهاده است تا آدمی در گشایش و آسایش باشد!

و اما آیا تاکنون به ساختمان چشم خود دقت کرده اید؟

سازندگان دوربین های فیلمبرداری برای نشان دادن دقیق رنگ ها، رنج ها برده اند و کوشش ها کرده اند، ولی هنوز آن گونه که چشم رنگ ها را می بیند، نتوانسته اند تصویرها را با رنگ های واقعی خود ثبت کنند. در حالی که چشم انسان همواره در نگاه به اشیای هستی، همه رنگ ها را با کیفیتی بی نظیر دریافت می کند.

هرچند چشم های افراد بشر از لحاظ برخی ویژگی های ظاهری متفاوتند، برای مثال چشم زاغ با چشم میشی فرق دارد و کبود چشم از سیاه چشم جداست، او همه را چنان ساخته است که از نظر دید رنگ ها، هیچ گونه تفاوتی با هم ندارند و همه چشم ها و همه رنگ ها را به یک نوع می بینند!

دوربین های عکاسی در عکس برداری از فاصله های دور و نزدیک تنظیم خاصی دارند تا وضوح موضوع ها رعایت شود، ولی چشم در سریع ترین حرکت می تواند دور و نزدیک را واضح ببیند! چشم نه تنها در نور سفید می بیند، بلکه در نور زرد، سرخ، بنفش و همه رنگ ها قدرت دید دارد، ولی دوربین های عکاسی از عکس برداری در همه نورهای رنگین ناتوانند و این به دلیل ناتوانی سازنده آنهاست. عدسی دوربین عکاسی با قدرت محدود خود، نشانه سازنده ای داناست، پس عدسی چشم با داشتن قدرتی نامحدود، از پدیدآورنده ای بسیار دانا و توانا سخن می گوید. دوربین عکاسی همه چیز را معکوس می بیند، بالا را پایین و ایستاده را واژگون می بیند، ولی چشم ما هر چیزی را همان گونه که هست می بیند. آیا به این فکر کرده ایم آبی که در چشمان ماست، چگونه مایعی است که در درجه های گوناگون دما، وضع خود را حفظ می کند؛ در حرارت بالا تبخیر نمی شود و در حرارت پایین یخ نمی بندد. چه قدرت عظیمی توانسته است برخلاف قانون طبیعت و مایعات، چنین آبگونی را ایجاد کند که در حرارت های گوناگون وضع خود را حفظ کند!؟

پیام متن:

چشم، افزون بر ریزه کاری هایی موجود در ساختمان آن، از نظر آگاه ساختن فرد از درون و برون آدمی نیز کمک کننده است. بیماری ها، خشم، شهوت، دوستی و محبت را می توان از راه چشم فهمید.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: شگفتی های چشم

تاريخ : چهار شنبه 11 / 9 / 1398 | 18:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

کنترل مرموز تولید مثل

آيا مي دانيد يك جفت موش در مدت 3 سال 3 ميليون بچه توليد مثل مي كند .

کنترل مرموز تولید مثل

یکی از موضوع های تأمل برانگیز هستی، کنترل تولیدمثل و جلوگیری از ازدیاد نسل در برخی حیوانات و از سویی کمک به ازدیاد نسل در بعضی دیگر است. این مسئله، خود شاهدی است بر اثبات یگانگی و حکمت بی نظیر آفریدگار توانا و برهانی است بر نظم و حساب دقیق در عالم موجودات. این نکته مهم را می توان در تکثیر ماهیان به خوبی بررسی کرد. نوعی از ماهی ها در حدود سه میلیون بچه به دنیا می آورند که با توجه به مصرف زیاد ماهی در میان مردم، از همه آنها استفاده می شود، ولی از ازدیاد نسل حیوانات و حشراتی که تولیدمثل آنها بالاست و فایده چندانی برای بشر و محیط زیست ندارند، جلوگیری می شود.

در این باره به خلقت عجیب مگس ها توجه کنیم. گفتنی است از مگس ماده، چهار بسته و کیسه خارج می شود و در هر بسته سی عدد تخم است که از هر تخم نیز باید مگسی متولد شود. با این حال، بنابر تدبیر خداوندی در خلقت، هم تعداد مگس ها به شدت کنترل می شود و هم طول عمر مگس چندان زیاد نیست. مصداقی عجیب تر در هستی موجودات اینکه، مرغی به نام آکسیکلوب هنگامی که احساس تخم گذاری می کند، در شاخه درختی شکافی عمیق ایجاد می کند و سپس به جمع آوری آذوقه می پردازد. بدین گونه که از برگ ها و شکوفه هایی که برای تغذیه نوزادن به کار می آید، به اندازه آذوقه یک سال آنها تهیه می کند و در انتهای شکاف قرار می دهد. سپس یک تخم روی آن می گذارد و سقف نسبتا محکمی نیز از خمیرهای چوب بر بالای آن می سازد. باز مشغول جمع آوری آذوقه و تأمین احتیاج برای نوزاد دیگر به مدت یک سال می شود و آن را روی سقف اتاق اول قرار می دهد و تخم دیگری بر آن می گذارد و بدین ترتیب، چندین طبقه را می سازد. و بعد از پایان کار، خود می میرد.

هنگامی که جوجگان از تخم بیرون می آیند، در حالی که مادر خود را قبلاً از دست داده اند، غذای یکسال آنها موجود است و از آن استفاده می کنند. پس از یک سال که قدرت پرواز و زندگی مستقل را می یابند، اولی سقف خانه خود را می شکافد و از آن خارج می شود، سپس دومی، سومی، چهارمی و به همین ترتیب، بقیه نیز عمل می کنند.

این پرنده موجودی است که نه او مادر را دیده و نه مادر موفق به دیدن او شده است و سؤال اصلی و عجیب اینجاست که این حیوان ضعیف از کجا می داند که نوزادان او چنین احتیاجی را دارند و این آموزش ها را چه کسی به او داده است؟ آیا از مادر آموخته، مادری که هرگز او را ندیده و یا به تجربه دریافته است، با اینکه این عمل در طول زندگی او یک بار بیشتر اتفاق نمی افتد؛ زیرا پس از تخم گذاری می میرد؟!

آیا جز این است که این کار تنها به یک الهام غیبی و غریزی متکی است که دست قدرت خداوند بنابرحساب و میزان و آینده نگری دقیق، به مرغ آکسیکلوب عطا کرده است. همان خداوند حکیمی که به هر جانداری غریزه ای خاص بخشیده است تا نیازهای خود را به خوبی تأمین کند؛ همان مبدأ فیاضی که «قَدَّرَ فَهدی».

پیام متن:

1. کنترل تعداد تخم مگس ها برای کاهش آنها.

2. توجه به زندگی و مرگ عجیب پرنده ای به نام آکسیکلوب، در شیوه آماده سازی تغذیه سالانه برای فرزندی که هیچ گاه او را نمی بیند.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: کنترل مرموز تولید مثل

تاريخ : چهار شنبه 11 / 9 / 1398 | 17:52 | نویسنده : اکبر احمدی |

نگاهی به عجایب خلقت در جهان آفرینش

شگفتی های آفرینش در حیوانات

نوزادان گربه، چشم بسته به دنیا می آیند و مدتی نیز در این حالت زندگی می کنند، ولی نوزادان سگ برعکس گربه ها، در لحظه تولد چشم شان باز است. این مسئله حکایت از سنجش و حسابگری خاصی دارد. زیر شکم گربه پر از موست که لوله های پستان در بین این موها نهفته است. پس اگر چشم بچه گربه در نوزادی باز می شد، هنگام شیر خوردن، این موها به چشم هایش آسیب می رساند. در حالی که زیر شکم سگ در قسمت پستان، خالی از مو است و بچه سگ برای استفاده از آن با چشم باز مشکلی ندارد.

نکته دیگر اینکه بدن حیوانات سُم دار مانند گاو، گوسفند و اسب از نوک گوش تا بالای سم و انتهای دمشان از مو و پشم پوشیده شده است، مگر دو نقطه بغل دست آنها در (انتهای بازو) که به اندازه یک پنج ریالی خالی از پشم و موست؛ ولی در شتر و زرافه آن دو نقطه هم مو دارد. رمز این حسابگری و حکمت کار را چنین گفته اند: هنگامی که بچه های این حیوانات در شکم مادر هستند، دست ها به جلو کشیده شده و سر در بین دست ها افتاده است و درست آن دو نقطه ای که در آنها مو نمی روید، موازی با دو گوشه دو چشم آنهاست که مو ندارد و اگر مو می داشت، باعث آزار و اذیت چشم ها می شد. به همین خاطر، خداوند آن دو نقطه را از مو نپوشانده است. ولی در شتر و زرافه به حساب طول گردن آنها، سرشان مقداری جلوتر از دست ها قرار دارد و موازی بغل دست شان نیست و چون به چشم شان آسیبی نمی رسد، زیر بغل آنها پوشیده از مو است. با این حساب، آیا شایسته نیست ما نیز از سویدای جان بگوییم: «فَتَبارَکَ اللّه ُ اَحْسَنُ الْخالِقین».

پیام متن:

1. نوزادان گربه چشم بسته به دنیا می آیند، تا به هنگام شیرخوردن، به خاطر موی زیر شکم مادر آسیب نبیند. ولی نوزادان سگ با این مشکل روبه رو نیستند.

2. برای حفاظت از چشم های گاو و گوسفند، بغل دست های آنها موازی با چشم شان مو نمی روید.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: نگاهی به عجایب خلقت در جهان آفرینش

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 11 / 9 / 1398 | 17:46 | نویسنده : اکبر احمدی |

عجایب خلقت

گاهی دست قدرت پروردگار مناظر با شکوه و نابی را به ما نشان می دهد که با دیدن آن شگفت زده می شویم و به قدرت الهی پی می بریم.


1ـ شفق های قطبی:

 

 

Image result for ‫شفق های قطبی‬‎



بی شک یکی از تماشایی ترین و با شکوه ترین پدیده های طبیعی جهان، شفق قطبی یا همان "نور قطب شمال" است. این پدیده حیرت انگیز از زمانی که اولین بار کشف شد، انسان ها را به حیرت و شگفتی وا داشته است.

شفق های قطبی زمانی روی می دهند که خورشید ذرات بارداری را (یون) با سرعت 300 الی 1200 کیلومتر در ثانیه راهی زمین می کند. این ذرات باردار با هم ابر پلاسما را تشکیل می دهند و مجموع ابرهای پلاسما را بادهای خورشیدی می نامند. هنگامی که بادهای خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می کنند، این میدان ذرات باردار را به سمت لایه یونیسفر، یکی از لایه های بالای اتمسفر سوق می دهد. در آنجا ذرات خورشیدی با گازهای موجود در یونیسفر ادغام شده و پدیده ی شفق قطبی را به وجود می آورند.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: عجایب خلقت

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 20 / 7 / 1398 | 18:48 | نویسنده : اکبر احمدی |

آفرینش شگفت انگیز پروانه ها

آفرینش شگفت انگیز پروانه ها

پروانه ها دارای بال هایی زیبا هستند که با پولک های ظریف به طرز ماهرانه ای خلق شده اند.


بیش ترین گونه های حشرات را پروانه ها تشکیل می دهند.پروانه ها دارای بال هایی زیبا هستند که با پولک های ظریف به طرز ماهرانه ای خلق شده اند. خوب است بدانید که زیباترین پروانه ها گونه های نر آن ها هستند.چشم های پروانه ها مرکب است و گاهی تعداد آن ها به 18هزار می رسد. پروانه ها برای پروانه شدن چهار مرحله را پشت سر می گذاردم تخم ، کرم، پیله ، پروانه



موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: آفرینش شگفت انگیز پروانه ها

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 27 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس

 

 

 

 

خبرآنلاین: آیا این تصاویر نشانگر قدرت جادویی این شعبده بازان است یا سادگی مردم؟

البته سالها قبل جمعیت عظیمی دور این مردم حلقه می زدند ولی اکنون در کشورهای خود دیگر تماشاچی ندارند و با مهاجرت به کشورهای اروپایی و امریکایی کاسبی جدید به راه انداخته اند.

حیله گری به نسبت آگاهی مردمی کم و زیاد می شود و از یک کشوری مانند هند با کلی مرتاض تا کشوری پیشرفته و بدون مرتاض را در بر می گیرد.

,قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس عکس,عجایب,قدرت جادویی,جالب انگیز




,قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس عکس,عجایب,قدرت جادویی,جالب انگیز

 

,قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس عکس,عجایب,قدرت جادویی,جالب انگیز

 

,قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس عکس,عجایب,قدرت جادویی,جالب انگیز

 

,قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس عکس,عجایب,قدرت جادویی,جالب انگیز


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: قدرتهای جادویی یا سادگی مردم؟ +عکس

تاريخ : دو شنبه 27 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

پژوهشی در آفرینش جن


پژوهشی در آفرینش جن - آکا

آکاایران: پژوهشی در آفرینش جن

از دیرباز ذهن بشر به وجود پدیده‌ای به نام «جن» آشنا بوده است. در قرآن کریم و روایات معصومان – (ع) – به آفرینش جن تصریح  شده است. فیلسوفان و متکلمان اسلامی نیز درباره‌ی این آفریده‌ی الهی به بحث و گفتگو پرداخته‌اند؛ اکثریت آن‌ها جن را موجودی آتشین که به هر شکل ممکن می‌تواند در آید معرفی کرده‌اند، اما در این میان فیلسوفانی همچون ملاصدرا (ره) با نگاه دیگری به مسأله نگریسته، دست به تأویل برده است. از نظر ایشان حقیقت «جن» با آنچه در ذهن ما است تفاوت دارد. از برآیند مطالبی که در مورد «جن» گفته شده می‌توان دریافت که جن نیز همانند انسان دارای نفس ناطقه است و از اینرو در زمره‌ی نفوس که خود یکی از اقسام جوهر است قرار می‌گیرد.

 

 


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: پژوهشی در آفرینش جن

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 27 / 12 / 1396 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |

با ۵ موجود ریز جثه ای که قدرت های فوق العاده ای دارند آشنا شوید

شاید فکر کنید هر چیزی که بزرگ تر باشد قوی تر نیز هست و حیوانات کوچک تر از لحاظ قدرت بدنی نیز ضعیف تر هستند. این باور تا حدودی درست است اما در برخی مواقع نادر نیز صحت ندارد و موجودات کوچک می توانند کارهای خارق العاده ای انجام دهند که حیواناتی با جثه ی هزاران برابر بزرگ تر نیز توانایی انجام آنها را ندارد. به طبیعت نگاه کنید. نه، دنبال وال های آبی و کرگدن های عظیم الجثه نگردید. برخی موجودات بسیار ریز وجود دارند که در هنگام راه رفتن باید مواظب باشید آن ها را له نکنید. حتی ممکن است اصلا متوجه آن ها نشوید. ولی این موجودات در عین کوچک بودن از قدرت فوق العاده ای برخوردارند.

در ادامه ی مطلب شما را با تعدادی از این موجودات ریز اما قدرتمند آشنا خواهیم کرد.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: حیوان ریز جثه, حیوان کوچک, حیوانات قدرتمند, عجایب آفرینش, عجایب خلقت

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 10 / 1396 | 8:2 | نویسنده : اکبر احمدی |

لانگ فیش؛ ماهی شش داری که توانایی زندگی بدون دسترسی به آب را نیز دارد

ماهی لانگ فیش (lungfish) یا ماهی سالاماندر (salamanderfish)  یک ماهی بومی آب های شیرین است که یک ویژگی خارق العاده دارد. این ماهی می تواند ماه ها و حتی سال ها را در خشکی و بدون دسترسی به آب زندگی کند. همانطور که از اسم آن بر می آید (لانگ فیش به معنی ماهی شش دار) این ماهی یک سیستم تنفسی بسیار تکامل یافته دارد که می تواند اکسیژن را نیز به طور مستقیم از هوا دریافت کند؛ درست مانند موجودات دیگری که روی زمین زندگی می کنند.

در واقع برخی از گونه های ماهی لانگ فیش چنان به تنفس از طریق هوای آزاد عادت کرده اند که رفته رفته و در دوران بلوغ دیگر به آبشش نیاز ندارند. اگر چه این ماهی همچنان در آب زندگی می کند اما باید برای نفس کشیدن به سطح آب بیاید. آبشش های ماهی لانگ فیش در دوران بلوغ کارآیی خود را از دست می دهند بدین ترتیب اگر برای مدت زیادی زیر آب بماند غرق خواهد شد.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: عجایب آفرینش, عجایب جهان, عجایب خلقت, لانگ فیش, ماهی, ماهی دوزیست, ماهی سالاماندر

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 10 / 1396 | 7:58 | نویسنده : اکبر احمدی |

واقعیت یا افسانه؟! آیا سوسک حمام بدون سر نیز زنده خواهد ماند؟

سوسک های حمام به سرسختی و استقامت شهرت دارند و گفته شده است که این حشره یکی از معدود گونه های جانوری خواهد بود که از انفجار اتمی نیز جان سالم به در می برد. حتی برخی ادعا کرده اند که این حشره می تواند بدون سر نیز زنده بماند. تحقیقات نشان داده که این ادعا بسیار محتمل است و سوسک های حمام دستکم تا چند هفته بعد از بی سر شدن نیز زنده خواهند ماند.

فهم این موضوع که چرا سوسک های حمام و یا شاید برخی حشرات دیگر می توانند بعد از بریده شدن سر نیز به زندگی ادامه دهند به دانشمندان کمک خواهد کرد که ضعف انسان را در این حوزه درک کنند که چرا انسان چنین توانایی خارق العاده ای ندارد. در انسان به محض بریده شدن سر خون زیادی از شریان های گردن خارج شده و کاهش فشار خون رخ می دهد که خود مانع از رسیدن اکسیژن کافی و مواد غذایی به ارگان های حیاتی بدن می گردد و بدین ترتیب خونریزی چنین شدیدی با مرگ همراه خواهد بود.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: واقعیت یا افسانه؟! آیا سوسک حمام بدون سر نیز زنده خواهد ماند؟

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 / 10 / 1396 | 7:55 | نویسنده : اکبر احمدی |

۱۱ حقیقت جالب و باورنکردنی درباره حیوانات که بدون شک شما را حیرت زده خواهند کرد

علی رغم پیشرفت های خیره کننده و رمز گشایی از بسیاری از رموز هستی اما در این کره ی خاکی هنوز هم مسائل ناشناخته ای وجود دارند که در صورت کشف شدن انسان را شگفت زده خواهند کرد. این مسائل ناشناخته در مورد بسیاری از گونه های جانوری نیز صدق می کند و هر چند وقت یک بار دانشمندان و محققان زیست جانوری در مورد رفتارها و ویژگی های ذاتی و اکتسابی این موجودات چیزهایی را کشف می کنند که نه تنها انسان های معمولی بلکه خود آن ها را شگفت زده می کنند. مهم تر این که به سختی می توان تصور کرد که دانشمندان چگونه به چنین کشف های جالبی دست پیدا می کنند.

در ادامه می خواهیم شما را با واقعیاتی جالب و خیره کننده در مورد گونه های جانوری مختلف آشنا کنیم که بدون شک دهانتان از تعجب باز خواهد ماند.

۱- بزها هم مانند انسان لهجه دارند

14212660-goats-49172_1920-1493908017-650-c2ac257f94-1494232807-w700

مطالعات نشان داده است که در حیوانات نیز مانند انسان ها و با توجه به شرایط و محیط و همچنین مدت زمانی که در کنار همنوعان خود می گذرانند صدای آن ها نیز تغییر می کند.

۲- گرگ ها تنها یک بار ازدواج می کنند

14212710-4294586131_2458720d02_b-1493909463-650-41590f32da-1494232807

هر گله ی گرگ معمولا از یک گرگ نر و ماده ی اصلی که رهبری گله را بر عهده دارند و فرزندان آن ها در نسل های مختلف تشکیل شده است. توله های بالغ تر نیز از برادران و خواهران کوچک تر خود مواظبت می کنند.

۳- نوعی عروس دریایی وجود دارد که هرگز نمی میرد

14212760-pexels-photo-67209-1493910128-650-2554406a58-1494232807-w700

این جانور دریایی می تواند با استفاده از سلول های بنیادی بدن خود اعضای از بین رفته یا نقص شده ی خود را ترمیم کند به نحوی که انگار عضو تازه به وجود آمده است.

۴-پنگوئن ها از یکدیگر خواستگاری می کنند

14212860-penguin-2204569_1920-1493988547-650-86a503cbbe-1494232807-w700

پنگوئن ها نیز تنها یک بار ازدواج می کنند و وقتی پنگوئن نر یک همنوع ماده را برای ازدواج انتخاب می کند با دادن یک سنگریزه از او خواستگاری خواهد کرد.

 

۵- فیل ها عادات اجتماعی جالبی دارند

14212910-pexels-photo-65566-1493989192-650-86a503cbbe-1494232807-w700

فیل ها می توانند بخندند یا گریه کنند. همچنین آن ها برای عضوی از خانواده که مدتی از جمع خانوادگی دور بوده است جشن استقبال تشکیل می دهند و برای فیل های درگذشته نیز مراسم سوگواری برگزار می کنند.

۶- گاوها نیز با هم دوست می شوند

14212960-cow-1955406_1920-1493989433-650-ede85ac3bb-1494232807-w700

مطالعات نشان داده است که گاوها بسیار اجتماعی هستند و حتی می توانند دوستی عمیق تری با یکی از گاوهای گله داشته باشند. اگر آن ها به هر دلیلی از بهترین دوستشان جدا شوند دچار استرس و افسردگی خواهند شد.

۷- گاوهای دریایی الهام بخش افسانه های مربوط به پری دریایی بوده اند

14213010-manatee-387195_1920-1493989957-650-1850a0a2bf-1494232807-w700

وقتی که گاوهای دریایی د رکف اقیانوس مشغول تغذیه هستند ممکن است گیاهان دریایی دور سر آن ها پیچیده شود که به موی بلند شباهت خواهد داشت. ترکیب این منظره با نمای دم این حیوان باعث شده که برخی ملوانان فکر کنند پری دریایی دیده اند.

۸- آهنگ های وال ها نیز مانند انسان ها منتشر می شوند

14213060-killer-whales-1945411_1280-1493990534-650-3582876fc4-1494232807-w700

هنگامی که چند وال با هم در یک مکان حضور دارند همه با هم یک آهنگ مشترک را خواهند خواند بدین ترتیب ممکن است آهنگ دنباله دار شود . نکته ی جالب این که اگر آهنگ اجرا شده به اندازه ی کافی جالب و گیرا باشد به دیگر مناطق نیز سرایت کرده و وال های دیگر نیز آن را یاد گرفته و از آن لذت خواهند برد.

۹- صدف ها می توانند تغییر جنسیت دهند

14213110-oysterpearl-957039-1493991057-650-7103ef94ce-1494232807-w700

صدف ها بسته به این که در فصل جفتگیری حاضر کدام جنس مفیدتر خواهد بود جنسیت خود را تغییر می دهند.

۱۰- شیرهای ماده در تمام طول زندگی در کنار دیگر شیرهای ماده گروه خواهند ماند

14213160-pexels-photo-54514-1493991497-650-7e14938b1c-1494232807-w700

شیرهای ماده خواهر تمام طول زندگی را در کنار هم خواهند ماند. همچنین شیرهای ماده در صورت بچه دار شدن نیز در کنار مادران و خاله های خود خواهند ماند در صورتی که شیرهای نر جوان برای رسیدن به رویاهای خود گله را ترک می کنند.

۱۱- اسب های دریایی نر مسئول به دنیا آوردن بچه ها هستند

14213210-sea-1493991898-650-d734ae19df-1494232807-w700

اسب های دریایی زندگی تک همسری دارند. وقتی که زمان جفتگیری فرا می رسد اسب آبی نر تخم های بارور شده را در یک کیسه در بدن خود نگهداری خواهد کرد تا زمانی که نوزادان به دنیا بیایند. همچنین اسب های دریای نر و ماده در هنگام شنا دم های یکدیگر را می گیرند درست مانند انسان ها که دست در دست هم قدم می زنند.



موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: جانوران جانوران شگفت انگیز جانوران عجیب حیوانات رازهای جانوران عجایب آفرینش عجایب خلقت عجایب هستی گونه های جانوری

تاريخ : شنبه 23 / 8 / 1396 | 6:53 | نویسنده : اکبر احمدی |

۵ واقعه علمی جالب و کم نظیر را در قالب تصاویر متحرکی دیدنی مشاهده کنید

از دید تمامی دوستداران دنیای علم، طبیعت بسیار شگفت انگیز و الهام بخش است اما در بسیاری از موارد دستیابی و یا حتی درک توانایی ها و حرکاتی که در طبیعت انجام می گیرد برای انسان مقدور نیست. برخی از این حرکات چنان سریع و شگفت انگیز هستند که بدون استفاده از تصاویر آهسته نمی توان عظمت آن ها را درک نمود. در ادامه قصد داریم ۵ حرکت فوق العاده در طبیعت را به صورت تصویر متحرک برای شما به تصویر بکشیم تا درک آن ها برای شما ساده تر و جذاب تر باشد.

۱- تسلط هوایی

اگر فکر می کنید که انسان ها توانمندی های بالایی در ناوبری دارند شاید با دیدن توانایی های پرندگان در این زمینه و به ویژه شاهین ها در ارائه ی مانورهای هوایی خارق العاده و از میدان به در کردن حریفان خود با چنگال های تیزشان در شرایط دشوار نظرتان تغییر کند. شاهین ها نیز مانند دیگر پرندگان شکارچی رده ی عقاب ها به دلیل داشتن پرهای بلند و دم کوتاه قدرت خارق العاده ای در مانورهای هوایی دارند. همچنین آن ها روش های عجیبی در شکار و مبارزه دارند.

Aerial-Dexterity-of-Birds-GIF

۲- قطره ی شاهزاده روپرت

این پدیده متاسفانه به اندازه ی کافی شناخته شده نیست. به معنای ساده، قطره ی شاهزاده روپرت در نتیجه ی انداختن شیشه ی ذوب شده در داخل آب سرد به وجود می آید. در چنین  شرایطی اتفاق عجیبی می افتد بدین ترتیب که شیشه ذوب شده بلافاصله به یک قطره ی جامد تبدیل می شود. با این وجود با فشار دادن دم این قطره تمامی آن به یکباره از هم پاشیده می شود که می توانید این فرآیند جالب را در قالب تصویر متحرک ببینید.

NxA9txq

۳- همزمانی حرکات

همزمانی و هماهنگی در حرکات پدیده ای است که در آن دو یا چند شیء یا موجود چنان هماهنگی در حرکت دارند که کاملاً چسبیده به هم متصور می شوند. برای درک این موضوع به هماهنگی نوازندگان سازهای مختلف در یک ارکستر توجه کنید. اگر چه هر کدام از این آلات موسیقی صدای خاص و مجزایی دارند اما در آخر همه طول موج یکسانی خواهند داشت. البته مثال های دیگری نیز وجود دارد مانند چند نفر که هماهنگ با هم شنا می کنند یا حتی ضربان قلب انسان. در طبیعت می توان این هماهنگی را به شکل پرواز هماهنگ پرندگان دید.

SkyWonder_1

۴- درد زایمان ماه

امروزه ستاره شناسان و محققان فضایی بر این باورند که میلیاردها سال قبل یک شی ء آسمانی به اندازه ی ماه به زمین برخورد کرده که باعث پرتاب شدن موادی از هر دو در فضا شده است. بعد از این واقعه و در طول میلیون ها سال، این ذرات به هم پیوسته و ماه را تشکیل داده اند که در نزدیکی زمین قرار دارد. در این تصویر متحرک می توانید این فرآیند را با سرعت زیاد تماشا کنید و ببینید که چطور جاذبه قطعات سنگ را به هم نزدیک کرده و ماه را تشکیل داده اند. به دلیل بالا بودن حجم این تصویر متحرک می توانید آن را از طریق این لینک مشاهده کنید.

۵- فلز مایع در داخل یک لیوان شیشه ای

فلز مایع (ferrofluid) در واقع ماده ای است که خاصیت سیالی مثل مایعات و خاصیت مغناطیسی مانند جامدات دارد. بدین ترتیب وقتی که در معرض میدان مغناطیسی قرار گیرد از خود واکنش جالبی نشان می دهد. وقتی که یک آهنربا را روی لیوان شیشه ای که مقداری فلز مایع در داخل آن قرار دارد می گیریم، فلز مایع عکس العمل نشان داده و به سمت آهنربا جذب می شود.

KXjIeq

 
منبع: futurism



موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: تصاویر متحرک, تصویر متحرک, عجایب آفرینش, عجایب خلقت, عجایب طبیعت, وقایع علمی

تاريخ : شنبه 23 / 8 / 1396 | 6:51 | نویسنده : اکبر احمدی |

بزغاله هندی عجیب الخلقه که تنها یک چشم در وسط صورت خود دارد

2_CATERS_ONE_EYED_GOAT_01-768x433-w700

دو هفته پیش یک بزغاله ی یک چشم در ایالات آسام هند به دنیا آمد و از آن روز تاکنون این موضوع ساده توجه بسیاری را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. صاحب این بزغاله موخوری داس نام دارد و در این باره چنین می گوید:” من اعتقاد دارم که این بزغاله با خود شانس را به خانه ی من آورده است”. بر اساس شواهد موجود، مردم روستاهای اطراف محل زندگی این شخص دسته دسته به مزرعه ی او می آیند تا این موجود عجیب الخلقه را از نزدیک ببینند.

بر اساس گزارش نشریه ی نشنال جیاگرافیک، دامپزشکان محلی نیز همچنان مبهوت مانده اند که چه دلیلی برای شکل گیری چنین ظاهر غیرمعمولی در حیوانات وجود دارد. یک چشمی (Cyclopia) زمانی به وجود می آید که کاسه های چشم در درون رحم مادر به صورت طبیعی شکل نمی گیرند که این موضوع در نتیجه ی ناهنجاری های رشدی یا صدمات و آسیب های وارده به مادر یا نوزاد به وجود آمده و معمولا با بدشکلی های دیگری در بدن نوزاد همراه خواهد بود، برای مثال بزغاله ی مذکور تنها یک گوش سالم دارد. در انسان، نوزادانی که با این شرایط جسمانی به دنیا می آیند معمولا بعد از مدت کمی از تولد می میرند.
 

قبلا نیز حیواناتی با اختلال یک چشمی به دنیا آمده بودند که از آن ها می توان به یک کوسه ی یک چشم اشاره کرد که جسدش در سال ۲۰۱۱ پیدا شد. چند سال بعد دانشمندان نمونه ی دیگری از یک بزغاله ی یک چشم به دنیا آمد که دانشمندان می توانستند تحقیقاتی را روی بدن آن انجام دهند اما متاسفانه این بزغاله تنها ۱۰ ساعت بعد از تولد زنده ماند.

داس در مورد بزغاله ی یک چشم خود می گوید:” مردم بسیاری برای دیدن این بزغاله به مزرعه ی من می آیند. خوشحالیم که این بزغاله ما را مشهور کرده است”.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: اختلال یک چشمی, بزغاله, بزغاله یک چشم, عجایب آفرینش, عجایب خلقت, موجود عجیب الخلقه, موجود نادر, یک چشم

تاريخ : شنبه 23 / 8 / 1396 | 6:48 | نویسنده : اکبر احمدی |

۱۲ راز عجیب و باورنکردنی در مورد کره زمین که توضیحی برای آن ها وجود ندارد

زمین، این کره ی خاکی، سیاره ای است که تاکنون به عنوان تنها مکانی که نسل بشر می تواند در آن زندگی کند شناخته شده و تاکنون امکان حیات بر روی هیچ سیاره دیگری با قطعیت تمام به اثبات نرسیده است. با این وجود انسان ها برای دهه های متعدد به دنبال مکان جدیدی برای زندگی بوده اند تا در صورت بروز اتفاقاتی ناگوار برای کره ی زمین بتوانند زندگی بشری را در این نقاط جدید ادامه دهند. از این رو در دهه های اخیر سازمان های فضایی کشورهای مختلف با اعزام گروه های تحقیق و اکتشاف و سفینه های پیشرفته به فضا سعی در پیدا کردن چنین مکانی داشته اند. حتی طرح هایی برای ساخت شهرهای فضایی آماده شده که نشان می دهد این برنامه کاملاً جدی است.

علاوه بر این موضوعات، علی رغم این که انسان قرن ها به بررسی و تحقیق در مورد زمین، از سطح تا عمق آن، پرداخته است اما زمین هیچ گاه دست از شگفت زده کردن انسان ها برنداشته و هنوز چیزهای زیادی در مورد کره ی خاکی که هزاران سال است مأمن بشریت شده ناشناخته مانده و هیچ توضیح کامل و منطقی برای آن ها وجود ندارد. در ادامه ی این مطلب قصد داریم به ۱۲ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد کره ی زمین اشاره کنیم که هنوز توضیحی برای آن ها ارائه نشده است.

 


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: زمین, عجایب آفرینش, عجایب جهان, عجایب خلقت, فضا, کره زمین, ماه

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 16 / 7 / 1396 | 6:59 | نویسنده : اکبر احمدی |

به وجود امدن تصاویر چهره به دست طبیعت!

تاريخ : سه شنبه 16 / 7 / 1396 | 6:56 | نویسنده : اکبر احمدی |

عجایب 10گانه طبیعت که تاکنون ندیده‌اید+ عکس

دنیا پر از دیدنی های شگفت انگیز است در اینجا شما را با عجایب دهگانه طبیعی که تا کنون از آنان بی اطلاع بودید آشنا می کنیم.


1.    پاموکل (ترکیه)

 



به زبان ترکی این نام یعنی: قلعه پنبه ای و به آسانی می توان فهمید که چرا چنین نامی به آن اطلاق شده است. همچنین این شگفتي طبیعی قسمتي از سایت شهر  هایراپولیس    Hierapolis (در سوریه) است و در طی قرنها این دو به دلیل نزدیکی یکی شده اند. در واقع برخی از مقبره های قدیمی در قبرستان شهر بخشی از منظره را تشکیل میدهد. این سایت دارای سنگهای تراورتن و چشمه های آب گرم است. سنگهای تراورتن ظاهری متحدالمرکز دارند و با رنگ سفید حریرگونه جلوه ای روحانی خلق کرده اند. چشمه های آب گرم  در دهانه ها دارای رسوبات کربنات کلسیم هستند که موجب تشکیل سازه های خارق العاده با ظاهری ارگانیک شده اند.


موضوعات مرتبط: عجایب خلقت
برچسب‌ها: طبیعت ، عجایب ، دیدنی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 16 / 7 / 1396 | 6:52 | نویسنده : اکبر احمدی |

چرا گوشت خوک و سگ در قرآن حرام اعلام شده است؟

چرا گوشت خوک و سگ در قرآن حرام اعلام شده است؟ نویسنده: رامین فخاری  

یکی از مسائلی که همیشه مورد سوال است این است که چرا گوشت خوک و گوشت سگ در دین اسلام حرام اعلام شده است در این موضوع قصد داریم به برسی دلایل حرام شدن گوشت خوک و گوشت سگ بکنیم.

گوشت خوک دارای یک انگل بنام کرم تریشین است که می تواند از خوک یا موش به انسان منتقل بشود.این کرم در بافت عضلانی خوک وجود دارد و بعد از مصرف به انسان منتقل می شود و بعد از مصرف ابتدا در روده ساکن می شود و بعد از طریق مدفوع کرم های نر دفع می شوند و بقیه ترم ها از طریق خون به سایر نقاط بدن می روند و باعث ایجاد کیست آهکی می شوند و می تواند عوارضی مانند ب، تهوع ، اسهال ، قولنج ، عوارض ریوی، قلبی، مغزی ، چشم و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.[1]

نکته دیگر این است که این انگل با پختن از بین نمی رود و در میان محصولات گوشت پخته نیز وجود دارد[2]کرمها در هر چرخه می توانند 1500 لارو را در بدن انسان تولید کنند و در داخل خود آزاد کنند که منجر به ورم کردن قلب و مغز در نتیجه مرگ می شود[2]


موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: چرا گوشت خوک و سگ در قرآن حرام اعلام شده است؟

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 26 / 5 / 1396 | 8:15 | نویسنده : اکبر احمدی |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.