تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2614
بازدید دیروز : 34662
بازدید هفته : 52550
بازدید ماه : 95520
بازدید کل : 11152371
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک
 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 / 12 / 1400

 

نوری همدانی و موسیقی

 

۲- مقام معظم رهبری: به طور کلی، ترویج موسیقی (هرچند موسیقی حلال باشد) با اهداف عالیه ی نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگار نیست و بهتر است جوانان عزیز وقت با ارزش خود را صَرف یادگیری علوم و فنون لازم و مفید نموده و اوقات فراغت خود را با ورزش و تفریحات سالم، پر نمایند.

شماره استفتاء: ۵c96036d263037cee1e4a7320362b72

رهبری و ترویج موسیقی

اندازه واقعی تصویر

بنابراین بنا بر نظر مقام معظم رهبری، هر چند موسیقی به دو دسته حلال و حرام تقسیم می شود؛ اما ترویج موسیقی مطلقا جایز نیست و ترویج با صرف نواختن یا شنیدن موسیقی فرق دارد. حال سوالی پیش می آید و آن این است که آیا اقدام اخیر آموزش و پرورش، به تشکیل کلاس های موسیقی برای اوقات فراغت دانش آموزان و تبلیغ آن در شهر، مصداق ترویج موسیقی است یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال استفتاء دیگری را به صورت زیر به دفتر مقام معظم رهبری ارسال نمودیم:

با عرض سلام خدمت مقام معظم رهبری

با توجه به اینکه در رساله آموزشی در بحث موسیقی و غنا چنین جملاتی آمده است:

۱- هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادی‌سازی کند، ترویج محسوب می شود.

۲- در شرایط امروزی ترویج موسیقی جایز نیست.

با توجه به جملات فوق، اگر آموزش و پرورش اقدام به ایجاد کلاس های موسیقی برای پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان نماید و در سطح شهر برای آن تبلیغات عمومی نماید، آیا چنین کاری مصداق ترویج باطل محسوب می شود یا خیر؟

با تشکر فراوان از شما

بله مصداق ترویج موسیقی است.

رهبری و ترویج موسیقی

 

ایشان همچنین از همین جهت که ترویج موسیقی را جایز ندانسته و حرام می دانند، در مورد تشکیل نمایشگاه ادوات موسیقی و همچنین نشان دادن آلات موسیقی در صدا و سیما در هنگام نواختن موسیقی می فرمایند:

«آنچه مسلّم است این است که ترویج موسیقی و غنا در جامعه، با توجه به اینکه مصداق‌­های حرام آن بر مصداق­‌های حلال غلبه دارد، جایز نیست. بنابراین در معرض قرار دادن این آلات و تشکیل نمایشگاه ادوات موسیقی، عنوان ترویج باطل صدق می‌کند. از این‌­رو تشکیل نمایشگاه موسیقی جایز نیست، همچنین نشان دادن این آلات در تلویزیون، نوعی عادی سازی و ترویج این آلات است؛ … بنابراین ترویجِ حرام و لهو است.» (رساله آموزشی، ج۲، ص ۱۴۲)

همچنین ایشان فراگیری موسیقی را نیز به شرطی که موجب ترویج نشود، جایز می داند. سوال و جواب آن بدین شرح است:

سوال: حکم فراگیری موسیقی به قصد استفاده شخصی و برای گذراندن اوقات فراغت چیست؟

جواب: چنانچه موسیقی لهوی محسوب نشود و مستلزم ترویج هم نباشد، اشکالی ندارد. (رساله آموزشی، ج ۲، ص ۱۴۳)

بنابراین شایسته است مسئولین امر، دقت بیشتری نمایند و قبل از اقداماتی به این مهمی، نظر مراجع تقلید دین را جویا شوند تا در جامعه اسلامی، مسئولین آن جامعه، مرتکب فعل حرام نشده باشند؛ چرا که مقام معظم رهبری این اقدام را مصداق ترویج موسیقی و حرام دانسته‌اند و اقدام به یادگیری آن نیز، اگر موجب ترویج شود (که اقدام اخیر مصداق ترویج است) جایز نمی‌دانند.

مطالب بیشتر در: https://nidamat.com/?p=103

منبع: ahkamema.blog.ir

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 29 / 12 / 1400

حکم شرعی آموزش و ترویج موسیقی

 

امام صادق علیه السلام:

لا یَحِلُّ بیعُ الغِناء و لا شِراءُه و استماعُه نفاقٌ و تعلیمهُ کُفر.
خرید و فروش (آلات) غناء و موسیقی حلال نیست و گوش دادن به آن، نفاق و دوروئی و آموزش دادنش، کفر و بی دینی است. (دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۲۰۹)

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 4 / 12 / 1400

نقل شده : امیرالمؤمنین على (علیه السلام) دید مردى «طنبور» (که یک نوع آلت موسیقى سنتی  شبیه تار که داراى دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس ‍ لهو و عیاشى زده مى شود) مى زد، على (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتى طنبور او را گرفت و شکست ، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 4 / 12 / 1400

موسیقی و غنا

سوال: موسیقی و سرودهایی که از رادیو و تلویزیون پخش می شود چه حکمی دارد؟

 امام خمینی (ره)

اشکال ندارد مگر محرز باشد که موسیقی مطرب است.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 10 / 9 / 1400

وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ؛ وجهاد کنید در راه خدا با اموال و جانهایتان (توبه 41)

عزیزانی که تمایل دارند در اجر اخروی تعالی اخلاقیات در جامعه، نشر و تبلیغ احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، شریک باشند تقاضا میشود که ما را در پرداخت هزینه های جاری سایت گناه شناسی از قبیل هاست، پشتیبانی فنی ، تالیف و تولید پستها و… یاری فرمایند

 

 

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 10 / 9 / 1400

  1. دکتر آلکسیس کارل، فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی:

ساز و آواز و کنسرت ها و اتومبیل ها و ورزش نمی توانند جای فعالیت ها و کارهای سودمند اجتماعی را بگیرند. رادیو نیز مانند سینما و موزیکال، کاهلی کاملی به کسانی می بخشد که با آن سرگرمند بدون شک الکلیسم کارگران ما را از پا در می آورد و سر و صدای رادیو و سینما و ورزش نامناسب روحیه ی فرزندان را فلج می کند.

تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب ص ۱۳۴.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 7 / 1400

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که بین موسیقی و زنا رابطه ای وجود داشته باشد یانه!؟ شاید برایتان عجیب باشد که این دو باهم در ارتباطند!

برای دانستن ارتباط  موسیقی و زنا احادیث ذیل رو بخونید و خوب در موردشون فکر کنید!

 

 

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : یک شنبه 17 / 7 / 1400

یکی از گناهان مسلم گوش، گوش دادن به موسیقی حرام است که علاوه بر اینکه موجب سلب توفیقهای بسیاری در دنیا می شود، در آخرت هم موجب عذاب دردناکی برای انجام دهنده آن گناه خواهد شد:

در این باره پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرمایند:

مَنِ اسْتَمَعَ إِلَى اللَّهْوِ یُذَابُ فِی أُذُنِهِ الْآنُک‏

هر کس به لهویات گوش دهد در روز قیامت در گوش او سرب آب شده ریخته خواهد شد.

(مستدرک، ج ۱۳، ص ۲۲۲)

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 25 / 6 / 1400

چرا در دین اسلام موسیقی و رقص حرام است

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 25 / 6 / 1400

آراء متخصّصانِ این مبحث (یعنى لغویان و فقها) و سنجشِ آن با معناىِ مجمل مراد از روایات با استفاده از قراین تاریخى و عقلى.

۲. ۲. ۲. مفهومِ لغوىِ غنا

به طور کلّى، کلامِ لغویان در بیانِ معناى غنا در چند محور اساسى خلاصه مى‏گردد:

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 25 / 6 / 1400

نظر قرآن کریم درباره انواع غذا

موسیقی حلال و حرام در بیان آیات و روایات

کلیک کنید

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 25 / 6 / 1400

آشنایی با شب قدر در آیات قرآن کریم/ چگونه رویدادهای یک سال در شب قدر تعیین می‌شود؟

چکیده

در آیات قرآن از لفظ «غنا» استفاده نشده، و امر و نهى خاصّى صریحا بدان تعلّق نگرفته‏است؛ بلکه تمسّک‏کنندگان به آیات، آنها را به‏واسطه‏ىِ دلایل خارجى همچون احادیث وارده در این باب دلیل بر حرمت گرفته‏اند. در این آیات الفاظى نظیر «قول زور»، «باطل» و «لهوالحدیث» آمده‏است که برخى آنها را به «غنا» معنا کرده‏اند.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 8 / 6 / 1400

تاثیرات شگفت انگیز موسیقی بر روح و روان

موسیقی عامل اصلی فشار خون :

اینو قبل هم عرض کردم، پزشکی در اروپا ضمن تجسس در علل فشار خون که در دنیای جدید بسیار فراوان شده است بازوبند فشار خون را به بازو بسته و دکمه رادیو را باز و با گوش دادن به برنامه های مختلف موسیقی به نتایج زیر رسیده است :
آ) هرقدر موسیقی نامطبوع و زننده باشد، درجه فشار خون زیاد میشود و این افزایش بقدری بود که پزشک مزبور را متوحش ساخت ، یعنی ترسید ، فکر کنید فشار خون ، بر ۱۱ باشه، دید که همینجوری داره میره بالا.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : سه شنبه 8 / 6 / 1400

متن سخنرانی استاد رائفی پور یا موضوع موسیقی

در ادامه می خوانید:
موسیقی و معیار تشخیص خوبی یا بدی آن
حکم شرعی درباره موسیقی
شرطی سازی چیست ؟
شرطی سازی نوع ششم
عوامل شرطی سازی
وجود موسیقی در متن زندگی
آثار موسیقی بر روی سلامت
ثر موسیقی بر اعصاب
اثر موسیقی بر شنوایی
اثر موسیقی بر قلب
اثر موسیقی بر خرد و تفکر
اثر موسیقی بر تولید هیجان و التهابات
موسیقی عامل اصلی فشار خون
در جای مناسب مصرف کردن دارویی به نام موسیقی
سایر آثار موسیقی بر بدن
و… 

(بسم الله الرحمن الرحیم)

موسیقی و معیار تشخیص خوبی یا بدی آن:

مسئله موسیقی بسیار فراگیره ، ما تقریبا کمتر آدمیو پیدا میکنیم که موسیقی گوش نکنه ، خیلی خیلی کم ، حالا این موسیقی یک بار برای یک نفر یک نوحه هست که یک نوع موسیقیه برای یک فرد قرآنه که یک نوع موسیقیه ، برای فرد دیگری موسیقیه

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 / 4 / 1400

زنای اعضای مختلف بدن

یادمان باشد زنا تنها عمل جنسی نیست
زنا انواع و اقسامی دارد. زن و مردی که نگاه همراه با شهوت در محل کار به هم می کنند، این نگاه ها زنای چشم است. اگر دختر و پسر همدیگر را لمس نمایند این لمس، زنای دست حساب می شود.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در این مورد فرمود:

«لِکُلِّ عُضوٍ حظٌ مِنَ الزِّنا فالعَینُ زناهُ النّظرُ و اللسانُ زناهُ الکلامُ، و الاُذُنانُ زناهُما السَّمعُ، وَالیدانُ زناهُما البَطشُ و الرّجلان زناهما المشی…»
برای هر عضوی بهره ای از زناست، زنای چشم، نگاه آلوده (چشم چرانی) است. و زنای زبان سخن نابجا و شهوانی با نامحرم است. زنای گوش شنیدن چیزهای حرام (مانند موسیقی و سخنان شهوانی و…) است. و زنای دست دراز کردن آن به سوی نامحرم و زنای پا، رفتن به مجلس گناه و… می باشد.

(وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۳۸، سن ابی داود، ج ۲، ص ۲۴۷)

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : جمعه 16 / 4 / 1400

شیطان نخستین کسی بود که بعضی کارها را مرتکب شد و پیش از او کسی آنها را انجام نداده بود. و آنها از این قراراند:

– اولین کسی که که معصیت و نافرمانی خدا را کرد و آشکارا با او مخالفت نمود.

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 20 / 2 / 1400

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید که بین موسیقی و زنا رابطه ای وجود داشته باشد یانه!؟ شاید برایتان عجیب باشد که این دو باهم در ارتباطند!

برای دانستن ارتباط  موسیقی و زنا احادیث ذیل رو بخونید و خوب در موردشون فکر کنید!

 

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 20 / 2 / 1400

نقل شده : امیرالمؤمنین على (علیه السلام) دید مردى «طنبور» (که یک نوع آلت موسیقى سنتی  شبیه تار که داراى دسته دراز و کاسه کوچک است و در مجلس ‍ لهو و عیاشى زده مى شود) مى زد، على (علیه السلام) او را از این کار بازداشت و حتى طنبور او را گرفت و شکست ، سپس او را توبه داد و او توبه کرد.
آنگاه على (علیه السلام) به او فرمود: آیا مى دانى طنبور وقت به صدا درآوردنش چه مى گوید؟
او گفت : «وصى رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) داناتر است ».
على (علیه السلام) فرمود: طنبور هنگام زدنش (در صداى مخصوصش ‍ مى گوید:

سَتَنْدَمُ‏ سَتَنْدَمُ‏ أَیَا صَاحِبِی                     سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی‏.

«بزودى پشیمان مى شوى ، به زودى پشیمان مى شوى اى صاحب من ، و به زودى داخل دوزخ مى گردى اى زننده تار من ».

متن عربی:

وَ نَقَلَ: أَنَّهُ سَمِعَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع رَجُلًا یُطْرِبُ بِالطُّنْبُورِ فَمَنَعَهُ وَ کَسَرَ طُنْبُورَهُ ثُمَّ اسْتَتَابَهُ فَتَابَ ثُمَّ قَالَ أَ تَعْرِفُ مَا یَقُولُ الطُّنْبُورُ حِینَ یُضْرَبُ قَالَ وَصِیُّ رَسُولِ اللَّهِ ص أَعْلَمُ فَقَالَ إِنَّهُ یَقُولُ سَتَنْدَمُ‏ سَتَنْدَمُ‏ أَیَا صَاحِبِی سَتَدْخُلُ جَهَنَّمَ أَیَا ضَارِبِی‏.

منبع: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۱۳ ؛ ص۲۲۰، المخازن ، ج ۱، ص ۳۲۱ (داستانهاى صاحبدلان ) ج ۲، ص ۳۳).

موضوعات مرتبط: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : چهار شنبه 20 / 2 / 1400

محمّدبن مسلم نقل مى‏ کند که از امام باقر علیه‏ السلام شنیدم که فرمود:

الغناء ممّا وعداللّه‏ علیه النار، و تلا هذه الایه: «و من النّاس من یشترى لهوالحدیث لیضل عن سبیل اللّه‏…»؛[۱]

غنا از آن گناهانى است که خدا بر آن وعده‏ىِ آتش داده است و در این آیه آمده است که: «و از مردم کسانى هستند که سخن لهو را مى‏خرند تا از راه خدا گمراه کنند».[۲]


[۱] . لقمان ۶

[۲] . وسائل، ج۱۲، ص۲۲۶، باب ۹۹ از ابواب ما یکتسب به، حدیث ۶. روایاتى به همین مضمون در کتب وسائل ج۱۲، ص۲۲۶، باب ۹۹ از ابواب «ما یکتسب به» احادیث ۶، ۷ و ۱۶ و معانى الاخبار، ص۳۴۹ و مجمع البیان، ج۸، ص۳۱۳ آمده است.

موضوعات مرتبط: موسیقی
برچسب‌ها: موسیقی
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 26 / 12 / 1399

موسیقی و قلب عاشق ابالفضل العباس (ع)

قلبی که با گره خوردن به نام عباس، به آرامش و  امنیت میرسد، دیگر برای گرم کردن سردی تنهاییش به موسیقی چه نیازی دارد؟ آرامش در نام اوست ما را به آرامش دروغین موسیقی چه کار ؟!

موضوعات مرتبط: موسیقی
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی