**313 آیه در مدح امیرالمومنین علی علیه السلام**
سیمای امیرالمومنین علی علیه السلام چنان تابناک است که هرکس خواسته به ترسیم آن بپردازد به ناتوانی خویش اقرار کرده است
شخصیت آن حضرت چنان شگرف و راز آمیز است و در حجابهای مختلف انوار الهی قرار دارد که هیچکس نتوانسته است به کنه ان دست یابد
و از این رو است که رازگشاهای هستی پس از انکه بسیاری از رازهای هستی را گشودند آنگاه که به مولا علی علیه السلام رسیده اند
در برابر ساحت قدسی اش عاجزانه زانو زدند و ملتمسانه خواستار گشودن راز شدند.
راز بگشا ای علی مرتضی
شخصیت آن حضرت چنان شگرف و راز آمیز است و در حجابهای مختلف انوار الهی قرار دارد که هیچکس نتوانسته است به کنه ان دست یابد
و از این رو است که رازگشاهای هستی پس از انکه بسیاری از رازهای هستی را گشودند آنگاه که به مولا علی علیه السلام رسیده اند
در برابر ساحت قدسی اش عاجزانه زانو زدند و ملتمسانه خواستار گشودن راز شدند.
راز بگشا ای علی مرتضی
ای پس از سوءالقضا حسن القضا
و چنین است که بازهای بلند پرواز تا به ستیغ بی منتهای علی علیه السلام رسیده اند چونان گنجشکی لرزان فرو افتاده و به عجز خود معترف شده اند
بازگو ای باز عرش خوش شکار
تا چه دیدی این زمان از کردگار
از شگفتیهای بی مثال مولا علی علیه السلام وجود چند بعدی ایشان است که
در هر بعد در اوج کمال قرار دارند .
چنانکه هیچ کس جز الله جل جلاله و محمد مصطفی صلی الله علیه و آله همه ابعاد وجودی یکه سوار بی همتای ولایت علیه السلام را نشناخت .
پس اکنون که حتی از وصف این شمس الشموس عاجزیم و عرصه چنین سیمرغی مجال بال زدن ما نیست
دست به دامن قرآن می شویم و وصف علی علیه السلام را بنگریم که خدایش چگونه او را وصف نموده است
آیه شماره یک
سوره فاتحه
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره فاتحه
بسم الله الرحمن الرحیم
در کتاب ینابیع الموده از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده :
هرآنچه در قرآن هست در سوره فاتحه است
و هر چه در سوره فاتحه هست
در بسم الله الرحمن الرحیم نیز هست
و هر آنچه در بسم الله الرحمن الرحیم است
در باء آن است
و آنچه در باء بسم الله الرحمن الرحیم است
در نقطه ی آن باء است
و من نقطه زیر باء هستم
آیه شماره دو
سوره فاتحه
اهدنا الصراط المستقیم
سوره فاتحه
اهدنا الصراط المستقیم
در کتاب معانی الاخبار از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند
منظور از صراط مستقیم امیرالمومنین علی علیه السلام است
در بحار امام صادق در باره تفسیر آیه و انه فی ام الکتاب فرمودند
منظور امیرالمومنین علی علیه السلام است زیرا ام الکتاب نام سوره فاتحه است
و علی علیه السلام در ان یاد شده است
و خداوند یکتا صراط مستقیم را علی علیه السلام
و معرفت و شناخت به آن حضرت قرار داده است
و در بحار از امیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که:
من صراط مستقیم خدا و دستگیره محکم و ناگسستنی او هستم
سعید بن جبیر از ابن عباس نقل کرده است
که رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم به علی علیه السلام فرمود:
تو راه روشن خداوند و صراط مستقیم و رهبر دین هستی
من صراط مستقیم خدا و دستگیره محکم و ناگسستنی او هستم
سعید بن جبیر از ابن عباس نقل کرده است
که رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم به علی علیه السلام فرمود:
تو راه روشن خداوند و صراط مستقیم و رهبر دین هستی
در بحار از جابر نقل شده که از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله نقل فرمود :
خداوند علی و همسر و فرزندان او را حجت و راهنمای مردم قرار داد .
آنان درهای دانش من هستند که به سوی مردم گشوده شده اند
کسانی که از انها بهره بگیرند و از ایشان پیروی کنند در صراط مستقیم قدم گذارده اند.
و در بحار ج 38-ص 98 از امام باقر علیه السلام نقل شده که
از قول پدر بزرگوارش علیه السلام و جدش صلی الله علیه و اله فرمود :
هرکس دوست داشته باشد مثل باد تند از صراط بگذرد و بی حساب وارد بهشت شود باید
ولی و وصی و صاحب و جانشین من علی بن ابیطالب -علیه السلام- را دوست داشته باشد
و هرکس بخواهد بی درنگ وارد دوزخ شود پس ولایت او را نپذیرد...
آنگاه فرمود :
به عزت و جلال پروردگارم سوگند که علی در رحمت الهی است که جز با ولایت او کسی به خدا نخواهد رسید
و او صراط مستقیم خداوند است و خداوند در روز قیامت از ولایت او سئوال خواهد نمود
خداوند علی و همسر و فرزندان او را حجت و راهنمای مردم قرار داد .
آنان درهای دانش من هستند که به سوی مردم گشوده شده اند
کسانی که از انها بهره بگیرند و از ایشان پیروی کنند در صراط مستقیم قدم گذارده اند.
و در بحار ج 38-ص 98 از امام باقر علیه السلام نقل شده که
از قول پدر بزرگوارش علیه السلام و جدش صلی الله علیه و اله فرمود :
هرکس دوست داشته باشد مثل باد تند از صراط بگذرد و بی حساب وارد بهشت شود باید
ولی و وصی و صاحب و جانشین من علی بن ابیطالب -علیه السلام- را دوست داشته باشد
و هرکس بخواهد بی درنگ وارد دوزخ شود پس ولایت او را نپذیرد...
آنگاه فرمود :
به عزت و جلال پروردگارم سوگند که علی در رحمت الهی است که جز با ولایت او کسی به خدا نخواهد رسید
و او صراط مستقیم خداوند است و خداوند در روز قیامت از ولایت او سئوال خواهد نمود
و در مناقب ابن شهر آشوب ج ص 73 البرهان ذیل ایه شریفه از ابن عباس روایت شده که
در تفسیر آیه اهدنا الصراط المستقیم گفته
یعنی ای بندگان خدا بگویید خدایا ما را به سوی محبت محمد صلی الله و اله و اهل بیتش علیهما السلام ارشاد و راهنمائی بفرما
در تفسیر آیه اهدنا الصراط المستقیم گفته
یعنی ای بندگان خدا بگویید خدایا ما را به سوی محبت محمد صلی الله و اله و اهل بیتش علیهما السلام ارشاد و راهنمائی بفرما
آيه شماره سه
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
معاني الاخبار ج 1 ص 77 ب 22 ح 7
از امام صادق عليه السلام روايت شده :
قول خداوند در سوره حمد که فرمود
صراط الذين انعمت عليهم مراد محمد صلي الله عليه و اله و فرزندان معصوم ايشان عليهم السلام هستند .
و در همان سند
رسول الله صلي الله عليه و اله فرمود منظور شيعيان علي عليه السلام هستند که
ولايت علي عليه السلام بر انها ارزاني شده و خدا بر انها غضب نمي کند و گمراه نمي شوند
تفسير قمي ج 1 ص 29
امام صادق عليه السلام فرمود
غضب شدگان از سوي خدا -دشمنان کينه توزان و سب کنندگان ائمه عليهم السلام هستند
و گمراهان نيز شک کنندگان در مقام و فضائل و امامت ائمه عليهما السلام هستند که امام را نمي شناسند ((که به همين دليل راه را گم مي کنند))
امام صادق عليه السلام فرمود
غضب شدگان از سوي خدا -دشمنان کينه توزان و سب کنندگان ائمه عليهم السلام هستند
و گمراهان نيز شک کنندگان در مقام و فضائل و امامت ائمه عليهما السلام هستند که امام را نمي شناسند ((که به همين دليل راه را گم مي کنند))
الغدير ج 10 ص 279 -احقاق الحق ج 7 ص 119-- ذخائر العقبي ص 71
رسول الله صلي الله عليه و اله فرمودند هيچ کس از صراط نمي گذرد مگر اينکه علي عليه السلام براي او جواز --عبور-- نوشته باشد
احقاق الحق ج 7 ص 117
رسول الله صلي الله عليه و اله فرمودند :
هنگامي که خداي يکتا از حساب روز قيامت فارغ شد دو فرشته را مامور مي کند تا بر صراط بايستند
سپس تنها کساني مي توانند عبور کنند که برات ولايت علي عليه السلام را داشته باشند پس اگر کسي اين برات را نداشته باشد
الله جل جلاله او را در دوزخ سرنگون خواهد ساخت
نظرات شما عزیزان: