زیارت عبدالعظیم حسنی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زیارت عبدالعظیم حسنی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

زیارت عبدالعظیم حسنی

سوال

 

چرا زیارت شاه عبدالعظیم مساوی زیارت امام حسین علیه السلام است؟

 

پاسخ

 

 در برخی روایات، زیارت قبر ایشان «همانند زیارت قبر امام حسین (ع)» دانسته شده است. [۱] و بر اساس آنچه در زیارت نامه عبدالعظیم حسنی علیه السلام نقل شده است، امید برابری ثواب زیارت ایشان با زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام وجود دارد ( السّلامُ عَلَیک یا مَنْ بِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَةِ سَیدِ الْشّهَدآءِ یرْتَجی) [۲]

 محدث قمی در توصیف شخصیت عبدالعظیم حسنی می فرماید: علو مقام و جلالت شان آن حضرت اظهر من الشمس است. آن جناب از دودمان حضرت خاتم النبیین است واز بزرگان محدثین و راویان شیعه و اعاظم علما و زاهدان و عباد صالح خداست صاحب ورع و تقوا و از اصحاب حضرت جواد و حضرت هادی علیهما السلام است و احادیث فراوان از ایشان روایت کرده است.

حضرت امام هادی علیه السلام او را به ثبات قدم در دین خدا در دنیا و اخرت دعا فرموده است. اگر بنا باشد پیروان راستینی برای پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام در دنیا و آخرت فرض نمود بی شک عبدالعظیم حسنی یکی از سرافرازترین این پیروان است. پیامبر مکرم اسلام، چنین اشخاصی را جانشین راستین مرتبه نبوت و امامت قرار داده و می فرمایند: اللهم ارحم خلفایی؛ خداوندا بر جانشینان من رحمت فرست.

شخصی از حضرت پرسیده باشد؛ یارسول الله من خلفاوک؛ ای رسول خدا منظور از جانشینان شما چه کسانی هستند؛ حضرت فرموده باشند؛ الذین یاتون من بعدی و یرون حدیثی و سنتی؛ جانشینان مرتبه نبوت کسانی از علماء امت من هستند که سنت و احکام الهی را زنده می دارند.

از این رو امید به ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی به عنوان جانشین پیامبر صلوات الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام چیزی دور از انتظار و رحمت واسعه خداوند نیست. همان گونه که پیامبر مکرم صلوات الله علیه و امام حسین علیه السلام و دیگر امامان علیهم السلام با عبودیت و بندگی کامل الهی مراتب بلند نبوت و امامت را نائل امده و

زیارتشان نور چشم مومنان و مسلمان گردیده است حضرت عبدالعظیم حسنی نیز با تبعیت و اطاعت و بندگی کامل الهی، به عنوان جانشین راستین نبوت و امامت، ثواب زیارتش در ردیف زیارت سلف صالح خویش قرار گرفته است و این نشان از باز بودن راه کمال و رشد برای غیر معصوم است. در فرازی از زیارت عبدالعظیم حسنی به رمز این شایستگی که همان عبودیت و اطاعت الهی است، اشاره می شود: ( اَلسّلامُ عَلَی الْعَبْدِ الصّالِحِ الْمُطیعِ للّهِ رَبّ الْعالَمینَ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَمیرِ الْمُؤْمِنینَ ).

هم چنین احتمال دارد به طور ویژه شباهتی میان حضرت عبد العظیم با امام حسین (ع) باشد به گونه که در منطقه خودش موجب احیای نام پیامبر (ص) و مکتب اهل بیت (ع) شده است.

پی نوشت ها:

[۱]. حر عاملی، وسائل الشیعة، ج۱۴، ص۵۷۵، باب۹۳؛ محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۳۶۷، باب۷۳ (استحباب زیارة قبر عبد العظیم) شیخ صدوق، ثواب الأعمال، ص ۹۹؛ ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص۳۲۴.

[۲]. روح و ریحان، ص ۱۱۲


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ
برچسب‌ها: عبدالعظیم حسنی، زیارت امام حسین ( ع ) ،تولیدی پایگاه حوزه نت

تاريخ : دو شنبه 25 / 3 / 1399 | 4:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.