پزشکی

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پزشکی

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

پزشکی

جلوگیری از اثرات منفی گوشت قرمز

 

زیاده روی در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشارخون بالا، کلسترول خون و برخی از سرطان ها را افزایش می دهد. در نتیجه لازم است که با ترفندها و روش هایی اثرات منفی گوشت
 قرمز را کاهش دهید.
گوشت

 

گوشت قرمز,گوشت,تغذیه,رژیم غذایی

سازمان های سلامت عمومی بی وقفه در حال هشدار دادن در خصوص مصرف بیش از اندازه ی گوشت قرمز هستند. با توجه به مضرات مصرف بیش از اندازه ی این ماده ی غذایی به نظر می رسد که این هشدارها کاملاً به جا است و مصرف کننده ها باید بیشتر نسبت به این اخطارها هشیار باشند. چون زیاده روی در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشارخونبالا، کلسترول خون و برخی از سرطان ها را افزایش می دهد. در نتیجه لازم است که با ترفندها و روش هایی اثرات منفی گوشت قرمز را کاهش دهید.


میزان 
گوشت قرمز مورد نیاز بدن
درست است که 
گوشت قرمز یک ماده ی غذایی مفید بوده و برای سلامتی بدن لازم و ضروری است اما باید بدانید که اکثر متخصصان بر این باور هستند که حداکثر نیاز بدن به این ماده ی غذایی 500 گرم در هفته و یا 70 گرم در روز است. بیش از این میزان خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی و برخی سرطان ها مانند سرطان کلورکتال و سرطان سینه را افزایش می دهد. علاوه بر این به نظر می رسد این ماده ی غذایی باعث آسیب به بافت های پستانی دختران نوجوان و زنان جوان می شود.
به نظر می رسد که مصرف میزان بالای این ماده ی غذایی دو مرتبه در هفته و یا بیشتر باعث ایجاد تغییراتی در فلور 
روده می شود. به این ترتیب تعادل بین باکتری هایی که در روده زندگی می کنند از بین رفته و در نتیجه منجر به بروز مشکلات زیادی می شود. حواستان باشد که اثرات منفی مصرف بیش از اندازه ی گوشت های قرمز صنعتی مانند سوسیس، کالباس و غیره بیشتر است.


تکه های کم چرب را انتخاب کنید
تا حد ممکن تکه های کم چرب را انتخاب کنید. برای این کار می توانید از شانه ی گوسفند یا فیله ی گاو استفاده کنید.


از 
گوشت های ارگانیک استفاده کنید
اگر نمی توانید مصرف 
گوشت قرمز را کاهش دهید بهتر است گوشت مصرفی تان را از جاهایی خریداری کنید که ارگانیک باشد. حواستان باشد که در دامداری ها از آنتی بیوتیک ها و هورمون های رشد برای پرورش دام ها استفاده می شود. هر چه حیوان مورد نظر طبیعی تر و بدون ترکیبات شیمیایی رایج در دامداری ها پرورش یافته باشد گوشت سالم تری مصرف خواهید کرد.

قبل از طبخ گوشت قرمز بری کاهش اثرات منفی آن، گوشت را در مواد مفید خوابانده و خوش طعم کنید. برای این کار از روغن زیتون بکر به اضافه ی سبزیجات معطر و همچنین لیموترش وسرکه استفاده کنید

گوشت قرمز را با گیاهان معطر طبخ و مصرف کنید
برای جبران اثرات منفی ترکیبات شیمیایی و چربی های 
مضر موجود در گوشت های قرمز بهتر است آن ها را با سبزیجات معطر طبخ کنید. رزماری (سبزی معطر پرخاصیت است که به کنترل و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می کنند) و همچنین آویشن، جعفری یا نعنا و غیره جزو سبزیجات مفید، معطر و حاوی آنتی اکسیدان هستند که به کاهش اثرات منفی گوشت قرمز کمک می کنند.


میوه ها را دریابید
نیترات و نیتریت موجود در 
گوشت های قرمز در بدن ما تبدیل به «نیتروزامین» می شوند. این ترکیبات شیمیایی امکان رشد تومورها را بالا می برند. بهتر است در مصرف گوشت قرمز زیاده روی نکنید و در کنار آن مصرف میوه را افزایش دهید. به خاطر اینکه به کمک ویتامین های A،C،E و غیره که در میوه ها به میزان زیادی وجود دارند می توانید خطر بروز تومورها را کاهش دهید. در نتیجه توصیه می کنیم علاوه بر سبزیجات معطر از میوه ها و سبزیجاتی مانند پرتقال، گوجه فرنگی، زردآلوی خشک، انجیر یا آلوخشک نیز در کنار گوشت قرمز استفاده کنید تا اثرات منفی آن کاهش پیدا کند.


کاری، زنجبیل و سیر: یک نوک انگشت، یک دنیا معجزه
زردچوبه خواص ضد
سرطانی بالایی دارد و در کنار فلفل تأثیر آن ده برابر می شود. زنجبیل باعث بهبود عملکرد روده ها می شود و مواد غذایی تولید شده از طریق مصرف گوشت قرمز را از بدن دفع می کند. در نتیجه این ترکیبات شیمیایی مدت زمان طولانی در تماس با مخاط روده ها نمی مانند. می توانید گوشت را قبل از پخت با زنجبیل خوش طعم کنید. علاوه بر این «آلیسین» موجود در سیر باعث دفع توکسین ها یا همان سموم از بدن می شوند. در نتیجه توصیه می کنیم این سه ماده را همیشه در آشپزخانه ی خود داشته باشید. چون شما را از آسیب های احتمالی مصرف زیادگوشت قرمز در امان می دارند.

 

,گوشت قرمز, گوشت, تغذیه,خواص سبزیجات، خواص میوه جات ،خواص خوراکیها،سبزیجات

باربکیو: بله یا خیر؟
هر بار که 
گوشت را طبخ می کنید یکی از ترکیبات آن به نام «کراتین» تجزیه و به «آمین هتروسیکلیک» تبدیل می شود که جزو ترکیبات سرطان زا هستند. کباب یا گریل کردن گوشت باعث می شود که به میزان بیشتری از این ترکیبات آسیب رسان تولید شوند.

علاوه بر این، چربی هایی که از گوشت چکیده و روی زغال می ریزند باعث ایجاد دود سمی می شوند که سرشار از «هیدروکربن های پولی سیکلیک آروماتیک» است. بنابراین بهتر است از روش کباب کردن گوشت بپرهیزید.


سبزیجات فراوان در کنار گوشت
در کنار 
گوشت قرمز، هویج، فلفل دلمه ای قرمز و سبز، کرفس و خیار سرو کنید. از قارچ، تربچه، بروکلی و گل کلم غافل نشوید. فراموش نکنید که در کنار غذاهای گوشتی حتماً سالاد سرو کنید. به جای مصرف گوشت قرمز با سیب زمینی سرخ کرده و مواد غذایی چرب دیگر، آن را با سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی میل کنید.

 

گوشت را قبل از طبخ در مواد مفید بخوابانید
قبل از طبخ 
گوشت قرمز بری کاهش اثرات منفی آن، گوشت را در مواد مفید خوابانده و خوش طعم کنید. برای این کار از روغن زیتون بکر به اضافه ی سبزیجات معطر و همچنین لیموترش وسرکه استفاده کنید.
 

فاطمه مهدی پور

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : یک شنبه 13 / 6 / 1394 | 7:57 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.