گواهی امامان در قرآن؛ سوره بقره، آیه 143

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گواهی امامان در قرآن؛ سوره بقره، آیه 143

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

گواهی امامان در قرآن؛ سوره بقره، آیه 143

 

2-البرهان فى تفسير القرآن

قوله تعالى:
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً [143]
666/ «1»-
محمد بن يعقوب: عن الحسين بن محمد، عن معلى بن محمد، عن الحسن بن علي الوشاء، عن‏
______________________________
(1)-
الكافي 1: 146/ 2.

أحمد بن عائذ، عن عمر بن أذينة، عن بريد العجلي، قال: سألت أبا عبد الله (عليه السلام) عن قول الله عز و جل:
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏. فقال: «نحن الأمة الوسطى، و نحن شهداء الله على خلقه، و حججه في أرضه».
667/ «2»-
عنه: عن علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، عن ابن أذينة، عن بريد العجلي، قال: قلت لأبي جعفر (عليه السلام): قول الله تبارك و تعالى: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً؟ قال: «نحن الامة الوسط، و نحن شهداء الله تبارك و تعالى على خلقه، و حججه في أرضه».
668/ «3»-
محمد بن الحسن الصفار: عن أحمد بن محمد، عن أبيه، عن محمد بن أبي عمير، [عن ابن أذينة] «1»، عن بريد العجلي، قال: سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن قول الله تبارك و تعالى: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً. قال: «نحن أمة الوسط، و نحن شهداء الله على خلقه، و حججه في أرضه».
669/ «4»-
و عنه: عن عبد الله بن محمد، عن إبراهيم بن محمد الثقفي، قال: في (كتاب بندار بن عاصم) عن الحلبي، عن هارون بن خارجة، عن أبي بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، في قول الله تبارك و تعالى: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً. قال: «نحن الشهداء على الناس بما عندهم من الحلال و الحرام، و بما ضيعوا منه».
670/ «5»-
و عنه: عن يعقوب بن يزيد، و محمد بن الحسين، عن ابن أبي عمير، عن عمر بن أذينة، عن بريد ابن معاوية العجلي، قال: قلت لأبي جعفر (عليه السلام): قوله تعالى‏ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏؟ قال: «نحن الأمة «2» الوسط، و نحن شهداء الله على خلقه» «3».
671/ «6»-
سعد بن عبد الله القمي: عن أحمد بن محمد بن عيسى، و محمد بن عبد الجبار، عن محمد بن إسماعيل بن بزيع، عن علي بن النعمان، عن هارون بن خارجة، عن أبي بصير، عن أبي جعفر (عليه السلام)، في قول‏
______________________________
(2)-
الكافي 1: 147/ 4.
(3)-
بصائر الدرجات: 83/ 11.
(4)-
بصائر الدرجات: 102/ 1.
(5)-
بصائر الدرجات: 102/ 3.
(6)-
مختصر بصائر الدرجات: 65.
(1)
أثبتناه من المصدر، و هو الصواب كما في الحديثين (2 و 5) و معجم رجال الحديث 3: 290.
(2)
في المصدر: الأئمّة.
(3)
في المصدر زيادة: و حجته في أرضه.

الله عز و جل‏ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً. قال:
«
نحن الشهداء على الناس بما عندنا من الحلال و الحرام» «1».
672/ «7»-
العياشي: عن بريد بن معاوية، عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: قلت له: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً؟ قال: «نحن الأمة الوسطى، و نحن شهداء الله على خلقه، و حججه في أرضه».
673/ «8»-
عن أبي بصير، قال: سمعت أبا جعفر (عليه السلام) يقول: «نحن نمط الحجاز» فقلت: و ما نمط الحجاز؟
قال: «أوسط الأنماط، إن الله يقول: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً- ثم قال- إلينا يرجع الغالي، و بنا يلحق المقصر».
674/ «9»-
و قال أبو بصير، عن أبي عبد الله (عليه السلام): لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏، قال: «بما عندنا من الحلال و الحرام، و بما ضيعوا منه».
675/ «10»-
و روى عمر بن حنظلة، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: «هم الأئمة».
676/ «11»-
عن أبي عمرو الزبيري، عن أبي عبد الله (عليه السلام)، قال: «قال الله تعالى: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً فإن ظننت أن الله عنى بهذه الآية جميع أهل القبلة من الموحدين، أفترى أن من لا تجوز شهادته في الدنيا على صاع من تمر، يطلب الله شهادته يوم القيامة و يقبلها منه بحضرة جميع الأمم الماضية؟ كلا، لم يعن الله مثل هذا من خلقه، يعني الامة التي وجبت لها دعوة إبراهيم (عليه السلام): كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ‏ «2» و هم الأمة الوسطى، و هم خير أمة أخرجت للناس».
....
______________________________
(7)-
تفسير العيّاشي 1: 62/ 110.
(8)-
تفسير العيّاشي 1: 63/ 111.
(9)-
تفسير العيّاشي 1: 63/ 113.
(10)-
تفسير العيّاشي 1: 63/ 112.
(11)-
تفسير العيّاشي 1: 63/ 114.
(1)
في المصدر زيادة: و بما ضيّعوا.
(2)
آل عمران 3: 110.

 

3-التبيان فى تفسير القرآن

.....
«
لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» أي حجة عليهم فيما يشهدون، كما أن النبي (ص) شهيد بمعنى حجة في كلما اخبر به. و النبي (ص) وحده كذلك. فأما الامة فجماعتها حجة دون كل واحد منها. و استدل البلخي، و الجبائي، و الرماني، و ابن الأخشاد، و كثير من الفقهاء، و غيرهم بهذه الآية على أن الإجماع حجة من حيث ان اللَّه وصفهم بأنهم عدول، فإذا عدلهم اللّه تعالى، لم يجز أن تكون شهادتهم مردودة- و قد بينا في اصول الفقه أنه لا دلالة فيها على ان الإجماع حجة- و جملته ان اللَّه تعالى وصفهم بأنهم عدول، و بأنهم شهداء و ذلك يقتضي ان يكون كل واحد عدلا،

و شاهداً، لأن شهداء جمع شهيد، و قد علمنا أن كل واحد من هذه الامة ليس بهذه الصفة، فلم يجز أن يكون المراد ما قالوه، على أن الأمة إن أريد بها جميع الامة، فقد بينا ان فيها كثيراً ممن يحكم بفسقه بل بكفره، فلا يجوز حملها على الجميع.
و ان خصوها بالمؤمنين العدول، لنا أن نخصها بجماعة، كل واحد منهم موصوف بما وصفنا به جماعتهم: و هم الأئمة المعصومون من آل الرسول (ص) على أنا لو سلمنا ما قالوه من كونهم عدولا، ينبغي أن نجنبهم ما يقدح في عدالتهم و هي الكبائر، فأما الصغائر التي تقع مكفرة، فلا تقدح في العدالة، فلا ينبغي أن نمنع منها، و متى جوزنا عليهم الصغائر لم يمكنا أن نحتجّ بإجماعهم، لأنه لا شي‏ء أجمعوا عليه إلا و يجوز أن يكون صغيراً فلا يقدح في عدالتهم، و لا يجب الاقتداء بهم فيه لكونه قبيحاً. و في ذلك بطلان الاحتجاج بإجماعهم. و كيف يجنبون الصغائر، و حال شهادتهم ليس بأعظم من شهادة النبي (ص) و مع هذا يجوزون عليه الصغائر فهلا جاز مثل ذلك عليهم، و لا تقدح في عدالتهم- كما لم تقدح في عدالة النبي (ص)؟

 

4-روض الجنان و روح الجنان فى تفسيرالقرآن

....
بدان كه: بنزديك ما آيت مخصوص است به ائمّه معصوم- عليهم السّلام- براى آن كه در آيت چند چيز است. يكى آن كه حق تعالى گفت: من حكم كردم به عدالت شما في قوله: جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً، و آن كه خداى تعالى به عدالت او حكم كند الّا معصوم نباشد، براى آن كه قاضى كه حاكم وقت باشد به عدالت هيچ كس حكم نكند تا او را ظاهر «1» عدالت نداند. و اگر او را به باطن طريقى بودى حكم نكردى تا به باطن در عدل نبودى، چون خداى تعالى عالم است به ظاهر و باطن خلق و حكم كند به عدالت كسى لا بدّ بايد تا عدل باشد ظاهرا و باطنا، و آن كه چنين باشد جز معصوم نبود.
دگر آن كه گفت: لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً، گفت: تا شما گواهان باشى بر مردمان، و رسول- عليه السّلام- بر شما گواه باشد. پس آن كس كه در برابر رسول گواهى‏ « «2»» دهد، اگر به منزلت برابر او نباشد كم از آن نباشد كه به عدالت كه شرط است در گواى‏ «3» برابر او باشد، و اين چنين نباشد الّا معصوم.
ديگر آن كه: اگر گواهان حاكم وقت ظاهر عدالت باشند، گواهان خداى- عزّ و جلّ- كه در حكم گاه او گواهى دهند لابدّ بايد كه معصوم باشند. اگر گويند:
اين خطاب با جمله امّت است، گوييم: تخصيص كنيم به اين ادلّه و قرائن كه در آيت و بيرون آيت هست.
دگر آن كه: امّت به معنى عصبت و جماعت در قرآن بسيار است، منها قوله:
وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى‏ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِ‏ «4» ...، و منها قوله: وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ‏ «5» ...، و منها قوله: تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ‏ «6» ...، و منها قوله: مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ «7» ...،
______________________________
(1).
مر+ به.
(3- 2).
همه نسخه بدلها: گواهى.
(4).
سوره اعراف (7) آيه 159.
(5).
سوره بقره (2) آيه 128.
(6).
سوره بقره (2) آيه 141.
(7).
سوره مائده (5) آيه 66.

الى ما لا يحصى كثرة.
و گفته ‏اند: وسط براى آن خواند اينان را كه، قول ايشان در پيغامبران به حدّ غلوّ نيست چون قول ترسايان در مسيح، و به حدّ تقصير نيست چون قول جهودان. آنگه بيان كرد كه من تعديل اينان براى آن كردم تا گواه باشند بر مردمان.
خلاف كردند كه اين چه گواى‏ « «1»» است؟ و چگونه گواى‏ « «2»» دهند؟ و كجا گواهى دهند؟
عبد اللّه عبّاس و مجاهد و قتاده و ربيع گفتند: گواه پيغامبران باشند در قيامت بر تبليغ رسالت خداى- عزّ و جلّ- و اين قول روايت مى ‏كند جابر عبد اللّه انصارى از رسول- صلّى اللّه عليه و اله- كه گفت: من و امّتم فردا «3» قيامت بر پشته ‏اى بلند باشيم چنان كه اهل عرصات فرود ما باشند، و هيچ امّت نباشد و الّا تمنّا كند كه از ما باشد، و هيچ پيغامبر نبود كه امّت او او را تكذيب كنند و الّا ما براى او گواهى دهيم، ايشان گويند: شما اين گواى‏ «4» چگونه مى ‏دهى؟ و شما در عصر ما نبودى؟ گويند: ما از پيغامبر خود شنيديم، و او را باور داشتيم.
و بعضى دگر گفتند: گواهان باشند [160- پ‏] در دنيا در دين من براى آن كه من‏ «5» اجماع ايشان حجّت كردم، و اين قول نيز دليل است بر آن كه مراد معصومانند، براى آن كه اجماع كه حجّت است براى آن حجّت است در هر عصرى كه قول معصوم از او خارج نيست، چنان كه در جاى خود بيايد تفصيلش- ان شاء اللّه‏ «6».
قولى ديگر آن است كه: گواهانند هم در دنيا هم در آخرت، و اين عامتر است حملش بر اين كردن اوليتر بود.
و بعضى اختيار اجماع كردند و گفتند: به آن مميّز و مفضّلند بر ساير امم، و آنچه ما گفتيم اوليتر است براى آن كه «على النّاس» گفت، اگر «للنّاس» گفتى، آن معنى دادى. دگر به قرينه آن كه گفت: وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً، و شهد عليه نقيض شهد له باشد، و از اين عذر خواستند به آن كه چون قول ايشان در دين حجّت خواهد بودن، به مثابت حكم باشد بر ايشان، همچنان كه قول رسول‏
______________________________
(4- 2- 1).
همه نسخه بدلها: گواهى.
(3).
دب، آج، لب، فق، مب، مر: فرداى.
(5).
دب، آج، لب، فق، مب، مر+ به.
(6).
آج، لب، فق، مب، مر+ تعالى.

- عليه السّلام. و لازم است امّت را عمل كردن به اجماع چنان كه به قول رسول- عليه السّلام. پس براى اين «على» گفت فى الموضعين جميعا، اعنى در حقّ امّت و رسول، و اين جمله عند تأمّل همه دليل مى ‏كند بر آن كه آيت مخصوص است به معصومان، و اجماع براى قول ايشان حجّت است.
و نيز اين خبر كه ابىّ كعب روايت مى‏ كند كه: يك روز رسول- عليه السّلام- نشسته بود. جنازه‏اى بگذرانيدند، گفتند: جنازه فلان است. حاضران گفتند: نعم الرّجل، و ثناى گفتند «1» هر يكى. رسول- عليه السّلام- گفت:
وجبت،واجب شد.
ديگرى بر آوردند. گفتند: جنازه فلان است. حاضران گفتند: بئس الرّجل، بد مردى بود اين. رسول- عليه السّلام- گفت:وجبت.
ابىّ كعب گفت: يا رسول اللّه! چه معنى دارد دوبار گفتى‏
وجبت؟
چه واجب شد؟ گفت: قوله تعالى: لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏ و معنى از دو وجه بيرون آيد از او: يكى آن كه: وجبت الشّهادة و وقعت موقعها، گواى‏ « «2»» به جاى خود افتاد، و يكى دگر آن كه: وجبت لاحدهما الجنّة و للاخر النّار، يكى را بهشت واجب شد و يكى را دوزخ به گواى‏ « «3»» شما. گفتند: اين دليل است بر آن كه گواى‏ « «4»» در دنيا باشد، و روا بود كه امير المؤمنين‏ « «5»» و حسن و حسين- عليهم السّلام- در آن جمله بوده باشند.
و در خبر مى ‏آيد كه يك روز امير المؤمنين‏ « «6»»- عليه السّلام- نشسته بود در مسجد كوفه. عبد اللّه بن قفل التّيمىّ بگذشت درع طلحة، عبد اللّه پوشيده. على- عليه السّلام- گفت:
هذه درع طلحة اخذتها غلولا يوم البصرة
گفت: اى عبد اللّه! اين درع طلحه است كه روز كارزار «7» بصره توبه غلول و خيانت [161- ر] بر گرفته ‏اى. او منكر شد، گفت: بيا تا به حاكم شويم كه تو براى حكومت نصب كرده ‏اى يعنى شريح.
به حكومت پيش شريح رفتند. امير المؤمنين دعوى بكرد. عبد اللّه انكار كرد.
حاكم گواه خواست. امير المؤمنين‏ «8» حسن على را بياورد تا گواى‏ «9» داد. شريح گفت:
______________________________
(1).
دب، مب: ثنا مى‏ گفتند.
(9- 4- 3- 2).
همه نسخه بدلها: گواهى.
(8- 6- 5).
دب، آج، لب، فق، مب، مر+ على.
(7).
دب: كالزار/ كارزار.

به يك گواه حكم نكنم. قنبر را بياورد تا گواى‏ « «1»» داد. گفت: به گواى‏ «2» بنده حكم نكنم. امير المؤمنين‏ «3»- عليه السّلام- گفت:
قبّحك اللّه يا شريح لقد جرت في حكمك ثلاثا،
در اين حكم سه بار جور كردى. گفت: چگونه؟ گفت: ندانى كه از امام گواه‏ « «4»» نخواهند، كه امام در دين خداى مأمون باشد، و قول او در دين حجّت باشد، پيشتر از اين، دگر گفتى: به گواى‏ « «5»» حسن حكم نكنم و به قول من، و رسول- عليه السّلام- گفت مرا روز خيبر كه: خداى تعالى هر قرشى را قوّت هفت مرد داد كه نه از قريش باشند، و تو را قوّت هفت قرشى داد. و روز استرجاع خالد كه بر او به فسق گواى‏ « «6»» دادم به گواى‏ « «7»» من تنها حكم كرد، گفت: گواى‏ « «8»» مردى از قريش به گواى‏ « «9»» هفت مرد باشد كه نه از قريش باشند «10»، و گواى‏ « «11»» تو اى على، گواى‏ « «12»» هفت قرشى است. دگر گفتى: به گواى‏ « «13»» بنده حكم نكنم‏ «14»، ندانى كه تا گواى‏ «15» بنده بشنوند لسيّده و لا يقبل عليه، براى او مقبول باشد بر او مقبول نباشد، پس از اين نگر تا هيچ حكم نكنى تا مرا خبر ندهى. اين خبر باقر- عليه السّلام- روايت كرد از پدرانش- عليهم السّلام. و ابو زهير روايت كرد كه: رسول- عليه السّلام- ما را خطبه كرد به ناوه طايف- و آن جايى است به طايف- در آن جا گفت: نزديك است كه شما اهل بهشت را از اهل دوزخ بشناسى، و نيك را از بد بدانى. گفتند: به چه يا رسول اللّه؟ گفت: به ثناى نيكو و ثناى بد، انتم شهداء للّه بعضكم على بعض، شما گواهان خدايى بهرى بر بهرى. وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً، و رسول من كه محمّد است بر شما گواه‏ «16» باشد به آنچه كردى، و شرح آن بيايد في قوله: وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيداً «17»- ان شاء اللّه.
قوله: وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها، در او چند قول گفتند: محمّد بن جرير گفت: معنى آن است‏ «18»: و ما جعلنا تحويل القبلة الّتي كنت عليها، تقدير مضافى كرد، يعنى ما نكرديم تحويل آن قبله كه تو بر آن بودى يعنى بيت المقدّس،
______________________________
15
إلى 11، 9 إلى 4، 1. دب: گواهى.
(2).
همه نسخه بدلها: گواهى.
(3).
دب، آج، لب، فق، مب، مر+ على.
(10).
همه نسخه بدلها: نه قرشى باشند.
(14).
دب، آج، لب، فق، مب، مر+ اين قدر.
(16).
همه نسخه بدلها: گواه.
(17).
سوره نساء (4) آيه 41.

 

5- تفسير الصافى

وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً القمّيّ: يعني أئمّة وَسَطاً قال أي عدلًا واسطة بين‏ الرسول و الناس.
أقول: فالخطاب للمعصومين عليهم السلام خاصّة لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏ يعني يوم القيامة وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً
في الكافي و العيّاشيّ عن الباقر عليه السلام: نحن الأمة الوسط و نحن شهداء اللَّه على خلقه و حججه في أرضه و سمائه.
و في حديث ليلة القدر عنه عليه السلام: و أيم اللَّه لقد قضي الأمر أن لا يكون بين المؤمنين اختلاف و لذلك جعلهم شهداء على الناس ليشهد محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلم علينا و لنشهد على شيعتنا و ليشهد شيعتنا على الناس.
أقول: أراد بالشيعة خواص الشيعة الذين معهم و في درجتهم كما قالوا شيعتنا معنا و في درجتنا لئلا ينافي الخبر السابق و الأخبار الآتية،
و في شواهد التنزيل عن أمير المؤمنين عليه السلام: إيّانا عني بقوله: لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏ فرسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و آله و سلم شاهد علينا و نحن شهداء اللَّه على خلقه و حجته في أرضه و نحن الذين قال اللَّه‏ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً.
و العيّاشيّ عن الباقر عليه السلام: نحن نمط الحجاز قيل و ما نمط الحجاز قال أوسط الأنماط إن اللَّه يقول‏ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً قال إلينا يرجع الغالي و بنا يلحق المقصّر.
و في المناقب عنه عليه السلام: إنّما أنزل اللَّه و كذلك جعلناكم أمّة وسطاً لتكونوا شهداء على الناس و يكون الرسول شهيداً عليكم قال و لا يكون شهداء على الناس إلا الأئمة و الرسل فأمّا الأمّة فانه غير جائز ان يستشهدها اللَّه و فيهم من لا تجوز شهادته في الدنيا على حزمة بقل.
أقول: لعل المراد بهذا المعنى أنزل اللَّه و قد مضى في دعاء إبراهيم‏ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ‏ و قد عرفت هناك أن الأمة بمعنى المقصود سميت بها الجماعة لأن الفرق تؤمها.
و العيّاشيّ عن الصادق عليه السلام قال: ظننت أن اللَّه عنى بهذه الآية جميع أهل‏ القبلة من الموحدين أ فترى أن من لا يجوز شهادته في الدنيا على صاعٍ من تمر يطلب اللَّه شهادته يوم القيامة و يقبلها منه بحضرة جميع الأمم الماضية كلا لم يعن اللَّه مثل هذا من خلقه يعني الأمة التي وجبت لها دعوة إبراهيم‏ كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ‏ و هم الأئمة الوسطى و هم‏ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ‏.
أقول: لما كان الأنبياء و الأوصياء معصومين من الكذب و جاز الوثوق بشهادتهم للَّه سبحانه على الأمم دون سائر الناس جعل اللَّه تعالى في كل أمة منهم شهيداً ليشهد عليهم بأن اللَّه أرسل رسوله إليهم و اتمّ حجّته عليهم و بأن منهم من أطاعه و منهم من عصاه لئلا ينكروه غداً فالنبي يشهد للَّه على الأئمة بأن اللَّه أرسله إليهم و أنهم أطاعوه و الأئمة يشهدون للَّه على الأمم بأن اللَّه أرسل النبيّ صلّى اللَّه عليه و آله و سلم إليهم و للنبي صلّى اللَّه عليه و آله و سلم بأنّه بلغهم و أن منهم من أطاعه و منهم من عصاه و كذلك يشهد نبيّنا صلّى اللَّه عليه و آله و سلم لسائر النبيين على أممهم بأن النبيين بلّغوا رسالات ربّهم إلى أممهم، و يأتي تمام الكلام في هذا في سورة النساء إنشاء اللَّه. وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها يعني بيت المقدس‏ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ‏ يرتد عن دينه الفاً بقبلة آبائه، في‏ تفسير الإمام و في الاحتجاج عنه عليه السلام: يعني الا لنعلم ذلك منه وجوداً بعد أن علمناه سيوجد قال و ذلك ان هوى أهل مكّة كان في الكعبة فأراد اللَّه أن يبين متّبع محمّد ممن خالفه باتباع القبلة التي كرهها و محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلم يأمر بها و لما كان هوى أهل المدينة في بيت المقدس أمرهم بمخالفتها و التوجه إلى الكعبة ليتبين من يوافق محمّداً صلّى اللَّه عليه و آله و سلم فيما يكرهه فهو مصدقه و موافقه‏ وَ إِنْ كانَتْ‏ الصلاة إلى بيت المقدس في ذلك الوقت، لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ‏ و عرف إن اللَّه يتعبد بخلاف ما يريده المرء ليبتلي طاعته في مخالفة هواه.
وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ‏ يعني صلاتكم‏ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ‏.
العيّاشيّ عن الصادق عليه السلام: أنّه سئل عن الايمان أ قَوْل هو و عمل أم قول‏ بلا عمل فقال الايمان عمل كله و القول بعض ذلك العمل مفترض من اللَّه مبين في كتابه واضح نوره ثابتة حجّته يشهد له بها الكتاب و يدعو إليه و لما انصرف نبيه إلى الكعبة عن بيت المقدس قال المسلمون للنبي صلّى اللَّه عليه و آله و سلم أ رأيت صلاتنا التي كنا نصلي إلى بيت المقدس ما حالنا فيها و حال من مضى من أمواتنا و هم يصلون إلى بيت المقدس فأنزل اللَّه‏ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ‏ فسمي الصلاة إيمانا فمن لقي اللَّه حافظاً لجوارحه موفياً كل جارحة من جوارحه ما فرض اللَّه عليه لقي اللَّه مستكملًا لإيمانه و هو من أهل الجنة و من خان في شي‏ء منها أو تعدى ما أمر اللَّه فيها لقي اللَّه ناقص الايمان.

 

6-مخزن العرفان در تفسير قرآن

... وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً وسط در لغت بمعنى عدل و حد وسط بين كوتاهى و بلندى است و در خير نيز استعمال شده و در معنى يكى است زيرا كه هر امر خيرى عبارت از حد وسط بين افراط و تفريط است..............
لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً شما را امت وسط قرار داد تا آنكه گواهان باشيد براى خلق و رسول گواه شما باشد.
در اينجا بين مفسرين گفتارى است بعضى گويند چون ملت اسلامى در حد وسط واقع گرديده نه مايل بطرف افراط و نه مايل بطرف تفريط مي باشد اين است كه بگواهان بر خلق ناميده شده يعنى اعمال و افعال آنان ميزان است براى سنجيدن اعمال باقى خلق و رسول مثال كاملى است براى امت يعنى ميزانى است كه حال امت بر آن سنجيده مى‏ شود و امت ميزانند براى سنجيدن اعمال تمام خلق.
ابن عباس و جماعت ديگر از مفسرين گويند مقصود از شهداء اين است كه امت اسلامى در قيامت گواه پيمبران مي باشند در تبليغ رسالت آنها بدليل روايت جابر كه مي گويد شنيدم از پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلّم كه فرمود فرداى قيامت من و امتم بر پشته بلندى باشيم و تمام اهل محشر پائين‏تر از ما مي باشند و هيچ امتى نيست مگر اينكه آرزو مي كند كه كاش از امت اين پيمبر بودم و هيچ پيغمبرى نباشد كه امت او وى را تكذيب
نكنند مگر آنكه ما براى او گواهى دهيم و آنها گويند شما كه در عصر ما نبوديد چگونه گواهى مي دهيد گوئيم ما از پيغمبر خود شنيده‏ ايم و باور نموديم.
3-
اين امت هم در دنيا گواهند و هم در آخرت.
4-
مقصود از شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ ائمه طاهرين عليهم السلام مى ‏باشند بدليل آنكه در شهادت و لو آنكه شهادت در امور جزئى باشد عدالت شرط است و بيشتر مردم عدالت ندارند چگونه ممكن است از آنها شهادت بخواهند پس معلوم مى ‏شود كه مقصود از شهداء قيامت كسانى مى ‏باشند كه شهادت آنها مقبول است و آنها معصومين مى ‏باشند و اينكه بصيغه جمع آورده اشاره بعظمت شأن ايشانست و همين معنى را در كتاب مناقب از حضرت باقر (ع) و عياشى از حضرت صادق عليه السلام روايت مى‏ كنند و بنظر قاصر نگارنده شايد مقصود اين باشد كه امت اسلامى را در حد وسط قرار داديم تا آنكه آن قانون محمدى صلى اللَّه عليه و آله و اعمال و افعال شما مؤمنين و پيروان آن قانون عدل كه مطابق با عقل و منطق است شهادت دهد بر حقانيت دين شما و حجت بر خلق تمام گردد چنانچه اعمال و افعال و روش خود رسول اللَّه براى شما حجت و شاهد صادقى است بر صدق گفتار او و اين معنى با لفظ «عليكم» در آيه كه در مورد الزام گويند مناسب‏تر مى ‏نمايد و نيز نظر بتعليلى كه از لام «لتكونوا» معلوم مى ‏شود كه شما را امت وسط قرار دادم بعلت اينكه گواهان باشيد مناسب‏تر مي نمايد و نيز چون شهداء در آيه مطلق است و مقيد بقيامت نيست كه گواهى مؤمنين مخصوص بقيامت باشد و گواهى دادن نيز باعتبار فهم عرفى اعم است از گفتار و كردار چنانچه گويند اعمال فلانى شاهد بر مدعاى اوست پس اختصاص بقيامت دادن وجهى ندارد مگر اينكه گفته شود روايت جابر تخصيص مي دهد آيه را بقيامت.
خلاصه قطع نظر از روايت از آيه چنين فهميده مى ‏شود كه شما را امت وسط قرار داديم تا اينكه اعمال و كردار شما گواهى دهد بر صدق ايمان و عقايد و رويه شما و حجت بر خلق تمام گردد چنانچه اعمال و افعال خود رسول اكرم صلى اللَّه عليه و آله و سلّم گواهست بر حقانيت مدعاى او. .........

 

7-مجمع البيان فى تفسير القرآن

...
اللغة
الوسط العدل و قيل الخيار و معناهما واحد لأن العدل خير و الخير عدل و قيل أخذ من المكان الذي يعدل المسافة منه إلى أطرافه و قيل بل أخذ من التوسط بين المقصر و الغالي فالحق معه قال مؤرج أي وسطا بين الناس و بين أنبيائهم ....
المعنى‏
ثم بين سبحانه فضل هذه الأمة على سائر الأمم فقال سبحانه‏ «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً» و قد ذكرنا وجه تعلق الكاف المضاف إلى ذلك بما تقدم أخبر عز اسمه أنه جعل أمة نبيه محمد ص عدلا و واسطة بين الرسول و الناس و متى قيل إذا كان في الأمة من ليس هذه صفته فكيف وصف جماعتهم بذلك فالجواب أن المراد به من كان بتلك الصفة و لأن كل عصر لا يخلو من جماعة هذه صفتهم و
روي بريد بن معاوية العجلي عن الباقر (ع) نحن الأمة الوسط و نحن شهداء الله على خلقه و حجته في أرضه‏
و في رواية أخرى قال‏ إلينا يرجع الغالي و بنا يلحق المقصرو روى الحاكم أبو القاسم الحسكاني‏ في كتاب شواهد التنزيل لقواعد التفضيل بإسناده عن سليم بن قيس الهلالي عن علي (ع) أن الله تعالى إيانا عنى بقوله‏ «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» فرسول الله شاهد علينا و نحن شهداء الله على خلقه و حجته في أرضه و نحن الذين قال الله تعالى‏ «كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً»
و قوله‏ «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» فيه ثلاثة أقوال (أحدها) أن المعنى لتشهدوا على الناس بأعمالهم التي خالفوا فيها الحق في الدنيا و في الآخرة كما قال‏ وَ جِي‏ءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ و قال‏ وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ و قال ابن زيد الأشهاد أربعة الملائكة و الأنبياء و أمة محمد ص و الجوارح كما قال‏ يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ‏ الآية (و الثاني) أن المعنى لتكونوا حجة على الناس فتبينوا لهم الحق و الدين و يكون الرسول عليكم شهيدا مؤديا للدين إليكم و سمي الشاهد شاهدا لأنه يبين و لذلك يقال للشهادة بينة (و الثالث) أنهم يشهدون للأنبياء على أممهم المكذبين لهم بأنهم قد بلغوا و جاز ذلك لإعلام النبي ص إياهم بذلك و قوله‏ «وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً» أي شاهدا عليكم بما يكون من أعمالكم و قيل حجة عليكم و قيل شهيدا لكم بأنكم قد صدقتم يوم القيامة فيما تشهدون به و تكون على بمعنى اللام كقوله‏ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ‏ أي للنصب.....

 

8- ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن

....
تفسير:
خداوند فضيلت اين امّت را نسبت بامتّهاى ديگر بيان ميفرمايد:
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً ...- كاف در «و كذلك» متعلق به جمله‏ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» واقع در آيه قبل است يعنى خداوند هر كه را بخواهد براه راست هدايت مي كند همانطور كه شما مسلمانان را امّت معتدل قرار داديم.
خداوند باين بيان خبر مي دهد كه امّت پيغمبر خويش حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و اله را معتدل و واسطه ميان پيغمبر و مردم ديگر قرار داده است.
اگر گفته شود: چگونه خداوند امّت مسلمان را به اين وصف توصيف كرده است و حال آنكه در ميان آنها افرادى ديده مي شوند كه داراى صفت اعتدال نيستند؟
جواب آن اين است كه منظور از آيه افرادى از اين امّت است كه داراى اين وصف باشند و هيچ عصرى از جماعتى كه داراى وصف مذكور باشند، خالى نيست.
امت وسط ائمه (ع) مي باشند
بريدن معاويه عجلى، از حضرت باقر عليه السلام نقل مى ‏كند كه آن حضرت فرمود:
نحن الامة الوسط و شهداء اللَّه على خلقه و حجته في ارضه يعنى امّت وسط مائيم و گواهان خدا بر مردم و حجت او در روى زمين ما هستيم». در روايت ديگر اين جمله اضافه شده است: الينا يرجع الغالى و بنا يلحق المقصّر يعنى كسى كه افراط ورزيده و غلوّ كرده بايد بسوى ما برگردد و كسى كه تقصير كرده نيز بايد بما ملحق شود تا اعتدال خود را دريابد.
حاكم ابو القاسم حسكانى در كتاب شواهد التّنزيل لقواعد التفضيل بسند خود از سليم بن قيس هلالى از على عليه السلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود: «خداوند در گفتار خود لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏ يعنى براى اينكه گواهان مردم باشيد- ما را در نظر گرفته است پيغمبر خدا گواه بر ما و ما گواهان خدا بر مردم هستيم و ما حجّت خدا روى زمين مى‏ باشيم خداوند درباره ما فرموده است و كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً».
لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ ...- در معناى اين جمله سه قول است:
1-
مراد اين است كه شما ملّت مسلمان نسبت باعمال بر خلاف حقّى كه از مردم صادر مي گردد، در دنيا و آخرت گواه باشيد چنان كه فرمود وَ جِي‏ءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ «1» يعنى روز قيامت پيغمبران و گواهان احضار شوند و نيز فرمود: يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ «2» يعنى روزى كه گواهان اعمال مردم، بشهادت قيام كنند كه مراد از گواهان اعمال ملّت اسلام است.
ابو زيد مي گويد: گواهان اعمال مردم چهار تا است 1- ملائكه 2- پيغمبران 3- امّت محمّد صلى اللَّه عليه و اله 4- اعضاء جوارح انسان چنان كه فرمود يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ‏.
______________________________
(1)
آيه 69 سوره زمر
(2)
آيه 51 سوره غافر

(1) أَلْسِنَتُهُمْ وَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ‏ «1» ... يعنى روزى كه زبانها و دستها و پاهاى آنها بر اعمالشان گواهى مي دهند.
2-
منظور اين است كه شما امت مسلمان حجّت و دليل مردم باشيد تا حقيقت و تعاليم دين اسلام را براى مردم بيان كنيد و پيغمبر اكرم صلى اللَّه عليه و اله و سلّم هم دليل شما باشد و تعليمات دينى را براى شما بيان نمايد و شاهد را از اين جهت شاهد مي گويند كه موضوع مورد شهادت را بيان مى‏ كند. و از همين نظر «شهادت» «بيّنه» يعنى بيان كننده ناميده مي شود.
3-
مقصود اين است كه شما امّت مسلمان درباره پيغمبران و امّتهاى آن گواهى بدهيد به اينكه پيغمبران حقايق دينى را با هم خود رساندند و اين احتمال از اين نظر صحيح است كه ممكن است پيغمبر اسلام كيفيت تبليغ پيغمبران ديگر را بامّت مسلمان ابلاغ كند.
وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً ...- پيغمبر عليه السلام هم گواه اعمال شما باشد و بعضى گفته‏ اند يعنى پيغمبر صلى اللَّه عليه و اله و سلّم دليل و راهنماى شما باشد بعضى مي گويند: كلمه «على» در «عليكم» بمعناى «لام» است مثل‏ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ‏ «2» كه «على» بمعناى لام مي باشد در اين صورت معنا، چنين مي شود كه: پيغمبر اسلام بنفع شما روز قيامت شهادت بدهد به اينكه شما در آنچه شهادت مي دهيد راست مى ‏گوييد».

 

9-تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين

.....
در آیه بعد بيان فضل امت مرحومه مي كند بر ساير امم بقوله‏ وَ كَذلِكَ‏ اشارت است بمفهوم آيه متقدمه يعنى هم چنان كه گردانيديم شما را راه يافتگان بصراط مستقيم يا هم چنان كه قبله شما را افضل از قبلهاى ديگران گردانيديم‏ جَعَلْناكُمْ‏ گردانيم شما را أُمَّةً وَسَطاً گروهى برگزيده يا جمعى با عدالت كه مزكى شده‏ ايد و عمل وسط در اصل اسم مكانيست كه مستوى باشد در آن مساحت از جوانب و بعد از آن مستعار شده براى خصال محموده بجهة وقوع آن از طرفى افراط و تفريط مانند جود كه ميانه اسراف و بخل است و شجاعة كه ميان تهور و جبن است و بعد از آن اطلاق آن كرده ‏اند بر هر چه متصف بخصال محموده باشد و واحد و جمع و تذكير و تانيث در او مساويست مانند ساير اسماء جنسى كه بآن وصف كرده مي شود و استدلال كرده ‏اند به اينكه اجماع امت حجت است زيرا كه اگر در آنچه در آن اتفاق بر آن كرده‏ اند باطل باشد منثلم شود عدالت ايشان پس بيان علت جعل مذكور مي كند بقوله‏ لِتَكُونُوا يعنى شما را گروهى با عدل گردانيديم و يا برگزيديم تا باشيد شُهَداءَ گواهى براى انبياء عَلَى النَّاسِ‏ بر مردمانى كه منكر نبوة اند وَ يَكُونَ الرَّسُولُ‏ و تا باشد فرستاده من يعنى محمد عَلَيْكُمْ‏ بر راستى شما شَهِيداً گواهى معدل و مزكى ملخص كلام آنست كه تا بدانيد بتامل صحيح در آنچه منصوب شده براى شما از حجج و منزل گشته بر شما از كتاب كه حق‏ تعالى بخل نكرده و ظلم ننموده بر هيچ كس بلكه ايضاح سبل فرموده و ارسال رسل كرده پس ايشان تبليغ رسالت كرده ‏اند و نصيحت و موعظه مردمان نموده ‏اند و ليكن آنان كه نگرويده ‏اند شقاوت ايشان را بر اتباع شهوات و اعراض از آيات داشته پس گواهى مي دهيد باين بر معاصران خود و بر كسانى كه قبل از شما بودند و بعد از شما پيدا شوند و رسول بر راستى شما گواهى مي دهد بتاديه دين حق را بشما و در روايت آمده كه اين شهادت در روز قيامت باشد كه امم انبياى سابق جاحد تبليغ انبياى خود باشند پس امت حضرت رسالت را بيارند و گواهى دهند بر تبليغ همه انبياء و آن گاه امم سابقه ايشان را گويند كه از كجا دانستيد كه پيغمبران تبليغ كرده ‏اند ايشان گويند ما دانستيم اين را باخبار حق تعالى در كتاب ناطق خود بر لسان پيغمبر خود كه صادق القولست پس حضرت رسالت (ص) را حاضر سازند و او را از حال امت وى سؤال كنند آن حضرت بعدالت ايشان گواهى دهد و شهادت آن حضرت اگر چه براى امت خود باشد نه برايشان ليكن چون رسول مانند رقيب مهيمن است بر امت خود تعدبة شهادت او به على شده تقديم صله بجهت دلالت آنست بر اختصاص ايشان بآنكه رسول شاهد است برايشان و در بعضى تفاسير آمده كه يهود با معاذ جبل گفتند كه ما امت عدليم معاذ گفت كه دين ما حقست و ما امت عدليم حق تعالى اين آيه فرستاد و رد قول ايشان كرد و بنزديك ما آيه مخصوص است بائمه هدى بدو وجه يكى آنكه حق تعالى وصف امت فرموده بعدالت و هر كه حق تعالى بعدالت او حكم كند جز معصوم نباشد زيرا كه حق تعالى عالم است بر ظاهر و باطن هر كه حكم بعدالت او كرده دوم آنكه ايشان را در شهادت مثل رسول گردانيده و آن حضرت معصوم است پس ايشان نيز معصوم باشند و بريد بن معويه عجلى از امام زين العابدين ع و امام محمد باقر ع روايت كرده كه فرمود
نحن الامة الوسط و رسول اللَّه شاهد علينا و نحن شهداء اللَّه على خلقه و حججه فى ارضه‏
يعنى مائيم امت وسط و بر گزيده حق تعالى و رسول خدا ص گواه است بر ما و ما گواهان خدائيم بر خلقان او و حجت اوئيم در زمين او و حاكم ابو القاسم حسكانى در كتاب شواهد التنزيل باسناد خود از سليمان بن قيس هلالى و او از أمير المؤمنين ع نقل كرده كه آن حضرت فرمود كه‏
ان للَّه تعالى ايانا عنى بقوله لتكونوا شهداء على الناس فرسول اللَّه شاهد علينا و نحن شهداء اللَّه على خلقه و حجته فى ارضه و نحن الذين قال اللَّه تعالى‏ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏
يعنى بتحقيق و يقين كه حق تعالى در كريمه‏ لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏ ما را خواسته است نه غير ما را پس رسول خدا ص گواه است بر ما و ما گواهيم بر خلق و حجت او در ارض او و مائيم جماعتى كه حق تعالى در حق ايشان فرموده كه‏ وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً الايه

 

10-الميزان فى تفسير القرآن

قوله تعالى: وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً، الظاهر أن المراد كما سنحول القبلة لكم لنهديكم إلى صراط مستقيم كذلك جعلناكم أمة وسطا، و قيل إن المعنى و مثل هذا الجعل العجيب جعلناكم أمة وسطا (و هو كما ترى)، و أما المراد بكونهم أمة وسطا شهداء على الناس‏ فالوسط هو المتخلل بين الطرفين لا إلى هذا الطرف و لا إلى ذاك الطرف، و هذه الأمة بالنسبة إلى الناس- و هم أهل الكتاب و المشركون- على هذا الوصف فإن بعضهم- و هم المشركون و الوثنيون- إلى تقوية جانب الجسم محضا لا يريدون إلا الحياة الدنيا و الاستكمال بملاذها و زخارفها و زينتها، لا يرجون بعثا و لا نشورا، و لا يعبئون بشي‏ء من الفضائل المعنوية و الروحية، و بعضهم كالنصارى إلى تقوية جانب الروح لا يدعون إلا إلى الرهبانية و رفض الكمالات الجسمية التي أظهرها الله تعالى في مظاهر هذه النشأة المادية لتكون ذريعة كاملة إلى نيل ما خلق لأجله الإنسان، فهؤلاء أصحاب الروح أبطلوا النتيجة بإبطال سببها و أولئك أصحاب الجسم أبطلوا النتيجة بالوقوف على سببها و الجمود عليها، لكن الله سبحانه جعل هذه الأمة وسطا بأن جعل لهم دينا يهدي منتحليه إلى سواء الطريق وسط الطرفين لا إلى هؤلاء و لا إلى هؤلاء بل يقوي كلا من الجانبين- جانب الجسم و جانب الروح- على ما يليق به و يندب إلى جمع الفضيلتين فإن الإنسان مجموع الروح و الجسم لا روح محضا و لا جسم محضا، و محتاج‏ في حياته السعيدة إلى جمع كلا الكمالين و السعادتين المادية و المعنوية، فهذه الأمة هي الوسط العدل الذي به يقاس و يوزن كل من طرفي الإفراط و التفريط فهي الشهيدة على سائر الناس الواقعة في الأطراف و النبي ص و هو المثال الأكمل من هذه الأمة- هو شهيد على نفس الأمة فهو (ص) ميزان يوزن به حال الآحاد من الأمة، و الأمة ميزان يوزن به حال الناس و مرجع يرجع إليه طرفا الإفراط و التفريط، هذا ما قرره بعض المفسرين في معنى الآية، و هو في نفسه معنى صحيح لا يخلو عن دقة إلا أنه غير منطبق على لفظ الآية فإن كون الأمة وسطا إنما يصحح كونها مرجعا يرجع إليه الطرفان، و ميزانا يوزن به الجانبان لا كونها شاهدة تشهد على الطرفين، أو يشاهد الطرفين، فلا تناسب بين الوسطية بذاك المعنى و الشهادة و هو ظاهر، على أنه لا وجه حينئذ للتعرض بكون رسول الله شهيدا على الأمة إذ لا يترتب شهادة الرسول على الأمة على جعل الأمة وسطا، كما يترتب الغاية على المغيا و الغرض على ذيه.
على أن هذه الشهادة المذكورة في الآية، حقيقة من الحقائق القرآنية تكرر ذكرها في كلامه سبحانه، و اللائح من موارد ذكرها معنى غير هذا المعنى، قال تعالى‏ «فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيداً»: النساء- 41، و قال تعالى‏ «وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ»: النحل- 84 «و قال تعالى‏ وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جِي‏ءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ»: الزمر- 69، و الشهادة فيها مطلقة، و ظاهر الجميع على إطلاقها هو الشهادة على أعمال الأمم، و على تبليغ الرسل أيضا، كما يومئ إليه قوله تعالى‏ «فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ»: الأعراف- 6، و هذه الشهادة و إن كانت في الآخرة يوم القيامة لكن تحملها في الدنيا على ما يعطيه قوله تعالى- حكاية عن عيسى (ع)- «وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ»: المائدة- 117 و قوله تعالى‏ «وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً»: النساء- 159، و من الواضح أن هذه الحواس العادية التي فينا، و القوى المتعلقة بها منا لا تتحمل إلا صور الأفعال و الأعمال فقط، و ذلك التحمل أيضا إنما يكون في شي‏ء يكون موجودا حاضرا عند الحس لا معدوما و لا غائبا عنه و أما حقائق الأعمال و المعاني النفسانية من الكفر و الإيمان و الفوز و الخسران، و بالجملة كل خفي عن الحس و مستبطن عند الإنسان- و هي التي تكسب‏ القلوب، و عليه يدور حساب رب العالمين يوم تبلى السرائر كما قال تعالى‏ «وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ»: البقرة- 225 فهي مما ليس في وسع الإنسان إحصاؤها و الإحاطة بها و تشخيصها من الحاضرين فضلا عن الغائبين إلا رجل يتولى الله أمره و يكشف ذلك له بيده، و يمكن أن يستفاد ذلك من قوله تعالى‏ «وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ»: الزخرف- 86، فإن عيسى داخل في المستثنى في هذه الآية قطعا- و قد شهد الله تعالى في حقه بأنه من الشهداء- كما مر في الآيتين السابقتين، فهو شهيد بالحق و عالم بالحقيقة.
و الحاصل أن هذه الشهادة ليست هي كون الأمة على دين جامع للكمال الجسماني و الروحاني فإن ذلك على أنه ليس معنى الشهادة خلاف ظاهر الآيات الشريفة.
بل هي تحمل حقائق أعمال الناس في الدنيا من سعادة أو شقاء و رد و قبول، و انقياد و تمرد، و أداء ذلك في الآخرة يوم يستشهد الله من كل شي‏ء، حتى من أعضاء الإنسان، يوم يقول الرسول يا رب إن قومي اتخذوا هذا القرآن مهجورا.
و من المعلوم أن هذه الكرامة ليست تنالها جميع الأمة، إذ ليست إلا كرامة خاصة للأولياء الطاهرين منهم، و أما من دونهم من المتوسطين في السعادة، و العدول من أهل الإيمان فليس لهم ذلك، فضلا عن الأجلاف الجافية، و الفراعنة الطاغية من الأمة، و ستعرف في قوله تعالى‏ «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً»: النساء- 69، إن أقل ما يتصف به الشهداء- و هم شهداء الأعمال- أنهم تحت ولاية الله و نعمته و أصحاب الصراط المستقيم، و قد مر إجمالا في قوله تعالى‏ «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ»: فاتحة الكتاب- 7.
فالمراد بكون الأمة شهيدة أن هذه الشهادة فيهم، كما أن المراد بكون بني إسرائيل فضلوا على العالمين، أن هذه الفضيلة فيهم من غير أن يتصف به كل واحد منهم، بل نسب وصف البعض إلى الكل لكون البعض فيه و منه، فكون الأمة شهيدة هو أن فيهم من يشهد على الناس و يشهد الرسول عليهم.
فإن قلت: قوله تعالى‏ «وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ»: الحديد- 19، يدل على كون عامة المؤمنين شهداء.
قلت: قوله‏ عِنْدَ رَبِّهِمْ‏، يدل على أنه تعالى سيلحقهم بالشهداء يوم القيامة، و لم ينالوه في الدنيا، نظير ذلك قوله تعالى‏ «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»: الطور- 21، على أن الآية مطلقة تدل على كون جميع المؤمنين من جميع الأمم شهداء عند الله من غير اختصاص بهذه الأمة فلا ينفع المستدل شيئا.
فإن قلت: جعل هذه الأمة أمة وسطا بهذا المعنى لا يستتبع كونهم أو كون بعضهم شهداء على الأعمال و لا كون الرسول شهيدا على هؤلاء الشهداء فالإشكال وارد على هذا التقريب كما كان واردا على التقريب السابق.
قلت: معنى الشهادة غاية متفرعة في الآية على جعل الأمة وسطا فلا محالة تكون الوسطية معنى يستتبع الشهادة و الشهداء، و قد قال الله تعالى: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَ فِي هذا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاكُمْ، فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ»: الحج- 78، جعل تعالى كون الرسول شهيدا عليهم و كونهم شهداء على الناس غاية متفرعة على الاجتباء و نفي الحرج عنهم في الدين ثم عرف الدين بأنه هو الملة التي كانت لأبيكم إبراهيم الذي هو سماكم المسلمين من قبل، و ذلك حين دعا لكم ربه و قال: «وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ» فاستجاب الله دعوته و جعلكم مسلمين، تسلمون له الحكم و الأمر من غير عصيان و استنكاف، و لذلك ارتفع الحرج عنكم في الدين، فلا يشق عليكم شي‏ء منه و لا يحرج، فأنتم المجتبون المهديون إلى الصراط، المسلمون لربهم الحكم و الأمر، و قد جعلناكم كذلك ليكون الرسول شهيدا عليكم و تكونوا شهداء على الناس، أي تتوسطوا بين الرسول و بين الناس فتتصلوا من جهة إليهم، و عند ذلك يتحقق مصداق دعائه (ع) فيكم و في الرسول‏
احيث قال‏ «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ»: البقرة- 129، فتكونون أمة مسلمة أودع الرسول في قلوبكم علم الكتاب و الحكمة، و مزكين بتزكيته، و التزكية التطهير من قذرات القلوب، و تخليصها للعبودية، و هو معنى الإسلام كما مر بيانه، فتكونون مسلمين خالصين في عبوديتكم، و للرسول في ذلك القدم الأول و الهداية و التربية، فله التقدم على الجميع، و لكم التوسط باللحوق به، و الناس في جانب، و في أول الآية و آخرها قرائن تدل على المعنى الذي استفدناه منها غير خفية على المتدبر فيها سنبينها في محله إن شاء الله.
فقد تبين بما قدمناه: أولا، أن كون الأمة وسطا مستتبع للغايتين جميعا، و أن قوله تعالى: لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ، وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً الآية جميعا لازم كونهم وسطا.
و ثانيا: أن كون الأمة وسطا إنما هو بتخللها بين الرسول و بين الناس، لا بتخللها بين طرفي الإفراط و التفريط، و جانبي تقوية الروح و تقوية الجسم في الناس.
و ثالثا: أن الآية بحسب المعنى مرتبطة بآيات دعوة إبراهيم (ع) و أن الشهادة من شئون الأمة المسلمة.
و اعلم: أن الشهادة على الأعمال على ما يفيده كلامه تعالى لا يختص بالشهداء من الناس، بل كل ما له تعلق ما بالعمل كالملائكة و الزمان و المكان و الدين و الكتاب و الجوارح و الحواس و القلب فله فيه شهادة.

 

11-ترجمه تفسير الميزان

[" امت وسط" يعنى چه؟]
(
وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ، وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً) كلمه (كذلك- همچنين) در تشبيه چيزى به چيزى بكار مى ‏رود، و ظاهرا در آيه شريفه مي خواهد بفرمايد: همانطور كه بزودى قبله را برايتان بر مى‏ گردانيم، تا بسوى صراط مستقيم هدايتتان كنيم، همچنين شما را امتى وسط قرار داديم.
بعضى از مفسرين گفته ‏اند: معنايش اين است كه (مثل اين جعل عجيب، ما شما را امتى وسط قرار داديم)، لكن معناى خوبى نيست، و اما اينكه امت وسط چه معنا دارد؟ و گواهان بر مردم يعنى چه؟ بايد دانست كه كلمه (وسط) بمعناى چيزيست كه ميانه دو طرف قرار گرفته باشد، نه جزو آن طرف باشد، نه جزو اين طرف، و امت اسلام نسبت به مردم- يعنى اهل كتاب و مشركين- همين وضع را دارند، براى اينكه يك دسته از مردم- يعنى مشركين و وثنى ‏ها- تنها و تنها جانب ماديت را گرفته، جز زندگى دنيا و استكمال جنبه ماديت خود، و به كمال رساندن لذتها، و زخارف و زينت دنيا چيز ديگرى نمي خواهند، نه اميد بعثى دارند، نه احتمال نشورى مي دهند و نه كمترين اعتنايى بفضائل معنوى و روحى دارند.
بعضى ديگر از مردم مانند نصارى، تنها جانب روح را تقويت نموده، جز به ترك دنيا و رهبانيت دعوت نمى ‏كنند، آنها تنها دعوتشان اينست كه بشر كمالات جسمى و مادى را كه خدا در مظاهر اين نشئه مادى ظهورش داده، ترك بگويند، تا اين ترك گفتن وسيله كاملى شود براى رسيدن به آن هدفى كه خدا انسان را بخاطر آن آفريده. ولى نفهميدند كه ندانسته رسيدن به آن هدف را با ابطال و درهم كوفتن راهش ابطال كرده ‏اند، خلاصه يك دسته نتيجه را باطل كرده، و فقط به وسيله چسبيدند، و يك دسته ديگر با كوبيدن و ابطال سبب نتيجه را هم ابطال كردند.
و اما امت اسلام، خدا آن را امتى وسط قرار داد، يعنى براى آنان دينى قرار داد، كه متدينين‏ به آن دين را بسوى راه وسط و ميانه هدايت مى ‏كند، راهى كه نه افراط آن طرف را دارد، و نه تفريط اينطرف را، بلكه راهى كه هر دو طرف را تقويت مى‏كند، هم جانب جسم را، و هم جانب روح را البته بطورى كه در تقويت جسم از جانب روح عقب نمانند، و در تقويت روح از جانب جسم عقب نمانند، بلكه ميانه هر دو فضيلت جمع كرده است.
(
و اين روش مانند همه آنچه كه اسلام بدان دعوت نموده، بر طبق فطرت و ناموس خلقت است،) چون انسان داراى دو جنبه است، يكى جسم، و يكى روح، نه جسم تنها است، و نه روح تنها، و در نتيجه اگر بخواهد به سعادت زندگى برسد، به هر دو كمال، و هر دو سعادت نيازمند است، هم مادى و هم معنوى.
[
مراد از" شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ"]
و چون اين امت وسط و عدل است، لذا هر دو طرف افراط و تفريط بايد با آن سنجش شود، پس به همين دليل شهيد بر ساير مردم هم كه در دو طرف قرار دارند هست، و چون رسول اسلام (ص) مثل اعلاى اين امت است، لذا او شهيد بر امت است، و افراد امت بايد خود را با او بسنجند، و او ميزانى است كه حال آحاد و تك تك امت با آن وزن مي شود، و امت ميزانى است كه حال ساير امت‏ها با آن وزن مي شود، و خلاصه مردمى كه در دو طرف افراط و تفريط قرار دارند، بايد خود را با امت اسلام بسنجند، و بافراط و تفريط خود متوجه شوند.
اين آن معنايى است كه بعضى از مفسرين در تفسير آيه بيان كرده، و گفتار وى هر چند در جاى خود صحيح و دقيق است، الا اينكه با لفظ آيه منطبق نيست براى اينكه درست است كه وسط بودن امت، مصحح آنست كه امت نامبرده ميزان و مرجع براى دو طرف افراط و تفريط باشد، ولى ديگر مصحح آن نيست كه شاهد بر دو طرف هم باشد و يا دو طرف را مشاهده بكند، چون خيلى روشن است كه هيچ تناسبى ميانه وسط بودن به اين معنا و شاهد بودن نيست.
علاوه بر اينكه در اينصورت ديگر وجهى نيست كه بخاطر آن متعرض شهادت رسول بر امت نيز بشود، چون شاهد بودن رسول بر امت نتيجه شاهد بودن و وسط بودن امت نيست، تا وقتى اين را خاطرنشان كرد آن را هم بعنوان نتيجه خاطر نشان سازد، همانطور كه هر غايت را بر مغيا و هر غرض را بر ذى غرض مترتب مى‏ كنند.
["
شهادت" در آيه، از حقائق قرآنى است و در موارد متعددى از قرآن ذكر شده‏]
از اين هم كه بگذريم شهادتى كه در آيه آمده، خود يكى از حقايق قرآنى است، كه منحصرا در اينجا ذكر نشده، بلكه در كلام خداى سبحان مكرر نامش برده شده، و از مواردى كه ذكر شده بر مى ‏آيد كه معنايى غير اين معنا دارد، اينك موارد قرآنى آن.
(
فَكَيْفَ إِذا جِئْنا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ، وَ جِئْنا بِكَ عَلى‏ هؤُلاءِ شَهِيداً، پس چگونه‏ اند، وقتى كه‏ ما از هر امتى شهيدى بياوريم، و تو را هم شهيد بر اينان بياوريم) «1»؟.
(
وَ يَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيداً، ثُمَّ لا يُؤْذَنُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا، وَ لا هُمْ يُسْتَعْتَبُونَ‏ و روزى كه از هر امتى شهيدى مبعوث كنيم و ديگر بانان كه كافر شدند اجازه داده نشود و عذرشان پذيرفته نشود) «2» (وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جِي‏ءَ بِالنَّبِيِّينَ، وَ الشُّهَداءِ، و كتاب را مى گذارند، و انبياء و شهداء را مى‏ آورند) «3» بطورى كه ملاحظه مى‏ كنيد، در اين آيات شهادت مطلق آمده، و از ظاهر همه مواردش بر مى ‏آيد كه منظور از شهادت، شهادت بر اعمال امتها، و نيز بر تبليغ رسالت است، هم چنان كه آيه:
(
فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ، وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ‏، سوگند كه از مردمى كه فرستادگان بسويشان گسيل شدند، و نيز از فرستادگان پرسش خواهيم كرد) «4» نيز باين معنا اشاره مى ‏كند، چون هر چند كه اين پرسش در آخرت و در قيامت صورت مى ‏گيرد، ولى تحمل اين شهادت در دنيا خواهد بود، هم چنان كه آيه: (وَ كُنْتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً ما دُمْتُ فِيهِمْ، فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي، كُنْتَ أَنْتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ، وَ أَنْتَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهِيدٌ، من تا در ميانه آنان بودم، شاهد بر آنان بودم، ولى همين كه مرا ميراندى، ديگر خودت مراقب آنان بودى، و تو بر هر چيزى شهيد و مراقبى) «5» هم كه حكايت كلام عيسى ع است و نيز آيه (وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً، روز قيامت عيسى بر مردم خود گواه است) «6» همين معنا را دست مي دهد.
و پر واضح است كه حواس عادى و معمولى كه در ما است، و نيز قواى متعلق به آن حواس، تنها و تنها مي تواند شكل ظاهرى اعمال را ببيند، و گيرم كه ما شاهد بر اعمال ساير امتها باشيم در صورتى كه بسيارى از اعمال آنها در خلوت انجام مي شود تازه تحمل شهادت ما از اعمال آنها تنها مربوط به ظاهر و موجود آن اعمال مي شود، نه آنچه كه براى حس ما معدوم، و غايب است، و حقايق و باطن اعمال، و معانى نفسانى از كفر و ايمان و فوز و خسران و بالأخره هر آنچه كه از حس آدمى پنهان است، كه راهى براى درك و احساس آن نيست احوالى درونى است، كه مدار حساب و جزاى رب العالمين در قيامت و روز بروز سريره‏ها بر آنست، هم چنان كه خودش فرمود:
(
وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ‏، خدا شما را بآنچه در دلهايتان پيدا شده مؤاخذه مى ‏كند. «7» پس اين احوال چيزى نيست كه انسان بتواند آن را درك نموده، و بشمارد، و از انسانهاى معاصر تشخيص دهد، تا چه رسد به انسانهاى غايب، مگر كسى كه خدا متولى امر او باشد، و
______________________________
(1)-
سوره نساء آيه 41
(2)-
سوره نحل آيه 84
(3)-
سوره زمر آيه 69
(4)-
سوره اعراف آيه 6
(5)-
سوره مائده آيه 117
(6)-
سوره نساء آيه 159
(7)-
سوره بقره آيه 225

بدست خود اينگونه اسرار را براى او كشف كند، كه وجود چنين فردى از آيه (وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ، إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ‏، اين خدايان دروغين كه مشركين بجاى خدا ميخوانند، مالك شفاعت نيستند، تنها مالك شفاعت كسى است كه به حق شاهد باشد، و هم علم داشته باشند) «1» استفاده مي شود كه عيسى ع بطور قطع از اين افراد است، كه خداى تعالى در باره‏اش فرموده كه از شهيدان است هم چنان كه در دو آيه قبل گذشت، پس او شهيد بحق است، و عالم به حقيقت.
[
معناى صحيح" شهادت" در آيات قرآنى، تحمل (ديدن) حقائق اعمال مردم است‏]
و خلاصه كلام اين شد كه شهادت مورد نظر آيه، اين نيست كه بقول آن مفسر، امت داراى دينى كامل و جامع حوائج جسمانى و روحانى باشد، چون علاوه بر اينكه معنايى است خلاف ظاهر كلمه شهادت، خلاف ظاهر آيات شريفه قرآن نيز هست.
بلكه عبارتست از تحمل- ديدن- حقايق اعمال، كه مردم در دنيا انجام مى ‏دهند، چه آن حقيقت سعادت باشد چه شقاوت چه رد، و چه قبول، چه انقياد، و چه تمرد.
و سپس در روز قيامت بر طبق آنچه ديده شهادت دهد، روزى كه خداى تعالى از هر چيز استشهاد مى ‏كند، حتى از اعضاء بدن انسان شهادت مى‏ گيرد، روزى كه رسول مى‏ گويد: (يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً، پروردگارا امت من اين قرآن را متروك گذاشتند). «2» و معلوم است كه چنين مقام كريمى شان همه امت نيست، چون كرامت خاصه‏ ايست براى اولياء طاهرين از ايشان، و اما صاحبان مرتبه پائين‏تر از اولياء كه مرتبه افراد عادى و مؤمنين متوسط در سعادت است، چنين شهادتى ندارند، تا چه رسد به افراد جلف و تو خالى، و از آن پائين‏تر، فرعونهاى طاغى اين امت، (كه هيچ عاقلى جرأت نمى‏ كند بگويد اين طبقه از امت نيز مقام شهادت بر باطن اعمال مردم را دارا هستند).
انشاء اللَّه بزودى در ذيل آيه: (وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ، فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ، وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً)، «3» خواهى ديد: كه كمترين مقامى كه اين شهداء- يعنى شهداى اعمال- دارند، اينست كه در تحت ولايت خدا، و در سايه نعمت اويند، و اصحاب صراط مستقيم هستند، كه در تفسير آيه‏ (صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ)، «4» اجمالش گذشت.
پس مراد از شهيد بودن امت، اين است كه شهداء نامبرده و داراى آن خصوصيات، در اين‏
______________________________
(1)-
سوره زخرف آيه 86
(2)-
سوره فرقان آيه 30
(3)-
سوره نساء آيه 69
(4)-
سوره فاتحه آيه 7

امت هستند، هم چنان كه در قضيه تفضيل بنى اسرائيل بر عالميان معنايش اينست كه افرادى كه بر همه عالميان برترى دارند، در اين امتند، نه اينكه تك تك بنى اسرائيليان بر عالميان برترند، بلكه وصف بعض را به كل نسبت داده، براى اينكه اين بعض در آن كل هستند، و از آن جمعيتند، پس شهيد بودن امت اسلام به همين معناست، كه در اين امت كسانى هستند كه شاهد بر مردم باشند، و رسول، شاهد بر آنان باشد.
حال اگر بگويى آيه: (وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ، أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ‏، كسانى كه بخدا و فرستادگانش ايمان مى‏آورند، آنان نزد پروردگارشان صديقين و شهداء هستند)، «1» دلالت دارد بر اينكه عموم مؤمنين شهداء هستند.
در جواب مى‏ گوئيم: (اگر جمله عند ربهم) نبود درست بود، و ليكن اين جمله مى ‏فهماند كه چنين كسانى نزد پروردگارشان يعنى در قيامت از شهداء خواهند بود، پس معلوم مى ‏شود در دنيا داراى اين مقام نيستند، نظير آيه (وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ، أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ‏، كسانى كه ايمان آوردند، و ذريه ‏شان در ايمان پيرويشان كردند ما ذريه ‏شان را به ايشان ملحق مى‏ كنيم)، «2» علاوه بر اينكه آيه ‏اى كه ذكر گرديد مطلق است، و دلالت دارد بر اينكه همه مؤمنين در همه امتها نزد خدا شهيد مي شوند، بدون اينكه مؤمنين اين امت خصوصيتى داشته باشند، پس شما نميتوانيد به اين آيه استدلال كنيد بر اينكه مؤمنين اين امت همه شهيدند، و بفرضى كه استفاده از آيه را بگيريد، و بگوئيد. مراد از آنان كه ايمان آوردند همه مسلمانان نيستند، بلكه پيشگامان از ايشانند، يعنى امت دست اول كه در باره‏شان فرموده: (وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ) «3» الخ، ما نيز در پاسخ مى ‏گوييم: باز هم دعوى شما را كه همه امت دست اول شهيد باشند اثبات نمى ‏كند.
و اگر بگويى وسط قرار دادن اين امت چه ربطى دارد به اينكه بعضى از افرادش شاهد بر اعمال، و رسول شاهد بر شاهدان باشد؟ پس در هر حال اشكال وارد است، هم بتقريب سابق و هم به اين تقريب، در جواب مى ‏گوييم معناى شهادت غايتى است كه در آيه شريفه متفرع بر وسط بودن امت شده، قهرا وسط بودن معنايى است كه شهادت و شهداء را دنبال دارد، بدليل اينكه در سوره حج‏ «4» فرموده: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا، وَ اسْجُدُوا، وَ اعْبُدُوا رَبَّكُمْ، وَ افْعَلُوا الْخَيْرَ، لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ، وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ، مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ، هُوَ
______________________________
(1)-
سوره حديد آيه 19
(2)-
سوره طور آيه 21
(3)-
سوره توبه آيه 100
(4)-
سوره حج آيه 77- 78

سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ، وَ فِي هذا، لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيداً عَلَيْكُمْ وَ تَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ، فَأَقِيمُوا الصَّلاةَ، وَ آتُوا الزَّكاةَ، وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ، هُوَ مَوْلاكُمْ، فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصِيرُ، اى كسانى كه ايمان آورديد، ركوع و سجده كنيد، و پروردگار خود را بپرستيد، و عمل خير انجام دهيد، باشد كه رستگار گرديد.
در راه خدا آن طور كه شايسته او باشد جهاد كنيد، او شما را برگزيد، و در دين هيچ حرجى بر شما قرار نداد، اين همان ملت و كيش پدرتان ابراهيم است، او شما را از پيش و هم در اين عصر مسلمان نام نهاد، و تا رسول شهيد بر شما، و شما شهيدان بر مردم باشيد، پس نماز بپا داريد، و زكات دهيد، و به خدا تمسك كنيد، كه او سرپرست شما است، و چه مولاى خوبى، و چه ناصر خوبى).
چون در اين آيه شريفه شهيد بودن رسول بر شهيدانى كه شهداى بر مردمند و شهيد بودن آنها بر مردم، متفرع شده است. بر (اجتباء- برگزيدن)، و نيز بر نبودن حرج در دين، آن گاه دين را تعريف كرده به اينكه همان ملت ابراهيم است، كه قبل از اين شما را مسلمان ناميد، همانجا كه از پروردگارش مسئلت كرد: (وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ)، و خداى تعالى دعايش را مستجاب نموده، شما را مسلمان كرد، يعنى تسليم احكام و اوامر خود كرد، بدون اينكه حتى يك عصيان و استنكاف داشته باشيد، و به همين جهت حرج در دين را از شما برداشت، تا هيچيك از احكامش بر شما دشوار نباشد.
پس شمائيد كه اجتباء شده ‏ايد، و شمائيد كه بسوى صراط مستقيم هدايت گشته، تسليم احكام و اوامر پروردگارتان شده‏ايد، و اگر ما شما را (اجتباء و هدايت و تسليم) كرديم، براى اين بود كه رسول، شاهد بر شما شود، و شما شاهد بر مردم شويد، يعنى واسطه ميانه رسول و مردم باشيد، از يك طرف متصل بمردم باشيد، و از طرفى ديگر به رسول.
در اينجاست كه دعاى ابراهيم در شما و در رسول مصداق مى‏يابد، چون آن جناب عرضه داشت: (رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ، يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ، وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ، وَ يُزَكِّيهِمْ‏، پروردگار ما در ميانه امت مسلمه رسولى بر انگيز، تا آيات تو را بر آنان تلاوت كند، و كتاب و حكمتشان بياموزد، و تزكيه‏ شان كند) «1» در نتيجه شما امت مسلمه ‏اى مي شويد كه رسول علم كتاب و حكمت را در قلوبتان وديعه مى ‏سپارد، و به تزكيه او مزكى مى ‏شويد، و با در نظر گرفتن اين كه تزكيه بمعناى تطهير از پليدي هاى‏
______________________________
(1)-
سوره بقرة آيه 129

قلبى، و خالص كردن دل براى عبوديت است، و معناى اسلام هم به بيانى كه گذشت همين است، روشن مى ‏شود كه شما امت مسلمه‏اى مى‏ شويد خالص در عبوديت براى خدا، و رسول در اين مقام پيشقدم و هادى و مربى شما است او در اين مقام تقدم بر همه دارد و شما واسطه ‏ايد براى رساندن مردم به او و در اول آيه و آخر آن قرينه‏ هايى است كه بر آنچه ما از آيه استفاده كرديم دلالت مي كند، دلالتى كه بر هيچ متدبرى پوشيده نيست كه انشاء اللَّه توضيحش در جاى خودش مى‏ آيد.
[
معناى صحيح" وسط" بودن امت واسطه بودن امت بين رسول و مردم است‏]
پس، از آنچه گفتيم چند مطلب روشن گرديد.
اول اينكه وسط بودن امت هر دو نتيجه را دنبال دارد، يعنى جمله (و تكونوا شهداء على الناس)، و جمله (ليكون الرسول عليكم شهيدا)، هر دو نتيجه و لازمه وسط بودن امت است.
دوم اينكه وسط بودن امت، به اين معنا است كه ميانه رسول و مردم واسطه‏ اند نه آن طور كه آن مفسر گفت ملت و دين اسلام ميانه افراط و تفريط، و ميانه دو طرف تقويت روح و تقويت جسم واسطه باشد. سوم اينكه آيه شريفه مورد بحث، بحسب معنا مرتبط است به آياتى كه دعاى ابراهيم را حكايت مى ‏كرد، و اينكه شهادت از شئون امت مسلمه‏ ايست كه آن جناب از خدا درخواست نمود.
حال كه اين سه نكته را بعنوان نتيجه ‏گيرى شنيدى، بايد بدانى كه شهادت بر اعمال، بطورى كه از كلام خداى تعالى بر مى ‏آيد، مختص به شهيدان از مردم نيست، بلكه هر كسى و هر چيزى كه كمترين ارتباطى با اعمال مردم دارد، او نيز در همان اعمال شهادت دارد، مانند ملائكه، و زمان، و مكان، و دين، و كتاب، و جوارح بدن، و حواس، و قلب، كه همگى اينها شاهد بر مردم هستند.
و از خود كلمه شهادت فهميده مى ‏شود: آن شاهدى كه از ميانه نامبردگان در روز قيامت حاضر مى‏ شود، شاهدى است كه در اين نشئه دنيوى نيز حضور دارد و يك نحوه حياتى دارد كه بوسيله آن، خصوصيات اعمال مردم را درك مى كند و خصوصيات نامبرده در او نقش مى ‏بندد، و اينهم لازم نيست كه حيات در هر چيزى به يك سنخ باشد، مثلا حيات در همه، از سنخ حياتى باشد كه در جنس حيوان هست، همه خواص و آثار آن را داشته باشد تا بگويى: ما به ضرورت مى ‏بينيم كه مثلا مكان و زمان چنين شعورى ندارند، چون دليلى نداريم بر اينكه انحاء حيات منحصر در يك نحو است.
اين بود اجمال گفتار ما در اين مقام، و انشاء اللَّه تعالى تفصيل هر يك از اين مجملات در محل مناسبش خواهد آمد.

 

12- تفسير نمونه

تفسير: امت وسط
در آيه مورد بحث به قسمتى از فلسفه و اسرار تغيير قبله اشاره شده است.
نخست مى ‏گويد: همانگونه (كه قبله شما يك قبله ميانه است) شما را نيز يك امت‏ ميانه قرار داديم (وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً).
امتى كه از هر نظر در حد اعتدال باشد، نه كندرو و نه تندرو، نه در حد افراط و نه تفريط، الگو و نمونه.
.....
سپس اضافه مى‏ كند:" هدف اين بود كه شما گواه بر مردم باشيد و پيامبر هم گواه بر شما باشد" (لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً).
تعبير به" گواه بودن" امت اسلامى بر مردم جهان، و همچنين" گواه بودن" پيامبر ص نسبت به مسلمانان، ممكن است اشاره به اسوه و الگو بودن، بوده باشد، چرا كه گواهان و شاهدان را هميشه از ميان افراد نمونه انتخاب مى‏ كنند.
يعنى شما با داشتن اين عقائد و تعليمات، امتى نمونه هستيد همانطور كه پيامبر در ميان شما يك فرد نمونه است.
شما با عمل و برنامه خود گواهى مى ‏دهيد كه يك انسان مى ‏تواند هم مرد دين باشد و هم مرد دنيا، در عين اجتماعى بودن جنبه ‏هاى معنوى و روحانى خود را كاملا حفظ كند، شما با اين عقائد و برنامه ‏ها گواهى مى ‏دهيد كه دين و علم، دنيا و آخرت، نه تنها تضادى با هم ندارند بلكه يكى در خدمت ديگرى است.
........
*** 3-
امتى كه مى ‏تواند از هر نظر الگو باشد
اگر آنچه را در معنى امت وسط در بالا گفتيم در ملتى جمع باشد بدون شك، طلايه ‏داران حقند، و شاهدان حقيقت، چرا كه برنامه‏ هاى آنها ميزان و معيارى است براى بازشناسى حق از باطل.
جالب اينكه در روايات متعددى كه از ائمه اهل بيت ع براى ما نقل شده مى‏ خوانيم:
نحن الامة الوسطى، و نحن شهداء اللَّه على خلقه و حججه فى ارضه ... نحن الشهداء على الناس ... الينا يرجع الغالى و بنا يرجع المقصر:
"
مائيم امت ميانه، و مائيم گواهان خدا بر خلق، و حجتهاى او در زمين، مائيم گواهان بر مردم غلو كنندگان بايد به سوى ما باز گردند و مقصران بايد كوتاهى را رها كرده و به ما ملحق شوند" «2».
بدون شك اين روايات- همانگونه كه بارها گفته ‏ايم- مفهوم وسيع آيه را محدود نمى ‏كند، بلكه بيان مصداقهاى كامل اين امت نمونه است، و بيان الگوهايى است كه در صف مقدم قرار دارند.
______________________________
(2)
نور الثقلين ج اول صفحه 134.

 

13-تفسير نور

«143» وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَ ما جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِي كُنْتَ عَلَيْها إِلَّا لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‏ عَقِبَيْهِ وَ إِنْ كانَتْ لَكَبِيرَةً إِلَّا عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌ‏
و بدين ‏سان ما شما را امّتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر (نيز) بر شما گواه باشد. و ما آن قبله ‏اى را كه قبلًا بر آن بودى برنگردانديم، مگر براى آنكه افرادى را كه از پيامبر پيروى مى‏ كنند از آنها كه به جاهليّت باز مى‏ گردند، بازشناسيم. و همانا اين (تغيير قبله،) جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدايت كرده دشوار بود. وخدا هرگز ايمان شما را (كه سابقاً به سوى بيت‏ المقدّس نماز خوانده ‏ايد،) ضايع نمى ‏گرداند. زيرا خداوند نسبت به مردم، رحيم و مهربان است.
نكته‏ ها:
مسيحيان در موقع عبادت، رو به محلّ تولّد حضرت عيسى در بيت ‏المقدّس مى ‏ايستادند كه نسبت به محلّ سكونت آنان، در مشرق قرار داشت، و يهوديان رو به بيت‏ المقدّس عبادت مى‏ كردند كه نسبت به محلّ سكونتشان، در طرف مغرب قرار مى‏ گرفت، ولى كعبه نسبت به آن دو در وسط قرار مى‏ گيرد و قرآن با اشاره به اين موضوع، مى ‏فرمايد: همانگونه كه ما كعبه را در وسط قرار داديم، شما مسلمانان را نيز امّت ميانه قرار داديم.
مفسّران بحث‏هاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نموده‏ اند و در تفسير «امّت وسط» برخى گفته‏ اند: مراد امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط، نه طرفدار جبر نه تفويض، نه معتقد به اصالت فرد، نه اصالت جامعه.
ولى با چند مقدّمه، روشن مى‏ شود كه مراد آيه از امّت وسط، افراد خاصّى هستند. آن مقدّمات عبارتند از:

1- قرآن، امّت وسط را شاهد بر اعمال معرفى كرده است، پس بايد در قيامت بر اعمال مردم گواهى دهد.
2-
گواه شدن، علم و آگاهى وعدالت مى‏ خواهد.
3-
همه‏ ى افراد امّت، آگاهى و عدالت ندارند.
به همين دليل در روايات مى ‏خوانيم كه مراد از امّت وسط، امامان معصوم هستند كه اوّلًا به همه كارها علم دارند. چنانكه قرآن مى ‏فرمايد: «فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» «1» مراد از مؤمنانى كه اعمال مردم را مى ‏بينند و به آن علم پيدا مى ‏كنند، مطابق روايات امامان معصوم هستند. و ثانياً عدالت دارند. چنانكه خداوند در آيه‏ى‏ «إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً» «2» عصمت و عدالت آنان را تضمين نموده است.
امام صادق عليه السلام مى ‏فرمايد: مگر مى ‏شود امّتى كه بعضى افرادش لايق گواهى دادن براى چند عدد خرما در دادگاه‏ هاى دنيا نيستند، لياقت گواهى دادن بر همه‏ ى مردم در قيامت را دارا باشند؟ به هر حال مقام گواه بودن در محضر خدا، آن هم نسبت به همه‏ ى كارهاى مردم، تنها مخصوص بعضى از افراد امّت است كه به فرموده روايات، امامان معصوم مى ‏باشند.
در اينجا يك سؤال باقى مى ‏ماند كه چرا خداوند به جاى نام بعضى افراد، نام امّت را برده است؟ كه در پاسخ مى‏ گوييم: قرآن حتّى يك نفر را نيز امّت معرفى نموده است: «إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ» «3»
.....

پيام‏ها:
1-
اولياى خدا، بر اعمال ما نظارت دارند. «لِتَكُونُوا شُهَداءَ»
آرى، بعضى انسان‏ها داراى چنان ظرفيّتى هستند كه مى ‏توانند ناظر تمام اعمال و آگاه به انگيزه ‏هاى انسان‏ها در طول تاريخ باشند.
2-
در قيامت، سلسله مراتب است. تشكيلات و سازماندهى محكمه‏ ى قيامت بگونه ‏اى است كه ابتدا ائمّه بر كار مردم گواهى مى ‏دهند، سپس پيامبر برامامان گواه است. «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً»

 

14-تفسير نور الثقلين

.....
401-
في بصائر الدرجات عبد الله بن محمد عن إبراهيم بن محمد الثقفي‏
قال: في كتاب بندار بن عاصم عن الحلبي عن هارون بن خارجة عن أبى بصير عن أبى- عبد الله عليه السلام‏ في قول الله تبارك و تعالى و كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ‏ قال: نحن الشهداء على الناس بما عندهم من الحلال و الحرام و بما ضيعوا منه.
402-
في أصول الكافي الحسين بن محمد عن معلى بن محمد عن الحسن بن على الوشاء عن أحمد بن عائذ عن عمر بن أذينة عن بريد العجلي قال: سالت أبا عبد الله عليه السلام عن قول الله عز و جل‏ «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» فقال: نحن الامة الوسطى، و نحن شهداء الله على خلقه، و حججه في أرضه.
403-
على بن إبراهيم عن أبيه عن محمد بن أبى عمير عن ابن أذينة عن بريد العجلي قال‏ قلت لأبي جعفر عليه السلام قول الله تبارك و تعالى‏ «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً» قال: نحن الامة الوسطى، و نحن شهداء الله تبارك و تعالى على خلقه و حججه في أرضه،
و الحديثان طويلان أخذنا منهما موضع الحاجة.
404-
و باسناده الى أبى جعفر الباقر عليه السلام حديث طويل و فيه يقول عليه السلام‏: و لقد قضى الأمر أن لا يكون بين المؤمنين اختلاف، و لذلك جعلهم شهداء على الناس ليشهد محمد صلى الله عليه و آله علينا، و لنشهد على شيعتنا و ليشهد شيعتنا على الناس.
405-
في مجمع البيان بعد ان نقل رواية بريد بن معاوية قال و في رواية اخرى قال: إلينا يرجع الغالي، و بنا يلحق المقصر.
406-
و روى الحاكم ابو القاسم الحسكاني في كتاب شواهد التنزيل لقواعد التفضيل باسناده عن سليم بن قيس الهلالي عن على عليه السلام‏ ان الله تعالى إيانا عنى بقوله‏ «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» فرسول الله صلى الله عليه و آله شاهد علينا، و نحن شهداء الله على خلقه، و حجته في أرضه، و نحن الذين قال الله تعالى: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً».
407-
في تفسير العياشي عن ابى بصير قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: نحن نمط الحجاز، فقلت: و ما نمط الحجاز؟ قال: أوسط الأنماط، ان الله يقول: «وَ كَذلِكَ‏
جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً» ثم قال: إلينا يرجع الغالي، و بنا يلحق المقصر.
408-
و قال أبو بصير عن أبى عبد الله عليه السلام: «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» قال بما عندنا من الحلال و الحرام و بما ضيعوا منه.
409-
و عن أبى عمرو الزبيري عن أبى عبد الله عليه السلام قال: قال الله. «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً» فان ظننت ان الله عنى بهذه الاية جميع أهل القبلة من الموحدين افترى ان من لا تجوز شهادته في الدنيا على صاع من تمر يطلب الله شهادته يوم القيامة، و تقبلها منه بحضرة جميع الأمم الماضية، كلا لم يعن الله مثل هذا من خلقه، يعنى الامة التي وجبت لها دعوة إبراهيم‏ «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» و هم الامة الوسطى و هم خير امة أخرجت للناس.
410-
في كتاب المناقب لابن شهر آشوب أبو الورد عن ابى جعفر عليه السلام‏ «لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ» قال: نحن هم.
411-
و في رواية حمران بن أعين عنه عليه السلام انما انزل الله: «وَ كَذلِكَ جَعَلْناكُمْ أُمَّةً وَسَطاً» يعنى عدولا لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً» قال: و لا يكون شهداء على الناس الا الائمة عليهم السلام و الرسل، فاما الامة فانه غير جايز أن يستشهدها الله، و فيهم من لا تجوز شهادته في الدنيا على حزمة بقل،«1»....
______________________________
(1)
الحزمة: ما حزم من الحطب و غيره.

منابع

1-اطيب البيان في تفسير القرآن
2-
البرهان فى تفسير القرآن
3-
التبيان فى تفسير القرآن
4-
روض الجنان و روح الجنان فى تفسيرالقرآن
5-
تفسير الصافى
6-
مخزن العرفان در تفسير قرآن
7-
مجمع البيان فى تفسير القرآن
8-
ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن
9-
تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين
10-
الميزان فى تفسير القرآن
11-
ترجمه تفسير الميزان
12-
تفسير نمونه
13-
تفسير نور
14-
تفسير نور الثقلين

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: امام شناسی
برچسب‌ها: گواهی امامان در قرآن؛ سوره بقره، آیه 143

تاريخ : دو شنبه 15 / 8 / 1395 | 10:32 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.