تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4141
بازدید دیروز : 1059
بازدید هفته : 337998
بازدید ماه : 660279
بازدید کل : 11052034
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : دو شنبه 10 / 2 / 1401

جوانه زدن

آرزوی باطنی و اصلی روزه داران

انسان در ۴ روزه ابتدایی ماه مبارک رمضان به ظاهر دعاها و درخواست های فردی دارد اما در روز پنجم نتیجه اعمال خود را در جایگاه های اجتماعی می بیند که این مشخص می کند برای رسیدن به آن آرزوهای فردی نیز باید به اجتماع توجه داشته باشد.
 
حجت الاسلام جواد اکبری، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به مولفه های مطرح شده در دعاهای 5 روزه ابتدایی ماه مبارک رمضان اظهارداشت: در 4 روزه ابتدایی، شخص روزه دار از خداوند متعال درخواست هایی پیرامون اعمال دارد و در روز پنجم از خداوند طلب جایگاه و مقام براساس نتیجه اعمال می کند.
 
وی با اشاره به اینکه اسلام دینی اجتماعی است و مباحثی از این قبیل همواره در آن مورد بحث بوده است، تصریح کرد: انسان در ماه مبارک رمضان برای سربلندی در اجتماع، باید روزه ای صحیح بگیرد لذا در روز اول این ماه، از خداوند در دعا، طلب روزه ای شبیه روزه داران واقعی را می کند، به این معنا که روزه دارای اقسامی است که انسان در این روز طلب روزه مطلوب همچون روزه داران واقعی را می کند.

اکبری ادامه داد: دعای روز اول ماه مبارک رمضان اینگونه آغاز می شود: «اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ؛ خدایا قرار بده روزه مرا در آن روزه داران واقعى» و در ادامه می گوییم که برای برخورداری از این روزه واقعی باید جرم ما بخشیده شود و مورد عفو قرار بگیریم.

رسیدن به قرب الهی، درخواست روزه داران در روز دوم

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه در روز دوم پس از اینکه انسان به روزه واقعی رسید، تقاضای قرب الهی را می نماید، گفت: در روز دوم انسان با توجه به اینکه به روزه واقعی رسیده است، به خود اجازه می دهد که درخواست قرب الهی کند و در دعای روز دوم ماه رمضان می گوییم: «اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین؛ خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربانترین مهربانان.»

وی اضافه کرد: در این دعا انسان می گوید برای نزدیکی به خداوند باید قرائت صحیحی از آیات الهی داشته باشد و از خشم خداوند به دور باشد لذا نتیجه روزه واقعی گرفتن، رسیدن به قرب الهی است که در این صورت انسان باید از اموری که خشم خداوند را در پی دارد، دوری کند و به انس با قرآن کریم بپردازد.

اکبری با بیان اینکه انسان پس از دستیابی به قرب الهی و انس با قرآن، به جهت آنکه این تلاوتش از آیات الهی تنها لقلقه زبان نباشد، درخواست ذهن و هوش و دوری از نادانی را طلب می کند، تاکید کرد: انسان در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان می گوید: «اللهمّ ارْزُقنی فیهِ الذّهْنَ و التّنَبیهَ و باعِدْنی فیهِ من السّفاهة و التّمْویهِ و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ بِجودِکَ یا أجْوَدَ الأجْوَدینَ؛ خدایا روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت، ای بخشنده‌ترین بخشندگان».

چشیدن حلاوت عبادت، درخواست روزه داران در روز چهارم

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در ادامه گفت: انسان در دعای روز چهارم بعد از اینکه با انس با قرآن به قرب الهی رسید و این انس نیز تنها تلاوت تنها نبود بلکه به تدبر در آیات نیز منجر شد، به خداوند عرضه می دارد: «اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ یـا أبْصَرَ النّاظرین؛ خدایا نیرومندم نما در آن روز به پا داشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شیرینى یادت را و مهیا کن مرا در آن روز راى انجام سپاس گذاریت به کـرم خودت نگهدار مرا در این روز به نگاه داریت وپرده پوشى خودت اى بیناترین بینایان» به این معنا که حلاوت شیرینی عبادت را درخواست می کند و حفظ شدن در این حالات معنوی را مطالبه می نماید.

وی با بیان اینکه انسان در 4 روزه ابتدایی ماه مبارک رمضان چهار شرطِ روزه داری واقعی، رسیدن به قرب الهی در پی انس با قرآن، تدبر در آیات قرآن کریم و برخورداری از حلاوت ذکر الهی را به دست می آورد، گفت: براین اساس، انسان در روز پنجم پس از به دست آوردن این شروط درخواست مقام و جایگاه از خداوند می کند و در دعا می گوید: «اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین؛ خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان.»

درس الهی به روزه داران برای تحقق آرزوهای فردی

اکبری با اشاره به آموزه های مطرح شده در دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان، ابراز کرد: انسان برای برخورداری از روزه واقعی باید به حق الناس توجه داشته باشد لذا در بعد اجتماعی باید برای رسیدن به این هدف، حقوق دیگران را رعایت کند، در روز دوم تا چهارم انسان درخواست هایی ظاهرا برای شخص خود دارد که رسیدن به قرب الهی، تدبر در قرآن و چشیدن حلاوت عبادت است اما در روز پنجم که نتیجه تمام این اعمال را مطالبه می کند، مشخص می شود که این اعمال به ظاهر فردی تماماً اجتماعی بوده است، زیرا انسان به مقام بنده صالح می رسد که باید حقوق دیگران را رعایت کند، حلال و حرام را مدنظر قرار دهد و در گام بعدی شرط رسیدن به مقام اولیای الهی، انجام عمل صالح در اجتماع است.

مدیر گروه معارف دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: انسان در 4 روزه ابتدایی این ماه به ظاهر دعاها و درخواست های فردی دارد اما در روز پنجم نتیجه اعمال خود را در جایگاه های اجتماعی می بیند که این مشخص می کند برای رسیدن به آن آرزوهای فردی نیز باید به اجتماع توجه داشته باشد.


منبع : خبرگزاری شبستان
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی