ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چگونه مهارت نوشتن را در کودکان ایجاد کنیم؟

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

چگونه مهارت نوشتن را در کودکان ایجاد کنیم؟

مهارت نوشتن موردی است که در زندگی آتی کودک بسیار موثر است. خوب نوشتن سبب موفقیت در دوره تحصیل، تحصیلات دانشگاهی و کارهای حرفه ای او خواهد شد. همچنین رویا پردازی یک دنیای خیالی و یا بیان احساسات درونی کودک نیز می تواند محصول دیگر داشتن مهارت نوشتن باشند. لذا نوشتن می تواند از این منظر نیز بسیار حائز اهمیت باشد.

اکثر بچه ها با نوشتن راحت نیستند و این موضوع را می توان در طول سال های تحصیل شان و در تمرینات مدرسه ی آنها مشاهده کرد. شما هم شاید علاقمندید که اولین دست نوشته های ناز فرزندتان را به یادگاری نگهداری کنید. اما به جز تکالیف مدرسه، نوشتن بخشی از فعالیت های روزمره زندگی کودکان ما در خانه نیست. به نظرتان  والدین چگونه می توانند برای کمک به فرزندان خود در کسب و بهبود مهارت خوب نوشتن در طول سال های پیش از دبستان اقدام کنند؟

برای فرزندتان هر شب مطلبی را بخوانید.

خواندن و نوشتن همواره همراه هستند. نویسنده های خوب، در خواندن مطالب با موضوعات مختلف و سبک های متفاوت هم خوب هستند. کتابها را متناسب سن کودک انتخاب کنید. از فرزندتان درباره کتابهای مورد علاقه اش بپرسید. به آنها در امتحان کتابهای مختلف و بالا بردن ذائقه کتاب خوانی شان کمک کنید. اگر فرزندتان به نویسنده خاصی علاقمند است، شاید دیدار حضوری و گرفتن امضاء بر روی کتاب برای فرزندتان تجربه خاصی گردد.

شروع به نوشتن زودتر از موعد

دختری با مداد مشغول نوشتن می باشد.

پیشرفت های تکنولوژی آموزشی نشان می دهد که مهارت خواندن و نوشتن با یادگیری زود هنگام بهبود می یاید. توانایی و مهارت خواندن کودک، با نوشتن حروف و یادگیری زود هنگام کلمات افزایش می یابد. لذا خواندن و نوشتن در ادامه کار همدیگر را کامل می کنند. والدین با تشویق کودک در قبل از دوره مدرسه می توانند او را به نوشتن عادت داده و مهارت های فرزند خود را به طرز چشمگیری افزایش می دهند. نگران املای صحیح کلمات در نوشته های پیش از رفتن به مدرسه نباشید، و بجای آن از نوشتن آواها و هرچه که می شنود بهره ببرید.

بازی های کلمات برای خوب نوشتن

هر چه محیط کودک از منظر کلمات و لغات غنی تر باشد، اساس و پایه نوشتن کودک بهتر شکل میگیرد. بازی ها و فعالیت هایی که در آن از ساخت واژگان بهره گرفته می شود، طیف کلمات کودک شما، در نوشتن را وسیع تر و عمیق تر خواهد کرد. برای خانواده ها، بازی های کلمات یک بازی سنتی و سرگرم کننده هستند. در حال حاضر، شما می توانید به راحتی بازی های سرگرم کننده کلمات را بصورت آنلاین و یا برنامه های تلفن همراه را پیدا کنید.

بررسی تکالیف فرزندتان برای اشتباهات نوشتاری و علامت گذاری، باعث بهبود و تقویت مهارت هایی می شود که کودک تان در مدرسه می آموزد. وقتی او باید گزارشی را در منزل بنویسد، از او بخواهید که ابتدا متن اولیه را در یک چکنویس بنویسد، سپس متن را برای غلط های املایی و نوشتاری بررسی کنید و در تکمیل آن او را یاری دهید.

ارائه ابزار و فرصت های نوشتن

دختری در حال نوشتن، با یک جامدادی پر از مدادهای زیبا

مدادهای معمولی زیبا، خودکارهای ژلی روان و مقدار زیادی کاغذ، خط دار و بی خط را در دسترس فرزندتان قرار دهید، تا برای   نوشتن بازی گونه خود و پروژه هایش از آنها بهره ببرد. با استفاده از کاغذ یادداشت و لوازم التحریر فانتزی و زیبا، نوشتن نامه و یادداشت به دوستان و بستگان را به عادتی منظم برای نوشتن تبدیل کنید. اجازه دهید که کودک تان پیش از رفتن به فروشگاه، لیست خرید را بنویسد. او را به نگهداری از مجله تشویق کنید تا در زمان های خاص مانند سفر خانوادگی از آنها استفاده نماید. اگر فرزندتان در نوشتن دارای خلاقیت است، با هدیه ای برای نوشتن کتاب، این استعداد را تشویق می کنید.

اکثر کودکان ابتدایی متوسط می توانند از یک برنامه پردازش Word برای نوشتن گزارش استفاده کنند. از کودک خود بخواهید که از اصلاح کننده املا در این نرم افزار استفاده نمایند.

استراتژی های آسان برای نوشتن مقدماتی را یاد بگیرید

جسی ویز و سوزان ویز باور، نویسندگان ذهن خوب آموزش یافته ، در مورد فرایند نوشتن دو مرحله ای برای دانش آموزان ابتدایی صحبت می کنند. اولین گام این است که ساختن متنی شفاهی را تمرین کند. در ابتدا  فرزندتان را تشویق کنید که در مورد آنچه که میخواهد بنویسد، صحبت کند و شفاهی آن را بیان نماید. گام دوم  تمرین دیکته است. کودکان یاد می گیرند که با نوشتن از روی جملات کتاب ها و یا با دیکته نوشتن، طرز نوشتن کلمات را یاد بگیرند. در این مرحله ساختار جمله و پاراگراف را آموزش می بینند.

جولی بوگارت در سایت Bravewriter.com این نکته را مطرح می کند که کودکان ابتدایی، نویسندگان بسیار ضعیفی هستند، زیرا حداقل ۱۰ سال تمرین نوشتن برای شروع یک نویسنده خوب بودن لازم است. از مهارت نداشتن کودکتان در نوشتن دلسرد نشوید. برای تمرین کردن تشویقش کنید، بر روی قدرت زبانش سرمایه گذاری کنید، صحبت کنید، درباره همه چیز صحبت کنید، از تلاش هایش برای نوشتن خلاقانه انتقادی نکنید، و نوشتن را برایش سرگرم کننده کنید تا برای عشق داشتن به نوشتن از سنین ابتدایی تشویق گردد.

منابع:

  1. https://www.verywellfamily.com/help-your-child-learn-writing-skills-620623
  2. https://www.wikihow.com/Improve-Your-Child%27s-Creative-Writing-Skills

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مربیان ببینند
برچسب‌ها: مربیان ببینند

تاريخ : چهار شنبه 24 / 12 / 1400 | 6:0 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.