در ساحل غدیر
 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان ندای وحی و آدرس nedayevahi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12231
بازدید دیروز : 136836
بازدید هفته : 12231
بازدید ماه : 334512
بازدید کل : 10726267
تعداد مطالب : 16946
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 1


حدیث موضوعیاک مهدویت امام زمان (عج)اک آیه قرآناک

 
 
نویسنده : اکبر احمدی
تاریخ : شنبه 6 / 5 / 1400
گیف، تصاویر متحرک عید سعید غدیر خم ویژه تلگرام


پیشگفتار

اشاره

گفت پیغمبر که : بعد از من علی رهبر بود
در ره دین خدا و سنت پروردگار
هر که ما را دوست باشد گو علی را باش دوست
هر که ما را یار باشد گو علی را باش یار
)ابوالقاسم حالت)


غدیر چه بود و چگونه پیش آمد؟
غدیر بر حسب امر خداوند متعال و از آیه تبلیغ آغاز شد:
یا ایها الرسول بلغ ماانزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته واللّه یعصمک من الناس
ان اللّه لایهدی القوم الکافرین (مائده /  67

ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان و اگر این پیام رانرسانی , رسالت او را انجام نداده ای . خداوند تو را (از توطئه های منافقان و مردم فریبکار) نگاه می دارد. همانا خداوند کافران را هدایت نمی کند.
در این آیه تنها روی سخن به پیامبر است که آنچه را از سوی پروردگار بر او نازل شده است حتما به مردم برساند و از خطرها نیندیشد و دل قوی دارد که خداوند او را از مردم بدخواه حفظ می فرماید.
در این آیه به پیامبر تاکید می کند که اگر این پیام را به مردم نرساندی , چنان است که رسالت خدا را تبلیغ نکرده ای .
البته که این امر, مانند اوامر دیگر الهی , از سوی پیامبر هرگز به غفلت سپرده نمی شد پس این تاکید برای اهمیت موضوع است .
و نیز می فرماید: آنان که دشمنی و لجاج ورزند و این پیام الهی را نپذیرند کافرند و مشمول هدایت پروردگار نخواهند بود.
این موضوع مهمی که این همه در آن تاکید شده است چه بوده ؟
تعیین جانشینی علی (ع ) و خلافت ووصایت و امامت آن حضرت .
درباره این که این آیه شریفه درباره جانشینی علی (ع ) و وصایت و ولایت آن حضرت است ,احادیث زیادی نقل شده است که آن را به حد تواتر می رساند, با وجود این بسیاری از مورخان وابسته و محدثان اهل سنت با وجود روایات متعدد درباره واقعه غدیر - که خود هم آن را درکتب و مجموعه های روایی و حدیثی خود نقل کرده اند - درباره شان نزول آیه و این که آیه درباره وجود مقدس علی (ع ) است به وادی لجاج و عناد درافتاده آن را کم رنگ و بی اهمیت جلوه داده اند, و از آن با نیرنگ و پرده پوشی یک حقیقت مسلم , غافل وار گذشته اند.
اما آفتاب ,برای همیشه , زیر ابر نمی ماند ((1)).
پیداست که عناد و لجاج و حب جاه و مال و تعصب جاهلانه کارها می کند که سرانجامش دوزخ و عذاب ابدی است .
امر خدا را - با این قراین و شواهد واضح - نمی توان کتمان کرد و از منطق خردپسند نمی توان سرپیچی نمود, مگر آن که کفر و عنادی در کار باشد که تکلیف آنان در همین آیه شریفه روشن شده است
 
 
 

 
غدیر خم کجاست ؟

براستی سرزمینها نیز مانند زمانها, انسانها سرگذشت شگفت انگیزی داشته اند که در
سازندگی تاریخ بشریت بسیار مؤثر بوده است .
نام این سرزمینها و ایام اللّه همیشه در تاریخ ثبت است .
کوه طور, کوه جودی , رود نیل , رود فرات , روز بعثت خاتم النبین (ص ), روز عاشورا و ... هرکدام باری از حوادث تاریخی را به دوش گرفته اند.
غدیر خم نیز چنین مکان مقدس و به یادسپردنی است .غدیر خم نقطه عطف تاریخ مهم اسلام است .
آیا این سرزمین مقدس که در سال دهم هجرت , در حجه الوداع پیامبر گرامی (ص ) در آن نقش مهمی ایفا کرده و وصایت و ولایت علی (ع ) داماد, پسر عم و نخستین مرد مسلمان را رقم زده است , هم اکنون چه وضعی دارد؟ نمی دانم .
آیا این نقطه مهم تاریخی در گرد و غبار عناد و لجاج به فراموشی سپرده شده است ؟
آیا این سرزمین مقدس نباید زیارتگاه مهم مسلمانان , بالاخص شیعیان جهان باشد؟
مگر بعد از گذشت چهارده قرن , این خاک عطرآگین , شمیم روحپرور و با صفای رسالت ووصایت را در خود نگهداری نکرده است ؟ مگر هنوز نشان گامهای مقدس پیامبر(ص ) وعلی (ع ) بر آن سرزمین پاکیزه نقش نبسته است ؟ و همان خاک و شنها شاهد آن صحنه بزرگ نبوده اند؟ مگر آوای نجات بخش پیامبر(ص ) در امواج هوای تفتیده غدیر منعکس نیست ؟
آیا به زائران بیت اللّه الحرام - هم اکنون - اجازه می دهند از آن سرزمین پاک بگذرند و روح وجسم خود را در همان فضایی که ندای ملکوتی پیامبر اسلام (ص ) روز هیجدهم ذیحجه سال دهم هجرت بلند شده است , دوباره تازگی و طراوت بخشند؟
آیا دستهای پلید و اندیشه های ناپاکی که یا از غدیرخم سخن نمی گویند یا آن را کم اهمیت تلقی می کنند یا ولایت را از راه حسادت و عناد به معانی دیگر ((2)) تاویل می نمایند, هنوزبر سر عقل نیامده و انصاف نداده اند که این
حقیقت را درک کنند که پیامبر عظیم الشان که مخاطب به ندای آسمانی شد: یا ایها الرسول بلغ ماانزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته ... آیا براستی تنها مامور بود که پیام دیگری غیر از جانشینی و امامت و ولایت علی (ع ) را به مسلمانان حاضر در صحنه غدیر که تعداد آنها را, برخی , تا دویست هزار نوشته اند, تبلیغ کند؟عجبا که اگر این امر را, که به زعم کژاندیشان , غیر از ولایت و جانشینی بوده , تبلیغ نکند,رسالتش درست و تمام نخواهد بود!

پیامبری که آن همه در خطبه غدیر از ولایت خدا و رسول و سرانجام از ولایت علی (ع ) سخن می گوید, آیا قابل تصور است که در این مقام به امر دیگری بپردازد و تکلیف مسلمانان را درآینده روشن نسازد, بلکه آنان را همچنان رها کند؟ بویژه که بی درنگ , پس از آیه شریفه تبلیغ ,امین وحی , جبرئیل به پیام دیگری دل پیامبر بزرگوار را می نوازد و این پیام الهی را می رساندکه :
الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.
بعد از پیام مهم غدیر چه امر دیگر لازمی غیر از ولایت علی (ع ) مطرح گردید که دین کامل شدو نعمت خداوند بر بندگان مؤمن تمام شد؟ اکمال دین و اتمام نعمت جز با تعیین خلیفه بعد ازرسول (ص ) و ولایت علی (ع ) قابل تصور نیست .
پیامبر اکرم (ص ) بیست و اند سال به تبلیغ توحید و خداشناسی و یکتاپرستی پرداخته نبوت ,معاد و نماز و زکات و حج و سایر
احکام و فرایض اسلامی را به مردم آموخته و آنها را تربیت کرده است .
تلاش و جهادهای مکرر پیامبر(ص ) و علی (ع ) و یاران وی , یهودیان , بت پرستان وبدخواهان را در نقاط مختلف عربستان آرام کرده و اصحاب و یارانی فداکار به دست آورده است .
نامه ها و پیامهای آن پیامبر عالیقدر به داخل و خارج رفته و عده زیادی از گردنکشان سر بر خط فرمان نهاده اند.
حالا, در سال دهم هجرت , سال پایانی عمر رسول معظم , برای تعلیم مناسک حج و آداب و احکام دین مبین به مکه مشرف گردیده و شرط بلاغ به جا آورده است و به سوی مدینه رهسپار است .
در غدیر خم همه مسلمانان را امر به توقف می فرماید.
آیامساله جانشینی - پس از پیامبر(ص ) - و ولایت و وصایت و امامت مسلمین مطرح نیست ؟آیا سرنوشت امت مسلمان پس از پیامبر(ص ) مورد نظر نبوده است ؟
اگر, چنان که برخی می خواهند, امر خلافت و جانشینی را از صحنه غدیر حذف کنند دیگر,چه می ماند؟ زهی بی انصافی و کوردلی !
پیامبری که هر وقت از مدینه خارج می شد و به غزوه ای می رفت برای چند روز و گاه بیشتر,جانشینی انتخاب می فرمود, از جمله در جنگ تبوک حضرت علی (ع ) را - برای مصالح خاص - به جانشینی خود تعیین فرمود, تا در غیاب آن حضرت توطئه ای بروز نکند و بر کسی اجحافی نرود.
آیا این پیامبرمعظم که در تدبیر امور و خردمندی , بی مانند بود, برای وصی و ولی و جانشین خود فکری نکرده بود؟ به همین
جهت واقعه غدیر و رفتار و کرداری که بدخواهان در نادیده وناشنیده گرفتن این واقعه مهم پیش گرفتند, بسیار دردانگیز است






 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه ها
 
 
این وب سایت جهت بسط وگسترش فرهنگ قرآنی ، با لا بردن سطح آگاهیهای دینی اعتقادی تربیتی