اخبار ویژه شنبه ۲۲ خردادماه

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اخبار ویژه شنبه ۲۲ خردادماه

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

اخبار ویژه شنبه ۲۲ خردادماه

تیتر روزنامه‌های پنج شنبه‌ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ / تصاویر

اخبار ویژه شنبه ۲۲ خردادماه

پایگاه بصیرت

روزنامه کیهان **

انتقاد روزنامه حامی دولت با شوخی تلخ روحانی

آقای روحانی گویا هیچ اطلاعی از گرانی‌های افسارگسیخته کالا‌های اساسی در بازار ندارد که در اواخر عمر دولتش، وزارت صمت را مأمور کرده تا با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آن‌ها اقدام کند.
این تحلیل را روزنامه جهان صنعت (از روزنامه‌های حامی دولت) در واکنش به دستور‌های چند باره و فرمایشی آقای روحانی برای ممانعت از گرانی کالا منتشر کرد، آن هم در شرایطی که دستگاه‌های دولتی برای چندین بار در سه ماه اخیر، دستور گرانی برخی کالا‌ها را صادر کرده‌اند.
جهان صنعت می‌نویسد: آقای روحانی در جلسه دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه افزایش قیمت کالا‌ها پذیرفتنی نیست، اعلام کرد که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با جدیت نسبت به کنترل قیمت‌ها و ممانعت از افزایش آن‌ها اقدام کند و مانع از فشار مضاعف به زندگی و معیشت مردم در شرایط کنونی اقتصادی شود.
این دستور روحانی از آنجا جای تأمل دارد که دیگر زمانی برای مدیریت بازار از سوی دولتمردان فعلی باقی نمانده و اگر مباحث معیشتی مردم واقعا برای دولت مهم بود، خیلی زودتر از این‌ها باید مسئولان مربوطه را برای این کار بسیج می‌کرد. البته روحانی در اواخر سال گذشته از وزرا، استانداران، مدیران کل و بازرسان درخواست کرده بود که با همه توان وارد عمل شوند و شب عید مردم را شیرین کنند در حالی که به نظر می‌رسد اگر به جای درخواست، فشار بیشتری برای تنظیم بازار نیاز‌های اساسی مردم به وزرا اعمال می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیت عجیب و غریبی در بازار نبودیم.
بر اساس آنچه کارشناسان اعلام می‌کنند، بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی دولت به خصوص وزارت صمت نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته در بازار، بدترین دوران معیشتی را برای اقشار مختلف جامعه به وجود آورده و بدترین دوران وزارت صمت در تاریخ هم با حضور علیرضا رزم‌حسینی رقم خورده است، چرا که از مهرماه سال ۱۳۹۹ که وی سکان وزارت صمت را در دست گرفته است، وضعیت نابسامانی بازار کالا‌های اساسی تشدید شده است. در این خصوص به نظر می‌رسد که وزیر صمت چندان جدیتی برای مقابله با این گرانی‌ها ندارد و دولت نیز به دلایلی که شاید سیاسیون بهتر از آن خبر داشته باشند، افزایش قیمت‌ها را به صورت هدفمند دنبال می‌کند و در مقابل افزایش قیمت‌های جدید تنها مهر تایید خود را نشان می‌دهد.
حال، اما در زمانی که از اوایل سال جاری بیشتر کالا‌های اساسی از جمله نان، روغن، شکر و… با موافقت دولت گران شده، رئیس‌جمهور دستور ممانعت از افزایش قیمت‌ها را می‌دهد؛ موضوعی که این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید افزایش قیمت‌های جدیدی در راه است، چرا که تجربه نشان داده درست پس از اظهارات رئیس‌جمهور در مورد جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، گرانی‌های جدیدی در بازار اتفاق می‌افتد.
جدیدترین آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اوایل این ماه نشان می‌دهد که قیمت برخی از انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن‌آلات طی سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.
دولت بازار کالا‌های اساسی را رها کرده و متاسفانه در وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار هیچ گونه اراده‌ای برای کاهش قیمت‌ها و دست‌کم ثبات قیمت‌ها وجود ندارد و مردم و طبقه‌های مختلف جامعه باید تاوان این عدم مدیریت را بپردازند.
از اردیبهشت ۱۳۹۹ تا سال ۱۴۰۰ افزایش قیمت‌ها در بازار کالا‌های اساسی از ۴۵ درصد تا بالای ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده و با شروع سال ۱۴۰۰ هم کالا‌های اساسی از جمله شکر، روغن و مرغ گران شدند.
بنابر برخی گزارش‌ها، قیمت ۲۷ قلم کالا در یک سال گذشته، ۲ تا ۴ برابر شده است.

دفاع فرمانده سابق ارتش اسرائیل از برجام

فرمانده سابق ارتش اسرائیل گفت: توافق هسته‌ای (برجام) به ما اجازه تمرکز روی دیگر جبهه‌ها را می‌دهد.
گادی آیزنکوت رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، طی سخنرانی در کالج نتانیا ضمن حمایت از احیای توافق برجام گفت: وجود این توافق باعث می‌شود که ارتش اسرائیل بتواند منابع خود را به دیگر مشکلات امنیتی ضروری اختصاص دهد.
به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، وی مدعی شد: «اسرائیل همواره باید نگران ابعاد ایران اتمی باشد و لازم است به صرف کردن انرژی گزاف برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم ادامه دهد.»
براساس این گزارش، آیزنکوت که در زمان حضور خود در ستاد کل ارتش این رژیم، یکی از حامیان توافق هسته‌ای ایران بود، گفت: «آن (توافق) به ما اجازه داد که میزان زیادی از منابع خود را به دیگر چیز‌ها اختصاص دهیم؛ تهدید‌های میدانی، توسعه چشمگیر روابط با متحدان، شروع کارزار علیه استقرار نظامی ایران. توافق به ما اجازه داد منابع اصلی را برای حل پاره‌ای از مشکلات امنیتی در مرز‌های اسرائیل اختصاص دهیم.

همتی مدعی مخالفت با سانسور بانک مرکزی مأمور سانسور آمار!

روزنامه حامی دولت، از تداوم سانسور آمار اقتصادی توسط بانک مرکزی انتقاد کرد.
روزنامه اعتماد نوشت: اخیراً بانک مرکزی نماگر‌های سه ماهه سوم سال ۹۹ را منتشر کرد که مانند آنچه در خصوص نماگر‌های اقتصادی سه ماهه دوم منتشر کرده بود، جای برخی اعداد و ارقام خالی بود. از جمله میزان صادرات نفت.
نکته دیگر تداوم عدم انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده در این گزارش است. با وجود اینکه چند سالی است که مرکز آمار مسئول انتشار گزارش‌های مربوط به تورم است، اما حتی اعدادی که این مرکز به عنوان تورم رسمی کشور منتشر کرده نیز در نماگر‌های اقتصادی، خالی است. شاخص بهای تولیدکننده نیز دیگر غایب این گزارش است. نکته در این است که پیش از انتشار نماگر‌های اقتصادی، شاخص بهای تولیدکننده توسط مرکز آمار منتشر شده بود. وضع مالی دولت نیز از دیگر آمار‌هایی است که منتشر نشده است. با وجود اینکه کارشناسان بر انتشار بدون سانسور آمار‌ها برای افزایش اعتماد فعالان اقتصادی تأکید دارند، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی روش قبلی خود برای سانسور آماری را ادامه خواهد داد. اگرچه رئیس کل بانک مرکزی به دلیل حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری، توسط رئیس‌جمهور برکنار شده و قائم مقام او، اکبر کمیجانی هم اکنون در بانک مرکزی به عنوان سرپرست مشغول به کار است، اما انتظار این بود که با تغییر در مسئولیت بانک مرکزی برخی آمار‌های مهم اقتصادی نیز از خفا بیرون بیاید و در دسترس کارشناسان و جامعه علمی قرار گیرد و ظاهراً هنوز تصمیم بر آن نیست. براساس گزارش بانک مرکزی از نماگر‌های اقتصادی در سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، در بخش متغیر‌های پولی؛ نرخ رشد نقدینگی در پاییز سال ۹۹ به ۲۶/۶ درصد همچنین نرخ رشد پول ۴۴/۴ درصد شبه پول ۲۲/۹ درصد و همچنین نرخ رشد سپرده‌های بخش غیر دولتی به ۲۷/۲ درصد رسیده است.
گزارش روزنامه اعتماد درباره سانسور ادامه‌دار آمار‌ها در بانک مرکزی در حالی است که آقای همتی در تبلیغات انتخاباتی، خود را ضد سانسور معرفی می‌کند.

ما تولید نفت را کم کردیم دولت بعد افزایش دهد (!)

آقای زنگنه وزیر نفت در حالی دستور افزایش تولید نفت را به دولت بعد می‌دهد که متهم کاهش تولید است.
روزنامه جوان در گزارشی می‌نویسد: تولید نفت ایران «باید» به روزی ۶/۵ میلیون بشکه برسد، دولت آینده باید این هدف را محقق کند. این بخشی از باید‌هایی است که وزیر فعلی نفت برای دولت آینده فاکتور کرده است، بدون آنکه پاسخ دهد طی هشت سال اخیر برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران چه کرده است؟! روزی که زنگنه در سال ۹۲ وزارت نفت را تحویل گرفت، ظرفیت تولید نفت ایران بین ۴/۱ میلیون تا ۴/۲ میلیون بشکه در روز بود؛ در آن دوره، به دلیل تحریم‌هایی که بر کشور تحمیل شده بود، میزان تولید نفت زیر ۳ میلیون بشکه در روز بود و وزیر نفت و مدیرانش قول دادند با رفع تحریم‌ها، میزان تولید را به ۴/۲ میلیون بشکه در روز می‌رسانند.
او حتی به مجلس رفت و گفت میزان تولید نفت و میعانات گازی را تا سال ۹۶ به رقم ۵/۷ میلیون بشکه می‌رساند، حتی با وجود تحریم. اما او در این هشت سال نتوانست ۲۰۰ هزار بشکه روی ظرفیت تولید بگذارد، ولی امروز از دولت بعدی می‌خواهد، میزان تولید را به ۶/۵ میلیون بشکه برساند و برای آن، از قید «باید» نیز استفاده می‌کند.
زنگنه طی این هشت سال وعده‌های بسیاری داد، از ضرورت‌ها و برنامه‌هایی گفت که از نظر اغلب کارشناسان، جنبه کاریکاتوری و پفکی داشت با وجود اینکه سرمایه‌گذاری دولت نهم و دهم در غرب کارون و سایر میادین نفتی، توانست ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت به دولت روحانی هدیه کند، اما ظرفیت تولید نه تنها به بیش از ۴/۶ میلیون بشکه افزایش نیافت، بلکه با کاهش شدید به ۳/۸ میلیون بشکه در روز رسید!
این عملکرد بی‌نظیر، نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید نه تنها یک قدم مثبت برای افزایش تولید برنداشت، بلکه با رؤیاپردازی و معطل کردن کشور به پای ایده‌های غیرقابل دسترس، منافع ملی را نیز بر باد داده است. وزارت نفت برای دولت بعد مین‌گذاری کرده است. اصولا دولت‌ها در حوزه نفت برای دولت بعد کار می‌کنند، مانند دولت نهم و دهم که با توسعه میادین نفتی و گازی، پروژه‌ها را با پیشرفت بالا تحویل داد و این دولت آن را افتتاح کرد، ولی متاسفانه زنگنه، هیچ اقدام مثبت و بزرگی را برای دولت بعد انجام نداده است؛ هرچه هست چند قرارداد کاغذی است که هنوز در مرحله خاک‌بازی متوقف مانده است و دولت بعد باید از صفر شروع کند.
او بهتر است به این پرسش پاسخ دهد برای ظرفیت‌سازی تولید نفت چه کرده است؟ چرا به جای ظرفیت ۴/۶ میلیون بشکه‌ای هم‌اکنون ظرفیت تولید ۳/۸ میلیون بشکه در روز است؟ چه بلایی بر سر مخازن و میادین نفتی رخ داده است که نه تنها هیچ افزایشی در ظرفیت رخ نداده، بلکه کاهش هم داشته است؟!
اظهارات آقای زنگنه درباره ضرورت افزایش تولید در حالی است که وی چندی پیش با پالایشگاه‌سازی هم مخالفت کرده و آن را کثافت‌کاری توصیف نموده بود.

حمایت یواشکی کارگزاران و مشارکت از همتی

اصلاح‌طلبان همچنان بازی فریبکارانه در دو نقش را در قبال انتخابات پیش می‌برند.
این طیف با تعیین نسبت به این که مردم از عملکرد دولت مورد حمایت آن‌ها به شدت ناراضی هستند، ابتدا با ادعای این که «رئیس‌جمهور تدارکاتچی است» و سپس «نامزد نداریم»، ظرف چند ماه گذشته کوشیدند از پاسخگویی درباره عملکرد ۸ ساله دولت شانه خالی کنند و این در حالی است که همزمان نهاد اجماع‌ساز آن‌ها فعالیت خود را آغاز کرده بود.
این طیف (و از جمله جبهه اصلاحات و نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) پس از بررسی صلاحیت نامزد‌ها نیز ادعا کرده‌اند نامزدی در انتخابات ندارند. اما خبر‌های قطعی حاکی از این است که همتی قبلاً حتی برنامه خود را به نهاد اجماع‌ساز ارائه کرده و به گفته علی اکبر نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران، مورد استقبال این گروه هم قرار گرفته است.
ادبیات تند، غیرکارشناسی و سیاسی‌کارانه همتی و مهرعلیزاده در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی نیز نشان می‌دهد که آن‌ها دیکته‌های دیگران را -بعضاً حتی ناشیانه- بازگو می‌کنند. اصلاح‌طلبان شرط حمایت خود از همتی یا مهرعلیزاده را تحرکات رادیکال و حاشیه‌سازانه قرار داده‌اند تا بدین‌ترتیب به زعم خود، فضای بحث عمومی را از کارآمدی و کارنامه و برنامه، به جعل دو قطبی‌های فریبنده منحرف کنند.
با این حال نگرانی خاتمی و بهزاد نبوی و برخی سران جبهه اصلاحات این است که رأی همتی و مهرعلیزاده همچنان که در دو هفته اخیر معلوم شده، رشد نکند و در همان حد دو تا چهار درصد باقی بماند. به همین دلیل خاتمی فعلاً برای حمایت رسمی دست نگه داشته تا هزینه شکست قریب‌الوقوع اصلاح‌طلبان به پای وی نوشته نشود.
پیش از این زیباکلام از قول خاتمی گفته بود که مردم دیگر به خاطر حمایت او از یک نامزد، رأی نمی‌دهند و روحانی جای دفاع باقی نگذاشته است.
با این وجود، روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران، طی چند شماره، تمام صفحه اول خود را به حمایت از همتی اختصاص داد و تیتر زد «همتی: مستقل هستم»، «صدای سوم»، برگ برنده همتی»، «دوقطبی رئیسی- همتی» و «کرباسچی: قهر با صندوق رأی یعنی خلع‌سلاح خودمان» را برای این حمایت انتخاب کرد. این روزنامه در عین حال با رندی و تردستی، همتی را با ۴ درصد رأی در نظرسنجی‌های دولتی، رقیب و همتراز رئیسی وانمود کرده که بالای ۶۵ درصد رأی دارد. پس از حزب کارگزاران، دیروز هم نوبت حزب اتحاد ملت (جایگزین حزب منحله مشارکت و یکی از ۳ حزب پدرخوانده اصلاح‌طلبان) بود که برخلاف مشی دو سه هفته گذشته، علناً از همتی حمایت کند. نشریه صدا ارگان حزب اتحاد ملت، دیروز تمام صفحه اول خود را به حمایت از همتی در تیتر‌هایی «همت ملت»، «دوم خرداد را تکرار کنیم»، «جلایی پور: هر قدر تعامل همتی با اصلاح‌طلبان بیشتر باشد، احتمال جلب حمایت بیشتر می‌شود» و... اختصاص داد.
«صدا» همان نشریه‌ای است که سال گذشته خواستار مذاکره به هر قیمت و لو تحقیرآمیز با ترامپ شده و با اشاره به تحقیر رئیس‌جمهور صربستان توسط ترامپ نوشته بود و لو مثل رئیس‌جمهور صربستان، مثل بره‌ای در مذبح و بره‌ای در مسلخ یا همچون متهمی در اتاق بازجویی» باید با ترامپ مذاکره کرد (!)
برخی تحلیلگران می‌گویند وضعیت اصلاح‌طلبان که هم نمی‌خواهند انتخابات را از دست بدهند و هم می‌دانند که قادر به جلب رأی مردم نیستند، وضعیتی شبیه وضعیت اره‌نشینی را برای آن‌ها رقم زده است.
یادآور می‌شود به گزارش مشرق، دولتمردانی مثل جهانگیری، نوبخت، نهاوندیان و... از همتی حمایت می‌کنند. حتی گفته می‌شود ادعای عزل همتی توسط روحانی نیز، برای نوعی محبوبیت‌سازی به نفع وی (به خاطر مغضوب واقع شدن!) بوده است.

********************

روزنامه وطن امروز**

لیست نهایی اصولگرایان برای شورای شهر تهران اعلام شد

امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، لیست ۲۱ نفره این شورا را در انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد. وی با اشاره به جلسه شورای انتخاب اظهار کرد: شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب ساز‌و‌کاری برای انتخاب کاندیدا‌های شورای اسلامی شهر تهران تعیین کرده بود که این فرآیند از چند ماه قبل آغاز شده بود و روز چهارشنبه با حضور اعضای شورای انتخاب مرحله پایانی آن را پشت سر گذاشتیم. وی اسامی منتخبان را به شرح زیر اعلام کرد:
احمد صادقی، پرویز سروری، جعفر بندی‌شربیانی، جعفر تشکری هاشمی، حبیب کاشانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری، زهرا شمس احسان، سوده نجفی، سیداحمد علوی، علی‌اصغر قائمی، علیرضا نادعلی‌شهرستانکی، محمد آخوندی، مهدی اقراران، مهدی بابایی، مهدی پیرهادی، مهدی چمران، مهدی عباسی، میثم مظفر، ناصر امانی، نرجس سلیمانی و نرگس معدنی‌پور.
رسولی همچنین ادامه داد: همان‌طور که وعده داده بودیم بیش از ۵۰ درصد لیست افراد زیر ۴۵ سال هستند.

***

خبر جدید پمپئو از پشت صحنه طراحی ترور حاج‌قاسم

وزیر سابق خارجه آمریکا برای نخستین‌بار اذعان کرد ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و معامله فروش جنگنده‌های آمریکایی به امارات در به اتمام رساندن توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشور‌های عربی نقش داشته است. «مایک پمپئو» در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» به مسائل مختلفی از جمله عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی و همچنین ترور سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت. بر اساس گزارش روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از یدیعوت آحارانوت، وزیر سابق خارجه آمریکا تایید کرد معامله فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به امارات در امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو نقش بسزایی داشته و حتی یکی از شروط اساسی این توافق بوده است. روزنامه آحارانوت خاطرنشان کرد، به‌رغم آنکه بسیاری از مقامات آمریکایی، ارتباط میان معامله فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ به ابوظبی و عادی‌سازی روابط را تکذیب کردند، پمپئو نخستین مقام رسمی و بلندپایه آمریکایی است که علنا اهمیت این معامله را به عنوان یکی از شروط به اتمام رساندن توافق میان ابوظبی و تل‌آویو تایید می‌کند. فروش اف ۳۵ به امارات عربی متحده یکی از بخش‌های توافق موسوم به «پیمان آبراهام» برای عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است. تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش این سلاح‌ها به امارات و عربستان چند بار به شکست انجامیده است. پایگاه خبری «فلسطین الیوم» نیز با ترجمه بخش دیگری از این مصاحبه، اضافه کرد، وزیر سابق خارجه آمریکا اذعان کرده است اقدام واشنگتن در ترور سردار حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در به نتیجه رساندن توافق‌های عادی‌سازی روابط نقش داشته است.
بر اساس این گزارش، مایک پمپئو تایید کرده است که برخی اقدامات و حوادث در تسریع روند عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشور‌های عربی بویژه امارات نقش داشته که ترور فرمانده شهید نیروی قدس و همچنین انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس از آن جمله بوده است.

***

چین:
مذاکرات وین در مرحله نهایی است

وانگ یی، وزیر خارجه چین دیروز جمعه در نشست خلع سلاح ژنو گفت مذاکرات وین در مرحله نهایی است و طرف‌ها نیازمند به‌کارگیری تلاش‌های مضاعف برای بازگشت به توافق هسته‌ای هستند. وی با تاکید بر اینکه اقدامات یکجانبه آمریکا دلیل اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: برای احیای برجام، لغو تحریم‌های ضدایران نخستین اقدامی است که قاعدتا آمریکا باید اتخاذ کند. وانگ یی افزود: پیشنهاد کشور ما این است که یک بستر گفت‌وگوی چندجانبه امنیتی در منطقه خلیج‌فارس ایجاد شود و بتدریج یک ساختار امنیتی مشترک، جامع و پایدار در خاورمیانه شکل گیرد. چین از ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه حمایت می‌کند و مایل است برای این کار فعالانه تلاش کند. پکن همواره بر حفظ صلح و ثبات شبه‌جزیره کره پافشاری کرده و تحقق ۲ هدف اصلی عاری‌سازی سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و ایجاد مکانیزم صلح دائمی در شبه‌جزیره را پیش می‌برد.

***

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
لغو برخی تحریم‌های ایران ارتباطی با برجام و مذاکرات وین ندارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها علیه چند مقام سابق و شرکت ایرانی روندی متداول در دولت آمریکا بوده و به برجام و مذاکرات وین ارتباطی ندارد. به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس» در پاسخ به سوالی درباره علت رفع تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق و شرکت‌های ایرانی که سال ۲۰۱۳ مورد تحریم قرار گرفته بودند، مدعی شد: «ما به استفاده از تمام ابزار‌های قابل دسترسی برای محدود کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گروه‌های تروریستی و عاملان مخرب در منطقه و به طور بالقوه فراتر از آن، ادامه خواهیم داد. این اقدامات همچنین ارجاع به خروج [افراد و نهادها]از لیست [تحریمی]را شامل می‌شود. این خروج از لیست تحریمی در نتیجه تایید تغییر در رفتار یا وضعیت طرف‌های مورد تحریم انجام شده است». او در ادامه گفت: «خارج کردن افراد و نهاد‌ها از لیست تحریم‌ها امری متداول است و اقدامی در مطابقت با رویه‌های دولت است و جهت شفاف‌سازی اعلام می‌کنم برداشتن این تحریم‌ها، با برجام یا مذاکراتی در وین در جریان است هیچ ارتباطی ندارد».

********************

روزنامه خراسان **

تخم مرغ در سربالایی گرانی

ایسنا- خبر‌های منتشر شده در روز‌های اخیر حاکی از افزایش قیمت تخم مرغ است. افزایش قیمتی که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران علت آن را صادرات و بالا رفتن تقاضای مصرف کنندگان می‌داند. «مهدی یوسف خانی» گفت: قبلاً قیمت تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب هم شده بود و هر کیلو از آن ۱۲تا ۱۳ هزار تومان و هر شانه حدود ۲۷ هزار تومان خریداری می‌شد، اما هم اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ به مرز ۳۸هزار تومان رسیده است.

پیش بینی افت قیمت میوه در هفته جاری

باشگاه خبرنگاران- رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار گفت: با توجه به فراوانی بار و ازدیاد عرضه در هفته آینده پیش بینی می‌شود که قیمت مجدد کاهش یابد. «دارایی نژاد» گفت: قیمت کنونی برخی اقلام همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، گیلاس و زردآلو نسبت به هفته گذشته در میدان مرکزی کاهش داشته است.

ثبت بیشترین تورم نقطه‌ای در ۱۳ سال اخیر آمریکا

تسنیم- وزارت کار آمریکا اعلام کرد: قیمت مصرف کننده در این کشور ۵ درصد در ماه مه نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یافته و بیشترین سرعت افزایش را طی ۱۳ سال گذشته ثبت کرده است.

نیم‌نگاه برخی خریداران به بازار مسکن

ایسنا- بخش اندکی از گروه مصرفی در بازار مسکن مجاب به ورود شده اند و گزارش‌های میدانی از افزایش نسبی تحرک این افراد نسبت به اردیبهشت ماه حکایت دارد. این دسته از متقاضیان که عمدتا به دنبال تبدیل واحد خود هستند با این گمانه که بعد از انتخابات، بازار مقداری تکان می‌خورد اقدام به خرید می‌کنند.

********************

روزنامه ایران **

حذف و اضافات تحریمی امریکا در دولت بایدن

خبر اول اینکه، امریکا در حالی نام سه مقام سابق دولت ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است که «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور می‌گوید این اقدام در نتیجه تعهد کشورش به رفع تحریم در صورت تغییر در وضعیت یا رفتار اشخاص تحریم شده صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، وزارت خزانه‌داری امریکا پنجشنبه گذشته سه فرد ایرانی به نام‌های «احمد قلعه‌بانی»، «فرزاد بازرگان» و «محمد معینی» را که سابقاً در زمینه خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران فعال بوده‌اند، از فهرست تحریم‌ها حذف کرده است. قلعه‌بانی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران، معینی از مدیران سابق شرکت بازرگانی نفت ایران و بازرگان از مدیران سابق شرکت «هنگ‌کنگ اینترترید» از شعبه‌های شرکت بازرگانی نفت ایران بوده‌اند. دولت امریکا علاوه بر این نام دو شرکت را که قبلاً به اتهام اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند، از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است. وزارت خزانه‌داری امریکا همزمان با این اقدام از اعمال تحریم علیه «سعید احمد محمد الجمال» به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران خبر داد. این وزارتخانه همچنین چندین فرد و نهاد در ارتباط با این شخص را نیز در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

اعرافی جایگزینی با رئیسی را تکذیب کرد

خبر دیگر اینکه، علیرضا اعرافی در حاشیه نشست کارآموزان وکالت استان تهران در خصوص شایعاتی مبنی بر جایگزینی وی بر ریاست قوه قضائیه گفت: این اخبار را به کلی تکذیب می‌کنم. به‌گزارش ایسنا، عضو فق‌های شورای نگهبان در خصوص عدم احراز صلاحیت‌ها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مسیر قانونی طی شده است و مدارک به‌صورت مستند موجود است و جای اعمال سلیقه به آن معنا وجود ندارد. بشر در هر جایی که باشد، ممکن است درصدی اعمال سلیقه داشته باشد، اما مبنا، مبنای قانونی مشخصی است.

دستگیری یکی از سرپل‌های گروهک سلطنت‌طلب

دست آخر اینکه، سربازان گمنام سازمان اطلاعات سپاه کربلا در مازندران یکی از سرپل‌های اصلی گروهک سلطنت طلب مستقر در خارج از کشور را دستگیر کردند. به‌گزارش فارس، در این چند ماه اخیر منتهی به انتخابات ۲۸ خردادماه رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های معاند برای کاهش حضور حداکثری مردم در انتخابات با فضاسازی‌ها و تبلیغات ضدانتخاباتی، با ایجاد شایعه، دروغ پراکنی، شبهه افکنی و همچنین ملتهب کردن جامعه سعی در تغییر نظام محاسباتی مردم دارند. سربازان گمنام امام زمان (عج) سازمان اطلاعات سپاه کربلا طی یک عملیات غافلگیرانه یکی از سرپل‌های اصلی مرتبط با یک گروهک سلطنت‌طلب مستقر در خارج از کشور را دستگیر کردند. این اقدام که پس از یک دوره اشراف اطلاعاتی و تخصصی صورت گرفته است، مشخص شد این فرد و مرتبطین وی با گذراندن آموزش‌های لازم و عضوگیری در فضای مجازی و حقیقی در تلاش بودند ضمن تشکیل و حمایت از کمپین‌هایی برای کاهش حضور حداکثری مردم در انتخابات به ایجاد نارضایتی‌ها دامن زده و با التهاب آفرینی برای امنیتی و سیاسی کردن جامعه دست به فتنه انگیزی بزنند.

********************

روزنامه شرق**

واشنگتن‌پست مدعی شد:
نگرانی آمریکا و اسرائیل از تجهیز ایران به ماهواره روسی

ایسنا: روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقامات آمریکا و خاورمیانه مدعی شد ایران قرار است یک ماهواره از روسیه دریافت کند که توان ایران را برای گردآوری اطلاعات از اهداف مختلف به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد و می‌تواند برای اسرائیل و آمریکا دردسرساز باشد. این روزنامه در گزارشی نوشت: «طبق اظهارات مقامات فعلی آمریکا و برخی مقامات در خاورمیانه، روسیه در حال آماده شدن برای ارائه نوع پیشرفته‌ای از سامانه ماهواره‌ای به ایران است که برای جمع‌آوری داده با اهداف بالقوه نظامی در خاورمیانه و فراتر از آن، توان بی‌سابقه‌ای به تهران خواهد داد». واشنگتن‌پست ادامه داد: «به گفته این مقامات، برنامه مذکور، یک ماهواره کانوپوس‌وی ساخت روسیه به ایران خواهد داد که مجهز به دوربین‌هایی با دقت بسیار بالا است و این امکان را به ایران می‌دهد که به شکل مداوم تأسیسات مختلف از پالایشگاه‌های نفتی خلیج‌فارس و پایگاه‌های نظامی اسرائیل گرفته تا پادگان‌های عراقی را که نظامیان آمریکایی را در خود جایی داده است، رصد کند و به گردآوری اطلاعات با دقت بالا بپردازد. آن‌ها همچنین گفتند که پرتاب این ماهواره ممکن است ظرف چند ماه انجام شود». این روزنامه علاوه بر این مطرح کرد: «این مقامات مدعی شدند کانوپوس‌وی در اصل برای کاربری غیرنظامی طراحی شده است، اما مقامات نظامی ایران به‌شدت به‌دنبال به‌دست‌آوردن آن بوده‌اند. به گفته این مقامات، کارشناسان روسی نیز به ایران سفر کرده بودند تا گروهی را که این ماهواره را از تأسیسات جدیدی در کرج هدایت خواهند کرد، آموزش دهند». در ادامه این گزارش آمده است: «جزئیات این قرارداد توسط یک مقام فعلی و یک مقام پیشین آمریکایی و یک مقام ارشد دولتی خاورمیانه که در جریان امور قرار داشتند، تشریح شده است. این سه مقام، با توجه به تلاش‌های ادامه‌دار جاسوسی، به شرط ناشناس‌بودن حاضر به صحبت‌کردن در‌این‌باره شدند. وزیر امور خارجه روسیه در مسکو به ایمیلی درباره اظهارنظر پیرامون این موضوع پاسخی نداد». این گزارش می‌افزاید: «این افشاگری در آستانه آماده‌شدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش، انجام شده است». در ادامه مطرح شد: «طبق این توافق، ماهواره جدید سخت‌افزار‌هایی قدرتمند خواهد داشت، ازجمله دوربینی با قدرت تفکیک ۱.۲ متر که ارتقایی چشمگیر در توان فعلی ایران خواهد بود. به گفته این مقامات، ایران قادر خواهد بود این ماهواره را به کار بگیرد تا درباره محل‌هایی که می‌خواهد اطلاعات گردآوری کند».

وزیر دفاع آمریکا:
حضور ۲ ناو ایرانی در اقیانوس اطلس نگران‌کننده است

ایلنا: لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت از حضور دو ناو ایران در اقیانوس اطلس که گفته می‌شود به سوی ونزوئلا در حرکت هستند، نگران است. آستین در پاسخ به پرسش ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات کنگره، درخصوص محموله این ناو ایرانی، گفت تنها حاضر است در نشست دیگری به این پرسش پاسخ دهد. او که حاضر به اظهارنظر درباره این محموله نشده بود، گفت که «کاملا نگران هر نوع تکثیر تسلیحاتی در همسایگی خود هستم». پیش از این، پایگاه «پولیتیکو» به نقل از چند مقام آگاه آمریکایی گزارش داده بود که دولت این کشور به‌طور خصوصی به دولت‌های ونزوئلا و کوبا درخصوص پهلوگرفتن دو ناو ایران در بنادر این کشور‌ها هشدار داده است. بر اساس این گزارش، دو مقام پنتاگون و یک مقام کنگره آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، به پولیتیکو گفته‌اند که دولت آمریکا از طریق کانا ل‌های دیپلماتیک، ونزوئلا و کوبا را تحت فشار قرار داده است تا مانع پهلوگرفتن کشتی‌های ایرانی در بنادر این کشور‌ها شود. آمریکا همچنین از کاراکاس و هاوانا خواسته است اجازه ندهند کشتی‌های ایرانی وارد قلمرو آب‌های آن‌ها شوند. در این گزارش با اعلام اینکه این کشتی‌ها در حال حاضر در اقیانوس اطلس در حال حرکت هستند، ادعا شده است که بار آن‌ها «احتمالا تسلیحات نظامی برای ونزوئلا است».

*****************************************


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: انتخابات
برچسب‌ها: اخبار ویژه ، اخبار روزنامه ها ، صبح ایران

تاريخ : دو شنبه 22 / 3 / 1400 | 9:33 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.