ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا

زگیل نوعی تومور یا غده خوش خیم پوستی است که بر اثر آلودگی به ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا اچ‌پی‌وی تبدیل می‌شود.از آنجا که زگیل کف پا در یک منطقه فشار هستند، آنها به سمت داخل رشد می کنند و غالباً حساس و دردناک هستند. مانند سایر زگیل، آنها زائده های پوستی بی ضرر هستند که توسط یک ویروس ایجاد می شود.

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا

زگیل کف پا

زگیل کف پا (Plantar warts) شامل برآمدگی های کوچکی می شود که بر روی پاشنه و قسمت هایی که وزن بیشتری روی آن میفتد به وجود می آید. این فشار حتی می تواند باعث شود تا زگیل کف پا به سمت داخل پا و لایه ضخیم و سفت پوست (Callus) رشد کرده و این ناحیه را نیز درگیر کند.

زگیل کف پا به وسیله ویروس HPV به وجود می آید. این ویروس از طریق بریدگی ها و آسیب دیدگی های کوچک پوستی موجود در کف پا وارد بدن شده و فرد را درگیر زگیل کف پا خواهد کرد.

بیشتر زگیل های کف پا جدی نبوده و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند در نتیجه نیاز به درمان خاصی نبوده و بعد از مدتی خود به خود این ضایعات پوستی از بین خواهند رفت.1
 

علت زگیل کف پا

زگیل کف پا در اثر تماس مستقیم با ویروس پاپیلومای انسانی یا همان ویروس اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس همان عاملی است که باعث ایجاد زگیل در مناطق دیگر بدن از جمله زگیل تناسلی می شود. زیرا ویروس اچ پی وی دارای بیش از 120 نوع مختلف است.

این ویروس به طور کلی از طریق بریدگی ها و خراش های کوچک پا به پوست حمله می کند. همچنین محیط های گرم و مرطوب مانند حمام و سونا های بخار بستر مناسبی برای رشد ویروس اچ پی وی هستند. درمان زگیل تناسلی نیز نیازمند روش های منحصر به فرد خود می باشد.2

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا

علائم زگیل کف پا

بیشتر زگیل ها حتی اگر دردناک باشند هم بی خطر هستند. آنها اغلب با میخچه یا پینه اشتباه گرفته می شوند. بنابراین لازم است تمامی علائم آنها را بشناسید تا با هم به اشتباه نگیرید.

زگیل های کف پا به شکل سخت و صاف هستند. زگیل ها که روی پا یا بین انگشتان ظاهر می شوند، اغلب ظاهری برجسته و کاملا گوشتی دارند. زگیل کف پا اغلب به رنگ خاکستری یا قهوه ای است (اما در مواردی رنگ آن ممکن است متفاوت باشد). دور آنها اغلب با چند نقطه سیاه پوشیده می شود. لازم است بدانید که زگیل ها در برابر درمان بسیار مقاوم بوده و تمایل به عود مجدد دارند.

هنگامی که زگیل کف پا در نواحی تحمل کننده وزن بدن (مانند پاشنه پا) ایجاد می شود ، می تواند منبع ایجاد درد شدید و ناراحتی فرد باشد. البته درد هنگامی احساس می شود که فشار مستقیماً بر روی زگیل وارد شود.

علائم دیگر نیز شامل موارد زیر می شوند:

خارش زائده و اطراف آن

قرمز و ملتهب شدن

احساس سوزش 

خونریزی و زخم (در صورت خراشیده شدن یا برخورد به اجسام).2
 

عوامل خطر زگیل کف پا

هرکسی ممکن است مبتلا به زگیل کف پا شود اما احتمال بروز آن در افراد زیر بیشتر از دیگران خواهد بود:

کودکان و نوجوانان

افرادی که قبلاً به زگیل کف پا مبتلا شده باشند.

افرادی که دارای سیستم ایمنی بدن ضعیفی هستند.

افرادی که با پای برهنه در محیط های گرم و مرطوب قدم زده و احتمال انتقال ویروس زگیل کف پا را افزایش می دهند.1
 

درمان زگیل کف پا

برای درمان سریع تر زگیل کف پا می توان از شیوه های درمانی بدون نیاز به نسخه یا مراجعه به پزشک متخصص نیز استفاده کرد. بیشتر انواع زگیل کف پا بی ضرر بوده و بدون نیاز به درمان از بین خواهند رفت. اما ممکن است روند درمان زگیل ها 1 تا 2 سال به طول بیانجامد.

در صورتی که احساس درد داشته یا زگیل روی قسمت های دیگر پوستتان پخش شده است بهتر است به فکر درمان دارویی یا خانگی باشید. شاید مجبور باشید برای درمان زگیل کف پا درمان های مختلفی را امتحان کنید و حتی با وجود درمان باز هم زگیل جدیدی روی پوست به وجود بیاید.
 

داروی لایه بردار قوی (سالسیلیک اسید)

داروهای قوی برای درمان زگیل شامل تجویز سالسیلیک اسید می شود که با استفاده از آن زگیل به صورت لایه لایه از بین خواهد رفت. تحقیقات نشان داده است که استفاده از داروی سالسیلیک اسید همراه با منجمد کردن اثر بخشی بسیار بیشتری داشته و درمان زگیل سریع تر اتفاق خواهد افتاد.
 

منجمد کردن (کرایوتراپی)

درمان با منجمد کردن معمولاً در مطب دکتر انجام شده و برای این شیوه از نیتروژن مایع بر روی زگیل استفاده می کنند. منجمد کردن باعث می شود تا در زیر و اطراف زگیل تاول به وجود بیاید. سپس بافت مرده در عرض چند هفته یا بیشتر از داخل آن خارج خواهد شد. این شیوه باعث فعال سازی سیستم ایمنی بدن فرد شده و سیستم ایمنی به مبارزه با ویروس ها خواهد پرداخت.

گاهی از اوقات ممکن است نیاز باشد تا تکنیک منجمد کردن را چندین بار تکرار کنید تا روند درمان کامل شود. از جمله عوارض جانبی منجمد کردن زگیل می توان به درد، تاول زدن و تغییر رنگ پوست ناحیه مداوا شده اشاره کرد. از آن جایی که این شیوه درمانی دردناک و ناراحت کننده بوده بهتر است برای کودکان و نوجوانان استفاده نشود.

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا
 

جراحی و درمان های دیگر

اسیدهای دیگر، در صورتی که سالسیلیک اسید یا منجمد کردن کارساز نبود. پزشک ممکن است از تریکلوراستیک اسید برای درمان زگیل استفاده کند. در این شیوه پزشک ابتدا سطح زگیل را تراشیده و سپس با استفاده از خلال دندان چوبی اسید را بر روی زگیل قرار می دهد. برای اثر بخشی این شیوه درمانی باید هر هفته تکرار شود. عوارض جانبی این شیوه درمانی شامل سوزش و مور مور شدن می شود.

جراحی سرپایی، در یکی دیگر از شیوه های درمانی پزشک ممکن است بخواهد زگیل و بافت مزاحم را با برش از روی پوست بردارد. البته این شیوه باعث می شود تا جای زخم بر روی پوست فرد باقی بماند.

درمان لیزری، می توان با استفاده از لیزر رگ های خونی کوچک (cauterizes) را سوزانده و بافت آسیب دیده را کاملاً از بین برد، به قدری این درمان را تکرار می کنند تا زگیل خشک شده و بریزد. البته شواهد کافی برای مؤثر و کارساز بودن این شیوه درمانی وجود نداشته و ممکن است با درد و جای زخم روی پوست همراه باشد.3
 

سبک زندگی و درمان خانگی زگیل کف پا

غالباً درمان های خانگی برای از بین بردن زگیل مؤثر هستند. مگر اینکه مبتلا به دیابت یا دچار اختلال سیستم ایمنی باشید.

بهتر است از شیوه های زیر برای درمان زگیل استفاده کنید:
 

لایه برداری دارویی (سالسیلیک اسید)

محصولات بدون نیاز به تجویز برای درمان زگیل شامل سالسیلیک اسید می شود. سالسیلیک اسید در قالب پماد، پد، چسب و مایع در داروخانه ها عرضه می شود. بهتر است برای درمان زگیل های دست و پا از محلول سالسیلیک اسید 17 درصد استفاده کنید.

محلول را تنها چند هفته به صورت روزانه بر روی محل زگیل قرار داده و در مصرف آن زیاده روی نکنید. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است قبل از استفاده از سالسیلیک اسید چند دقیقه دست یا پاهایتان که دچار زگیل شده است را داخل آب گرم قرار داده و سپس سالسیلیک اسید را روی آن بزنید. ترجیحاً با دست این کار را انجام نداده و برای این کار از چوب پزشکی یا بستنی تمیز استفاده کنید.

اگر احساس کردید پوستتان در نتیجه استفاده از لایه بردار تحریک شده، بهتر است میزان استفاده از آن را کاهش دهید.

در صورتی که باردار هستید بهتر است قبل از استفاده از محلول های اسیدی با پزشک مشورت کنید.

از علت تا درمان خانگی زگیل کف پا
 

منجمد کردن

بعضی از محصولات نیتروژن مایع بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها موجود بوده و می توانید آن را به شکل اسپری خریداری کنید.
 

نوار چسب زگیل

برای درمان زگیل با استفاده از نوار چسب زگیل، کافی است نوار چسب را به مدت 6 روز روی محل برآمدگی قرار دهید. پس با قرار دادن چسب در داخل آب و خیساندن آن را جدا کرده و شروع به تمیز کردن محل زگیل کند. در مرحله بعدی چسب را دور انداخته و بعد از 12 ساعت باز گذاشتن زگیل، دوباره از چسب دیگری استفاده کنید تا زگیل کاملاً از بین برود.1
 

چگونه از ابتلا به زگیل پا جلوگیری کنیم؟

با انجام کارهای زیر می توانید امکان انتقال را به حداقل رسانده و پیشگیری کنید:

از پابرهنه راه رفتن در محیط های غیر از خانه خودداری کنید

روزانه کفش و جوراب خود را عوض کنید

پا های خود را تمیز و خشک نگه دارید

پای کودکان خود را چند وقت یک بار بررسی کنید

زائده زگیل را روی بدن خود را افراد دیگر لمس نکنید زیرا موجب انتقال می شود

به عنوان بخشی از معاینه سالانه سلامت ، به پزشک مراجعه کنید.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.hpvdarman.com
3.www.darmankade.com


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پزشکی
برچسب‌ها: پزشکی

تاريخ : سه شنبه 5 / 2 / 1400 | 20:28 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.