کتابِ همراه؛ استفاده‌ی هوشمندانه از تلفن هوشمند

ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

کتابِ همراه؛ استفاده‌ی هوشمندانه از تلفن هوشمند

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

کتابِ همراه؛ استفاده‌ی هوشمندانه از تلفن هوشمند

کتابِ همراه؛ استفاده‌ی هوشمندانه از تلفن هوشمند

کتابِ همراه؛ استفاده‌ی هوشمندانه از تلفن هوشمند

ممکن است توی مترو باشیم یا توی تاکسی و ترافیک شدید باشد، ممکن است در سفر باشیم و منظره برای تماشا کردن آن‌قدرها هم جذاب نباشد، ممکن است در اتاق انتظار مطب پزشک باشیم و حوصله‌مان از این همه انتظار سر رفته باشد. به خودمان بگوییم کاش می‌توانستم کتابی که مشغول خواندنش هستم را با خودم بیاورم. بعد یادمان می‌آید که آن کتاب ششصد صفحه‌ای را نمی‌شود به راحتی این‌طرف و آن‌‌طرف برد! درست است که بیکاریم و زمان‌مان دارد تلف می‌شود اما نمی‌شود یک کتاب قطور را با خودمان همه‌جا حمل کنیم! ولی فناوری در این شرایط به کمک‌مان آمده است. ما می‌توانیم یک کتاب ششصد صفحه‌ای را یک‌جا در تلفن همراه‌مان داشته باشیم و در هر موقعیتی به جای هدر رفتن زمان، مطالعه کنیم. برای آدم‌های اهل کتاب پیدا کردن زمان‌های کوتاه خواندن هم مغتنم است و هم لذت‌بخش!
اولین کتاب دیجیتال
کتاب‌های دیجیتال یا EBook برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی در یک پروژه‌ی تبدیل کتاب‌های کاغذی به دیجیتال پایه‌ریزی شدند. اما در کشور ما این اتفاق تنها چند سالی است که رخ داده و بعضی از افراد کتاب‌خوان از طریق نرم‌افزارهایی که در این زمینه ارائه شده است به مطالعه می‌پردازند. خواندن کتاب‌های دیجیتال در مقایسه با کتاب‌های کاغذی مزایا و معایبی دارند که با توجه به شرایط مطالعه و ویژگی‌های فردی اشخاص می‌توانند مورد قبول واقع شوند. شاید نظرتان این باشد که کتاب‌های کاغذی احساس واقعی خواندن را به شخص منتقل می‌کنند اما اگر درباره سهولت استفاده و مزایای کتاب‌های الکترونیکی بیش‌تر بدانید شاید نظرتان عوض شود و تصمیم بگیرید فرزندان‌تان را هم به این شیوه از مطالعه تشویق کنید.
چند کتاب بیش‌تر!
خیلی از افراد کتاب‌خوان با عادت قدیمی مطالعه قبل از خواب آشنا هستند. کتاب‌های دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که در تاریکی اتاق با تنظیم نور گوشی‌ همراه‌تان هم‌چنان به خواندن ادامه دهید. علاوه بر این می‌توانید هر تعداد کتاب که بخواهید را در تلفن همراه یا تبلت‌تان ذخیره کنید. این درست مثل داشتن یک کتابخانه شخصی است، با این تفاوت که به‌جای گذاشتنش در گوشه اتاق‌تان، آن را همه‌جا همراه‌ خود دارید و هر وقت که بخواهید می‌توانید از میان کتاب‌های موجود در آن یکی را انتخاب کرده و مطالعه کنید. یکی دیگر از مزایای مهم کتاب‌های الکترونیک به‌صرفه بودن آن‌هاست. قیمت کتاب‌‌های الکترونیک نسبت به نسخه‌ی کاغذی‌شان ارزان‌تر است و این باعث پس‌انداز شدن پول‌تان خواهد شد. این مسئله به افرادی که هر ماه یک لیست خرید کتاب دارند کمک‌ می‌کند که راحت‌تر میان کتاب‌های الکترونیک و کاغذی یکی را انتخاب کنند. گاهی اوقات حتی می‌توان به‌جای یک کتاب کاغذی دو کتاب الکترونیکی دریافت کرد.
کتاب‌هایی برای شنیدن
کتاب‌های صوتی دسته دیگری از کتاب‌های دیجیتال هستند و امروزه طرفداران زیادی دارند. استفاده از کتاب‌های صوتی چند برابر ساده‌تر از کتاب‌های دیجیتال متنی است. چرا که مخاطب می‌تواند در هر موقعیتی به آن گوش کند. نکته مهم این است که مخاطب به عنوان شنونده کتاب –و نه خواننده آن- باید تمرکز کافی برای درک مطالب کتاب را داشته باشد. چرا که گوش دادن به یک کتاب به دقتی برابر با خواندن متن نیاز دارد. حتی می‌توانید خودتان قسمتی از یک کتاب قصه را با صدای خودتان ضبط کنید و از این طریق فرزندتان را به استفاده درست از تلفن همراه تشویق کنید و این پیام را به او بدهید که با تلفن همراه و یا تبلت می‌توان چه کارهای خوب و مفیدی انجام داد.
به فرزندان‌مان بیاموزیم
خواندن کتاب از هر نوعی که باشد می‌تواند به یک رسم رایج در خانواده تبدیل شود. وقتی فرزندان والدین‌شان را در حال مطالعه ببینند نسبت به دنیای شگفت‌انگیز و عجاب‌آور کتاب‌ها کنجکاو می‌شوند. همین که برایشان داستان بخوانید و هر شب با جهان یک کتاب آشنایشان کنید، علاقه‌مند می‌شوند که بیش‌تر و بیش‌تر بخوانند. چنین کودکانی در بزرگسالی هم به کتاب‌خوان‌های جدی تبدیل می‌شوند. دنیای کتاب‌های دیجیتال چه از نوع صوتی و چه از نوع متنی درست به اندازه دنیای کتابهای کاغذی جذاب است. در چند سال اخیر نرم‌افزارهای کتاب‌خوان سعی کرده‌اند سهمی در مطالعه افراد و تشویق آنان به کتاب‌خوانی ایفا کنند. این نرم‌افزارها با داشتن کتاب‌هایی برای گروه سنی کودک و نوجوانان می‌توانند یکی از برنامه‌هایی باشند که پدر و مادر به فرزندان‌شان پیشنهاد می‌کنند. وقتی فناوری را در جهت افزایش آگاهی‌مان به کار بگیریم و گوشی تلفن و تبلت را به یک کتاب همراه تبدیل کنیم، فرزندان هم راه درست و شیوه صحیح استفاده از فناوری را یاد می‌گیرند و از تلفن هوشمند، هوشمندانه استفاده می‌کنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: فضای مجازی
برچسب‌ها: فضای مجازی

تاريخ : چهار شنبه 29 / 10 / 1399 | 8:40 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.