ندای وحی

قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دوست مخفی جدید اسرائیل در یمن

اکبر احمدی
ندای وحی قرآنی ،اعتقادی،مذهبی ، تربیتی

دوست مخفی جدید اسرائیل در یمن

به گزارش افکارنیوز، به تازگی گزارشی از سوی یک رسانه صهیونیستی منتشر شده که می‌توان آن را به مثابه یک بمب خبری در خصوص نقشه‌های رژیم صهیونیستی در قبال یمن دانست.

اخبار بین الملل«اسرائیل هیوم» در گزارشی تحت عنوان «دوست مخفی جدید اسرائیل در یمن » نوشت: یک حکومت جدید در جنوب یمن به ریاست «عیدروس قاسم عبدالعزیز الزبیدی» ارتباطات خوبی با اسرائیل دارد. مذاکرات محرمانه‌ای میان مقامات اسرائیلی و دولت حاکم بر جنوب یمن در جریان است.

در این گزارش نوشته شده است: شورای انتقالی جنوب یمن کنترل این منطقه را به دست گرفته است. الزبیدی پیش از این از همکاری مثبت خود با اسرائیل خبر داده بود.هانی بن بریک معاون سابق رئیس شورای انتقالی جنوب یمن نیز پیش از این از لزوم عادی سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل سخن گفته است. جنگ در یمن وارد مرحله جدیدی شده چرا که شورای انتقالی جنوب از ائتلاف سعودی فاصله گرفته است. دولت شورای انتقالی جنوب یمن در نزدیکی یکی از مهم‌ترین تنگه‌های استراتژیک و مشخصاً در نزدیکی باب المندب میان دریای سرخ و خلیج عدن و کانال سوئز مستقر شده است.

منابع صهیونیستی نیز اعلام کردند که تل آویو خود را برای برگزاری دیگر نشست‌های محرمانه با شورای انتقالی جنوب یمن آماده می‌کند.

عناصر وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن تحت حمایت امارات قرار دارند و به تازگی کنترل کامل مجمع الجزایر استراتژیک سقطری را به دست گرفته اند. گفتنی است که شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

این میزان از توجه رژیم صهیونیستی به تحولات یمن به ویژه بخش جنوبی آن در شرایط کنونی بسیار قابل تأمل است. صهیونیست‌ها که از هیچ فرصتی برای تقویت روابط خود با محیط پیرامونی با هدف ایجاد حلقه امن برای خود فروگذار نمی‌کنند اینبار به سراغ جنوب یمن رفته و تمرکز خود را بر روی برقراری رابطه با یک حاکمیت دست نشانده در این منطقه قرار داده اند.

تلاش عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی برای تجزیه یمن

مسأله ای که در خصوص تحولات یمن و به صورت کلی کشورهای منطقه باید به آن توجه کنیم بحث تجزیه و روی کار آوردن حاکمیت‌های دست نشانده است. اگر به تحولات کشورهایی نظیر سوریه، عراق، لیبی و… نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تلاش‌های کشورهای مداخله گر حول محور تجزیه این کشورها به بخش‌های مختلف تحت نظارت دولت‌های دست نشانده می چرخد. همین مسأله در یمن نیز صدق می‌کند. به راه انداختن مجدد بحث جدایی جنوب یمن از این کشور از سوی کشورهایی نظیر امارات و عربستان به شدت دنبال می‌شود و این ۲ کشور به دنبال آن هستند که بخش‌هایی از خاک یمن را به نفع خود جدا کرده و به نوعی آن را بین خود تقسیم کنند.

عربستان سعودی به دنبال به دست گرفتن کنترل استان المهره در شرق یمن است و امارات نیز به سمت استان‌های حضر موت و عدن و الساحل حرکت می‌کند. البته باید گفت که کنترل این مناطق به همراه بنادر و فرودگاه‌های مهم تا حد زیادی در دست عناصر تحت حمایت این کشورها است و آنها به تحقق خواسته‌های خود در یمن نزدیک شده اند.

ائتلاف سعودی که از ابتدا به بهانه بازگرداندن قدرت به دولت مستعفی یمن در برابر نیروهای انصارالله، حمله نظامی به این کشور را آغاز کرد بعد از گذشت چند سال از آغاز تجاوز، اکنون به دنبال تجزیه یمن و به نوعی سهم خواهی از مناطقی از این کشور است. اقدامات اماراتی‌ها و سعودی‌ها درتکه تکه کردن یمن به قدری آشکار بوده که حتی صدای دولت مستعفی این کشور مستقر در ریاض را نیز درآورده و مسئولان این دولت که تحت حمایت عربستان هستند بارها نسبت به خطر تجزیه یمن به دست ریاض و ابوظبی هشدار داده اند.

در این بین رژیم صهیونیستی نیز خود را از معرکه تجزیه یمن دور نکرده چرا که منافع اش را در جدایی جنوب یمن می بیند. از همین روی تلاش دارد تا با برقراری روابط مثبت با شورای انتقالی جنوب، برای تحقق هدفش تلاش کند.

باب المندب.. القوة الجغرافیة التی جلبت الصراع العسکری للیمن ...

اهمیت تنگه باب المندب و دریای سرخ برای صهیونیست‌ها

هرگونه تجزیه یمن و جدایی مناطق مختلف این کشور به ویژه جنوب آن می‌تواند مسیر را برای نفوذ رژیم صهیونیستی در این کشور باز کند چرا که تل آویو همواره به تنگه باب المندب به عنوان یک منطقه استراتژیک در قبال امنیت خود می‌نگرد. در سال ۲۰۱۴ بنیامین نتانیاهو در سایه تحولات یمن و پیشروی‌های نیروهای انصارالله نسبت به کنترل آنها بر تنگه باب المندب هشدار داد؛ این هشدار بیانگر میزان نگرانی صهیونیست‌ها نسبت به قدرت گرفتن انصارالله در این منطقه استراتژیک است.

تل آویو همواره به تحولات دریای سرخ و دستاوردهای دریایی نیروهای انصارالله در این منطقه با نگرانی می‌نگرد. بیشترین نگرانی رژیم صهیونیستی در قبال یمن آن است که اراضی اشغالی توسط نیروهای انصارالله یمن مورد حمله موشکی قرار بگیرد؛ تهدیدی که مسئولان جنبش انصارالله به مناسبت‌های مختلف از آن صحبت کرده اند؛ بنابراین صهیونیست‌ها از هر گونه تجزیه در یمن و قرار گرفتن یک دولت دست نشانده در جنوب این کشور استقبال می‌کنند.

پیش از این، رژیم صهیونیستی برای آنکه به دریای سرخ بیش از پیش نزدیک باشد دو پایگاه رواجیات و مکهلاوی را در مرزهای سودان ایجاد کرد تا بتواند به باب المندب نزدیک شود. تنگه باب المندب، دریای سرخ را از خلیج عدن و اقیانوس هند جدا می‌کند هم چنین دو قاره آفریقا و آسیا را از یکدیگر جدا می‌کند و از موقعیت استراتژیک بالایی برخوردار است. اهمیت این منطقه از آن رو است که تنها طی سال ۲۰۱۶ روزانه ۴ میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت خام و مشتقات نفتی از این منطقه به سمت اروپا، آمریکا و آسیا روانه شد.

نکته جالب آنکه رژیم صهیونیستی با کشور یمن در سال ۱۹۹۵ بر سر جزایر استراتژیک «حنیش» وارد نبرد شده و در آن زمان به مقامات اریتره برای به دست گرفتن کنترل این جزایر کمک کرد. در حال حاضر نیز نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در اریتره یک پایگاه نظامی دارد.

رژیم صهیونیستی تلاش دارد در برابر سیاست محاصره اسرائیل توسط محور مقاومت، حلقه امنی در اطراف خود ایجاد کرده و با نفوذ در جنوب یمن، تهدیدات انصارالله را خنثی کند. تل آویو به زعم خود می کوشد حلقه آتش ایجاد شده توسط محور مقاومت در منطقه (ایران، سوریه، لبنان، عراق، فلسطین، یمن) علیه خود را شکسته و از عناصر وابسته به خود یا دست کم عناصری که روابط خوبی با صهیونیست‌ها دارند حمایت کند.

در نهایت باید دید که گام بعدی صهیونیست‌ها برای نوشتن یک سناریوی جدید در جنوب یمن چیست و واکنش کشورهای عربی و اسلامی به این مسأله چه خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط:
برچسب‌ها: یمن ،اسرائیل ،نتانیاهو

تاريخ : جمعه 4 / 4 / 1399 | 8:57 | نویسنده : اکبر احمدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.