آیا میتوانیم بعد از رکوع، ذکر «سمع الله لمن حمده» را در حال حرکت بگوییم؟
پرسش
با توجه به اینکه در نماز، فقط ذکر «بحول لله» را میتوان در حال حرکت گفت، و همچنین ذکر «الله اکبر» را به نیت مطلق ذکر، آیا میتوان ذکر «سمع الله لمن حمده» را نیز مثل الله اکبر به نیت مطلق ذکر، در حرکت بگوییم؟
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
احکام ازدواج در ماه محرم و صفر
بسیاری از مسلمانان و به ویژه شیعیان مراسمهای مربوط به خواستگاری، عقد، ازدواج را به ایامی غیر از محرم موکول میکنند. سوالی که در این جا شکل میگیرد این است که خواستگاری، عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
اجحاف در معامله به چه معنا است و حکم آن چیست؟
پرسش
منظور از اجحاف در معامله و پرهیز از آن چیست؟ مثلاً اگر کالایی را یک میلیون بخریم و پنج میلیون بفروشیم، آیا اجحاف کردهایم؟
پاسخ اجمالی
اجحاف در معامله و قیمت فروش، به این معنا است که کالا آنقدر گرانتر از قیمت بازار فروخته شود که در نظر عرف، ظلم به خریدار محسوب شود و این کار جایز نیست. در همین راستا، اجحاف نوعی ظلم و گناه است، اما گرانفروشی اگر به حد اجحاف نرسد گناه نیست، با این وجود شایسته است فروشنده، انصاف را رعایت نموده و فقط به اندازه نیاز زندگیش از مشتری سود دریافت نماید.
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اجحاف یک نوع ظلم محسوب میشود. سود گرفتن حدّ معیّنى ندارد، بنابر این تا وقتى که به حدّ اجحاف نرسیده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشکال ندارد، ولى افضل بلکه مستحب آن است که فروشنده به آن مقدار سودى که هزینههایش را تأمین مىکند، اکتفا نماید.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
مقدار سود شرعاً نسبت مشخصی ندارد اما بهتر است مراعات انصاف بشود و از مؤمن بیش از مقدار نیاز، سود گرفته نشود.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
فروش به قیمت روز گرانفروشی نیست و اشکالی ندارد. هر چند که مکروه است انسان بیش از مقداری که به آن نیاز دارد از برادر مؤمن خود سود بگیرد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
معامله باید با انصاف باشد و تشخیص آن با عرف است.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
1. اجحاف در معامله آن است که جنس را به قدری گران یا ارزان بفروشد که عرف - علی رغم ملاحظه تمام عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعیِ دخیل در شکل گیری قیمت کالا - فروختن آن کالا را به آن قیمت، ظالمانه و نوعی فشار شدید و غیر قابل تحمل بر خریدار یا فروشنده بداند.
2. اجحاف در معامله، جایز نیست.
3. ممکن است در برخی موارد با دخالت عواملی،[2] قیمت بازار به گونهای شکل بگیرد که طبق آنچه گفته شد، در حد اجحاف باشد. در این فرض فروختن یک کالا به قیمت بازار برای کسی که در شکلگیری این قیمت دخیل بوده است، اجحاف محسوب میشود و جایز نیست، اما برای کسی که دخالتی نداشته، جایز است.
---------------------------------------
پی نوشت
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
[2]. عواملی مانند: سفته بازی، احتکار و ... .
منبع: islamquest.net
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
آیا وضو بر اعضای خیس اشکال دارد؟
احکام وضو گرفتن
پرسش
در یک روز بارانی که وقت نماز شده بود وضوخانه در زیر باران بود به طوری که اعضای وضو با آب باران خیس شده بود، آیا وضو با این حالت اشکال دارد؟
پاسخ اجمالی
برای وضو گرفتن، فقط جای مسح باید خشک باشد، یا رطوبت آن به قدری کم باشد که در هنگام مسح، آب وضو بر آن غالب گردد.[1] بنابراین، در شستوشوی صورت و دستها، اگر آب وضو به همه اعضا برسد، خیس بودن قبلی آنها به صحت وضو خللی وارد نمیکند.[2]
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [3]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
وضو با آب باران مانع ندارد مشروط بر اینکه قطرات بارانى که به اعضاى وضو مىرسد، با آن قصد وضو نماید و هنگام مسح، باران به کف دستها اصابت نکند. و محل مسح هم قبل از مسح خشک باشد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکالی ندارد ولی جاى مسح باید خشک باشد، ولى اگر مختصرى رطوبت داشته باشد بطورى که آب دست هنگام مسح بر آن غلبه کند اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه آب باران بگونهای باشد که بر آب وضو غلبه نکند وضو صحیح است و نمیتوان آب باران را هم نیت آب وضو نمود.
حضرت آیت الله مهدی هادوی تهرانی (دامت برکاته):
وضو صحیح است اگر:
1. اعضای مسح، خشک باشند یعنی سر و پاها
2. در هنگام شستن صورت و دستها، نیت شود که شستشو به وسیله ی آب موجود انجام میگیرد. یعنی نیت کند که با آبی وضو میگیرم که مخلوطی از آب باران و آبی است که با دست روی صورت یا دستم میریزم.
---------------------------
پی نوشت
[1]. توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج1، ص 158، م256.
[2]. ر.ک: بهجت، محمد تقى، جامع المسائل، ج1، ص 96، دفتر معظمله، قم - ایران، چاپ دوم، 1426 ق.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی (مد ظلهم العالی).
منبع: islamquest.net
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
از جمله شرایط تکلیف، رسیدن به سن بلوغ است
آیا کودک غیر بالغ ممیز، مشمول احکام شرعی میباشد؟ 2. آیا در اینباره حکم محرمات با واجبات، متفاوت است؟
از جمله شرایط تکلیف، رسیدن به سن بلوغ است و فرد غیر بالغ مکلف به رعایت واجبات و محرمات نیست، ولی عباداتش صحیح است و در برخی موارد، مانند مسئله ضمان و پایمال کردن حق دیگران، ولیّ او مسئول خواهد بود.
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
پرسش
تولید بذرهای اصلاح شده و گیاهان تراریخته که با تغییر ترکیب طبیعی آنها با افزودن یا کاستن ژن انجام میپذیرد، با توجه به مضرات و فوایدی که به این نوع دستکاری مترتب است، چه حکمی دارد؟
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی
آیات عظام امام خمینی، بهجت، خامنه اى، صافى و فاضل: تنها با غسل جنابت می توان نماز خواند؛ ولى با غسلهاى دیگر باید وضو هم گرفت.
آیات عظام تبریزى، سیستانى، نورى و وحید: با همه غسلهاى واجب و مستحب معتبر - غیر از غسل استحاضه متوسطه - می توان نماز خواند؛ اگر چه احتیاط مستحب آن است که [در غیر غسل جنابت] وضو هم بگیرد.
آیةاللَّه مکارم: با همه غسلهاى واجب و مستحب معتبر می توان نماز خواند و گرفتن وضو واجب نیست. اما احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت، وضو هم بگیرد.
منبع: afkarnews.com
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: اجکام،دینی
سلام کردن به چه اشخاصی مکروه یا حرام است؟
سلام کردن از جمله مستحباتی است که در دین بر آن تأکید فراوانی شده است.[1] اما در برخی موارد، این عمل، استحباب خود را از دست داده و مکروه به شمار میرود. از جمله مواردی که سلام کردن مکروه است عبارت است از:
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: اجکام،دینی
تهمت زدن
پرسش
با سلام؛ اینجانب مأمور خرید یکی از ادارات دولتی هستم و متأسفانه هر روز با تهمت و افترای همکاران خود مواجه هستم، در حالیکه اینجانب در درجه اوّل به فکر روزی حلال و در درجه دوم به فکر منافع اداره هستم؛ لذا حکم افرادی که دم از مسلمان بودن میزنند و چنین تفکری در باره اینجانب میکنند چیست؟
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: اجکام،دینی
موضوعات مرتبط: احکام دینی
برچسبها: احکام دینی، وصیت